MuscleMeat

hoe kun je aan iemand zien of hij makkelijk kracht kan opbouwen ipv spiermassa

hardcorebuilder

Monstrous Giant
10.000 berichten
Waardering
359
Iedereen kent de ectomorf ,mesomorf en endomorf wel.
De ectomorf

Het ectomorfe type is lang en mager en heeft weinig vet en spiermassa. Voor hem is het moeilijk om spieren te ontwikkelen en hij kan vanwege zijn snelle stofwisseling heel veel eten zonder dik te worden. Hij heeft meestal lange armen en benen, een smalle borstkas en lange, dunne spieren.

De mesomorf

Het mesomorfe type heeft de meeste aanleg om spieren te ontwikkelen. Zijn borstkas is groot en breed en hij vertoont een duidelijke V-vorm, dat wil zeggen breedte van de schouders en taille omvang zijn goed geproportioneerd.

De endomorf

Het endomorfe type komt snel aan, maar ontwikkelt helaas langzamer spiermassa. Gezien zijn trage stofwisseling dient hij erop te letten dat hij niet dik wordt. Zijn musculatuur is veelal zacht, zijn heupen zijn breed en hij heeft vaak een rond gezicht. Hij neigt tot het opslaan van vet, dat zijn spieren gaat bedekken. Het endomorfe type breekt moeilijk vet af. Het vergt van hem veel discipline in training en voeding. Het endomorfe type kan door de juiste training en voeding het vet in zijn lichaam reduceren en een topconditie bereiken.

okee nu weten we dus welk lichaams type snel vet en spiermassa aanzet en welke niet.
Maar er word niks over KRACHT verteld.

Ik vraag me af hoe kun je aan iemand/jezelf zien of hij/jij makkelijk kracht ontwikkeld?

is een mesomorf die makkelijk spiermassa bouwt ook meteen een makkelijkere krachtbouwer?
Persoonlijk lijkt me dat niet want zijn boel slanke mensen die enorm sterk zijn.
Aan de andere kant, een ecto die heel mager en dun is, heeft ook meestal weinig kracht.

Dus hoe kun je aan iemand zien of hij makkelijk kracht kan opbouwen?

als die zn eerste keer in de gym 100kg bankt.

Ik denk niet dat je dat aan iemands bouw kan zien..

denk dat het gewoon per persoon verschilt hoe snel hij/zij kracht kan opbouwen.
je hebt bijvoorbeeld heel zware mensen die in verhouding erg weinig kunnen tillen, en je hebt heel zware mensen die al echt een berenkracht hebben.

Dat kan je zien aan iemand als die op zn 15e bij de eerste keer deadlift 215 trekt.

Het zou erg simplistisch zijn om alleen de indeling ecto/meso/endo hierin te betrekken. Er zijn zoveel factoren die bepalen wat iemands aanleg voor kracht is. Daarbij is de somatotype indeling alleen op zichzelf al behoorlijk moeilijk te hanteren. Een simpel voorbeeld. Een meso die zich vol stampt en een behoorlijke vetreserve weet op te bouwen lijkt op een endo. Zelfs op het wedstrijdpodium hoogste niveau gewichtheffen zie je zowel meso als endo's naast elkaar staan.

Als je wilt generaliseren zullen meso's over het algemeen sterker zijn dan endo's die weer sterker zijn dan ecto's. Echter kan je dit op een individueel niveau natuurlijk niet zo makkelijk zeggen, simpel gezegd kijk maar eens rond in de sportschool.

Als ik mezelf als voorbeeld neem, ben vooral ecto met een laagje vet, betekent dit dat geen kracht ontwikkel? Niet echt.. eerste training 100DL/100SQ/60BP, daar zit ik nu na 1,5 maand meer dan 100 totaal boven en het einde is nog lang niet in zicht. Aan de andere kant zie ik gasten in de sportschool die breed zijn en nu al 1,5 maand precies 70kg bankdrukken..

Kracht lijkt me ook meer een kwestie van motorisch aangelegd zijn op veel oefeningen.
Beste voorbeeld lijkt me een clean en press/jerk, timing/controle etc heeft niet echt met spierkracht te maken.

Terug
Naar boven