XXL Nutrition

Laaggeschoolden hebben meer kans op doodgeboren kind

Slechte gewoontes zijn dan wel weer opleidings gerelateerd. Meer verslavingen van diverse soorten onder laag opgeleiden, dus het blijft toch op hetzelfde uitkomen. Dan hebben we het alleen over verslavingen, andere slechte gewoontes zijn ook meer voorkomend bij degenen met een lagere opleiding. Kennis van voeding betekent toch inzicht hebben in bepaalde fundamentele principes wat gezond is of niet en dat ontbeer je vaak als het schort aan opleiding.

eens!

Slechte gewoontes zijn dan wel weer opleidings gerelateerd. Meer verslavingen van diverse soorten onder laag opgeleiden, dus het blijft toch op hetzelfde uitkomen. Dan hebben we het alleen over verslavingen, andere slechte gewoontes zijn ook meer voorkomend bij degenen met een lagere opleiding. Kennis van voeding betekent toch inzicht hebben in bepaalde fundamentele principes wat gezond is of niet en dat ontbeer je vaak als het schort aan opleiding.

Ja er zit natuurlijk wel een link tussen slechte gewoontes en opleiding alleen de kop en het stukje wat er staat klopt natuurlijk niet echt. Als jij als hoogopgeleide slecht eet, veel drinkt , en andere slechte gewoontes hebt dan helpt een goede opleiding je niet.

En als een slechtopgeleide wel gezond leeft dan doet je opleiding er ook niet toe want dan heb je (uitzonderingen daargelaten) minder kans op een doodgeboren kind dan een hoogopgeleide die slecht eet.

Laatst bewerkt:
relatie tussen SES (en daar heeft opleidingsniveau veel mee te maken) en gemiddeld ervaren gezondheid is onmiskenbaar, wordt nog maar weer eens bewezen. Dit ontkennen is idioot. In de tijd van Nightingale was de babysterfte ENORM, niet geheel verwonderlijk als je besefte dat de gemiddelde vrouw totaal geen kaas had gegeten van degelijke hygiene voor een kind. Kennis is gewoon zo'n onmisbaar gegeven. De kans dat een laagopgeleide vrouw een (relatief) lage SES heeft is naar mijn bescheiden mening erg groot. ergo grotere kennis -> grotere SES -> (meer geld&kennis) -> betere gezondheid.
Wss zeker voor vrouwen, aangezien hoogopgeleide vrouwen zo gruwelijk kieskeurig blijken te zijn (behalve, wodan zij geprezen, die van mij dan :D)

verbaasd me niet dat de cijfers in deze richting wijzen, maar dat het om dergelijke factoren gaat...

WTF is een tokkie??

En als jij slechtopgeleide wel gezond leeft dan doet je opleiding er ook niet toe want dan heb je (uitzonderingen daargelaten) minder kans op een doodgeboren kind dan een hoogopgeleide die slecht eet.

Klopt, maar het blijkt dus zo te zijn dat statistisch gezien hoogopgeleiden er betere leefgewoontes op na houdt dan lager opgeleiden. Is toch niet zo onlogisch?

crap, misschien wel omdat er gemiddeld minder mensen met een universitaire opleiding zijn ;)

Ik neem toch aan dat je snapt dat ze zoiets percentueel bekijken?

Ze hebben simpelweg naar statistieken bekeken. Ik zeg maar wat, 1000 vrouwen met een academische opleiding naast 1000 vrouwen zonder opleiding gezet en gekeken naar het aantal doodgeboren kinderen in beide groepen.

Het hoe en waarom is weer een ander onderzoek.

dit
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Klopt, maar het blijkt dus zo te zijn dat statistisch gezien hoogopgeleiden er betere leefgewoontes op na houdt dan lager opgeleiden. Is toch niet zo onlogisch?

Dat ontken ik ook niet. Maar het zijn de gewoontes die je gezond houden en niet de opleiding. Verder snap ik de link tussen opleiding en gewoontes heus wel. En daar ben ik dus wel mee eens......

Dat ontken ik ook niet. Maar het zijn de gewoontes die je gezond houden en niet de opleiding. Verder snap ik de link tussen opleiding en gewoontes heus wel. En daar ben ik dus wel mee eens......

Dit onderzoek zegt dan ook niet dat het door die academische opleiding komt. Dit onderzoek stelt simpelweg vast dat vrouwen met een academische opleiding minder doodgeboren kinderen krijgen. That's it.

Is ook niet een bijster interessant onderzoek als je het mij vraagt..

Dit onderzoek zegt dan ook niet dat het door die academische opleiding komt. Dit onderzoek stelt simpelweg vast dat vrouwen met een academische opleiding minder doodgeboren kinderen krijgen. That's it.

Dit staat er ook in. Deze prof. zegt dus dat het wel door opleiding komt....

Dit is nog maar eens een bewijs dat de overheid moet investeren in opleiding," zeggen professor Hendrik Cammu en SPE-directeur Guy Marte

Sja, als een vrouw een academische opleiding heeft dan is de kans ook groter dat zij betere mogelijkheden heeft om een gezondere leefsituatie te scheppen voor haar en haar ongeboren kind. Toch wil het dan niet persee zeggen dat die verhoging van levenskans direct te maken heeft met bepaalde vaardigheden voortvloeiend uit zo'n opleiding.

dom -> k*t opleiding
dom -> k*t eten
dom -> alles k*t
------->kindje dood

Heeft niks met opleidingsniveau te maken..
Deels wel... er is namelijk ook een studie geweest die aantoonde dat intelligentere mensen gezonder leven... uiteindelijk komt het er toch op neer dat slechte omstandigheden slechte resultaten veroorzaken. Kan beetje grof klinken, maar dat dat kind dood geboren wordt is dan wel weer een sukkelaar minder op de wereld...

Het resultaten van het onderzoek zijn inderdaad al lang bekend. Ongezond eten, drinken, drugs, roken en stress komt meer voor in lage SES gezinnen.

Daarnaast hebben kinderen die opgroeien in SES vaker achterstanden op cognitieve, sociale en emotionele gebieden. Met andere woorden, je hebt pech als je een SES-kind bent:D

Deels wel... er is namelijk ook een studie geweest die aantoonde dat intelligentere mensen gezonder leven... uiteindelijk komt het er toch op neer dat slechte omstandigheden slechte resultaten veroorzaken. Kan beetje grof klinken, maar dat dat kind dood geboren wordt is dan wel weer een sukkelaar minder op de wereld...

Grof is wat verkeerd gekozen, belachelijk lijkt mij het betere woord. Ondanks dat de situatie in lager geschoolde gezinnen voor kinderen minder gunstig is dan in de gemiddelde / rijkere gezinnen, is het natuurlijk niet zo dat een kind meteen verdoemd is. Er zijn zat ouders die financieel niet zo ruim zitten, maar die geweldige opvoeders zijn.

Die situaties eindigen toch in drama's, dan maar liever geen leven. Dat de natuur beslist dat het dood gaat zegt genoeg.

Terug
Naar boven