AndroidHealthClinic

Hoog cholestorol 'protocol'

  • Topic starter Thales
  • Startdatum
  • Reacties 87
  • Weergaven 3K
  • Volgers 12

Bezoekers in dit topic

Waar ik over struikel is dat 'geen zin'. Alsof de meerderheid van de Nederlands gewoon wat zin moet krijgen, zodat ze geen overgewicht meer hebben. De meerderheid ja, want de meerderheid van de volwassen Nederlandse bevolking heeft overgewicht. (En obesitas ruim 1 op de 10.)

'Geen zin' is wellicht niet de juiste woordkeuze. Maar de meeste mensen met overgewicht kunnen er in wezen wel iets aan doen of hadden het kunnen voorkomen en hebben dus geen overgewicht door "simpelweg" een genetische afwijking. Even losstaand van welke opvoeding en kennis mensen hebben gehad, want dat is nauwelijks in deze vergelijking mee te nemen. Het overgrote deel kan er wel wat aan doen (aan het overgewicht), maar doen het (door omstandigheden) niet of onvoldoende.
 
'Geen zin' is wellicht niet de juiste woordkeuze. Maar de meeste mensen met overgewicht kunnen er in wezen wel iets aan doen of hadden het kunnen voorkomen en hebben dus geen overgewicht door "simpelweg" een genetische afwijking. Even losstaand van welke opvoeding en kennis mensen hebben gehad, want dat is nauwelijks in deze vergelijking mee te nemen. Het overgrote deel kan er wel wat aan doen, maar doen het (door omstandigheden) niet of onvoldoende.

Lui,geen discipline e.d.
 
'Geen zin' is wellicht niet de juiste woordkeuze. Maar de meeste mensen met overgewicht kunnen er in wezen wel iets aan doen of hadden het kunnen voorkomen en hebben dus geen overgewicht door "simpelweg" een genetische afwijking. Even losstaand van welke opvoeding en kennis mensen hebben gehad, want dat is nauwelijks in deze vergelijking mee te nemen. Het overgrote deel kan er wel wat aan doen (aan het overgewicht), maar doen het (door omstandigheden) niet of onvoldoende.
Ja tuurlijk, de oplossing is op papier ook heel simpel. Die mensen moeten gewoon minder calorieën eten. Maar in de praktijk blijkt dit een ontzettend lastige kwestie. Decennialang klinische voedingswetenschap en de obesitascijfers nemen wereldwijd alleen maar toe; en daarmee ook het aantal gefaalde afvalpogingen. Want de mensen proberen het echt wel. En obesen willen toch echt liever niet obees zijn.
 
Ja tuurlijk, de oplossing is op papier ook heel simpel. Die mensen moeten gewoon minder calorieën eten. Maar in de praktijk blijkt dit een ontzettend lastige kwestie. Decennialang klinische voedingswetenschap en de obesitascijfers nemen wereldwijd alleen maar toe; en daarmee ook het aantal gefaalde afvalpogingen. Want de mensen proberen het echt wel. En obesen willen toch echt liever niet obees zijn.

Zijn we het toch ergens over eens :cheer:
 
Galen Je kunt wijs refereren naar de NHG-Standaarden maar zie hierboven, met die richtlijnen kom je er niet. Richtlijnen kennen of ze toepassen zijn 2 verschillende dingen. Maar daar heb jij geen idee van, he.
Ik weet niet of je me nu trollt of dat je echt zo achterlijk bent.
 
Kristel,

Je snapt er de ballen niet van.
 
hardoplachs:roflol::roflol::roflol:
 
Ja tuurlijk, de oplossing is op papier ook heel simpel. Die mensen moeten gewoon minder calorieën eten. Maar in de praktijk blijkt dit een ontzettend lastige kwestie. Decennialang klinische voedingswetenschap en de obesitascijfers nemen wereldwijd alleen maar toe; en daarmee ook het aantal gefaalde afvalpogingen. Want de mensen proberen het echt wel. En obesen willen toch echt liever niet obees zijn.

Obesen willen niet obees zijn, maar er daadwerkelijk iets aan doen ook niet in vele gevallen.

En dat proberen dat heb ik ook al vaak gezien.
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel is "te hoog"? Hoe ziet de rest van zijn lipidenspectrum eruit?
Waarschijnlijk is "gezond" eten (zo min mogelijk pakjes/zakjes, groenten, fruit) voldoende.
Er zijn maar weinig mensen die "gezond" leven met een te hoog cholesterol (uitzonderingen bevestigen de regel).
Valt vies tegen. Je ziet vrij regelmatig dat het gewoon erfelijk is(ik heb het zelf ook)
Ik mag dan wel de gehele dag sporten en gezond bezig zijn toch blijft dat cholesterol nu eenmaal hoog.
 
Valt vies tegen. Je ziet vrij regelmatig dat het gewoon erfelijk is(ik heb het zelf ook)
Ik mag dan wel de gehele dag sporten en gezond bezig zijn toch blijft dat cholesterol nu eenmaal hoog.

Is al 600 keer gezegd in dit topic.
 
Sorry voor mijn "kort door de bocht reactie"!

Maar er is gewoon te weinig info om je volledige informatie en advies te geven. Hoe hoog is te hoog? En nog zoveel andere vragen. Een heel klein beetje te hoog bij een ouder iemand is wat anders dan veel te hoog bij een jong iemand.
Eigenlijk zou de huisarts je alle info en advies moeten geven! Maar ik weet dat daar veel gemiste kansen liggen. Misschien toch nog een afspraak plannen?

Ik weet dat je vraagt met de beste bedoelingen en je probeert met een oplossing te komen. Maar alleen goede vetten toevoegen is niet voldoende. Goede voeding is de basis! Als/of het genetisch is kan de huisarts ook vertellen.

Ik hoop dat je eruit komt met al je vragen!
De huisarts is er verder niet de gehele dag bij aanwezig wat de ''patient'' al dan niet in zijn of haar mondje steekt. Ook is de kennis wat betreft voeding daarvoor onvoldoende. Vaak gebeurt er als het een beetje verhoogd is gewoon niet zo veel, ik zou ook niet staan te juichen om direct aan de medicijnen te beginnen als het nog een beetje ''acceptabel'' is.
 
Ik weet niet of je me nu trollt of dat je echt zo achterlijk bent.

:ty:

Laat ik het anders zeggen; theorie en praktijk zijn 2 verschillende dingen.

Kristel,
Je snapt er de ballen niet van.

Heb mensen gezien met een cholesterol >10 die na aanpassen van voeding/levensstijl normaliseerden rond 5 a 6. Die hebben er ook de ballen niet van begrepen? Hadden beter aan de pillen kunnen gaan.

Waarom wordt er zo moeilijk gedaan over "normale" voeding?!

Valt vies tegen. Je ziet vrij regelmatig dat het gewoon erfelijk is(ik heb het zelf ook)
Ik mag dan wel de gehele dag sporten en gezond bezig zijn toch blijft dat cholesterol nu eenmaal hoog.
Jij valt onder "het topje van de ijsberg". Voor de meesten is het echt voeding/levensstijl.

Ik zeg: iedereen naar de psychotherapeut (ik wil het wel maar ik kan het niet) en een cursus "voeding".

Shoot me :cool:
 
iedereen die over statines begint, zoek eens op UDCA (en ik denk TUDCA ook wel)
werken als het goed is ook cholesterolverlagend. makkelijker aan te komen en volgens mij een stuk minder heavy
 
iedereen die over statines begint, zoek eens op UDCA (en ik denk TUDCA ook wel)
werken als het goed is ook cholesterolverlagend. makkelijker aan te komen en volgens mij een stuk minder heavy

Nogal duur blijkbaar die tudca. En als je het goedkoop vind zit er niet al te veel in volgens wat ik gelezen heb.
 
Back
Naar boven