MuscleMeat

Islamitische geleerde haalt hard uit

Ja wel nieuwswaardig, een moslim die eens verzet toont tegen extremisten.

Menig persoon weet tegenwoordig niet eens waarom ze nou eigenlijk vrij hebben met pasen, kerst, hemelvaart. religie is veel meer dan een geloof alleen. het maakt voor een groot gedeelte deel uit van de algehele geschiedenis en ga zo maar door.

Ik bedoel niet te zeggen dat je moet geloven o.i.d maar het kan wel handig zijn voor de algemene ontwikkeling het een en andere van een religie te weten.

Whaha zijn manier van praten en lichaamstaal is zalig :roflol:

Menig persoon weet tegenwoordig niet eens waarom ze nou eigenlijk vrij hebben met pasen, kerst, hemelvaart. religie is veel meer dan een geloof alleen. het maakt voor een groot gedeelte deel uit van de algehele geschiedenis en ga zo maar door.

Ik bedoel niet te zeggen dat je moet geloven o.i.d maar het kan wel handig zijn voor de algemene ontwikkeling het een en andere van een religie te weten.

+1 als student heb ik destijds ook wat keuzevakken gevolgd over de geschiedenis van het christendom en de islam. Kennis ervan geeft dieper inzicht op de tot stand koming van die verhalen (eerder een trial and error proces over verschillende generaties ipv een goddelijke revelatie op 1 bepaald punt in de geschiedenis)

Hierdoor kan je die religieuze verhalen ook een stuk makkelijker relativeren en zelfs als intellectueel inferieur gaat beschouwen ten aanzien van andere filosofische doctrines van rond die tijd (griekse en romeinse filosofie en oosterse levensbeschouwingen), iets wat veel religieuzen zelf vaak missen doordat ze opgevoed zijn met die religies als onbevraagbare dogma's zonder historische context.

Zit wel een kern van waarheid in het filmpje.

Benieuwd naar wat Killy zou zeggen erop :p
InB4 Killy gaat huilen

Wauw, dit is echt prachtig hoe hij hen neerhaalt en gelijk heeft die! = )

Doet me denken aan de "drugs are not the problem" stelling van een Columbia prof of neuropsychology die ik vanochtend zag. Hij stelt dat er eerst sociale of psychologische problemen zijn en dat als gevolg daarvan en NIET als oorzaak drugsmisbruik plaats vind.

Op dezelfde manier zijn de problemen van de marokkaanse en turkse gemeenschap hier (taalachterstand, laagopgeleide ouders, laag inkomen en zo verder) de oorzaak van het zoeken van fundamentalistisch(er) moslims met hoofdoeken, geen dropje van je aannemen omdat er sporen van een varken inzitten, geen coïtus voor het huwelijk, maar ook massaal in trainingspakken en LV petjes op lopen en bewust met een accent Nederlands spreken ook al zouden ze best ABN kunnen spreken; allemaal omdat ze een eigen identiteit zoeken die bewust anders moet zijn dan die van de Nederlander door wie ze niet geaccepteerd worden.

Een perfect geintegreerde hoogopgeleide moslimgemeenschap zou helemaal geen reden hebben ons te zien als inferieure ongelovigen en zich zo nadrukkelijk willen afzetten tegen de Nederlandse maatschapppij doormiddel van religieuze levensstijl. Niet dat ze dat bewust doen, maar het onderstrepen dat ze anders zijn dan Nederlanders speelt m.i. weldegelijk een rol. Als gevolg daarvan kunnen wij ons nog minder met hen identificeren en polariseren we nog meer. Hoe die cirkel te doorbreken, dat is de vraag. Maar ook ik vind het wel lekker om af en toe gewoon stoom af te blazen en te ragen op allochtonen.

http://www.youtube.com/watch?v=gRLx6MNld_E

Laatst bewerkt:
Leuke hypothese, en niet meer dan dat. Even een summary van zijn boek erbij genomen, is pure popscience, gaat over basismythes niveau spuiten&slikken.

Weet ook niet waarom hij claimed neurowetenschapper te zijn, hij is het niet. Enkel phd in psychologie, zowat de lowest of the low sociale wetenschap naast economie.

Die hypothese uitbreiden naar geloof is ongefundeerde larie.

Laatst bewerkt:
Leuke hypothese, en niet meer dan dat.

Zo ongefundeerd is het niet. En met de hoeveelheid ongefundeerde opmerkingen hier op dbb richting marokkanen vind ik deze nog behoorlijk meevallen.

---------- Post toegevoegd 27 June 2013 om 09:29 ----------

Leuke hypothese, en niet meer dan dat. Even een summary van zijn boek erbij genomen, is pure popscience, gaat over basismythes niveau spuiten&slikken.

Weet ook niet waarom hij claimed neurowetenschapper te zijn, hij is het niet. Enkel phd in psychologie, zowat de lowest of the low sociale wetenschap naast economie.

Oh maar dat ben ik ook wel met je eens. De onderbouwing rammelt wetenschappelijk gezien als een kaartenhuis. Ik zei alleen dat het me aan hem en zijn hypothese deed denken.

Laatst bewerkt:
Zo ongefundeerd is het niet. En met de hoeveelheid ongefundeerde opmerkingen hier op dbb richting marokkanen vind ik deze nog behoorlijk meevallen.

Wat is de wetenschappelijke basis van je hypothese dan? Om even je main punt te evalueren.

"Een perfect geintegreerde hoogopgeleide moslimgemeenschap zou helemaal geen reden hebben ons te zien als inferieure ongelovigen en zich zo nadrukkelijk willen afzetten tegen de Nederlandse maatschapppij doormiddel van religieuze levensstijl."

Dus een perfect geintegreerde gemeenschap is perfect geintegreerd. Leuk.

En dat er hier veel ongefundeerde opmerkingen over Marokkanen maken, tja, het is een forum.

Wat is de wetenschappelijke basis van je hypothese dan?

En dat er hier veel ongefundeerde opmerkingen over Marokkanen maken, tja, het is een forum.

het is gewoon een hypothese. Denk dat een socioloog het nog niet zo'n gekke gedachtengang zou vinden.
Maar zoals je zegt; het is een forum. Moet ik vanaf nu ineens alles in een stevig wetenschappelijk fundament zetten wat ik hier zeg?

Normaal ben ik iets progressiever dan de gemiddelde DBB'er, maar een gematigde islam is gewoon een verdraaide versie van wat er letterlijk in de Koran geschreven staat.
Als moslim hoor je nl achter het idee te staan dat het een bijna verheven goed is dat ongelovigen zullen branden tot in de eeuwigheid. De hypocrieten zijn net diegenen die dat allemaal trachten te verdoezelen om tot een consensus te komen met het Westerse secularisme. Het zijn twee verschillende wereldbeelden die incompatibel zijn, uit een soort intellectuele eerlijkheid ben je gewoon verplicht tav jezelf om een kant te kiezen.

Wat niet wil zeggn dat ik zo'n Westerse salonmoslim niet verkies boven een salafistische fundi, maar dan doe ik dat louter om pragmatische redenen.

Nice post.

Tony Stark look a like

PHD in psychologie is niet iets wat iedereen heeft.

Terug
Naar boven