AndroidHealthClinic

Het grote Avondklok/Lockdown topic

Volgens mij is de inschatting van de benodigde vaccinatiegraad naar boven bijgesteld met de Delta-variant.
Als dat zo is, dan kan ik niet vinden op hoe hoog het nu staat. Jij wel? En zo ja, dan speelt Astrazeneca vast ook een (al dan niet grotere) rol?

Als je wilt discussiëren adhv de vaccinatiegraad lijkt het mijn zinvol om dit eerst juist te definiëren. Sorry.
Zoals gezegd, bij mijn weten was het 70%
Zover ik weet, weet jij niet eens hoe hoog het percentage zou moeten zijn?

Linkje, nog een, en een uitgebreidere.
Die laatste houdt het hoogste aan, maar ook daar zitten we in Nederland ruim aan. Ik begrijp alle paniek niet.
Volgens mij zit het gevaar van mutaties eerder in landen zoals India, dan in bijvoorbeeld het wel of niet vaccineren van kinderen

Zoals gezegd, bij mijn weten was het 70%
Zover ik weet, weet jij niet eens hoe hoog het percentage zou moeten zijn?

Linkje, nog een, en een uitgebreidere.
Die laatste houdt het hoogste aan, maar ook daar zitten we in Nederland ruim aan. Ik begrijp alle paniek niet.
Volgens mij zit het gevaar van mutaties eerder in landen zoals India, dan in bijvoorbeeld het wel of niet vaccineren van kinderen
In de eerste link staat bevolking, dan telt dus iedereen mee, ook kinderen. Een vaccinatiegraad van 70% ga je niet redden met alleen volwassenen, die groep is namelijk 72% van de bevolking.

Niemand weet trouwens het minimale percentage dat nodig is, dat is van zoveel factoren afhankelijk, maar 70% zou weleens een goede schatting kunnen zijn.

De vaccinatiegraad moest op 60-70% zitten. Inmiddels zitten we op 87%,wat enorm hoog is?
Waar haal jij de informatie vandaan dat we op 87% zitten? Is dat het percentage van de mensen die tot nu toe in aanmerking zijn gekomen en tellen personen die eenmalig gevaccineerd zijn dan ook mee?

In Nederland is 58,6% van de totale bevolking gevaccineerd met tenminste één dosis, en 35,1% is volledig gevaccineerd.

In de eerste link staat bevolking, dan telt dus iedereen mee, ook kinderen. Een vaccinatiegraad van 70% ga je niet redden met alleen volwassenen, die groep is namelijk 72% van de bevolking.

Niemand weet trouwens het minimale percentage dat nodig is, dat is van zoveel factoren afhankelijk, maar 70% zou weleens een goede schatting kunnen zijn.
Op het moment van dat stuk, was er nog geen sprake van dat kinderen gevaccineerd zouden worden. Beetje gek als ze het dan zouden bedoelen zoals jij zegt, vind je niet?

Maargoed, zo te zien komt 't niet aan op die 2%

Waar haal jij de informatie vandaan dat we op 87% zitten? Is dat het percentage van de mensen die tot nu toe in aanmerking zijn gekomen en tellen personen die eenmalig gevaccineerd zijn dan ook mee?
87% bereidheid staat gewoon op het dashboard

Screenshot_20210702_185727_com.android.chrome_edit_184820711109818.jpg

Op het moment van dat stuk, was er nog geen sprake van dat kinderen gevaccineerd zouden worden. Beetje gek als ze het dan zouden bedoelen zoals jij zegt, vind je niet?

Maargoed, zo te zien komt 't niet aan op die 2%

87% bereidheid staat gewoon op het dashboard

Screenshot_20210702_185727_com.android.chrome_edit_184820711109818.jpg
Dat is het percentage van de bevolking ouder dan 15 jaar dat bereid is zich te laten vaccineren of al is gevaccineerd. Dat is niet het percentage van de bevolking dat al is gevaccineerd.

Het is inbegrepen in de definitie van vaccinatiegraad dat de gehele bevolking, ook kinderen worden meegenomen in de berekening van het percentage.

Dat dat veel mensen niet aanstaat doet niet terzake.

Kun je wel stoer "no shit" zeggen, maar je eerdere reactie staat toch echt wat anders:

Oh?

De vaccinatiegraad moest op 60-70% zitten. Inmiddels zitten we op 87%,wat enorm hoog is? En dan worden er nu ook nog jongeren gevaccineerd, iets waar destijds niet eens sprake van was.

Deze melding krijg in in die app daarvan
Vaccinatiegraad is het percentage van de bevolking dat al gevaccineerd is. Niet het percentage dat bereid is zich te laten vaccineren of al is gevaccineerd.

Kun je wel stoer "no shit" zeggen, maar je eerdere reactie staat toch echt wat anders:

Vaccinatiegraad is het percentage van de bevolking dat al gevaccineerd is. Niet het percentage dat bereid is zich te laten vaccineren of al is gevaccineerd.
Ah, helder. Stom.

Maar de paniek om dat niet genoeg Nederlanders gevaccineerd zijn of willen worden, begrijp ik evengoed niet

Als dat zo is, dan kan ik niet vinden op hoe hoog het nu staat. Jij wel? En zo ja, dan speelt Astrazeneca vast ook een (al dan niet grotere) rol?

Dit kon ik vinden in een bericht van woensdag:
De vaccinatiegraad is zodanig, dat nu 60 procent één prik heeft en 30 procent twee prikken. Een grote groep is dus nog niet of slechts deels beschermd. Daar komt nu de Delta-variant bij, die zit al op 30 tot 40 procent in Nederland en is 60 procent besmettelijker dan de vorige varianten. Dus je hebt veel minder contact en minder virusdeeltjes nodig om te besmetten. Je ziet het in het Verenigd Koninkrijk, het gaat razendsnel en daar neemt het aantal ziekenhuisopnames ook al weer toe.'

Onderstaande gaat over de situatie voor delta, daar wordt een koppeling gemaakt tussen benodigde vaccinatiegraad en besmettelijkheid (zie laatste zin):

Hoeveel procent moet gevaccineerd zijn om het coronavirus te verslaan?​

Aangepast: 19 november 2020 09:48
(...)
Maar met een effectief vaccin alleen ben je er nog niet. Groepsimmuniteit is nodig om zo ver te komen dat het virus zich niet meer kan verspreiden onder de bevolking. Dit bereik je alleen wanneer voldoende mensen zich laten vaccineren.

70 procent​

Als die groep groot genoeg is, dan beschermen de gevaccineerde personen indirect ook de niet-gevaccineerde bevolking. Het virus kan niet overleven in een populatie waarin de meeste mensen er niet meer vatbaar voor zijn.
Volgens Anke Huckriede, hoogleraar vaccinologie aan de Rijksuniversiteit Groningen, bestaat de hoop dat het coronavirus uitdooft als 70 procent van de bevolking is gevaccineerd. Ook de Wereldgezondheidsorganisatie WHO gaat uit van dit percentage. "Dat heeft te maken met de uitbreidingssnelheid van het virus, dus hoeveel mensen er door 1 besmet persoon worden geïnfecteerd. Hoe hoger dat is, hoe meer mensen er ingeënt moeten worden."

Het was vermoedelijk 70%, nu zou het hoger kunnen zijn.

Laatst bewerkt:
Het is ook heel toevallig dat 87 het gemiddelde van die vijf percentages is.

Laatst bewerkt:
Maar de paniek om dat niet genoeg Nederlanders gevaccineerd zijn of willen worden, begrijp ik evengoed niet
R(0) van Covid-19 wordt nu geschat op maximaal 2,6. Met een vaccin werkzaamheid van 85% moet de vaccinatiegraad 67,3% of hoger zijn R(t) onder de 1 te houden.

R(0) van Covid-19 wordt nu geschat op maximaal 2,6. Met een vaccin werkzaamheid van 85% moet de vaccinatiegraad 67,3% of hoger zijn R(t) onder de 1 te houden.
Moet nog wel ietsje hoger zijn bij een vaccinwerkzaamheid van 85% en een basaal reproductiegetal van 2.6. 2.6 * (1-(x * 0.85)) = 1 geeft x = 0.72. Ofwel, 72%.

Dit kon ik vinden in een bericht van woensdag:

Onderstaande gaat over de situatie voor delta, daar wordt een koppeling gemaakt tussen benodigde vaccinatiegraad en besmettelijkheid (zie laatste zin):

Dat 40 - 60% de delta variant is, komt ook omdat de Alfa variant ineens enorm daalt? Linkje

Screenshot_20210702_191326_com.android.chrome_edit_185771210944569.jpg

En als ik kijk in welke leeftijden de besmettingen zijn, dan vraag ik mij nog steeds af in hoeverre die besmettingen erg zijn.

Oké. Maar er is toch geen enkele reden om aan te nemen dat we in de herfst niet aan die 67,3% zitten?
Of 72 :o

Dat 40 - 60% de delta variant is, komt ook omdat de Alfa variant ineens enorm daalt? Linkje

En als ik kijk in welke leeftijden de besmettingen zijn, dan vraag ik mij nog steeds af in hoeverre die besmettingen erg zijn.

Oké. Maar er is toch geen enkele reden om aan te nemen dat we in de herfst niet aan die 67,3% zitten?
Die alfa-variant daalt niet 'opeens', het is een procentuele weergave van het totaal aantal besmettingen. Als één van de varianten fors stijgt in aandeel, daalt uiteraard het aandeel van de alfa-variant. Dit is het logisch gevolg van een hogere mate van transmissie.

Nou ja, die 72% is gebaseerd op een aantal aannames. Kleine foutjes in de schatting van het basale reproductiegetal of de vaccinwerkzaamheid hebben flinke gevolgen voor het percentage dat gevaccineerd dient te zijn. Stel het basale reproductiegetal blijkt 2,8 i.p.v. 2,6 en de vaccinwerkzaamheid is geen 85% maar 77%. Dan krijg je: 2.8 * (1-(x * 0.77)) = 1, met x = 0.83, i.e. 83%. Bovendien gaat het uit van een homogene verdeling van vaccinatie en verspreiding van het virus. Dat is in de praktijk niet het geval, dus je gaat altijd clusters krijgen hier-en-daar. (Wat minder belangrijk voor maatregelen op landelijk niveau, maar goed.)

Als er straks een biblebeltvariant komt met een basaal reproductiegetal van 4 zijn we nog lang niet klaar bij wijze van spreken.

In een land waar al deels gevaccineerd is zal de meer besmettelijke variant veel succesvoller zijn dan andere varianten. In het VK is dit effect vanwege het grote aantal AZ groter.

Die alfa-variant daalt niet 'opeens', het is een procentuele weergave van het totaal aantal besmettingen. Als één van de varianten fors stijgt in aandeel, daalt uiteraard het aandeel van de alfa-variant. Dit is het logisch gevolg van een hogere mate van transmissie.
Zolang het aantal positieve testen niet stijgt, is er toch weinig aan de hand?

Nou ja, die 72% is gebaseerd op een aantal aannames. Kleine foutjes in de schatting van het basale reproductiegetal of de vaccinwerkzaamheid hebben flinke gevolgen voor het percentage dat gevaccineerd dient te zijn. Stel het basale reproductiegetal blijkt 2,8 i.p.v. 2,6 en de vaccinwerkzaamheid is geen 85% maar 77%. Dan krijg je: 2.8 * (1-(x * 0.77)) = 1, met x = 0.83, i.e. 83%. Bovendien gaat het uit van een homogene verdeling van vaccinatie en verspreiding van het virus. Dat is in de praktijk niet het geval, dus je gaat altijd clusters krijgen hier-en-daar. (Wat minder belangrijk voor maatregelen op landelijk niveau, maar goed.)
Moderna en Pfizer zitten op 94 en 95%?

Als er straks een biblebeltvariant komt met een basaal reproductiegetal van 4 zijn we nog lang niet klaar bij wijze van spreken.
Met de nadruk op 'bij wijze van spreken'? Want erg realistisch is zoiets niet.

Terug
Naar boven