MuscleMeat

Islamitische geleerde haalt hard uit

Mooi filmpje, zie ze tegenwoordig vaker en vaker.

Hopelijk haalt het wat uit :)

Normaal ben ik iets progressiever dan de gemiddelde DBB'er, maar een gematigde islam is gewoon een verdraaide versie van wat er letterlijk in de Koran geschreven staat.
Als moslim hoor je nl achter het idee te staan dat het een bijna verheven goed is dat ongelovigen zullen branden tot in de eeuwigheid. De hypocrieten zijn net diegenen die dat allemaal trachten te verdoezelen om tot een consensus te komen met het Westerse secularisme. Het zijn twee verschillende wereldbeelden die incompatibel zijn, uit een soort intellectuele eerlijkheid ben je gewoon verplicht tav jezelf om een kant te kiezen.

Wat niet wil zeggn dat ik zo'n Westerse salonmoslim niet verkies boven een salafistische fundi, maar dan doe ik dat louter om pragmatische redenen.

Vind ik niet zo'n sterk argument. Dat geldt net zo hard voor o.a. het christendom en staat een meer gematigde, seculiere en persoonlijke beleving van de islam dus niet in de weg.
Inderdaad wordt er dan lustig op los gecherrypickt. Maar daar is iedere moslim en iedere christen toch al zeer ruimschoots mee bezig. Al denken ze nog zo orthodox te leven. (Of zie jij ze met regelmaat hun kinderen stenigen aan de rand van de stad?)
Gelukkig (of juist niet) heeft de overgrote meerderheid ook geen enkel idee wat er in hun boekje staat en wordt dat dus ook niet gemist.

Ook omdat moslims net mensen zijn die grotendeels hetzelfde willen als wij. Gelukkig zijn, rijkdom, veiligheid, gezondheidszorg en noem maar op.
Daarom is er dus altijd een riant deel van moslims dat WEL goedwillend is, slim is, hun best doen en de goede/moderne kant op willen. Of dacht je omdat mensen toevallig geboren zijn als moslim gelukkig zijn in zo'n fundamentalistische samenleving of een gemiddelde persoon die blootgesteld is aan een meer westers leven of wel eens een ander boek heeft gelezen daar op staat te springen? Nee natuurlijk niet, dat is slechts goed voor een enkeling die hun macht misbruiken en dat beseffen heel veel mensen zich ook goed.

Maar ok, er is altijd het gevaar van terugval naar extremisme en er zijn altijd figuren met een agenda. Doe je weinig tegen behalve open debat, open media (dat is zelfs in fundamentalistische landen steeds moeilijker tegen te houden) enz. Genoeg christelijk extremistische hollen in Nederland nog zelfs, Amerika, overal, (waarbinnen zich ook vaak veel verborgen ellende afspeelt) en dus geen uitzondering voor de islam.

Terug
Naar boven