AndroidHealthClinic

In wat geloven de DBB'ers

Peiling Peiling In wat geloof jij?

• Totaal stemmers
    160
Wat vinden jullie hier van?
[Link niet meer beschikbaar]

In principe is objectiviteit dan altijd afhankelijk van ''iets'' wat het waarneemt/bepaalt

Dan is het niet objectief meer. Waarnemen is zowiezo subjectief, phenomenologie is zowat de stroming die daarover handelt. Bepaling wordt idd ook subjectief.

waardoor zelfs objectiviteit uiteindelijk een subjectieve oorsprong heeft en dus niet absoluut objectief is.

Nee, het gevolg van dat alles subjectief is, is dat het objectieve niet bestaat. Het gevolg van dat we alles enkel subjectief kunnen ervaren, is dat het objectieve niet bestaat, of wij het niet objectief kunnen waarnemen.
Objectiviteit is een heel ingewikkeld concept, en zeer afhankelijk van definities, en ms wel gewoon zinloos. Plato lost het bvb op met vormtheorie, Ayn Rand met assumpties waar ik niet mee akkoord ga.

Ik bezie objectiviteit als een asymptoot, waarnaar we kunnen streven, maar het nooit echt kunnen bereiken. We moeten ons bezig houden met zo groot mogelijke intersubjectiviteit ipv het objectieve.

Laatst bewerkt:
Ik bezie objectiviteit als een asymptoot, waarnaar we kunnen streven, maar het nooit echt kunnen bereiken. We moeten ons bezig houden met zo groot mogelijke intersubjectiviteit ipv het objectieve.
dus objectiviteit herfdefinieren als een zo groot mogelijke intersubjectiviteit, ipv hoe de dingen "nu echt zijn"?

dus objectiviteit herfdefinieren als een zo groot mogelijke intersubjectiviteit, ipv hoe de dingen "nu echt zijn"?

Wel nee. Ik vind dit niet nodig.

Intersubjectiviteit is gewoon pragmatisch gezien nuttiger. Wetenschap is bv niet objectief(dacht ik vroeger van wel), maar zo groot mogelijk intersubjectief. En dat is goed genoeg zolang je in probabilistische kennis handelt.

Nu is dit mijn persoonlijke mening.

Laatst bewerkt:
Dan is het niet objectief meer. Waarnemen is zowiezo subjectief, phenomenologie is zowat de stroming die daarover handelt. Bepaling wordt idd ook subjectief.

Nee, het gevolg van dat alles subjectief is, is dat het objectieve niet bestaat. Het gevolg van dat we alles enkel subjectief kunnen ervaren, is dat het objectieve niet bestaat, of wij het niet objectief kunnen waarnemen.
Objectiviteit is een heel ingewikkeld concept, en zeer afhankelijk van definities, en ms wel gewoon zinloos. Plato lost het bvb op met vormtheorie, Ayn Rand met assumpties waar ik niet mee akkoord ga.

dus objectiviteit is eigenlijk hetzelfde als geloof?

In principe is objectiviteit (wat wij geleerd hebben) hetgeen je kunt zien.
Hij rent. objectief.
Hij rent hard. subjectief.

Alleen omdat 'rennen' ook niet echt duidelijk is (de een vind het eerder rennen dan de ander) is ook dáár weer over te discussiëren wat het in weze ook weer subjectief maakt.

dus objectiviteit is eigenlijk hetzelfde als geloof?

Ik zou zeggen net nooit, of toch niet de persoonlijke godsgeloven.

Volgens mijn definitie, is de staat van een puur naturalistisch universum objectief, of een universum zonder begeeste(is dat een woord :roflol:) prime mover(of zonder prime mover), omdat er nooit een geest aan te pas komt.

Creator mind: universum is subjectief aan die mind.

Laatst bewerkt:
Ik zou zeggen net nooit, of toch niet de persoonlijke godsgeloven.

Volgens mijn definitie, is de staat van een puur naturalistisch universum objectief, of een universum zonder begeeste(is dat een woord :roflol:) prime mover(of zonder prime mover), omdat er nooit een geest aan te pas komt.

Creator mind: universum is subjectief aan die mind.

met ''geloof'' bedoel ik niet per definitie godsdienst, ik doel meer op het aspect 'geloven in iets wat niet te bewijzen valt'.

met ''geloof'' bedoel ik niet per definitie godsdienst, ik doel meer op het aspect 'geloven in iets wat niet te bewijzen valt'.

Iedereen moet assumpties maken voor ook maar te beginnen met rationeel denken, dus niet objectief.

Zelfs de "oerassumptie" van Descartes, Cogito ergo sum, of "ik denk dus ik ben", vooronderstelt logische absoluten...

Mooi filosofenuurtje. Waar ging dit topic weer over?

dat religie gwn bullshit is
dat er maar één geloof is
en dat is in jezelf geloven

Iedereen moet assumpties maken voor ook maar te beginnen met rationeel denken, dus niet objectief.

Zelfs de "oerassumptie" van Descartes, Cogito ergo sum, of "ik denk dus ik ben", vooronderstelt logische absoluten...

Vooralsnog geen antwoord op mijn vraag, dan antwoord ik hem wel voor je:

Ja, in die zin is objectiviteit hetzelfde als geloof.

Vooralsnog geen antwoord op mijn vraag, dan antwoord ik hem wel voor je:

Ja, in die zin is objectiviteit hetzelfde als geloof.

wel nee, want geloof is afhankelijk van een geest, en zelfs properly basic beliefs zijn afhankelijk van een geest.

Ik dacht dat ik duidelijk was met mn punt over Descartes. Blijkbaar niet.

Ms omdraaien, welk geloof is volgens jouw niet afhankelijk van een geest?

Je zou twee van die buffels maar zo'n gesprek in de gym zien hebben :o

Je zou twee van die buffels maar zo'n gesprek in de gym zien hebben :o

5x1gz0f.jpg

Socrates liked them gains(zat niet zo lief achterliggend motief achter maar toch).

Huidige sterkste man van België is universitair(volgens mij zit hij op dit forum ook, ken hem enkel irl).

Laatst bewerkt:
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Socrates liked them gains(zat niet zo lief achterliggend motief achter maar toch).

Huidige sterkste man van België is universitair(volgens mij zit hij op dit forum ook, ken hem enkel irl).

huidige sterkste man van NL ook

Terug
Naar boven