AndroidHealthClinic

Sticky Het Motor Topic

Lol dan word het nooit een rijbewijs halen voor mij.

Ik ga toch potverdomme niet op een 11kw motor rijden. wat moet je dan halen een 80cc 4 takt jing cheng?
Jij heb té veel praatjes. Ik dacht dat je (allang) een rijbewijs had? Jij had het over bochten met nat weer etc. Nu ben je een nóg grotere stumperd dan je al was, sneu varken.

Lol wie zegt dat ik met rijbewijs rij?

Kom a.u.b even racen op een goed circuit gaan we met nat wegdek even kijken wie er sneller is in de bochten oke?

Lol wie zegt dat ik met rijbewijs rij?

Kom a.u.b even racen op een goed circuit gaan we met nat wegdek even kijken wie er sneller is in de bochten oke?

Wat voor motor rijd je dan?? Zonder je rijbewijs
Af en toe een rondje op de parkeerplaats op pappa"s motor telt niet he;)

t*ring, 11kW? Mijn honda nsr die ik had toen ik 16 was had meer vermogen :roflol:

Heb het even opgezocht tommetje1993 lult uit zijn nek(thanks voor de hartverzakking).
Al kan het zijn dat in 2013 deze regels wel gewijzigd gaan worden ivm europese regels.

2 categorieën voor rijexamen motor

Het rijexamen voor de motor is er in 2 categorieën:

lichte categorie (A beperkt)
Slaagt u voor deze categorie, dan krijgt u een rijbewijs A met een beperkte bevoegdheid. U mag hiermee de eerste 2 jaar alleen rijden op lichte motoren met een maximaal vermogen van 25 kW. Na 2 jaar vervalt deze beperking en mag u op elke motor rijden. Daar hoeft u niet opnieuw examen voor te doen.
zware categorie zonder beperkingen (A)
Slaagt u voor deze categorie, dan krijgt u een rijbewijs A zonder beperkingen. Met dit rijbewijs mag u op alle motoren rijden.

In welke categorie u praktijkexamen kunt doen, hangt af van uw leeftijd en niet van uw rijervaring:

18-20 jaar: u mag alleen rijexamen doen voor de categorie A beperkt.
21 jaar of ouder: u mag kiezen voor welke categorie u examen wilt doen.

Heb het even opgezocht tommetje1993 lult uit zijn nek(thanks voor de hartverzakking).
Al kan het zijn dat in 2013 deze regels wel gewijzigd gaan worden ivm europese regels.

2 categorieën voor rijexamen motor

Het rijexamen voor de motor is er in 2 categorieën:

lichte categorie (A beperkt)
Slaagt u voor deze categorie, dan krijgt u een rijbewijs A met een beperkte bevoegdheid. U mag hiermee de eerste 2 jaar alleen rijden op lichte motoren met een maximaal vermogen van 25 kW. Na 2 jaar vervalt deze beperking en mag u op elke motor rijden. Daar hoeft u niet opnieuw examen voor te doen.
zware categorie zonder beperkingen (A)
Slaagt u voor deze categorie, dan krijgt u een rijbewijs A zonder beperkingen. Met dit rijbewijs mag u op alle motoren rijden.

In welke categorie u praktijkexamen kunt doen, hangt af van uw leeftijd en niet van uw rijervaring:

18-20 jaar: u mag alleen rijexamen doen voor de categorie A beperkt.
21 jaar of ouder: u mag kiezen voor welke categorie u examen wilt doen.
Je beschrijft hier de huidige gang van zaken. Vanaf 2013 wordt het inderdaad 3 trapsgewijs. 11kw, 35kw, vol vermogen.

Ja klopt, maar als je 21+ bent mag je op het moment dus gelijk een zware motor :cool:

De nieuwe situatie voor het motorrijbewijs is vanaf 19/1/2013 als volgt:

Op 17 jarige leeftijd beginnen met motorrijlessen
Vanaf 18 jaar motorrijexamen voor beperkte categorie (A1)
Vanaf 20 jaar opnieuw motorrijexamen doen voor categorie A2
Vanaf 22 jaar examen doen voor onbeperkte categorie (A)
Vanaf 24 jaar direct motorrijexamen doen voor onbeperkte categorie (A)

bron: http://www.motorrijschoolhaarlem.nl/wijzigingen-motorrijbewijs-2013.php

Wijzigingen motorrijbewijs

Vanaf 2013 wordt het motorrijbewijs opgedeeld in drie categorieën, zo mag je bijvoorbeeld pas op de zwaarste motoren rijden vanaf je 24e. De nieuwe regels zijn het gevolg van de Derde Europese Rijbewijsrichtlijn. Met deze richtlijn worden de regels rondom rijbewijzen in Europa geharmoniseerd en krijgt de hele EU één rijbewijs op creditcard formaat. De verwachte ingangsdatum van de nieuwe regels is 19 januari 2013.

Categorieën motorrijbewijs
Categorie A1, is voor motorfietsen tot 125 cc en maximaal 11 kW. De minimum leeftijd voor dit rijbewijs is 18 jaar, rijles mag vanaf 17 jarige leeftijd.

Categorie A2, is voor motorfietsen met een vermogen van maximaal 35 kW. De minimum leeftijd voor dit rijbewijs is 20 jaar en kandidaten moeten minimaal 2 jaar in het bezit zijn van rijbewijs A1.

Categorie A, is voor motorfietsen met een onbeperkt vermogen. De minimum leeftijd voor dit rijbewijs is 22 jaar en kandidaten moeten minimaal 2 jaar in het bezit zijn van rijbewijs A2. Het is mogelijk dit rijbewijs rechtstreeks te halen. De minimum leeftijd hiervoor is 24 jaar.

Wil je dus vanaf je 18e motorrijden, dan rijd je eerst op een motor tot 125 cc, vervolgens vanaf je 20e op een motor met maximaal 35 kW en weer twee jaar later op een motor met onbeperkt vermogen. Wil je direct een motor met onbeperkt vermogen, dan moet je wachten tot je 24e.

Vanaf Anwb site:
http://www.anwb.nl/auto/rijbewijs-en-trainingen/rijbewijs-halen,/motor.html

Weer zo krom als dikke stront door een trechter, want als je 24 bent mag je op een 1000cc maar nee als je 3 jaar ervaring hebt vanaf je 18e mag je op max 35kw.

Betreft het dik gedrukte, kan je dus niet instappen bij A2 maar enkel bij A1 beginnen. Of wachten tot 24.
Dat is wel triest.

Laatst bewerkt:
jezus, nu gaat er helemaal geen 18 jarige meer motor rijden....dat is zeker. Allemaal lekker zonder ervaring vanaf 24 op een 1000cc....gaat me wat doden op leveren dit. En dan die 11kW, is bloed link, zelfs op een provinciale weg. Met zo'n spartamet kan je gewoon NIET mee komen in het verkeer. Snap niet waarom ze dit doen. Wat is er mis met de regels zoals die er nu zijn? Ja ik zie liever 35kW als licht rijbewijs. Dit heeft iig niets met verkeers veiligheid te maken maar meer met nog meer geld in de la.

Laatst bewerkt:
jezus, nu gaat er helemaal geen 18 jarige meer motor rijden....dat is zeker. Allemaal lekker zonder ervaring vanaf 24 op een 1000cc....gaat me wat doden op leveren dit. En dan die 11kW, is bloed link, zelfs op een provinciale weg. Met zo'n spartamet kan je gewoon NIET mee komen het verkeer. Snap niet waarom ze dit doen. Wat is er mis met de regels zoals die er nu zijn? Ja ik zie liever 35kW als licht rijbewijs. Dit heeft iig niets met verkeers veiligheid te maken maar meer met nog meer geld in de la.

nee dit is voor de verkeersveiligheid heus waar.

Net zoals
flitsen
laseren
algemene controle's
50km/u op een kaarsrechte weg waar je 200 kan.

Allemaal voor de veiligheid echt waar :)

Het is ook trieste zooi, gelukkig heb ik hem al.
Anders zou ik crosser kopen, op kenteken 11kw meestal dubbele in het echt.

Terug
Naar boven