XXL Nutrition

Sticky Het Motor Topic

Riep jij niet heel hard dat ik met straatbanden prima met een sportmotor over en helling van zand en losse stenen kon rijden ;)

In Scotland deden mijn road 6 het oprecht best goed op gras en modder, een stuk beter dan de banden van mijn mederijder.
Rustig rijden over onverharde ondergrond en stevig doorrijden in het terrein zijn 2 zeer verschillende dingen.

Op mijn Husqvarna 701 zaten Continental TKC80 rubbers die eruit zagen als motorcross banden maar zich gedroegen als straatbanden.

Met mijn Honda XR600R, een motor waarmee in het verleden wedstrijden werden gereden, begon ik in Afrika ook met die banden en lukte ook pas iets in het zand toen ik echte enduro banden ging gebruiken.

Mijn eerste enduro, een Kawa 250, had ik van alle overbodige onderdelen ontdaan en die woog toen net iets meer dan 100kg, die voelde haast aan als een mountainbike, maar in het terrein is dat ook nooit iets geworden omdat ik alleen ongeschikte banden had.

Zelfs op een mountainbike zijn banden doorslaggevend. Heb nog steeds last van een blessure die ik heb opgedaan met een slippende Racing Ray voorband, terwijl de huidige Nobby Nick voorband onder dezelfde omstandigheden wel goede grip levert.

Laatst bewerkt:
Gisteren was ik gaan vogelspotten bij Natuurmonument "De groene jonker" en had mijn motor tegen de dijk op geparkeerd bij het dierenkerkhof, heuvelop in het gras. Mijn poging tot wegrijden met vriendin achterop faalde, de Metzeler Tourance Next 2 achterband had geen grip op het droge gras. Wegrijden lukte pas nadat ik een stukje achteruit en naar rechts afdaalde, zodat ik op het asfalt kwam.

Dalijk een stukje rijden, door deze test ben ik enthousiast geworden voor mijn Guzzi:

• Like
Waarderingen: BB_
Bijna alleen maar brommertjes en scooters hier of van die ouwe afgeragde 125cc 'motorbikes'. Pas een enkele echte motor gezien. Vandaag kwam er een Ninja voorbij. Even later fietste ik erlangs, even kennisgemaakt met de eigenaar. Gaan morgen samen een bakkie doen. Check de kentekenplaat:
IMG_20230909_133627.jpg

Bijna alleen maar brommertjes en scooters hier of van die ouwe afgeragde 125cc 'motorbikes'. Pas een enkele echte motor gezien. Vandaag kwam er een Ninja voorbij. Even later fietste ik erlangs, even kennisgemaakt met de eigenaar. Gaan morgen samen een bakkie doen. Check de kentekenplaat:
IMG_20230909_133627.jpg
Die kut Belgen kom je ook echt overal tegen.

IMG_20230909_133627.jpg
Die (als het een 600 is) koop ik ook ooit nog eens.

Ik dacht dat de eigenaar 1200 cc zei, maar weet even niet welk model het dan is. Zou ook 1000 geweest kunnen zijn, gesprek was half in het Frans.
ZX-R Ninja. Dit lijkt een 180 achterband die op een 600 hoort, op een 1000cc zit een 190 of 200. Zelf zou ik liever de 600cc hebben, die heeft ook een veel kortere gearing (250km/h ipv 300) en veel trekkracht in het middentoeren gebied, waardoor de acceleratie in 6 van 80-160 op de kleine Ninja beter is.

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: BB_
ZX-R Ninja. Dit lijkt een 180 achterband die op een 600 hoort, op een 1000cc zit een 190 of 200. Zelf zou ik liever de 600cc hebben, die heeft ook een veel kortere gearing (250km/h ipv 300) en veel trekkracht in het middentoeren gebied, waardoor de acceleratie in 6 van 80-160 op de kleine Ninja beter is.
Is een 140 achterband

Terug
Naar boven