Het is een artikel in een historisch vakblad, geschreven door een historicus. Uiteraard kunnen historici er ook naast zitten, maar dan is er wel enige onderbouwing voor nodig om dit aan te tonen. Die heb ik van jou tot nu toe nog niet gezien, dus het gezwets komt vooralsnog van jou.
Weet ik niet. Ik weet wel dat het bij veel Afrikaanse volkeren gebruikelijk was om rijkdom af te meten aan het aantal leden van je stam. Daarom gingen zij op rooftochten, waarbij de vrouwen en de kinderen aan de stam werden toegevoegd. De mannen waren gevaarlijk (die konden immers vechten en in opstand komen etc.) en werden daarom verkocht. In eerste instantie aan de Arabieren, maar vanaf het kolonialisme steeds meer aan de Europeanen. Die hebben dit reeds bestaande fenomeen exponentieel doen groeien, gezien de grote vraag naar slaven. Ik weet dat het Sultanaat van Darfur een sleutelrol speelde in de slavenhandel richting het Midden Oosten. Volgens mij hebben de Ashanti een grote rol gespeeld in de handel met de Europeanen. Maar er waren ongetwijfeld meer stammen, die hier op inspeelden.