AndroidHealthClinic

Sticky Het Motor Topic

Die 848 is toch niet van die oude tijd? Hij heeft gewoon een veel sportiever geometrie dan een CBR600 als je dat niet gewend bent kan dat tegenvallen.

Kort geleden de panigale 899 gereden, die had dit probleem/gevoel helemaal niet.

Die 848 is toch niet van die oude tijd?
Klopt, was gistermiddag even bij mijn vaste motorzaak, daar even over die Duc gehad. Hij dacht zelf dat het balhoofd wel eens beschadigt zou kunnen zijn, of de banden zijn toe aan vervanging.
Normaal horen deze modellen haarscherp de bochten in te kunnen, als ze dan steeds willen oprichten in de bocht dan is meestal het balhoofd verrot, of er zijn teveel wheelie's mee gemaakt....
Hij heeft zelf ook jaren Duc gereden en races gereden.
Ga maar eens kijken of ik binnenkort op een andere Duc hetzelfde rondje kan rijden om te kijken of het echt aan de motor ligt.

Klopt, was gistermiddag even bij mijn vaste motorzaak, daar even over die Duc gehad. Hij dacht zelf dat het balhoofd wel eens beschadigt zou kunnen zijn, of de banden zijn toe aan vervanging.
Normaal horen deze modellen haarscherp de bochten in te kunnen, als ze dan steeds willen oprichten in de bocht dan is meestal het balhoofd verrot, of er zijn teveel wheelie's mee gemaakt....
Ga maar eens kijken of ik binnenkort op een andere Duc hetzelfde rondje kan rijden om te kijken of het echt aan de motor ligt.
De 848 zou toch moeten sturen als een scheermes lijkt me.

Die 848 is toch niet van die oude tijd? Hij heeft gewoon een veel sportiever geometrie dan een CBR600 als je dat niet gewend bent kan dat tegenvallen.

Dutch zei dat hij meer moeite moest doen dan met zijn Honda? Heb zelf nog nooit op een 848 gereden, maar wel op een oude Supersport 900 uit de jaren 70 (die ging alleen rechtdoor), een Supersport 900 uit de jaren 90 (die stuurde erg zwaar) en een Hyperstrada die superlicht stuurde.

Volgens mij stuurt een 848 wel sneller dan de Ducati's daarvoor, maar langzamer dan een Japanse fiets zoals de Honda 600.

Een vast balhoofd merk je ook als je langzaam rijdt in de stad, bv. bij het laatste stukje afremmen voor een stoplicht. Je kan het controleren door de voorkant op te krikken en dan het stuur te bewegen rond de rechtuitstand. Een versleten (voor)band kan ook vaag en traag sturen veroorzaken.

Volgens mij stuurt een 848 wel sneller dan de Ducati's daarvoor, maar langzamer dan een Japanse fiets zoals de Honda 600.
Denk het niet. Weet bijna wel zeker van niet. Mijn dikke Aprilia RSV 1000 R stuurde al net zo goed als een japanse 600 en dat is een zware 2 cylinder.

Het ligt er ook maar net aan wat je makkelijk en/of moeilijk vind sturen, daarnaast is de 848 meer een motor voor op het circuit dan voor Nederlandse dijkjes,

Kort geleden de panigale 899 gereden, die had dit probleem/gevoel helemaal niet.
Hoor ik daar panigale? ;d
Screenshot 2020-05-01 at 17.13.37.png

Helaas niet in de garage hier tho

Dat kan natuurlijk. Minder soepel en een beetje bokkerig onderin. Alhoewel dat niets betekent voor het sturen op wat hogere snelheid is het misschien wel wennen in stadsverkeer.

Ja, zulke dingen. Mijn vorige motor, een Speed Four, zou ook 'super handling' hebben. Maar dat was waarschijnlijk boven 150km/u op een circuit. Zelfs naar aanpassing van vering en demping en het zo ver mogelijk doorsteken van de vorkpoten vond ik het een irritant traag sturende fiets.

Terug
Naar boven