XXL Nutrition

Sticky Het grote I don't want to live on this planet anymore topic

Volgens mij was het vroeger echt geen 34 of 35 graden. Maar ook toen luchtbellen in het asfalt gezien.
Er waren ook zomers dat je blij was dat het hooi droog werd. Dat was midden jaren 80.
30 graden was toen bijzonder en duurde 1a2 dagen en dan steevast onweer en koeler.
Ook vroor het toen in de winter nog serieus, -10 maar ook -20. Dikke lagen ijzel waardoor de takken van de bomen braken.
Overstromingen van rioolsystemen ken ik alleen van de laatste 10 jaar.
Volgens mij is het wel anders, vooral warmer en natter. Laatste paar jaar lijkt het warmer én droger.

Maar daar veranderd het gedrag van nederlanders niets maar dan ook helemaal niets aan.
In de zomer van 2020 werd in De Bilt op acht opeenvolgende dagen meer dan 30 graden gemeten. Nog nooit eerder sinds het begin van de metingen telde De Bilt zoveel tropische dagen achter elkaar. Het record stamde uit 1975 en 1941, beide jaren telden 6 tropische dagen op rij. In het zuiden werd in de zomer van 1976 maar liefst vijftien opeenvolgende dagen meer dan 30 graden gemeten.

Bron knmi.

• Topic Starter Topic Starter
Was vorig jaar juli en augustus niet ontzettend ruk met veel regen?

Volgens mij was het vroeger echt geen 34 of 35 graden. Maar ook toen luchtbellen in het asfalt gezien.

Dat is het wel degelijk geweest, in 1974 en met name in 1976 is het langere tijd zeer warm geweest.
Ik kan me van toen nog goed herinneren dat er toen dagen waren van 36-37 graden.
Inderdaad, ook bubbels in het asfalt weet ik nog.

Er waren ook zomers dat je blij was dat het hooi droog werd. Dat was midden jaren 80.
30 graden was toen bijzonder en duurde 1a2 dagen en dan steevast onweer en koeler.
Klopt.

Ook vroor het toen in de winter nog serieus, -10 maar ook -20. Dikke lagen ijzel waardoor de takken van de bomen braken.
Overstromingen van rioolsystemen ken ik alleen van de laatste 10 jaar.
Volgens mij is het wel anders, vooral warmer en natter. Laatste paar jaar lijkt het warmer én droger.

Jaren 80 waren veel winters erg koud en de zomers "baggernat", uitzondering was 1983.
In de jaren 90 hebben we ook wel wat pittige zomers gehad, 1995 bijvoorbeeld en ook in 2003 en 2006 is het een aantal weken bloedheet geweest.

Maar daar veranderd het gedrag van nederlanders niets maar dan ook helemaal niets aan.
Nope.

Nog wel interessant in het kader van metingen:

Als dit allemaal klopt is het wel een opmerkelijk en merkwaardig verhaal.

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Vonk
Voor mijn gevoel heeft die verandering ook plaatsgevonden.

Dat klimaatsverandering reëel is, daar twijfel ik niet aan. Klimaat verandert per definitie al zo lang het bestaat.
Echter, ik denk dat in de menselijke perceptie klimaatverandering een stuk groter is cq. sneller gaat, dan dat daadwerkelijk het geval is.

Dit wordt de afgelopen paar decennia met name gevoed door de overdreven media-aandacht voor "het weer" en het inspelen op onze emoties met alarmcodes, hitteplannen, kleurensignalen en noem het maar op.

Deze meme van @Sanca Saxon illustreert dat perfect:
1660378288138.png

Laatst bewerkt:

Blijkbaar toch maar even debunked?

Dat klopt ook, alleen de manier waarop het uitgelegd wordt niet.
Blijkbaar toch maar even debunked?

En dat is mooi terug te zien in dit artikel. Waarbij dit stukje opvalt:

Het klopt dat het KNMI in 2016 de temperatuurreeksen in de periode 1901 tot 1951 heeft gecorrigeerd. Dat liet het weerinstituut weten na de publicatie van het rapport van Crok, De Vos, Dijkstra en Ruis.
Als gevolg daarvan daalde het aantal tropische dagen (30 graden of warmer) van 164 naar 76. Het aantal hittegolven werd daarmee teruggebracht van 23 naar 7. Maar dat kwam niet doordat de definitie van een hittegolf veranderde.

Daarmee blijft het een feit dat die data aangepast is, achteraf. De redenen die hiervoor worden aangehaald zijn door mijn beperkte kennis niet te verifiëren, maar vragen die ik zou stellen zijn bijvoorbeeld of deze correctie ook plaats heeft gevonden op andere officiële meetstations, met eenzelfde meetmethode als uit die tijd? Wat doet het ter zake of iets wel of niet het aanpassen van de definitie van een hittegolf is ja/nee? En waarom is in godsnaam Eelde genomen als referentie voor de aanpassingen? Is daar ook nog een correctie op toegepast inzake absolute waardeverschillen? Hier een afbeelding van de meetstations van het KNMI:
1660556620958.png

Bij het zien van die kaart, lijkt Eelde dan de meest voor de hand liggende locatie? :emo:

Er is op weerwoord.be destijds heel veel ophef geweest over deze aanpassingen van het KNMI, met veel ter zake kundige lui, die tot in de puntjes hebben uitgezocht waarom die aanpassing op zijn minst extreem discutabel is.

Maar zelfs als een beetje ingelezen leek, kun je met je logisch denkvermogen wel redelijk ver komen, waarom dit nu juist in de huidige tijdsgeest is "gecorrigeerd". Iets met een narratief, dat bekt lekkerder met feiten en statistieken, dus of je past het narratief aan, of de cijfers. En zo geschiedde.

En dat stukje over "de definitie van hittegolf is niet veranderd" is 101 gaslighting.

o.a. interessant voor de nieuwsgierigen:

Laatst bewerkt:
Historische data (metingen) aanpassen is vrij standaard en zelfs een goede werkwijze om oude data (die met andere apperatuur en randvoorwaarden bepaald is) met nieuwe data te vergelijken. Het levert altijd problemen (ongewenste neveneffecten) op, maar als het goed gebeurt is het beter dan geen aanpassing doorvoeren.
Wel moet de originele data ook gewoon inzichtelijk blijven en moet de aanpassing goed onderbouwd worden.

Verder moet in de discussie of het met de jaren warmer wordt echt alleen maar naar de temperatuur gekeken worden en termen als tropische dagen en hittegolven achterwege blijven. Het is prima mogelijk dat zomer A meer hittegolven heeft dan zomer B terwijl zomer B een hogere maximale en gemiddelde temperatuur laat zien.

Dat klimaatsverandering reëel is, daar twijfel ik niet aan.

Deze meme van @Sanca Saxon illustreert dat perfect:
1660378288138.png
Noah werd ook een wapie genoemd...en toen begon het te regenen.
2018 was zo droog, daarvan is het waterpijl nog niet hersteld. En nu staan bijna alle rivieren en beken laag, als in doorwaadbaar.
Is toch anders dan vroegah.
In friesland vinden ze bomen terug, die ze duizenden jaren niet hebben gezien door het droogvallen.
Nog even en we kunnen op de fiets naar Engeland.

Noah werd ook een wapie genoemd...en toen begon het te regenen.
2018 was zo droog, daarvan is het waterpijl nog niet hersteld. En nu staan bijna alle rivieren en beken laag, als in doorwaadbaar.
Is toch anders dan vroegah.
In friesland vinden ze bomen terug, die ze duizenden jaren niet hebben gezien door het droogvallen.
Nog even en we kunnen op de fiets naar Engeland.
Deze post slaat echt kant noch wal.

Wie heeft die bomen duizenden jaren geleden dan gezien in Friesland? @Bosco55555 ?

Dan moeten we ook de afsluitdijk afbreken, die heeft de natuur van de Zuiderzee feitelijk verwoest.
Hoeveel dieren en planten zouden hierdoor gestorven zijn denk je? Best bizar eigenlijk. Allemaal de mond vol over natuurbehoud dit, natuurbehoud dat, maar die afsluitdijk heeft idd een giga impact gehad op het zeeleven in de Zuiderzee.

Hoeveel dieren en planten zouden hierdoor gestorven zijn denk je? Best bizar eigenlijk. Allemaal de mond vol over natuurbehoud dit, natuurbehoud dat, maar die afsluitdijk heeft idd een giga impact gehad op het zeeleven in de Zuiderzee.
Lekker belangrijk, ik hoef nu niet meer om te rijden naar Friesland :)

IJsselmeer is ook een mooie buffer voor regenwater, misschien eens wat infra aanleggen om dat water terug het land in te pompen als het weer eens zo droog is als nu.

IJsselmeer is ook een mooie buffer voor regenwater, misschien eens wat infra aanleggen om dat water terug het land in te pompen als het weer eens zo droog is als nu.

Zo simpel is dat natuurlijk niet, het IJsselmeer wordt al veelvuldig ingezet voor beide situaties;

De watervoorziening vanuit het IJsselmeer en Markermeer is van belang voor ruim 30% van Nederland. Het gaat om 13.000 km2, gelegen in de noordelijke helft van het land. Het water wordt onder andere gebruikt voor de landbouw, voor het peilbeheer en de doorspoeling van de regionale watersystemen en als proceswater. Daarnaast wordt uit het IJsselmeer drinkwater gewonnen voor ruim een miljoen mensen. De hoeveelheid water die daarvoor gebruikt wordt, is maar een klein deel van de totale onttrekking aan het IJsselmeer. Het gaat echter om een essentiële functie, die hoge eisen stelt aan de waterkwaliteit en de leveringszekerheid.

De meren worden met water gevoed door de IJssel (die goed is voor 70% van de aanvoer) en door waterafvoer uit de omgeving. Het overschot aan water wordt via spuisluizen in de Afsluitdijk afgevoerd naar de Waddenzee.

Voor zowel de watervoorziening als de waterveiligheid is het peilbeheer een belangrijke factor. Voor elk van de drie compartimenten van het IJsselmeergebied zijn streefpeilen vastgelegd. Voor het IJsselmeer en het Markermeer zijn de streefpeilen gelijk. De Veluwerandmeren hebben een iets hoger streefpeil, waardoor de afvoer van water naar het Markermeer beter verloopt.

1660712365435.png

Na de droogte van 2018 volgde er een nieuw peilbesluit;

1660712444010.png

In juli dit jaar heeft RWS dan ook het peil verhoogd;

Huidig peil staat op -0,40.

Zo simpel is dat natuurlijk niet, het IJsselmeer wordt al veelvuldig ingezet voor beide situaties;

1660712365435.png

Na de droogte van 2018 volgde er een nieuw peilbesluit;

1660712444010.png

In juli dit jaar heeft RWS dan ook het peil verhoogd;

Huidig peil staat op -0,40.

Dijken omhoog en meer water bufferen misschien een optie?

Want de hoeveelheid regen loopt alleen maar op per jaar, het probleem zit dus bij het bufferen en niet dat er minder regen valt.

Terug
Naar boven