XXL Nutrition

Het grote Avondklok/Lockdown topic

Goede punten van Strikker bij Beau, Agema was wel ok, het verhaal van Westerveld en Paternotte maakt me niet geruster.

Ze zeggen wel dat ze ook het testen willen opnemen, dat dat geen geld mag kosten en dat dat makkelijker moet zijn, maar zeker Westerveld kan niet uitleggen waarom je juist dit voor een volgende mutatie een vaccinatiepaspoort nodig hebt als die dan toch niet meer werken.

Merkwaardig dat het juist degenen zijn die het standpunt (zeer slecht) verdedigen dat het dichtst bij het mijne ligt me doen twijfelen. Als je er zo van overtuigd bent dat het werkelijk een geweldig idee is en je gaat aan zo'n tafeltje zitten, maar dan kan je het niet uitleggen, teleurstellend. Pas later kwam de realisatie uitgerekend welke partijen dat ook zijn, gatver en bah!

Laatst bewerkt:
Volgens mij is dat wel te verklaren doordat je immuunsysteem niet opeens beter wordt als je zonder overgewicht op de ic komt. Dan is het al net zo zwak als bij een dikke en duurt herstel net zo lang.
Nu ik het artikel gelezen heb slaat deze opmerking nergens op: in gevallen buiten corona hebben mensen met een slechtere gezondheid door teveel vet juist meer kans op overleven, de ic/bmi/idk-paradox (als je wilt weten welk woord precies, lees het dan zelf maar)
Was als mogelijk mechanisme van verspreiding al wel bekend. Het is bijvoorbeeld een bekend risico bij de IC-beademing omdat daar onder hoge druk slangen met de lucht van de patient worden ge-/ontkoppeld wat veel aerosolen veroorzaakt.
Dat weet ik, maar deze wetenschappers wijzen erop op basis van nieuwe inzichten, dus er is iets anders dan helemaal aan het begin.
En als we de dikke ongezond levende mensen iets minder gaan beschermen gaan ze misschien zelf verantwoordelijkheid voor hun gezondheid nemen ipv te parasieteren op ons zorgstelsel.
Nee, precies omgekeerd, je moet er juist preventief meer aandacht aan gaan besteden, dat is uiteindelijk veel goedkoper. Al zullen sommigen in dit topic dat wel weer fascisme noemen omdat je ingrijpt in de keuze van mensen, hetgeen de grootst mogelijke onzin is.

Het geloof van sommigen hier in de homo economicus, de vrije wil, en de mogelijkheid tot rationele en goede lange termijn beslissingen van zichzelf, mensen in het algemeen en de onderklasse in het bijzonder blijft me verbazen.

Jammer, want pokken komt voor zover men weet niet meer voor als infectie, maar het virus ansich ligt zeer waarschijnlijk nog wel in een aantal laboratoria. Komt het dan niet meer voor, is het uitgestorven?
Waterpokken komt toch nog gewoon voor en zorgt dit niet dat je immuunsysteem getraind wordt te beschermen tegen heftiger vormen?

Zolang er nog steeds wordt gezegd dat dik zijn niet slecht is en dat je niet mag fatshamen zal het inderdaad niet doordringen bij sommige mensen.

Mijn diabetes overbuurman zegt dan ook, diabetes hoort er nu eenmaal bij boven de 60 daar is niks aan te doen, iedereen krijgt 't. Als de dokter hem nou eens zou zeggen dat ie wat minder suiker moet eten en wat meer bewegen, kost het een stuk minder geld aan zorg.
En als ze dit soort dingen nou ook eens wat meer veroordeelden zouden de ongezond levende mensen zich misschien wel aanpassen, of iig wat meer tijd er in steken om gezonder te gaan leven.

Vroeger rookte iedereen, nu dat het duidelijk is dat het echt slecht voor je is zijn er steeds minder rokers. Misschien moeten we dat ook met andere ongezonde dingen gaan doen.

Laatst bewerkt:
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat je gezonde mensen niet hoeft te vaccineren, omdat zij er praktisch niet ziek van worden. Vaccinatie paspoorten ed zijn imo dan ook complete onzin.

En als we de dikke ongezond levende mensen iets minder gaan beschermen gaan ze misschien zelf verantwoordelijkheid voor hun gezondheid nemen ipv te parasieteren op ons zorgstelsel.
Gezonde mensen hoef je niet te vaccineren, dat klopt, wel helpt het om distributie van het virus tegen te gaan en het virus reservoir te verkleinen, hoe groter we de groep gezonde mensen maken die niet gevaccineerd worden hoe minder effect vaccinaties hebben. Een vaccinatiepaspoort om ergens naar toe of naar binnen te mogen gaat mijn ook een stap te ver, een digitaal registratiesysteem vind ik persoonlijk wel handig.

Heel veel zaken had de overheid beter kunnen aanpakken sinds het begin van de pandemie, ik keek (en kijk) er vooral vanuit een financieel economisch standpunt naar en dan zijn er echt hele domme keuzes gemaakt, maar om je nu als groep gezonde burgers niet te laten vaccineren is misschien nog wel dommer. Als je al van mening bent dat corona niet veel meer voor je zal zijn dan een simpele verkoudheid, waarom zet je dan geen prikje in je arm? Op een zeer kleine groep mensen na is het vaccin een nog kleinere aanslag op je lichaam dan het virus en je zorgt dan wel voor een verlaging van de distributie van het virus en de groote van het virus reservoir, wat er weer voor zorgt dat de zorg sneller ruimte krijgt en er versoepelingen kunnen komen.

Zolang er geen lange termijn bijwerkingen van het vaccin bekend zijn vind ik persoonlijk dat het risico van het vaccin heel hoog kan liggen.
Het risico van corona ligt al bewezen heel laag voor het meerendeel van de mensen, ik kan daarmee dus de afweging maken dat ik het vaccin niet neem.

Ook gaat dit ''vaccin'' niet werken om een ziekte de wereld uit te helpen. Dit moet je gewoon net zo zien als de griepprik, als je in een risicogroep valt moet je een prik halen, val je niet in een risicogroep dan heb je geen prik nodig. Ook het feit dat er steeds weer andere varianten zijn geeft al aan dat het nooit helemaal weg zal gaan, net als bij de griep. Groepsimmuniteit is dan ook grote onzin, dat lukt bij de griep ook niet.

Gezonde mensen hoef je niet te vaccineren, dat klopt, wel helpt het om distributie van het virus tegen te gaan en het virus reservoir te verkleinen, hoe groter we de groep gezonde mensen maken die niet gevaccineerd worden hoe minder effect vaccinaties hebben. Een vaccinatiepaspoort om ergens naar toe of naar binnen te mogen gaat mijn ook een stap te ver, een digitaal registratiesysteem vind ik persoonlijk wel handig.

Heel veel zaken had de overheid beter kunnen aanpakken sinds het begin van de pandemie, ik keek (en kijk) er vooral vanuit een financieel economisch standpunt naar en dan zijn er echt hele domme keuzes gemaakt, maar om je nu als groep gezonde burgers niet te laten vaccineren is misschien nog wel dommer. Als je al van mening bent dat corona niet veel meer voor je zal zijn dan een simpele verkoudheid, waarom zet je dan geen prikje in je arm? Op een zeer kleine groep mensen na is het vaccin een nog kleinere aanslag op je lichaam dan het virus en je zorgt dan wel voor een verlaging van de distributie van het virus en de groote van het virus reservoir, wat er weer voor zorgt dat de zorg sneller ruimte krijgt en er versoepelingen kunnen komen.
Ik zet geen prikje in mijn arm omdat ik graag zo nu en dan een verkoudheidje krijg, dit wapend mijn eigen imuunsysteem namelijk :)

Waterpokken komt toch nog gewoon voor en zorgt dit niet dat je immuunsysteem getraind wordt te beschermen tegen heftiger vormen?
Ik heb het over variola (pokken) niet varicella (waterpokken), die laatste laten we in Nederland veelal bewust de vrije hand omdat het voor kleine kinderen in bijna alle gevallen onschuldig verloopt en je beter beschermt bent na het doorlopen van de ziekt dan na een vaccinatie. Zeker bij meisjes wordt in Nederland vaccinatie afgeraden omdat het virus tijdens de zwangerschap een grote kans op ernstige complicaties oplevert.

• Topic Starter Topic Starter
  • #3.250
Waarom heb je trouwens je kind laten vaccineren tegen de waterpokken @Steks ?

Goede punten van Strikker bij Beau, Agema was wel ok, het verhaal van Westerveld en Paternotte maakt me niet geruster.

Ze zeggen wel dat ze ook het testen willen opnemen, dat dat geen geld mag kosten en dat dat makkelijker moet zijn, maar zeker Westerveld kan niet uitleggen waarom je juist dit voor een volgende mutatie een vaccinatiepaspoort nodig hebt als die dan toch niet meer werken.

Merkwaardig dat het juist degenen zijn die het standpunt (zeer slecht) verdedigen dat het dichtst bij het mijne ligt me doen twijfelen. Als je er zo van overtuigd bent dat het werkelijk een geweldig idee is en je gaat aan zo'n tafeltje zitten, maar dan kan je het niet uitleggen, teleurstellend. Pas later kwam de realisatie uitgerekend welke partijen dat ook zijn, gatver en bah!
Belangrijkste vraag rondom het coronapaspoort, wordt helemaal niet gesteld. Laat staan dat er kritisch naar gekeken wordt. Want wat is het nut ervan? Heeft het überhaupt een toegevoegde waarde?
Het suggereert dat het privileges verleend, die rond die datum sowieso al verleend zouden worden.

Was dit ingegaan op 1 februari, dan was ik misschien wel voorstander geweest. Dan had het nut kunnen hebben. Maar 4 maand later, op 1 juli, is dat totaal anders. Hoewel iedereen dan nog niet gevaccineerd is, mag je verwachten dat 60+ers en zelfs 50+ers dan wel gevaccineerd zijn. Laat ze de energie lekker stoppen in het vaccineren.
Als 50+ gevaccineerd is, dan wordt de druk op de zorg, en de algehele infectiedruk, automatisch aanzienlijk lager. Ik meen iets van 80% lager, maar dat percentage zou ik moeten opzoeken om het zeker te weten.

Als je kijkt naar het openingsplan, dan zijn er vanaf 16 juni eindelijk weer evenementen mogelijk. En dat zonder coronapaspoort, onder andere gebaseerd op het aantal gevaccineerde. Wat is er veranderd waardoor we nu ineens een paspoort nodig zouden hebben?

Dan de vraag voor welke prijs. Geen kosten houdt natuurlijk in dat je geen directe rekening krijgt, want uiteindelijk is de rekening evengoed voor de belastingbetaler.
En hoe zit het met de privacy? Alles wat de overheid aanraakt, komt op straat te liggen.

Ik vind het echt ronduit bizar dat het zo vanzelfsprekend is om iets in te leveren, zonder dat men zich afvraagt wat het nut is, en of het überhaupt een toegevoegde waarde heeft.

Groepsimmuniteit is dan ook grote onzin
Groepsimmunitiet is geen grote onzin, het is alleen niet een kwestie van ja of nee. Wat groepsimmuniteit betreft is voornamelijk het reproductiegetal van belang, als dat beduidend lager is dan 1, dan is het virus onder controle, is het hoger dan 1 dan niet. Wat de gevolgen voor het individu zijn is dan niet van belang.

Zolang er nog steeds wordt gezegd dat dik zijn niet slecht is en dat je niet mag fatshamen zal het inderdaad niet doordringen bij sommige mensen.

Mijn diabetes overbuurman zegt dan ook, diabetes hoort er nu eenmaal bij boven de 60 daar is niks aan te doen, iedereen krijgt 't. Als de dokter hem nou eens zou zeggen dat ie wat minder suiker moet eten en wat meer bewegen, kost het een stuk minder geld aan zorg.
En als ze dit soort dingen nou ook eens wat meer veroordeelden zouden de ongezond levende mensen zich misschien wel aanpassen, of iig wat meer tijd er in steken om gezonder te gaan leven.

Vroeger rookte iedereen, nu dat het duidelijk is dat het echt slecht voor je is zijn er steeds minder rokers. Misschien moeten we dat ook met andere ongezonde dingen gaan doen.
Toen alleen die bovenste zin er stond, gingen mij de nekharen enorm overeind staan, je nuance maakt het wel iets minder slecht.

Ik ben er van overtuigd dat je mensen niet kan shamen tot wenselijk gedrag, hoewel de Chinese overheid een goede poging doet is dat niet de kant die ik op zou willen.

Het is niet voor iedereen even makkelijk om een gezond vetpercentage te houden, maar de hele bodypositivity slaat wat door de andere kant op. Dik zijn is niet slecht, maar je bent wel een soort tikkende tijdbom en de kans op allerlei ellende neemt enorm toe.

Dat je in gesprek met je buurman jezelf staat op te vreten (pun intended) kan ik me goed voorstellen, met leefstijlveranderingen en voeding (niet zo makkelijk als "minder suiker") kan je veel bereiken en de diabetes type 2 veel minder maken en soms omkeren.

Bij een groep jonge mensen die ik ken, mbo4 t/m wo opgeleid blijft het mij verbazen hoeveel daarvan roken, al zijn sommige wellicht weekendrokers. Op een feestje raakte ik eens in gesprek met een jongedame die in de verpleging werkte in het Antonie van Leeuwenhoek-ziekenhuis, het was maar goed dat ik geen klompen aanhad, ze stak nog net niet de ene met de andere aan.

Preventie loont veel meer dan behandeling, maar je bereikt mensen niet met shaming en beschuldiging, de meesten weten het best, maar om uiteenlopende redenen lukt het gewoon niet.

Waarom heb je trouwens je kind laten vaccineren tegen de waterpokken @Steks ?
Ten eerste heb ik het gehad als kind, maar toen ik een jaar of 10 geleden in het ziekenhuis terecht kwam met allerlei vlekken op mijn huid en hoge koorts heb ik toch in quarantaine gelegen met het vermoeden dat ik waterpokken had, dat bleek het niet te zijn, maar de behandelende artsen gaven aan dat het doorlopen van die ziekte geen 100% garantie biedt dat je het niet nog een keer krijgt.

Ten tweede heeft mijn zoontje (die is gevaccineerd) zijn eerste 1,5 tot 2 jaar heel veel last van zijn huid gehad, eczeem, droge plekken, een paar keer een schimmelinfectie, maandenlang hebben we hem minimaal dadelijks met van alles moeten insmeren om dat onder controle te krijgen, maar toch heeft hij al wat kleine littekens. Toen mijn dochter waterpokken kreeg waren we bang dat hij het ook zou krijgen terwijl hij toen ook weer een schimmel op zijn schouder had zitten. Hij heeft het toen niet gekregen en daarna hebben we het besproken met de huisarts en besloten hem te vaccineren zodat hij zich niet nog meer kapot zou krabben. Als het mijn dochter was geweest weet ik niet wat we hadden besloten.

Ten derde, in landen zoals Duitsland, Italië en de VS worden kinderen trouwens wel "standaard" gevaccineerd tegen waterpokken, dus heel afwijkend is dat nu ook weer niet,

Rookshaming mag wel, maar fatshaming (wat imo net zo slecht is voor de gezondheid) mag niet?

''Op weg naar een rookvrije generatie'' mag van mij ook wel worden ''op weg naar een overgewichtvrije generatie'' inclusief de TV spotjes, gewoon om het elke dag 20 keer bij de mensen in het hoofd te stampen zodat ze gezonder gaan leven.

Rookshaming mag wel, maar fatshaming (wat imo net zo slecht is voor de gezondheid) mag niet?

''Op weg naar een rookvrije generatie'' mag van mij ook wel worden ''op weg naar een overgewichtvrije generatie'' inclusief de TV spotjes, gewoon om het elke dag 20 keer bij de mensen in het hoofd te stampen zodat ze gezonder gaan leven.
Ja, maar dat is kwetsend, en dan krijg je nóg meer emotie-eters! :trollface:

Daar heb je ergens wel gelijk, in maar de je schrikt je rot als je hoort wat diëtisten en voedingsdeskundigen soms als gezond voedingspatroon beschouwen.

Belangrijkste vraag rondom het coronapaspoort, wordt helemaal niet gesteld. Laat staan dat er kritisch naar gekeken wordt. Want wat is het nut ervan? Heeft het überhaupt een toegevoegde waarde?
Het suggereert dat het privileges verleend, die rond die datum sowieso al verleend zouden worden.

Was dit ingegaan op 1 februari, dan was ik misschien wel voorstander geweest. Dan had het nut kunnen hebben. Maar 4 maand later, op 1 juli, is dat totaal anders. Hoewel iedereen dan nog niet gevaccineerd is, mag je verwachten dat 60+ers en zelfs 50+ers dan wel gevaccineerd zijn. Laat ze de energie lekker stoppen in het vaccineren.
Als 50+ gevaccineerd is, dan wordt de druk op de zorg, en de algehele infectiedruk, automatisch aanzienlijk lager. Ik meen iets van 80% lager, maar dat percentage zou ik moeten opzoeken om het zeker te weten.

Als je kijkt naar het openingsplan, dan zijn er vanaf 16 juni eindelijk weer evenementen mogelijk. En dat zonder coronapaspoort, onder andere gebaseerd op het aantal gevaccineerde. Wat is er veranderd waardoor we nu ineens een paspoort nodig zouden hebben?

Dan de vraag voor welke prijs. Geen kosten houdt natuurlijk in dat je geen directe rekening krijgt, want uiteindelijk is de rekening evengoed voor de belastingbetaler.
En hoe zit het met de privacy? Alles wat de overheid aanraakt, komt op straat te liggen.

Ik vind het echt ronduit bizar dat het zo vanzelfsprekend is om iets in te leveren, zonder dat men zich afvraagt wat het nut is, en of het überhaupt een toegevoegde waarde heeft.
Die mevrouw die verstand had van techniek en dingen had het over "function creep", je gebruikt iets nu als een uitzondering en daarna normaliseert het. Ik vroeg me nog af in hoeverre dat een andere manier was om het argument van het hellende vlak te weergeven, maar ik snapte en begreep wat ze bedoelde.

Die mevrouw die verstand had van techniek en dingen had het over "function creep", je gebruikt iets nu als een uitzondering en daarna normaliseert het. Ik vroeg me nog af in hoeverre dat een andere manier was om het argument van het hellende vlak te weergeven, maar ik snapte en begreep wat ze bedoelde.
Ik zal Beau zo eens terug kijken. Maar het klinkt als iets wat tijdens corona al volop gedaan wordt

Terug
Naar boven