MuscleMeat

Sticky Het grote I don't want to live on this planet anymore topic

Je kan overal en nergens een principeel ount van maken, maar zeker bij de doodstraf is er imho iets voor te zeggen. Zowel de onomkeerbaarheid als dat het niet aan mensen en al helemaal niet aan een overheid is om zo te beschikken over leven en dood zijn voor mij argumenten om onder de meeste omstandigheden tegen een doodstraf te zijn.
Je begrijpt mijn punt niet.

Tja, ik ben daar wat gemakkelijker in. Lange en dure processen met allerlei eventuele wraak acties / moorden zijn op verschillende wijze te duur. Mede omdat de daders weinig tot niets hebben bijgedragen aan de maatschappij.
Want zonder vorm van proces zijn we beter af?

Ik denk niet dat de heren van de Puttense moordzaak,Lucia de B. of de "bekenende moordenaars" van die Chinese mevrouw het met je eens zijn, sterker nog: gelukkig kunnen ze het nog met je oneens zijn.

Ik denk niet dat de heren van de Puttense moordzaak,Lucia de B. of de "bekenende moordenaars" van die Chinese mevrouw het met je eens zijn, sterker nog: gelukkig kunnen ze het nog met je oneens zijn.
De rechters van Lucia B. dachten dat ze iets van statistiek begrepen. Sterker nog, dat ze experts waren. Alleen op basis van hun hoge maatschappelijke status. Ze verdienen naar alle redelijke normen de doodstraf.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
  • #2.686
Het staat in dit geval los van het persoonlijk recht van de dader.

Ik vind gewoon niet dat we de staat dat recht/die macht moeten geven.
TBS = Ter Beschikking van de Staat.

Maar bij een heterdaadje zoals in dit geval wel. Niet aanhouden maar afschieten.

"Stop resisting!" :D

Dus die vent die met zijn partner in Amsterdam dacht ik 10 talle kindertjes heeft misbruikt (Robert M) waarvan 100% is bewezen dat hij het heeft gedaan. Onderandere omdat hij zelf ook op beeld materiaal te zien is met die kleintjes. Volgens jou heeft die recht om op koste van de samenleving oud te worden in een TBS kliniek met de voor hem hoop dat hij daar ooit uit mag?
Dat er personen zijn die in de ogen van bijna iedereen de doodstraf verdienen betekend niet dat het invoeren van de doodstraf en goed idee is.

Het alternatief is dus zo iemand uit de samenleving halen.
We leven niet in een ontwikkelde samenleving.
Dan is jouw visie op het begrip van een ontwikkelde samenleven anders dan de algemene geaccepteerde betekenis van dit woord.

Je maakt sowieso geen punt, geen goede iig.

Je maakt een soort populistische scheve vergelijking en zegt dat wat ik persoonlijk vind over de toepassing van de doodstraf 'nergens op slaat want belastingen en andere vormen van straf bestaan ook'

Dat slaat pas nergens op.

Hoe hoger de vorm van straf hoe meer overwegingen er gemaakt moeten worden of zo'n straf wel toegepast zou moeten kunnen worden.

In jouw ogen is het misschien heel logisch dat we iemand ter dood zouden veroordelen, maar dat is dan jouw persoonlijke mening.

En misschien is wat ik zeg helemaal niet zo gek als je kijkt naar het feit dat de doodstraf wereldwijd steeds minder mag. De landen waar het wel mag nou niet bepaald bekend staan als goede voorbeelden van een werkende samenleving en rechtsysteem.

TBS = Ter Beschikking van de Staat.
Ik weet wat TBS is.

Tja, ik ben daar wat gemakkelijker in. Lange en dure processen met allerlei eventuele wraak acties / moorden zijn op verschillende wijze te duur. Mede omdat de daders weinig tot niets hebben bijgedragen aan de maatschappij.
Dan ga je er dus wel vanuit dat de doodstraf dus goedkoper zouden zijn? Dat denk ik niet.

Tenzij je het idee van een eerlijk proces wilt laten varen. Maar dat ICM met de doodstraf is wel een ehhm, spicy combinatie... Iran anyone?

Dan is jouw visie op het begrip van een ontwikkelde samenleven anders dan de algemene geaccepteerde betekenis van dit woord.
De welvaart in Nederland is ontwikkeld met de buit van piraten en de gruwelijke praktijken in wingewesten. Hun afstammelingen zijn bijna allemaal witte boorden misdadigers en nietsontziende egoïstische opportunisten.

Je maakt sowieso geen punt, geen goede iig.

Je maakt een soort populistische scheve vergelijking en zegt dat wat ik persoonlijk vind over de toepassing van de doodstraf 'nergens op slaat want belastingen en andere vormen van straf bestaan ook'

Dat slaat pas nergens op.

Hoe hoger de vorm van straf hoe meer overwegingen er gemaakt moeten worden of zo'n straf wel toegepast zou moeten kunnen worden.

In jouw ogen is het misschien heel logisch dat we iemand ter dood zouden veroordelen, maar dat is dan jouw persoonlijke mening.

En misschien is wat ik zeg helemaal niet zo gek als je kijkt naar het feit dat de doodstraf wereldwijd steeds minder mag. De landen waar het wel mag nou niet bepaald bekend staan als goede voorbeelden van een werkende samenleving en rechtsysteem.

Ik weet wat TBS is.
Dat was mijn punt niet. Je zegt 'ik vind niet dat de staat ....'. Ik wacht op het argument, je zegt niet waarom je het vindt. Je vindt iets omdat je het vindt. Cirkelredenering. Als je nou zegt dat een belissing of leven en dood iets zo fundamenteels is dat het niet aan een persoon of instantie is om daar over te beslissen (wat je waarschijnlijk bedoelt), begrijp ik je.

Dan vraag ik mij wel af: vind je wel dat politie/leger mogen beslissen over leven en dood? En wanneer dan wel? Alleen uit zelfbescherming?

Ik begrijp dat je vindt dat het in een onze westerse maatschappij niet meer past en ben zelf ook niet per se voorstander van de doodstraf. Ik weet ook geen goed alternatief. Een levenslange gevangenisstraf kost de maatschappij ook miljoenen (uitgaande van 90.000 euro per jaar) en dat vind ik veel te veel geld voor oorlogscriminelen of seriemordenaars, daar wil ik niet aan meebetalen.

Dat was mijn punt niet. Je zegt 'ik vind niet dat de staat ....'. Ik wacht op het argument, je zegt niet waarom je het vindt. Je vindt iets omdat je het vindt. Cirkelredenering. Als je nou zegt dat een belissing of leven en dood iets zo fundamenteels is dat het niet aan een persoon of instantie is om daar over te beslissen (wat je waarschijnlijk bedoelt), begrijp ik je.
Mja oke ik vind het te fundamenteel. Ik vind niet dat een instantie of persoon anders dan de persoon zelf moet kunnen beslissen het leven te beeindigen.

En hoe goed ons rechtsysteem misschien ook is ik vind het niet goed genoeg om het vertrouwen te geven dat er nooit en fout gemaakt zal worden. Die fouten zijn in het geval van de doodstraf nog veel minder acceptabel dan bij een gevangenisstraf.
Dan vraag ik mij wel af: vind je wel dat politie/leger mogen beslissen over leven en dood? En wanneer dan wel? Alleen uit zelfbescherming?
De politie en het leger beslissen dat ook niet? Zo zie ik het iig niet.

De politie mag sowieso niemand doden, dit mag alleen het indirect resultaat zijn van het gebruik van geweld met een doel. Het doel is niet het doden van een persoon, het doel is bijvoorbeeld het beeindigen van een levensbedreigende situatie of het aanhouden van een persoon.

Oorlog is sowieso een apart en lastig verhaal. Ik denk niet dat je een oorlogsituatie direct kunt vergelijken met onze normale maatschappij in vredestijd.

Zelfbescherming moet het doel ook niet zijn iemand te doden. Je mag, indien noodzakelijk, geweld gebruiken om te voorkomen dat iemand jou iets aan doet. Alleen dat geweld moet proportioneel zijn en het doel moet zijn het voorkomen dat jou iets aangedaan wordt, niet het nemen van wraak of het zelf toedienen van een in jouw ogen passende straf.
Ik begrijp dat je vindt dat het in een onze westerse maatschappij niet meer past en ben zelf ook niet per se voorstander van de doodstraf.
Ik moer zeggen dat ik ook een beetje opkeek van je reactie omdat ik jou ook niet had verwacht als voorstander van de doodstraf.
Ik weet ook geen goed alternatief.
Dat is sowieso een lastig verhaal. Ook als je kijkt naar het doel van straffen. Het doel is aan de ene kant om iemand een les te leren en een singaal te geven dat bepaald gedrag niet gewenst is. Maar het doel is ook dat iemand door het leren van die les weer normaal deel uit gaat maken van de maatschappij. Daarom is levenslang ook nu levenslang met een *. Het ERVM stelt namelijk dat iemand altijd uitzicht moet hebben op terugkeer in de maatschappij.

Alleen er is een kleine groep extreem nare mensen (serieverkrachters, psychopatische moordenaren, pedofielen die handelen op hun verlangens, terroristen) waarbij een grote meerderheid vind dat die personen hun kans op het normaal bestaan in de maatschappij totaal nooit meer zouden moeten krijgen. Maar daar hebben we dus inderdaad geen passende straf voor.
Een levenslange gevangenisstraf kost de maatschappij ook miljoenen (uitgaande van 90.000 euro per jaar) en dat vind ik veel te veel geld voor oorlogscriminelen of seriemordenaars, daar wil ik niet aan meebetalen.
Dat gevoel deel ik. Ik denk bijna iedereen?

Alleen ik denk ook dat er genoeg bewijs is dat het invoeren van de doodstraf dit niet oplost. Kijk naar de VS.

Als je nou zegt dat een belissing of leven en dood iets zo fundamenteels is dat het niet aan een persoon of instantie is om daar over te beslissen (wat je waarschijnlijk bedoelt), begrijp ik je.
Nu breng je jouw mening als een feit, maar eigenlijk doe je gewoon hetzelfde.

Dan ga je er dus wel vanuit dat de doodstraf dus goedkoper zouden zijn? Dat denk ik niet.

Tenzij je het idee van een eerlijk proces wilt laten varen. Maar dat ICM met de doodstraf is wel een ehhm, spicy combinatie... Iran anyone?
Als ze Tagli direct hadden doodgeschoten in Dubai... was dat veel goedkoper geweest, denk ik wel.
Eerlijk proces is overdreven...of vind je het proces omtrent Tagli eerlijk.
Dan ben je nog dommer dan ik dacht. En voorlopig staan de criminelen op winst dankzij mensen die denken zoals jij.

Als ze Tagli direct hadden doodgeschoten in Dubai... was dat veel goedkoper geweest, denk ik wel.
Dan ben je nog dommer dan ik dacht. En voorlopig staan de criminelen op winst dankzij mensen die denken zoals jij.
Wie zou er dan op welke manier voor gestraft moeten worden dat niet Taghi maar Tagli was doodgeschoten?

Ja vast, in eerste instantie wel ja
Maar even voor de goede orde, jij wilt dus dat de politie de bevoegdheid krijgt om bij een verdenking een van zware criminaliteit de verdachte zonder pardon te doden?

Dat is echt een wereld waarin jij wilt leven?

Ja vast, in eerste instantie wel ja

Maar even voor de goede orde, jij wilt dus dat de politie de bevoegdheid krijgt om bij een verdenking een van zware criminaliteit de verdachte zonder pardon te doden?

Dat is echt een wereld waarin jij wilt leven?
Side note is wel dat er in geval van Taghi natuurlijk 0.0 twijfel is dat ie 't is en heeft gedaan waarvoor ie nu moet zitten.

Terug
Naar boven