MuscleMeat

Hoeveel eieren (inclusief dooier) eten jullie per dag?

Peiling Peiling Ik eet dagelijks...

• 1 à 2 eieren (inclusief dooier)

Stemmen: 91 39,9%
  • 3 à 4 eieren (inclusief dooier)

Stemmen: 81 35,5%
  • 5 à 6 eieren (inclusief dooier)

Stemmen: 33 14,5%
  • Meer dan 6 eieren (inclusief dooier)

Stemmen: 9 3,9%
  • Ik eet enkel en alleen het ei-eiwit, niet de dooier.

Stemmen: 14 6,1%

• Totaal stemmers
    228
6 per dag, 2 dooiers, je moet geen eieren in de supermarkt halen, maar gewoon bij een boer die ze vers verkoopt, smaken je eieren ook gelijk veel lekkerder als in de supermarkt :)

Deed ik ook jaren geleden, tot ik een andere vorm erin zag, nooit meer van de boer voor mij.

Ja vooral lekker als je een bevrucht ei met een half kuiken hebt.
Supermarkt verkoopt al jaren geen legbatterijeieren meer

Wie zegt dat je alleen maar legbatterij eieren hebt.. is gewoon vrije uitloop en ik kan ze kopen op de dag dat ze zijn gelegd, 4,60 voor 30 eieren en veel beter als die zooi die er al langer als een week in de supermarkt ligt, moet je uiteraard wel zoiets in de buurt hebben :rolleyes:

---------- Toegevoegd om 22:06 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:04 ----------

Deed ik ook jaren geleden, tot ik een andere vorm erin zag, nooit meer van de boer voor mij.

wel extra gains in dat ei wel aardig van die boer

• Topic Starter Topic Starter
Hoge dosissen EPA (omega-3, uit visolie) is een farmacologische benadering om jezelf tegen een verscheidenheid aan ziektes te beschermen maar is niet echt de juiste oplossing en ook niet goed voor je gezondheid in het algemeen.

Hoe kom je er bij dat het niet goed is voor de gezondheid en in het algemeen?

Eet niet altijd ei, maar als ik een dag heb dat ik het eet, vaak 4 waar van 1 met dooier

Wie zegt dat je alleen maar legbatterij eieren hebt.. is gewoon vrije uitloop en ik kan ze kopen op de dag dat ze zijn gelegd, 4,60 voor 30 eieren en veel beter als die zooi die er al langer als een week in de supermarkt ligt, moet je uiteraard wel zoiets in de buurt hebben :rolleyes:

---------- Toegevoegd om 22:06 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:04 ----------

wel extra gains in dat ei wel aardig van die boer

[Nerdmode] als er een kuiken in zon ei groeit verandert de voedingswaarde van het totale ei als het goed is niet, of negatief ivm warmte uitstraling? Aangezien gesloten systeem dus er kunnen geen voedingsstoffen bijkomen, alleen omgezet. .?

Hoe kom je er bij dat het niet goed is voor de gezondheid en in het algemeen?
Omdat ArA essentieel is voor een goede gezondheid, en niet EPA. En EPA werkt ArA tegen. Dat laatste kan ook gezondheidsbevorderende effecten hebben, maar als je verder al gezond bent valt dat reuze mee en moet je je EPA inname niet overdrijven (tot zelfs beperken).

EPA komt sowieso maar in héle kleine hoeveelheden voor in zoogdieren en andere land dieren. Daar is een reden voor.

EPA wordt heel erg gehyped vanwege de anti-inflammatoire eigenschappen, maar het is belangrijk om te begrijpen dat het inflammatie alleen onderdrukt, niet compleet tegen gaat of voorkomt. Het is belangrijk dat je voeding en levensstijl goed/gezond is, om inflammatie te voorkomen. Niet om EPA te nemen om achteraf de problemen te dempen.

Omdat ArA essentieel is voor een goede gezondheid, en niet EPA. En EPA werkt ArA tegen. Dat laatste kan ook gezondheidsbevorderende effecten hebben, maar als je verder al gezond bent valt dat reuze mee en moet je je EPA inname niet overdrijven (tot zelfs beperken).

EPA komt sowieso maar in héle kleine hoeveelheden voor in zoogdieren en andere land dieren. Daar is een reden voor.

EPA wordt heel erg gehyped vanwege de anti-inflammatoire eigenschappen, maar het is belangrijk om te begrijpen dat het inflammatie alleen onderdrukt, niet compleet tegen gaat of voorkomt. Het is belangrijk dat je voeding en levensstijl goed/gezond is, om inflammatie te voorkomen. Niet om EPA te nemen om achteraf de problemen te dempen.

In principe niets mis mee, hoewel arachidonzuur (afgekort als ArA ofwel AA) er ook om bekend staat dat het ontstekingen bevordert. Dit is niet per sé slecht; veelal kan dit het genezingsproces versnellen. Toch is dit niet altijd positief, bijvoorbeeld wanneer we iemand als voorbeeld nemen die in het verleden jarenlang een ongezonde levensstijl heeft gehanteerd en hierdoor in een voorstadium van hartziekte zit.

Arachidonzuur is ongeveer 10 keer krachtiger dan EPA met betrekking tot het bevorderen van ontstekingen. Hoewel een hoge AA/EPA ratio op zichzelf geen hartziekte zal veroorzaken, zal het zeker de ontwikkeling ervan versnellen. Dit betekent dat het verminderen van je AA-inname en het vermeerderen van je EPA-inname (uit bijv. vis/levertraan/omega-3 capsules) de ontwikkeling van hartziekte zal vertragen maar, uiteraard, niet zal voorkomen. M.a.w.: met een hoge AA/EPA ratio zul je hartziekte ontwikkelen in bijv. 20 jaar, met een lagere AA/EPA ratio neemt de ontwikkeling van de ziekte bijv. 60 jaar in beslag.

Hoewel veel mensen op dit forum EPA binnenkrijgen d.m.v. visconsumptie en levertraan, ligt de inname van AA op het eerste gezicht ook vrij hoog (veel zuivel, vlees, eieren).

Ja, dat valt toch precies in lijn met wat ik zeg ..?

En zuivel bevat geen ArA.

Eet er 4 per dag met dooier. Ga er wel ongelofelijk van meuren...

Ja, dat valt toch precies in lijn met wat ik zeg ..?

Tja, enerzijds wel maar anderzijds weer niet;

Jij bent een échte voorstander van een groter ratio van AA ten opzichte van EPA/DHA.

Een ratio van 5:1 AA/LA (arachidonzuur/linolzuur) en EPA/DHA is aanvaardbaar maar geef mij dan maar liever (uit preventie) een 2:1 of zelfs een 1:1 ratio, wat volgens mij en ook de literatuur het meest gezonde lijkt...

Vetrijke zuivel wel: volle melk, volle kwark, vetrijke kaas.
Nee.

Tja, enerzijds wel maar anderzijds weer niet;

Jij bent een échte voorstander van een groter ratio van AA ten opzichte van EPA/DHA.

Een ratio van 5:1 AA/LA (arachidonzuur/linolzuur) en EPA/DHA is aanvaardbaar maar geef mij dan maar liever (uit preventie) een 2:1 of zelfs een 1:1 ratio, wat volgens mij en ook de literatuur het meest gezonde lijkt...
EPA vermindert PGF2 (en nog belangrijker PGF2-a) hoeveelheden en dat zijn belangrijke anabole ''stofjes'' die herstel/groei bevorderen (maw, versnellen).

De literatuur over de ideale ratio is speculatief, at best.

Nee.

EPA vermindert PGF2 (en nog belangrijker PGF2-a) hoeveelheden en dat zijn belangrijke anabole ''stofjes'' die herstel/groei bevorderen (maw, versnellen).

De literatuur over de ideale ratio is speculatief, at best.

By the way, ik denk dat die PGF2 en PGF2-a vermindering door EPA ook wel opgelost kan worden door je EPA rijke voedsel of supplementen gewoon rondom je training te vermijden, toch?

's Ochtends en/of 's avonds voor het slapengaan zou je daar dus profijt aan kunnen hebben?

By the way, ik denk dat die PGF2 en PGF2-a vermindering door EPA ook wel opgelost kan worden door je EPA rijke voedsel of supplementen gewoon rondom je training te vermijden, toch?

's Ochtends en/of 's avonds voor het slapengaan zou je daar dus profijt aan kunnen hebben?
Gaat om de ratio van je fosfolipiden in je celmembranen, maakt in het grote geheel niets uit.

Als je pas voor het slapen gaat EPA in zou nemen zou het later was in de celmembranen opgenomen worden, dan heb je misschien dat eerder die dag meer ArA wordt vrijgelaten (waardoor meer ArA oxidatie waardoor meer PGF2-a). Maar omega-3 vetten verdringen omega-6 vetten in de celmembranen en andersom niet, en EPA wordt dan alsnog gewoon opgenomen bij de fosfolipiden. Dan boek je netto misschien een dag winst lol.

[Nerdmode] als er een kuiken in zon ei groeit verandert de voedingswaarde van het totale ei als het goed is niet, of negatief ivm warmte uitstraling? Aangezien gesloten systeem dus er kunnen geen voedingsstoffen bijkomen, alleen omgezet. .?

dit gaat boven mijn niveau :p

Terug
Naar boven