Terugkomend op erdogans ingrijpen op de media: zaman was idd tot 2013 pro-erdogan. Nu zijn ze anti geworden omdat erdogan gulen heeft genaaid. İs dat onafhankelijke journalistiek? Ik keur het in principe niet goed, maar ik vind het ook niet slecht, want ik verafschuw gulen. Ik als iemand die niet op personen stem op ideoligie maar uit lanndsbelang, vind het goed. Want Turkije is sinds de dood van Ataturk altijd door interne en externe machten onder toom gehouden. Die tijd is nu voorbij, en dat zie je door de tegenstribbelingen van al zijn tegenstanders (van seculieren tot gulenisten) maar ook op de manier hoe erdogan praat de laatste paar jaar: hij heeft niks te vrezen.
Na 2013 zijn de "vredesbesprekingen" gestart met de marxistische PKK. In die tijd heeft de Turkse leger zich teruggetrokken uit het oosten van het land en concentreerde de PKK zn aandacht op Syrië. In die tijd heeft de PKK zich volop bewapend en moet turkije nu weer van begin beginnen om de controle terug te pakken in het oosten. Steden in het oosten worden allemaal weer terug "verroverd" op de PKK, met als gevolg: bijna 2000 terorristen gedood. Zonde, want bij voorbaat stond al vast wat de doel was van de PKK, namelijk Turkije ondermijnen. Dit is zn grootste fout, en daar is hij hoofdverantwoordelijke voor. Al die dode militairen is erdogan schuld. Davutoglu weet dit en hij weet donders goed dat dit door erdogan komt, maar hij is in feite een puppet van erdogan en daarom moet hij zich koest houden. Jammer, want Davutoglu behoort tot een van de beste autocraten van Ankara, maar door erdogan's waanzin wordt hij beperkt in z'n doen en laten.
Ik hoop iig dat iemand erdogan tegen die tijd opgevolgd die een echte gevoel heeft voor realpolitik zoals erdogan van 2001-2011. Tot die tijd steun ik erdogan, alleen al om het feit dat hij de leger hervormd, want ik ben pro-militaristisch en vind dat de leger de belangrijkste is wat het land heeft. Maar ik blijf hem verafschuwen, en dat zal zo blijven.
TOT SLOT: Erdogan is niet ziek, hij is fucking slim, uitgekookt en een echte staatsman. Dit is voor de buitenwereld niet te begrijpen, want mensen weten niet hou de Turkse politiek in elkaar zit. In turkije denkt niemand uit staatsbelang, iedereen denkt aan zich zelf. Verwacht geen poldermodel zoals hier in nederland, daarvoor zijn er geen mensen in turkije, en dat kan ook niet, want dan zal turkije uiteen vallen. Turgut ozal (oud president turkije eind 1980 begin '90) was hetzelfde als erdogan: hij wou turkije net zo ombouwen als erdogan, maar hij werd tegen gehouden en zelfs vergiftigd toen hij president was (in 2012 hebben ze zijn lijk onderzocht en daar hebben ze hele hoge concentraties toxische stoffen gevonden). Deze stadia is nu Godzijdank voorbij, de weg ligt open.
Verstuurd vanaf mijn D6603 met Tapatalk