Fitness Seller

Peiling Hoeveel rust tussen sets?

Bezoekers in dit topic

Raphie

Competitive Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
24 mrt 2008
Berichten
1.901
Waardering
2.105
Lengte
1m92
Massa
102kg
Vetpercentage
25%
Ik ben benieuwd hoeveel rust jullie aanhouden tussen sets, ikzelf doe nu 1.30min en dan werk ik mijn training rond het uur af.
wat voor rust nemen jullie en waarom?
 
totdat ik het gevoel heb voldoende herstelt te zijn voor mijn volgende set. Wisselend dus bij een barbell curl tov een squat
 
Zoals al gezegd, totdat je voldoende hersteld bent om de volgende set optimaal te kunnen doen.

Hoe lang dat dan is blijft een zéér variabel iets, maar er zijn wel wat richtlijnen:

- Rust tussen warm-up sets kan doorgaans kort zijn (30-60 seconden) in vergelijking met de zwaardere werksets. (1 a 1,5 min)

- Benodige rust tussen sets meer gericht op krachtuithoudingsvermogen (= meer dan 12 reps) is vaak korter (1 a 1,5 min) dan sets op explosiviteit en kracht. (2-3 min.

- Rust tussen sets op kracht (3-5 reps) is doorgaans korter (2-3 min.) dan bij echte maximale kracht-recordpogingen cq. 1RPM (vaak 3-5 min. of nog langer)

- Je hebt meer rust nodig tussen 2 rep-out sets (waarbij je volledig tot falen gaat cq. AMRAP) of 2 sets waar je aan het einde steeds 1 a 2 reps 'in de tank laat'.

- Er zijn technieken waarbij je bewust de rust tussen sets heel kort laat, zoals bij clustered sets, myo/pauze rep sets.
Het is dan juist van belang dat je onvolledig herstelt tussendoor en dat wordt bereikt door korte pauzes van 15-30 seconden.
Feitelijk niet meer dan een paar diepe adem teugen voordat je de oefening weer voortzet.
 
Meestal tussen 1-2 minuten. Als het te moeilijk gaat ga ik richting de twee minuten. En als het echt afzien is dan neem ik wat meer tijd voor de volgende oefening.

ik train met Apple Watch, hartslag is ook een goede indicator. Als deze weer onder de 120 is dan kan ik meestal wel weer door. Zeker met sq en chinup wil ik wel eens wat hoger eindigen.
 
Squat bench deadlift 4:30 minuten en de rest 2:30
Maar paar maanden deed ik rond de 1-2 minuten ook
 
Ik hou het meestal makkelijk voor mezelf;
Warming up sets = 30-60 sec.
80%+ 1RM - 3-5 min (Dus vaak de 1-5 rep range)
80%- 1RM - 1-3 min (Dus vaak de 5+ rep range)

Als ik haast heb en niet de 3-5min rust kan nemen dan doe ik supersets met een ander onderdeel van de workout dat andere spiergroepen gebruikt.
Zodat ik alsnog effectief op de 3-5min rust kom voor de betreffende spiergroep.
 
Ik doe het altijd op gevoel. soms misschien 1/1.5 minuut bij isolatie oefeningen, maar bij erg zware compound lifts kan het 5+ minuten zijn
 
Op gevoel, maar in de praktijk ongeveer 3-4 minuten. Doe wel vooral compounds met vrij lage repranges. M'n training kan gerust 1,5 tot 2 uur duren.
 
Interessant, wie gebruikt de kortere tijd (<2min) om tevens de intensiteit te verhogen?
 
Interessant, wie gebruikt de kortere tijd (<2min) om tevens de intensiteit te verhogen?
Dit doe ik soms bij meer hypertrophy focused oefeningen. Heb het idee dat ik dan meer effective volume kan draaien in een kortere tijd.
 
Interessant, wie gebruikt de kortere tijd (<2min) om tevens de intensiteit te verhogen?

mij doe dat. Intensiteit, maar ook zorgen dat ik een flinke hoeveelheid sets kan doen. Doe 3x per week full body met 11x 3 sets En opwarmen. Als je dan in anderhalf uur klaar wil zijn moet je eenbeetje doorwerken.

ik doe daarom 1 minuut, oplopend tot twee als ik het zwaar heb, kijk ook we naar hartslag. Snel omlaag is ook sneller weer een nieuw setje.
 
Ik heb een Fitbit om, dus kijk ook naar mijn hartslag. Als die onder de 115/120 zakt weet ik dat het weer tijd is om te bewegen.

verschilt ook wel hoeveel rust dat dan is van dag tot dag. Heeft ook met hoeveelheid slaap en cafeïne te maken.
 
60 seconden met zware compounds ook wel 1:30
 
Houdt iedereen dat dan ook echt bij? Ik rust tot ik het idee heb dat ik weer een setje kan. Ik denk overigens wel dat ik af en toe korter zou kunnen rusten, mijn trainingen duren wel lang. Op een zaterdag ben ik zo 2 uur zoet met leg press, bench press zwaar, rows en cable crossovers assistance en frame carry en kettlebell swings als finishers. Nu heb ik voor mijn zware lifts wel ramping warmup sets, dus ben zo 30 minuten met 1 oefening kwijt.
 
Interessant, wie gebruikt de kortere tijd (<2min) om tevens de intensiteit te verhogen?

Korte tijd tussen sets schijnt goed te zijn voor een goede pump te krijgen, kan leuk zijn met antagoniste super sets.

Leuk voorbeeld van kortere tijd voor meer intensity vind ik triple sets met de cable flyes. (Eerst decline, daarna in het midden en daarna incline. Gewicht kan je evt omhoog zetten bij incline, want die zijn wat makkelijker)

Boven is de rest eigenlijk wel gezegd, je moet genoeg rust nemen tussen je sets naarmate je dichterbij je 1rm komt
 
Compounds (press, bench, chin-ups, squats, deadlifts etc.): 3 tot 5 minuten
Isolations/isolation'ish movements: 2 tot 3 minuten, alhoewel ik deze vaak superset met een minuut ertussen (bv. leg curl en leg extension)
Brol zoals kuiten, side delts enz.: 1 minuut, soms 2

Denk niet dat het veel zin heeft om langer te wachten dan 5 minuten voor iets voor de meerderheid van de gymratten.
 
Hou zou zonde zijn om door te weinig rust 5 reps te halen terwijl er 6 reps in hadden gezeten als je 1 minuut langer gewacht had.
Effectief rusten om effectieve sets te kunnen maken. Dus meestal 4-5 minuten.
 
Back
Naar boven