AndroidHealthClinic

jij pvda stemmen?

Het is een utopie om te denken dat deze mensen nog ABN gaan leren. Die zijn al meer dan 30 jaar hier, en spreken het nog niet. Toch zijn het Nederlanders, met stemrecht, PVDA komt op voor hun belangen, en laat dat weten in een voor hun begrijpelijke taal. Het was ook de bedoeling om de posters 2-talig af te drukken, Nederlands/Turks, ipv alleen Turks.

Luihuid wordt dus weer eens beloond, vrij treurig eigenlijk.
Wat Eric zegt.

Generaliseren is ook een kunst. Waren harde werkers, die oudere garde. Dus, denk niet dat het daaraan ligt.

Hard werken tot je 40ste en daarna steun of WAO trekken is ook niet aantrekkelijk voor de maatschappij natuurlijk. WAO kan je misschien niks aan doen maar we hebben wel veel WAO-ers (inmiddels WIA) die voor het minste of geringste zijn afgekeurd. Werkloosheid onder oudere allochtonen is schrikbarend hoog, als je dan niet werkt kan je minimaal een poging wagen om de taal te leren. Tijd zat.

Hard werken tot je 40ste en daarna steun of WAO trekken is ook niet aantrekkelijk voor de maatschappij natuurlijk. WAO kan je misschien niks aan doen maar we hebben wel veel WAO-ers (inmiddels WIA) die voor het minste of geringste zijn afgekeurd. Werkloosheid onder oudere allochtonen is schrikbarend hoog, als je dan niet werkt kan je minimaal een poging wagen om de taal te leren. Tijd zat.

Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken, en de oudere allochtonen die ik ken, werken allemaal hard voor hun baas, of als middenstander. Ik ken trouwens ook een aantal wijken in mijn directe omgeving waar het stikt van de autochtone steuntrekkers en zogenaamde WAO'ers.

Kopieer/plak werk:

"Het merendeel van de eerste-generatie gastarbeiders kwam hier met het idee dat zij slechts tijdelijk in Nederland zouden blijven, om geld te verdienen. Ook de Nederlandse samenleving dacht dat deze mensen weer snel zouden vertrekken. Noch de maatschappij noch de betrokkenen hebben daarom geïnvesteerd in een goede scholing, van gedegen inburge-ringsprogramma’s was al helemaal geen sprake. De gastarbeiders kregen geen of slechts beperkt taallessen, een paar uur per week, van ongeschoolde vrijwilligers. De noodzaak om Nederlands te leren werd eigenlijk miskend.

Daar komt bij dat de betrokkenen vaak laaggeschoold waren of zelfs analfabeet. Velen had-den geen of nauwelijks contacten met Nederlanders. Zij waren uitsluitend bezig met hun werk, kenden meestal nèt voldoende Nederlands om te overleven (maar ook niet méér dan dat). De toegang tot de omringende samenleving was beperkt. De betrokkenen bereikten dus al snel een ‘plafond’ in hun taalvaardigheid waar zij niet meer bovenuit kwamen.

Door het verdwijnen van veel ongeschoold werk uit het arbeidsproces zijn velen van de oorspronkelijke gastarbeiders uiteindelijk werkloos geworden of vanwege het zware werk in de WAO terecht gekomen. De behoefte om de taal te leren nam daardoor verder af."

Laatst bewerkt:
Nee, ik zie gewoon niet achter iedere boom een vijand/moslim:eek:. Die islamofobie hangt me de keel uit. Dan wordt er gelijk weer met populistische termen als "aanpassen of opkrassen" gegooid, of wordt die ordinaire volksmenner Wilders weer heilig verklaard. Dit alles zonder eerst zelf na te denken wat er eigenlijk aan de hand is. In dit geval dus wederom een storm in glas water.
Vraag me af wat dit met islamofobie te maken heeft, het gaat hier niet eens over religie. Trouwens als mensen überhaupt al angst hebben voor de islam dan moet je dat vooral niet vreemd vinden na al die aanslagen wereldwijd. Echter ik merk niets van islamofobie, ik hoor en zie vooral veel kritiek, en dat is niet hetzelfde. Maar religie en kritisch denken zijn nooit goed samengegaan he.

Jij lijkt verder niet te beseffen (net als bepaalde politici) dat het de bedoeling is dat immigranten de taal leren in het land waarin ze komen wonen en niet andersom. Jij gaat in andere landen ook geen Nederlandstalige propaganda zien hangen omdat de Nederlanders die er zijn komen wonen na 30 jaar nog steeds de plaatselijke taal niet spreken.

Kan je nagaan hoe asociaal je moet zijn om na zoveel tijd gewoon lekker je eigen taal te blijven spreken maar ondertussen wel bakken met kindergeld en uitkeringen te vangen. In plaats van mensen te stimuleren, ja zelfs te verplichten om de taal te leren, gaat deze achterlijke (jawel) politieke partij zichzelf aanpassen, ze integreren in hun eigen land, kan het nog gekker? Volgens mij ben je dan echt ernstig de weg kwijt, dat kan niet anders.

Het merendeel van de echte eerste generatie is of terug of dood of inmiddels met WAO. We spreken over 35 a 40 jaar terug en eerder, die kan je misschien niet aanrekenen dat ze amper de taal spreken. Degenen die echter vanaf de jaren 80 hier kwamen wisten verdomd goed dat ze hier zouden blijven maar een groot gedeelte heeft totaal geen interesse getoond in het aanleren van de Nederlandse taal. Degenen die hier vanaf de jaren 80 zijn gekomen zijn de laat 40-ers en begin 50-ers van nu en die kwamen allang niet meer voor het ongeschoolde werk waarvoor de eerste gastarbeiders kwamen. Havenarbeid bestond toen nog amper, de textielindustrie was al zo goed als failliet, mijnwerkers hadden allang het licht uitgedaan etc.

Niet de taal wil leren is een teken van luiheid, analfabeet of niet. In de jaren 80 waren de arbeidsomstandigheden niet meer zo dat je geen tijd meer had om wat taalles te volgen. Het blijft toch ook een kwestie van gemakszucht.

Vraag me af wat dit met islamofobie te maken heeft,

Heeft er alles mee te maken. De haat wordt alleen maar opgebouwd door dit soort berichten(lees: dit soort topics), de mensen worden opgehitst en verder tegen elkaar opgezet omdat er wat Turkse flyertjes zijn opgehangen. SO WHAT? big deal.

En dan nog, wat gaan niet-Rotterdammers zich ineens druk maken om flyers die in mijn stad worden opgehangen? None of your business.

---------- Toegevoegd om 20:48 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:48 ----------

Wel jammer dat je weer over die wijk van mij moet beginnen...

Haha, laumah, me old mucker.:D Schiet jou muziektopic nog een beetje op?

Heeft er alles mee te maken. De haat wordt alleen maar opgebouwd door dit soort berichten(lees: dit soort topics), de mensen worden opgehitst en verder tegen elkaar opgezet omdat er wat Turkse flyertjes zijn opgehangen. SO WHAT? big deal.

En dan nog, wat gaan niet-Rotterdammers zich ineens druk maken om flyers die in mijn stad worden opgehangen? None of your business.
Ik heb geen seconde aan de islam gedacht nochtans toen ik de affiches zag. Dit gaat gewoon over integratie van immigranten en hoe er een contraproductief beleid gevoerd wordt door een partij met mensen die er alles aan doen om hun postjes te behouden.

links stemmen.... Hahaha wat een grap

Niet de taal wil leren is een teken van luiheid, analfabeet of niet. In de jaren 80 waren de arbeidsomstandigheden niet meer zo dat je geen tijd meer had om wat taalles te volgen. Het blijft toch ook een kwestie van gemakszucht.

Zal er in bepaalde gevallen ook mee te maken hebben, gemakzucht/luihuid, maar net alsof die eigenschappen alleen toebehoren aan dat groepje allochtonen. Zijn zat Nederlanders die deze eigenschappen net zo goed etaleren. Ik blijf er geen moeite mee hebben, een 2-talige verkiezingsflyer.

Zal er in bepaalde gevallen ook mee te maken hebben, gemakzucht/luihuid, maar net alsof die eigenschappen alleen toebehoren aan dat groepje allochtonen. Zijn zat Nederlanders die deze eigenschappen net zo goed etaleren. Ik blijf er geen moeite mee hebben, een 2-talige verkiezingsflyer.

Sommige autochtonen zijn lui, daarom hoeven allochtonen die al 20 jaar lang in Nederland wonen de taal niet de kennen.

Logica van een debiel? :thumbup:

Luihuid wordt dus weer eens beloond, vrij treurig eigenlijk.

nou dikke beloning hoor: irritante posters die bedoeld zijn om je over te halen op een bepaalde partij te stemmen, zijn nu ook afgedrukt in een taal die jij begrijpt.. :rolleyes:

Vermakelijk en tegelijkertijd triest om te zien waar mensen zich druk om kunnen maken.

Door je er niet druk over te maken bewijs je alleen dat integratie voor jou niet belangrijk is. Vermakelijk om te zien hoe sommigen compleet het punt missen, en dit blijven doen na zoveel posts. Als je je nog afvraagd wat steeds bedoeld wordt met oogkleppen....

Ik wou net gaan zeggen, Lenny zet je oogkleppen af!

:roflol:
Oogkleppen.

Door je er niet druk over te maken bewijs je alleen dat integratie voor jou niet belangrijk is. Vermakelijk om te zien hoe sommigen compleet het punt missen, en dit blijven doen na zoveel posts. Als je je nog afvraagd wat steeds bedoeld wordt met oogkleppen....

1. :roflol: @ je oogkleppen obsessie, heb dat woord al veel te vaak voorbij zien komen

2. natuurlijk snap ik je punt, maar spreken over belonen is zwaar overtrokken. Niemand wordt hier beloond, bepaalde partijen proberen gewoon extra stemmen binnen te krijgen. Je bent vrij om hiervan te vinden wat je wilt, maar op zich is het wel begrijpelijk dat partijen dit soort dingen doen.
Daarom vind ik het vermakelijk hoe druk sommigen zich erover kunnen maken.

Nee ik vind het argument dat het belonen is ook niet de kern van de zaak. Het is eerder een daad van puur egoïsme van de politieke partijen die het doen.

En oogkleppen gebruik ik opzettelijk om GL stemmers op de kast te jagen :)

nou dikke beloning hoor: irritante posters die bedoeld zijn om je over te halen op een bepaalde partij te stemmen, zijn nu ook afgedrukt in een taal die jij begrijpt.. :rolleyes:

Vermakelijk en tegelijkertijd triest om te zien waar mensen zich druk om kunnen maken.
Als je dit soort posters nodig hebt om te begrijpen waar het over gaat is het ten eerste al fout.
Ten tweede, wat voor boodschap denk je dat dit uitstuurt naar mensen die niet Nederlands spreken?
Als het je makkelijk gemaakt wordt, ga je toch geen extra moeite doen?

Zonder die posters gaan die mensen heus niet opeens wel nederlands beginnen studeren lijkt me. Ze hebben het tig jaren zonder overleefd.

Terug
Naar boven