MuscleMeat

In wat geloven de DBB'ers

Peiling Peiling In wat geloof jij?

• Totaal stemmers
    160
So what?

You know we muslims believe in +/- 124.000 prophets. Er zijn veel verschillende vormen van sharia en islam geweest. Ieder profeet had zijn eigen sharia en islam.

Ben er pas achtergekomen dat sommige moslimgeleerden denken dat het goed mogelijk is dat Socrates een profeet van god (swt) is geweest.

Ahmadiya moslims (een minderheid die apart is) gelooft hier zelfs met zekerheid in.

Je moet wat meer onderzoek doen naar Socrates. Weet jij waarom Socrates ter dood is veroordeeld?

Ik moet zeker niet meer onderzoek naar Socrates doen omdat ik een thesis over Plato's The Republic geschreven. Die staat vol van verwijzingen van Socrates naar Griekse goden.

Aan 1 zin heb ik genoeg om je bullshit weer te kakken te zetten.

"Crito, we ought to offer a c**k to Asclepius."
Zijn laatste woorden.

Asclepius is een Griekse god

Socrates was een olympianist, en dus harde polytheist.

Zijn opvatting van de Olympische goden was anders, als we Plato mogen geloven, veel meer naar vormtheorie omgebuigt. Daarom werd hij als ketter/atheist afgezet.

http://people.wku.edu/jan.garrett/pgodscht.htm

Enkel het deel quoteminen dat lijkt met jouw visie overeen te komen zonder de rest van het boek te lezen is fucking idioot.

Daarnaast is het Griekse geloof vergelijkbaar met het Hindoestaanse geloof geen pure polytheïsme.

Olympianisten zijn harde polistheisten, en Zeus is niet te vergelijken met Brahma want Brahma was de scheppingsgod van de Hindus, Zeus had een vader en moeder, Cronus and Rhea. De hoofdreden dat Aristoteles(wel monotheist) Zeus niet als zijn monotheistische prime-mover god had.

Laatst bewerkt:

yep.

Na Aristoteles probeerden sommige Hellinistische/Romeinse culten oa zijn leer in het Griekse Pantheon in te brengen, en dan kreeg je een alternatieve almachtige/alwetende Zeus/Jupiter(Zeus hypsistos bv). Uiteindelijk zaten ze nog in de problemen wat ze hadden al een dode prime mover "god", en kreeg je bv Sol Invictus, die het hele pantheon in 1 zonnegod moest voorstellen.

Laatst bewerkt:
Bingo. Dat is de paradox van Boeddhisme, en waarom ik het zo'n bullshit vind. Zelfs het verlangen naar geen verlangens te hebben, is een verlangen. Dit soort paradoxen komen vaak voor in filosofie.

En het leven is imo gewoon 1 grote paradox, want hoe meer je leeft in duistere stilte, leegte, onvrolijk, zoals in de middeleeuwen, dus eig in miserie (zoals U.G. zegt), hoe tevredener je bent met je leven zoals het is, hoe minder behoeftes je hebt enz. Door te leven in miserie kan je imo het leven het meest appreciëren.

En het leven is imo gewoon 1 grote paradox, want hoe meer je leeft in duistere stilte, leegte, onvrolijk, zoals in de middeleeuwen, dus eig in miserie (zoals U.G. zegt), hoe tevredener je bent met je leven zoals het is, hoe minder behoeftes je hebt enz. Door te leven in miserie kan je imo het leven het meest appreciëren.

Niet mee eens, klinkt als levende zelfmoord.

Corleone ik leef ook wel in de stilte, maar wat mij betreft is het geen duistere, onvrolijke stilte?

hoe tevredener je bent met je leven zoals het is, hoe minder behoeftes je hebt enz. Door te leven in miserie kan je imo het leven het meest appreciëren.

Ik vind het eerder een vorm van pessimistisch fatalisme accepteren ipv tevreden zijn met je leven. Eor van Winny the Pooh-style.

http://www.youtube.com/watch?v=ZMDAY8H5yIw

Stel dat je met kanker geconfronteerd wordt, en immense pijnen in de toekomst, of behoefte aan zelfbehoud(genezing door behandeling). Ik denk dat je snel van dat soort fatalisme zal afstappen.

Laatst bewerkt:
als hij zijn eigen interpretatie als goddelijk beschouwd (en dit daadwerkelijk ook zo is), dan zijn niet alle interpretaties subjectief

Zelfs dan nog. Euthyphro's dilemma enzo. Dan moet je objectief al defineren als "vrij van menselijke invloed/geest", wat in principe al special pleading is, want ik zou het defineren als "niet afhankelijk van de geest van iets", wat Allah wel heeft volgens Islam.

Laatst bewerkt:
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Dan moet je objectief al defineren als "vrij van menselijke invloed", wat in principe al special pleading is, want ik zou het defineren als "niet afhankelijk van de geest van iets", wat Allah wel heeft.

als god de ''absolute waarheid'' hanteert, dan is alles vanuit de geest objectief.

als god de ''absolute waarheid'' hanteert, dan is alles vanuit de geest objectief.

wel nee, want zoals ik al gedefineerd heb, het is afhankelijk van een geest, dus subjectief aan die geest.

Absolute waarheid wordt zoals the deen het gebruikt gewoon de waarheid van god, en dus subjectief.

Het is echt gelijkaardig aan Euthyphro:

a thing is good because God says it is good: dan is het subjectief
does God say it's good because it is good: dan is hij niet de bepaler van objectieve moraliteit.

wel nee, want zoals ik al gedefineerd heb, het is afhankelijk van een geest, dus subjectief aan die geest.

Absolute waarheid wordt zoals the deen het gebruik gewoon de waarheid van god.

Even offtopic, wat heb je gestudeerd Calyptus? En ik las ook iets dat je les gaf in filosofie?

Even offtopic, wat heb je gestudeerd Calyptus? En ik las ook iets dat je les gaf in filosofie?

Nee, ik studeer nu deels masterjaar deels schakel filosofie aan vub, met als major wetenschapfilosofie en logica. Normaal studeer ik volgend jaar af, als ik niet doctoreer.

het merendeel van mijn kennis heb ik al van ervoor opgedaan, ik doe nu gewoon de master die ik wil, en dat vult enorme leegtes qua kennis op.

ZKFX2Gp.jpg

a thing is good because God says it is good: dan is het subjectief
does God say it's good because it is good: dan is hij niet de bepaler van objectieve moraliteit.

In principe is objectiviteit dan altijd afhankelijk van ''iets'' wat het waarneemt/bepaalt, waardoor zelfs objectiviteit uiteindelijk een subjectieve oorsprong heeft en dus niet absoluut objectief is.

Terug
Naar boven