Dat was mijn punt niet. Je zegt 'ik vind niet dat de staat ....'. Ik wacht op het argument, je zegt niet waarom je het vindt. Je vindt iets omdat je het vindt. Cirkelredenering. Als je nou zegt dat een belissing of leven en dood iets zo fundamenteels is dat het niet aan een persoon of instantie is om daar over te beslissen (wat je waarschijnlijk bedoelt), begrijp ik je.
Mja oke ik vind het te fundamenteel. Ik vind niet dat een instantie of persoon anders dan de persoon zelf moet kunnen beslissen het leven te beeindigen.
En hoe goed ons rechtsysteem misschien ook is ik vind het niet goed genoeg om het vertrouwen te geven dat er nooit en fout gemaakt zal worden. Die fouten zijn in het geval van de doodstraf nog veel minder acceptabel dan bij een gevangenisstraf.
Dan vraag ik mij wel af: vind je wel dat politie/leger mogen beslissen over leven en dood? En wanneer dan wel? Alleen uit zelfbescherming?
De politie en het leger beslissen dat ook niet? Zo zie ik het iig niet.
De politie mag sowieso niemand doden, dit mag alleen het indirect resultaat zijn van het gebruik van geweld met een doel. Het doel is niet het doden van een persoon, het doel is bijvoorbeeld het beeindigen van een levensbedreigende situatie of het aanhouden van een persoon.
Oorlog is sowieso een apart en lastig verhaal. Ik denk niet dat je een oorlogsituatie direct kunt vergelijken met onze normale maatschappij in vredestijd.
Zelfbescherming moet het doel ook niet zijn iemand te doden. Je mag, indien noodzakelijk, geweld gebruiken om te voorkomen dat iemand jou iets aan doet. Alleen dat geweld moet proportioneel zijn en het doel moet zijn het voorkomen dat jou iets aangedaan wordt, niet het nemen van wraak of het zelf toedienen van een in jouw ogen passende straf.
Ik begrijp dat je vindt dat het in een onze westerse maatschappij niet meer past en ben zelf ook niet per se voorstander van de doodstraf.
Ik moer zeggen dat ik ook een beetje opkeek van je reactie omdat ik jou ook niet had verwacht als voorstander van de doodstraf.
Ik weet ook geen goed alternatief.
Dat is sowieso een lastig verhaal. Ook als je kijkt naar het doel van straffen. Het doel is aan de ene kant om iemand een les te leren en een singaal te geven dat bepaald gedrag niet gewenst is. Maar het doel is ook dat iemand door het leren van die les weer normaal deel uit gaat maken van de maatschappij. Daarom is levenslang ook nu levenslang met een *. Het ERVM stelt namelijk dat iemand altijd uitzicht moet hebben op terugkeer in de maatschappij.
Alleen er is een kleine groep extreem nare mensen (serieverkrachters, psychopatische moordenaren, pedofielen die handelen op hun verlangens, terroristen) waarbij een grote meerderheid vind dat die personen hun kans op het normaal bestaan in de maatschappij totaal nooit meer zouden moeten krijgen. Maar daar hebben we dus inderdaad geen passende straf voor.
Een levenslange gevangenisstraf kost de maatschappij ook miljoenen (uitgaande van 90.000 euro per jaar) en dat vind ik veel te veel geld voor oorlogscriminelen of seriemordenaars, daar wil ik niet aan meebetalen.
Dat gevoel deel ik. Ik denk bijna iedereen?
Alleen ik denk ook dat er genoeg bewijs is dat het invoeren van de doodstraf dit niet oplost. Kijk naar de VS.