- Waardering
- 25.458
- Lengte
- 1m83
Wat verhindert een EU-ingezetene precies om gewoon weer terug te komen?
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Wat verhindert een EU-ingezetene precies om gewoon weer terug te komen?
Niks fysieks, maar het is wel strafbaar.Wat verhindert een EU-ingezetene precies om gewoon weer terug te komen?
Dat kan dus niet middels de trias politica.Als een agent binnen een week een persoon een zelfde delict ziet plegen mag hij van mij daar zelfstandig over oordelen.
dat kan inderdaad, hoeft niet zo te zijn. in dat geval zit je wel in de rechtbank, want verbalisant mag zelf niet zomaar een hogere boete geven.Recidive in het juridische aspect betekend inderdaad dat je een feit pleegt waarvoor je al eens veroordeeld bent. Vaak hogere straf tot gevolg
Dan regel je het buiten het strafrecht, maar binnen het bestuursrecht. En dan duidelijk maken dat het geen punatief karakter heeft.
Ja, maar ik vind dat geen draconische maatregel die we niet moet willen.
Rechtbank of OM strafbeschikking.dat kan inderdaad, hoeft niet zo te zijn. in dat geval zit je wel in de rechtbank, want verbalisant mag zelf niet zomaar een hogere boete geven.
Hoe zie je dat voor je?Dan regel je het buiten het strafrecht, maar binnen het bestuursrecht. En dan duidelijk maken dat het geen punatief karakter heeft.
Dat snap ik. Echter, wanneer iemand op heterdaad wordt betrapt, in dit geval dus een zakkenrollende oostblokker (zakkenrollende roma gangs zijn een hardnekkig probleem, niet alleen in Amsterdam maar in vrijwel elke Europese hoofdstad), dan is het compleet achterlijk en vooral demotiverend voor de politie als ze na verhoor dezelfde dag weer vrij worden gelaten. En de dag erna pak je ze weer op..en worden ze na verhoor weer vrijgelaten.Ga niet op alles in wat je zegt, eens met delen, niet met andere.
MAAR hier wil ik wel even wat nuance in brengen.
Als de politie een aanhouding doet is dit met het doel het afnemen voor het verhoor als onderdeel van het onderzoek.
Mensen horen in vrijheid gesteld te worden als dit deel van het onderzoek is afgerond, tenzij er voor bijzondere redenen verzekering of bewaring nodig is. Bijvoorbeeld omdat de verdachte in belang van het onderzoek niet vrij mag zijn, gevaar voor ontsnapping, of aanzienlijk gevaar voor de maatschappij(zakkenrollen is dat niet).
De politie houdt iemand niet als verdachte aan om een straf op te leggen, dat gebeurt pas later na het onderzoek en de zitting, door de rechter.
Mensen maken heel vaak deze fout als ze horen dat iemand na aanhouding binnen 1 dag weer buiten staat. Dat heeft niks met de straf te maken en dit hoort zo te gaan.
Gevaar is subjectief. In mijn opinie vormen ze wel degelijk een gevaar voor de maatschappij en de openbare orde. Uit de praktijk blijkt dat deze Roma recidiven zijn. Dat blijkt immers ook uit de frustratie bij politie wanneer ze sommige zakkenrollers meerdere keren in een week oppakken en steeds weer vrij moeten laten.Bijvoorbeeld omdat de verdachte in belang van het onderzoek niet vrij mag zijn, gevaar voor ontsnapping, of aanzienlijk gevaar voor de maatschappij(zakkenrollen is dat niet).
Ik snap de frustratie wel, en die internationale kutboeven mogen van mij ook harder aangepakt worden, alleen ik denk toch dat het lastig is om dat zo toe te passen.Dat snap ik. Echter, wanneer iemand op heterdaad wordt betrapt, in dit geval dus een zakkenrollende oostblokker (zakkenrollende roma gangs zijn een hardnekkig probleem, niet alleen in Amsterdam maar in vrijwel elke Europese hoofdstad), dan is het compleet achterlijk en vooral demotiverend voor de politie als ze na verhoor dezelfde dag weer vrij worden gelaten. En de dag erna pak je ze weer op..en worden ze na verhoor weer vrijgelaten.
Blijkbaar (overduidelijk) is er iets goed mis met ons juridisch apparaat wat betreft dit soort situaties, waar criminelen op heterdaad betrapt worden, opgepakt worden, verhoord worden, dezelfde dag nog vrijgelaten worden, en de dag erop opnieuw opgepakt worden voor dezelfde feiten. Zonder een dag te zitten..
We laten deze criminelen dus gewoon keer op keer los in de samenleving. En dat weten ze, dus boeit het ze ook geen f**k als ze opgepakt worden. Boete opleggen? Waar stuur je die boete heen? Waar stuur je überhaupt de dagvaarding heen?
Hoe dan? Mijn punt is dus, dit is compleet demotiverend voor de politie. Zij doen hun werk, maar justitie werkt ze tegen. Keer op keer.
Dat moet anders.
En in deze situatie is de oplossing relatief simpel lijkt mij. Zet ze in voorarest.
Gevaar is subjectief. In mijn opinie vormen ze wel degelijk een gevaar voor de maatschappij en de openbare orde. Uit de praktijk blijkt dat deze Roma recidiven zijn. Dat blijkt immers ook uit de frustratie bij politie wanneer ze sommige zakkenrollers meerdere keren in een week oppakken en steeds weer vrij moeten laten.
Ons rechtssysteem heeft geen vat op ze, dus moet er iets veranderen.
Persoonlijk ben ik in dit geval meer voorstander van de 3e wereld aanpak. Oppakken en vervolgens half dood knuppelen ergens in een verlaten steegje zodat ze nooit meer normaal kunnen lopen.
Zoals ze dat met voetbaltoernooien of grote extreemlinkse demonstraties bij G7-toppen ook doen: bestuurlijke ophouding of zoiets.
Wat heeft de trias hier precies mee te maken?
De uitvoerende macht moet los staan van de rechtsprekende macht.
Dat op zich wel, maar dat gaat meestal over een wat hoger niveau en er zitten nogal wat haken en ogen aan. Het is in geen enkel land helemaal puur doorgevoerd als het model voorschrijft.De uitvoerende macht moet los staan van de rechtsprekende macht.
En buiten de EU, zoals de landen die weigeren om ze terug te nemen? En mensen die bewust dingen plegen omdat het in de Nederlandse gevangenis beter vertoeven?Overigens mogen niet Nederlanders uit de EU die in NL veelvuldig voor problemen zorgen tegenwoordig uitgezet worden naar hun EUland van herkomst(20x in aanraking met politie waarvan 10x in de laaste 6 of 12 maanden als ik het goed heb) en dan is het niet alleen voor misdrijven maar bvb ook openbare dronkenschap ect. Gaat alleen wel een hoop werk overheen.
Waar heb je dan nog rechters voor?Dat op zich wel, maar dat gaat meestal over een wat hoger niveau en er zitten nogal wat haken en ogen aan. Het is in geen enkel land helemaal puur doorgevoerd als het model voorschrijft.
Bovendien, als een strafbeschikking door het OM kan, waarom zou iets dergelijks door een hOvJ niet kunnen? Misschien niet letterlijk wat @Steks zegt, maar een prima middel.
Als het land van herkomst ze weigert is het sowieso lastig.En buiten de EU, zoals de landen die weigeren om ze terug te nemen?
Precies.Als het land van herkomst ze weigert is het sowieso lastig.
Ontwikkelinshulp stopzetten.