AndroidHealthClinic

Laaggeschoolden hebben meer kans op doodgeboren kind

roxxe

Massive Warrior
10.000 berichten
Waardering
14
Een laag opgeleide vrouw loopt vijf keer meer risico op een doodgeboren kind dan een vrouw met een universitair diploma. Dat blijkt uit een onderzoek van het Studiecentrum Perinatale Epidemiologie (SPE) bij meer dan 180.000 moeders. De resultaten worden vandaag in de Artsenkrant gepubliceerd.

Eerste onderzoek
"Dit is nog maar eens een bewijs dat de overheid moet investeren in opleiding," zeggen professor Hendrik Cammu en SPE-directeur Guy Martens. Het is de eerste keer dat de relatie tussen opleidingsniveau en babysterfte op dergelijke schaal wordt onderzocht.

Foetussterfte
Vooral de resultaten over foetussterfte zijn frappant. Een vrouw met een diploma lager onderwijs heeft gemiddeld vijf keer meer kans (1 op 95) op een doodgeboren kind dan een moeder met een universitair diploma (1 op 500).

Tot 1 jaar
"Van het moment dat de baby levend geboren wordt en de kinderarts tussenkomt, worden de sociale verschillen wel kleiner," zegt Cammu. Maar ook buiten de buik blijft het contrast merkbaar. "Tot 1 jaar lopen baby's geboren in de lagere sociale klassen meer dan drie keer zoveel kans om te overlijden dan die in de hoogste." (belga)

waar ligt deze correlatie :scratch:

:roflol:

Oh god.. wat een onzin.

crap, misschien wel omdat er gemiddeld minder mensen met een universitaire opleiding zijn ;)

roken, drinken, ongezonde voeding (voor de moeder), lijkt me. Als je op straat rondkijkt, zie je vaak genoeg zwangere paupers roken. De hoger opgeleiden die ik (helaas) zwanger zie, stoppen allemaal met roken zodra ze weten dat ze zwanger zijn.

Kennis van verzorging van de baby misschien, plus beter voedingspatroon van de moeder in het prenatale stadium.

roken, drinken, ongezonde voeding (voor de moeder), lijkt me. Als je op straat rondkijkt, zie je vaak genoeg zwangere paupers roken. De hoger opgeleiden die ik (helaas) zwanger zie, stoppen allemaal met roken zodra ze weten dat ze zwanger zijn.

Heeft niks met opleidingsniveau te maken.. dat heeft meer te maken met hoe verstandig de 'vrouw' in kwestie is. Die hoogopgeleide dames zijn dezelfde dames die ooit half naakt, een week zonder eten, in een tent hebben gezeten zodat ze bij een studentenclubje horen... ook niet de meest verstandige keuze.

Heeft niks met opleidingsniveau te maken.. dat heeft meer te maken met hoe verstandig de 'vrouw' in kwestie is. Die hoogopgeleide dames zijn dezelfde dames die ooit half naakt, een week zonder eten, in een tent hebben gezeten zodat ze bij een studentenclubje horen... ook niet de meest verstandige keuze.

Agree. Ik ken genoeg "slimme" vrouwen die ook doorroken.

En hoe is de verhouding dan tussen man en vrouw.
Slimme man domme vrouw is 50% meer kans?
Gemiddeld slimme man en vrouw is ook 50%?
2 domme is 100%?

Allemaal gelul imo.:D

Geen gelul, gemiddelde tokkie doet vaker beroep op de gezondheidszorg en leeft ongezonder. Gemiddelde tokkie is toch vrij laag opgeleid.

Niet iedere laagopgeleide is een tokkie Eric......

Nee maar tokkies komen vaker voor onder laagopgeleiden dan bij hoogopgeleiden, daaruit volgt dat laag opgeleide ouders dan vanwege allerlei verwante oorzaken meer kans hebben doodgeboren kinderen te krijgen. Ervan uitgaande dat tokies eerder doodgeboren kinderen zou krijgen maar neem aan dat je de correlatie ziet.

Niet iedere laagopgeleide is een tokkie Eric......

:D Alleen vind je onder laag opgeleiden wel meer tokkies. In achterstandsbuurten is nou eenmaal de kennis over voeding vaak abominabel. Even generaliserend, maar genoeg die 's avond een patatje halen of shoarma bestellen en liters cola per dag wegwerken. Naast het rokertje natuurlijk en de potjes bier die per dag naar binnen moeten worden gewerkt.

Maar goed, ben er dan wel mee eens dat de kop van dit artikel een beetje onzin is. Zo kan je dus ook zeggen 'VROUWEN DIE VEEL GEBRUIK MAKEN VAN HET OPENBAAR VERVOER HEBBEN MEER KANS OP HET KRIJGEN VAN EEN DOODGEBOREN KIND'.

Kijk, ik denk dat over een hele bevolking genomen van 16 miljoen mensen vrouwen die genoodzaakt zijn zich te verplaatsen met het OV de kans groter is dat ze laag opgeleid zijn dan vrouwen die een eigen auto hebben. Natuurlijk zijn hier legio voorbeelden van waar dit simpelweg niet opgaat maar als je het bekijkt over een enorme grote bevolkingsgroep zijn die vrouwen gemiddeld lager opgeleid dan vrouwen met een eigen auto. Aangenomen dat bovenstaand onderzoek statistisch klopt zou zo'n uitspraak als deze, wat slechts een voorbeeld was om aan te geven hoe betrekkelijk dingen zijn en in welke context je zou moeten zien, nog wel eens correct kunnen zijn ook al zou je in eerste instantie zoiets hebben van 'eehm ok right'.

Maar goed, ben er dan wel mee eens dat de kop van dit artikel een beetje onzin is. Zo kan je dus ook zeggen 'VROUWEN DIE VEEL GEBRUIK MAKEN VAN HET OPENBAAR VERVOER HEBBEN MEER KANS OP HET KRIJGEN VAN EEN DOODGEBOREN KIND'.

Als er een oorzakelijk verband is aan te wijzen voor die kindersterfte, namelijk gebrek aan kennis op diverse vlakken dan is die kop boven dit topic zo gek nog niet.

Als er een oorzakelijk verband is aan te wijzen voor die kindersterfte, namelijk gebrek aan kennis op diverse vlakken dan is die kop boven dit topic zo gek nog niet.

Het oorzakelijke verband is : Slecht eten , roken , alcohol en andere slechte gewoontes die je eigen leven verkorten en de kans vergroten op complicaties bij zwangerschap. Het is dus eigenlijk niet opleiding gerelateerd maar heeft te maken met je gewoontes.

Ik zeg ook niet dat die kop zo gek is. Ik zeg alleen dat ik me voor kan stellen dat mensen, die niet goed zien dat het gaat om een bepaalde statistische koppeling, denken van 'waar slaat dat op, alsof je een universitaire opleiding nodig heb om veilig kinderen op de wereld te brengen'.

Slechte gewoontes zijn dan wel weer opleidings gerelateerd. Meer verslavingen van diverse soorten onder laag opgeleiden, dus het blijft toch op hetzelfde uitkomen. Dan hebben we het alleen over verslavingen, andere slechte gewoontes zijn ook meer voorkomend bij degenen met een lagere opleiding. Kennis van voeding betekent toch inzicht hebben in bepaalde fundamentele principes wat gezond is of niet en dat ontbeer je vaak als het schort aan opleiding.

wat zijn tokkies ?

Terug
Naar boven