700km is best een eind, op jouw leeftijd was ik helemaal lam van 1000km snelweg maar anderen lachen daarom. Zorg dat je naast je motorjas betere kleding draagt dan alleen een motorjeans en motorschoenen zoals op je foto´s hier, je moet voorbereid zijn op regen, kou en hitte. Banden moeten ook niet verder dan halfsleets zijn. Check ook remblokjes, remolie niveau, staat van de aandrijfketting en onderweg je motoroliepeil. Ververs desnoods je olie voordat je weggaat. Denk vooraf goed na hoe je je bagage gaat vervoeren. Bandenreparatie setje en klein busje kettingvet spray is ook wel handig.
Voordeel van die 700km is dat we al om 7 uur in de ochtend zouden gaan rijden dus tijd zat hebben voor goede stops onderweg. We hebben gelukkig beide ook Cardo's om de verveling tegen te gaan en we willen zo'n 'cruise control' klem gebruiken.
Mijn langste rit in 1 dag was 400km(Haarlem-Antwerpen-Haarlem) en dat ging opzich prima, maar die vriendin van mij heeft minder ervaring met lange stukken. Haar voordeel is dan wel weer dat die Tracer een stuk meer comfy is dan mijn Fazer.
Kleding ben ik nog een beetje over aan het denken, heb ook weinig ervaring met erg warm weer. Dit is wat ik sowieso mee ga nemen/ga dragen.
- Doorwaaijas en los de voering meenemen.
- Zomer en 3 seizoenen handschoenen.
- Setje thermo-ondergoed.
- balaklava
Waar ik nog over twijfel
-Motorjeans of stoffen motorbroek(neig naar tweede)
- Sidi waterdichte sportlaarzen of Alpinestars J6 waterdichte motorsneakers. (1st meer bescherming, tweede zitten lekkerder en kan ik ook langere stukken op lopen.)
Banden moet ik sowieso vervangen voor we gaan.
Ik ga binnenkort de olie en remvloeistof van beide motoren vervangen. Ze verbruiken geen olie dus dat zit dan echt wel goed. Dan kijk ik meteen verder na hoe de remmen en kettingset er bij staan, maar lijkt voor beide nog prima.
Voor bagage ben ik van plan om goedkoop via MP zijtassen te kopen, een bagagerol voor op het zadel en een tanktas die ik al heb. Rugtas is een 100% no go. Zelfde verhaal voor de Tracer, alleen die heeft al koffers.
Bandensetje en spray is indd een slimme. Denk dat ik gewoon een busje WD40 meeneem, dat kan prima als kettingspray en is daarbuiten ook handig voor andere issues.
Zou met de boot vanuit IJmuiden naar Hull gaan scheelt je ook al weer een eind rijden vanaf Harwich 354 km volgens de navi, vanaf Hull is het 400 km naar Edinburgh en vanaf Edinburgh naar Inverness begin van de route is het ook 250 km. Zou zelf overigens Hull Edinburgh in 1 dag doen en dan de 2e dag vanaf Edinburgh met de route beginnen, dat lijkt me prima te doen, maar goed ligt ook aan het weer, aan de motor waar je op rijdt etc, veel variabelen die daar aan trekken 🤣
De boot vanaf Ijmuiden kost meer dan €1000PP, dus valt puur daarop gewoon meteen af.
We hebben wel gedacht over inderdaad Harwich-Hull-Edinburgh-Inverness alleen dan hebben we minstens 12 dagen nodig en die hebben we niet.
Ik heb een Fz6 Fazer, zij een Tracer 900.