18 duizend doden vind ik best veel ja, anderen misschien niet. Vraag me wel eens af waar de cut off dan ligt voor sommigen, volgens mij had hier namelijk elk random aantal kunnen staan en was de reactie hetzelfde geweest. 5/10/50/100k doden. 'Wow. Heftig.' Even los van wat je vindt van de maatregelen, vaccinaties, onderliggend lijden ja/nee en dergelijke. En zélfs nog los van de discussie over hoeveel doden wel of niet zijn voorkomen door lockdowns en wat alle andere (langetermijn)effecten van covid zijn. Vanaf welk getal was het wel problematisch/onethisch geworden? Welke orde van grootte moeten we aan denken? Een getal dat gelijk is aan een volgepakt vliegtuig dat elke week neerstort gedurende anderhalf jaar is blijkbaar niet voldoende, dus wat dan wel? Oké, vliegtuigen die vol zaten met mensen met onderliggend lijden en/of boven de 70. Dan is het minder erg natuurlijk. Wat als 50% van de mensen boven de zeventig was gestorven? Acceptabel?
Inb4 ja nee maar de griep/kanker/overgewicht/ongelukken thuis/oorlog/honger/pedofielen/m'n schoonmoeder. Als je ellende redelijkerwijs kunt voorkomen, dan doe je dat als weldenkend mens toch? Of doe je het niet omdat je niet helemaal zeker weet of het werkt? Ga je dat risico nemen en maar afwachten? Hoe groot was de backlash geweest als alles open was gebleven in NL en er - ik noem een random aantal - 50 duizend doden waren gevallen? Of 30 duizend, 100 duizend, weet ik het. Waren de critici hier dan vol lof over Rutte, De Jonge c.s. geweest of was er dan weer een andere reden geweest om de hele dag te zeuren en te zaniken?
Die gemiddelde leeftijd is natuurlijk inclusief iedereen die 100 wordt en ook inclusief pasgeborenen die sterven. Al gaan mensen één dag eerder dood door covid, de gemiddelde overlijdensleeftijd zal dan dalen, zij het niet significant. Wat als diezelfde gemiddelde 82-jarige zonder covid 92 had kunnen worden? Of 102? Is het ook niet erg wanneer het je eigen moeder, opa, buurvrouw, oom etc is? Vind dat er vaak nogal makkelijk gesproken wordt over mensen op leeftijd. Als het zo uit komt zijn het de hardwerkende Nederlanders die ons na de oorlog er weer bovenop hebben gebracht maar nu kunnen ze net zo goed allemaal dood neervallen (gechargeerd).
liever niet weer