AndroidHealthClinic

lang last van trapezius/nekspieren/hoofd als gevolg van verkeerde zithouding

• Topic Starter Topic Starter
Ja rust gegevende dingen doen is ook zeker geen slecht idee. Goede links? Ik was gisteren bij een vriend en na de therapie begon mijn nek echt raar te voelen (diep in de midde nek dan) en was steeds 30 min erg afwezig. Dat viel mijn vriend ook op en toen heb ik met de omschrijving van klachten de huisartsenpost gebeld maar die zagen geen reden om te komen.

De therapeut is wel veel met de nek bezig geweest.

Wat doe ik verder of dat meteen vandaag kan weet ik niet een logopedist gaat dan checken of dit hyperventilatie is.

Verder ja slecht geslapen wel een aantal uur en licht misselijk.

Ja ik probeer alleen duidelijk te zijn en wat ik ondervind. Dus ja ik maak me wel lichtelijk zorgen ook al probeer ik veel afleiding te zoeken.

Misschien een optie om te gaan foamrollen?

Heb het gezien kan zo niet echt mening plaatsen. Het is wel te groot voor mijn kamer.

Verder had mijn therapeut nog gesproken moet gewoon afwisselende dingen blijven doen en dat gevoel ja moet vanzelf oplossen. Voor de zekerheid ga ik toch een nieuwe kussen proberen.

Verder ja het gaat beetje up and down hier heel de tijd.

Ik zit zo inelkaar dat ik me snel druk gaat maken als ik vreemde klachten heb, maar misschien kan ik het deels ongedaan maken.

Sauna ook goed? Na een douch voel ik me gewoon fris zeg maar.

Warmte blijkt wel goed te zijn er voor ja.

Ben net terug van afspraak, ging erg goed. Door mn hangende houding had ik 3 wervels die vastzaten en stak mn nek blijkbaar vaak/altijd uit, wat neken traps klachten ook verergerde.
Heeft alles los gemaakt en adviseerde me om front en side raises te doen (low weight high reps) en hyperextensions. Houding ook verbeteren, gaan we volgende week aan verbeteren.
Ik merk nu al een enorm verschil, geen tintelingen meer en geen zeurende pijn. Heerlijk.

Ben ik weer helaas worden bij mij de klachten weer erger. Heb vannacht vanzelfs overgegeven. Moet nu aan de dyflonack 75mg. Verder ja drie nachten slecht geslapen. Probeer volgende week toch verder te gaan met behandelingen.

Ging eerst zo goed zeg maar.

klachten2.png

Dit zijn de plekken waar momenteel klachten zitten. Al merk van de trapuzuis niet meer zoveel. Wel van midde nek en onderkant rug.

Vooral door de nek klachten momenteel blijf ik veel spanning op mij lijf houden en dat maakt me ziek denk. Heel de dag misselijk gevoel dus ja.

Ik probeer hier geen dagelijks dagboek van te maken ofzo, maar ben al bij een aantal artsen geweest en vertel alleen de stappen die gebeuren om te zien of alles wel ok gaat? Ik handel nu ook maar dat ik minder last heb. Waar kan een dokter met deze klachten me nog meer naartoe sturen?

Wel grappig de huisartsenpost linkte spieren van dit forum :P.

Laatst bewerkt:
Even een kleine update.

Ben verder van alle medicijnen af. Vandaag bij Chris geweest en die heeft nu ook naalden in de triggerpoints gestoken ben benieuwd hoe dat gaat.

Nu 1 x per week terug komen.

Gaat vanaf vandaag ook in de sportschool beginnen alleen cardio wat geadviseerd is dan. Verder gaat het ook weer wat beter.

Tip: tantum werkt ook goed. Die zalf.

let je nu veel op je houding als je zit en zo?

Ja ik check regelmatig mijn houding al is het met de nieuwe stoel erg verbetert. Alleen mijn schouders gaan soms gespannen staan maar dat is ook al verminderd. Nu is het alleen nog meer kleine beweeg pauzes nemen. Als je met iets belangrijks bezig ben je geneigd om lang te blijven zitten.

Cardio ging opzich prima. half uur gefietst en half uur dat je moet trap lopen denk. Bloeddruk rond de 120-130 gehouden. Wat denk ik goed is moet ik eens dieper opzoeken, maar even hard fietsen als toen moet ik eerst toch wel een aantal weken conditie opbouwen.

Trouwens wel een belangrijke vraag is het aanbevolen om zoon test te ondergaan dat je moet fietsen en ze jouw meten? fitness test genoemd denk ik. Stond op bijna alle apparaten viel me op. :P

Puur klachten lijkt het over langere termijn beter te gaan met wat up en downs.

Laatst bewerkt:
Een verrassende wending ik ging toch maar weer terug naar de huisarts omdat nu weer alles in mijn rug zat. Hij ging mij controleren en zag duidelijke bekkenverwringing.

Bekkenverwringing heeft dus alles te maken met asymmetrische spierspanning, wat snel kan leiden tot blokkeringen in rug en nek en dus tot hoofdpijn en rugklachten.

Onbewust spanning opbouwen dus nek en schouder klachten.

Manueel ga ik dit nu laten behandelen.

Had beter moesten luisteren toen ik examens kwam doen die vond mij een beetje vreemd lopen en ik zei nog is niks. Daarna begonnen de klachten. :P

Zo blijven we bezig er is geen bekkenverwringing, maar een doorgezakte voet dit moet later met een steunzooltje verholpen worden.

Verder kon de huisarts niets bijzonders merken bij dat ene bezoek dus heb van de therapeut het volgende train schema gekregen voor de komende 6 weken 3 x per week.

30 min fietsen
15 min roeien
30 min crosstrainer

Enige klacht die nu blijf terug komen is midde onderrug waar het pijn doet, maar de fysio vertelde na al die behandelingen en je opeens gaat sporten je lichaam balans moet vinden. Dus ja klinkt logisch en is beste om eerst zo te doen en beweging is altijd goed voor je.

Trapezius voel ik nog licht, maar niet meer probleematisch die klacht is wel weg en de hoofd klachten ook.

Voordat je iets met steunzooltjes doet, het is ook de moeite waard om het alternatief te overwegen, namelijk een andere manier van lopen/rennen en bijbehorende schoenen. Bekijk http://barefootrunning.fas.harvard.edu/index.html anders eens. Een 'doorgezakte' voet kan potentieel ook op de manier worden opgelost die we bij veel andere lichaamsdelen ook toepassen, namelijk spiertraining van de voet.

Interessante studie, maar ik ren en loop niet veel met schoenen in de sportschool loop ik op asics, maar kan het altijd nog bekijken later.

Verder zie ik wel wat aan de klachten veranderen het zit nu echt in de ruggenmerg om midde aan te duiden. Soms zit het weer in de nek en dan weer onder in de rug heel vreemd zeg maar. Ik ga uit dat dit het balans vinden waar die therapeut het over had.

Als ik ochtends wakker wordt voelt mij nek heel nauw aan de rechterkant, maar dat is weg waneer ik op staat.

Wat voel ik momenteel zit echt in het midde van de nek. Omdat het diep zit. Verder merk ik dat alles iets meer knakt dat kan weer zijn dat mijn lichaam uiteindelijk wat losser gaat zitten. Lichte uitstraling van pijn soms, maar er lijkt vooruit gang in te zitten en dat is ook de bedoeling.

Hey tijd om weer een update te geven we zijn ongeveer twee maanden verder nu. Klachten zijn zeker weer met 80% afgenomen. Dus het is zeker mogelijk om hiervan af te komen maar het kost veel tijd en oefening.

Ik slik nog steeds glucosamine en magniusm. Vind vooral magnisuim goed tegen de spierspanning werking.

Er zijn dagen dat ik de klachten niet merk maar sommige dagen brand de boel weer goed, maar op lange termijn zit er zeker verbetering in moet nog wel voorzichtig met schouders en nek zijn. ook onder rug is snel verrekt.

Ik zoek nog wel advies voor een nieuwe trainschema.

30 min fietsen
15 min roeien
30 min crosstrainer

Ik wil nu richting krachttraining meer gaan, maar welke oefening moet ik juist wel pakken en welke niet? Ik sta nu ongeveer 1,5 uur in de sportschool dit wil ik ook zo houden, maar echt langer weer niet. Dus dacht uur crosstrainer en 30 min krachttraining? beetje afwisselen met cardio. Ik moest van de fysio vooral meer crosstrainer gaan doen voor de beweging.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
qs1uom.jpg

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
Verder heb ik een spierspanning test laten doen. Over een aantal weken wordt dat ook deels behandeld om de spierspanning te verminderen. Verder moet ik gewoon blijven sporten 3 x per week.

Weer een update we zijn 2 jaar verder: Veel klachten zijn redelijk verminderd wel soms last van circles zie afbeelding boven, maar naar een masseur en het is weer weg.

De chiropractor een jaar bij gelopen , maar op een moment was voor mij het maximale eruit gehaald en ben ik gestopt met de behandelingen.

Laatste tijd een griepje gehad en dat pakt goed op mijn spieren en gooi heel mijn ritmes in de war. Slecht slapen en veel denken. Heb wel diazepam als noodgeval liggen, maar nog niet hoeven in te nemen. Heb gelijk een massage genomen en paracetemol en kon weer een week tegen aan, maar griepje kwam weer terug dus vandaag, maar weer naar een masseur geweest. Vooral warme spieren heb ik het dan over.

Helaas was mijn bericht weer verdwenen omdat ik te lang aan het typen was en uitgelogd was dus hier poging 2 :).

Huisarts zei ga maar weer bij een manueel therapeut kijken. Die heeft een uitstekende schouder blad geconstateerd.

Die heeft dit ook gefilmd: http://www.youtube.com/watch?v=DKZzYacJv2I ik heb hiervoor ook oefeningen voor gekregen.

Verder ga ik binnenkort met een personal trainer trainen om deze issue te verhelpen en meer met vrije gewichten te gaan trainen op de juiste manier. Ik kan redelijk zwaar tillen, maar wil ik dan nog zwaarder gaan krijg ik ook last, maar kan ook best gewoon het limiet zijn dat ik eerst rustiger moet trainen. :)

Wel vind ik mezelf nog erg stijf terwijl ik 3 x sport in de week en er tussen door nog fiets.

Heb een lichte twijfel of verder onderzoek misschien nodig is al heb ik de afgelopen 2 jaar redelijk klacht vrij rond gelopen. Verder heb ik mijn pc redelijk zithouding vriendelijk gemaakt + voetsteuntje. Ook maak ik gebruik van de rumble roller en triggerpoint stick daardoor zijn die klachten flink verminderd.

Later zal ik even een uitgebreidere tekening maken van de klachten. Van mijn nek heb ik niet echt last momenteel.

Reden van mijn post is vooral het uitstekende schouderblad. Mensen ervaring mee hier?

Laatst bewerkt:
"Winged scapula" noemen ze dat. Zijn veel oefeningen voor, en speciaal hiervoor hoef je imo geen personal trainer in de hand te nemen. Dit ontstaat door spierzwakte van bepaalde spieren.

Google het maar eens. Om te beginnen kijk eens op; http://fixtheneck.com/shoulder_blades.html En dan vooral welke spieren hier debet aan zijn en hier op concentreren.

Ik heb zelf ook veel houdingsproblemen, ben er zelf ook vol mee bezig alleen heb ik meer last dan jij helaas. Overal zit wel iets haha.

Doe je al aan foamrollen wat eerder is geadviseerd? Zou het wel eens naar zoeken hoor, voor jou problemen heel erg van toegevoegde waarde. Je bezoekjes aan de masseur zouden niet meer nodig/ veel minder nodig moeten zijn dan!

Net zoals Mobilitywod, en dan vooral http://www.allthingsgym.com/flat-feet-collapsed-arches-mwod/ voor je voeten. Steunzolen zou ik als laatste redmiddel zien. Je zou het ook vanuit je zelf moeten kunnen mocht je geen 'afwijkingen' hebben.

Een masseur die je masseert als je griep / koorts hebt verdient een klap tegen zijn hoofd.

Je hebt ondertussen vooral laten losmaken en masseren maar weinig aandacht besteed aan de oorzaak van het probleem.

Heb je ooit oefentherapie gedaan om je rugspieren te versterken? Als het jouw rug is die op het filmpje staat gok ik van niet. Je moet het filmpje eens pauzeren helemaal op het einde, als je armen helemaal beneden zijn.

Rounded shoulders, links staat een stuk hoger dan rechts, globaal slechte positie schouderblad, upper trap links die dominant is vergeleken met rechts, slechte scapulo thoracale coördinatie.

Rugmusculatuur is sterk afwezig en zeer zwak. Verder heb je links naast winging ook tilting van je schouderblad.

Welke oefening heb je meegekregen?

"Winged scapula" noemen ze dat. Zijn veel oefeningen voor, en speciaal hiervoor hoef je imo geen personal trainer in de hand te nemen. Dit ontstaat door spierzwakte van bepaalde spieren.

Google het maar eens. Om te beginnen kijk eens op; http://fixtheneck.com/shoulder_blades.html En dan vooral welke spieren hier debet aan zijn en hier op concentreren.

Ik heb zelf ook veel houdingsproblemen, ben er zelf ook vol mee bezig alleen heb ik meer last dan jij helaas. Overal zit wel iets haha.

Doe je al aan foamrollen wat eerder is geadviseerd? Zou het wel eens naar zoeken hoor, voor jou problemen heel erg van toegevoegde waarde. Je bezoekjes aan de masseur zouden niet meer nodig/ veel minder nodig moeten zijn dan!

Net zoals Mobilitywod, en dan vooral http://www.allthingsgym.com/flat-feet-collapsed-arches-mwod/ voor je voeten. Steunzolen zou ik als laatste redmiddel zien. Je zou het ook vanuit je zelf moeten kunnen mocht je geen 'afwijkingen' hebben.

Ik neem meer een personal trainer vanwege het leren van nieuwe oefeningen en het sterker maken van mijn rug.

Ja ik bezit een rumbleroller en een stick om triggerpoints mee te behandelen. Toch, maar wat vaker uit de kast pakken denk.

Masseur is soms wel fijn om het echte diepe weefsel te doen waar ik zelf lastig bij kom.

Manueel therapeut kon niet veel problemen vinden met voet hoogte verschil, maar is wel iets aanwezig.

Bedankt voor de link zeker veel details aanwezig. Ja ik verwacht zeker dat ik ook niet de enige met zulke problemen ben.

Een masseur die je masseert als je griep / koorts hebt verdient een klap tegen zijn hoofd.

Je hebt ondertussen vooral laten losmaken en masseren maar weinig aandacht besteed aan de oorzaak van het probleem.

Heb je ooit oefentherapie gedaan om je rugspieren te versterken? Als het jouw rug is die op het filmpje staat gok ik van niet. Je moet het filmpje eens pauzeren helemaal op het einde, als je armen helemaal beneden zijn.

Rounded shoulders, links staat een stuk hoger dan rechts, globaal slechte positie schouderblad, upper trap links die dominant is vergeleken met rechts, slechte scapulo thoracale coördinatie.

Rugmusculatuur is sterk afwezig en zeer zwak. Verder heb je links naast winging ook tilting van je schouderblad.

Welke oefening heb je meegekregen?

Ja of het griep was kan ik niet 100% zeker zeggen geen hoesten of niezen en geen temp verhoging. Meer verhitte spieren. Wordt dat ook koud op je spieren genoemd? Ik ga niet als ik ziek ben mezelf laten masseren natuurlijk. Wel gewacht tot ik normaal kan eten.

Echte oefen therapie om rugspieren te versterken? Nee. Vond het er zelf ook maar een beetje meh uit zien daarom wil ik het ook fixen. Dinsdag zie ik wel een huisarts en zal ik dit filmpje ook laten zien.

Klinkt niet goed wat je allemaal opnoemt. De oefening om mijn uitstekende schouder te fixen is liggen en met een dumbell van 1kg omhoog 3x iedere arm 10 x elke dag duwen terwijl je arm gestrekt is. Maandag zie ik de manueel therapeut weer. Dan krijg ik denk ook nieuwe oefeningen, maar ook post ik het hier omdat ik het pernament wil fixen. Ben al jaren een beetje stijf, maar nu snap ik wel waarom.

Laatst bewerkt:
Echte oefen therapie om rugspieren te versterken? Nee. Vond het er zelf ook maar een beetje meh uit zien daarom wil ik het ook fixen.

Als je 2 jaar fysio, manueel therapeut en masseur hebt gelopen zonder dat er iemand je een oefenschema gegeven heeft om DE OORZAAK van je probleem aan te pakken, heb je toch een deel tijd vergooid.

Al van bij post 1 is het duidelijk dat je een houdingsprobleem hebt. Heb je zelf ook aangegeven. Aan een correcte houding moet je werken. Enerzijds bewust worden, anderzijds de juiste spieren trainen. Masseren, losmaken, warmte, kinesiotaping, dry needling zijn ingrepen die kort verbetering leveren maar vooral de GEVOLGEN van je probleem aanpakken.

Bij ons in de praktijk krijgen dergelijke patiënten een oefenschema mee voor 6-12 weken. We leggen altijd uit dat dit de oplossing (op termijn) is voor het probleem en dat alles wat tussentijds gedaan wordt vooral symptoom verlichting is. Ik kijk wat nodig is en doe stretching, dry needling, kinesiotaping of manipulaties. De meeste patiënten die trouw zijn aan het oefenschema zijn klachtenvrij na 5-6 behandelingen (2-3 maand) en hebben hun probleem zelf onder controle.

Als je 2 jaar fysio, manueel therapeut en masseur hebt gelopen zonder dat er iemand je een oefenschema gegeven heeft om DE OORZAAK van je probleem aan te pakken, heb je toch een deel tijd vergooid.

Al van bij post 1 is het duidelijk dat je een houdingsprobleem hebt. Heb je zelf ook aangegeven. Aan een correcte houding moet je werken. Enerzijds bewust worden, anderzijds de juiste spieren trainen. Masseren, losmaken, warmte, kinesiotaping, dry needling zijn ingrepen die kort verbetering leveren maar vooral de GEVOLGEN van je probleem aanpakken.

Bij ons in de praktijk krijgen dergelijke patiënten een oefenschema mee voor 6-12 weken. We leggen altijd uit dat dit de oplossing (op termijn) is voor het probleem en dat alles wat tussentijds gedaan wordt vooral symptoom verlichting is. Ik kijk wat nodig is en doe stretching, dry needling, kinesiotaping of manipulaties. De meeste patiënten die trouw zijn aan het oefenschema zijn klachtenvrij na 5-6 behandelingen (2-3 maand) en hebben hun probleem zelf onder controle.

Ik ben de eerste keer bij de manueel therapeut ook zelf gestopt omdat ik alleen maar gekraakt werd en weinig uitleg kreeg en allemaal snel en naar huis was de uitstekende schouder niet eens ontdekt heeft, maar dat is natuurlijk niet te bewijzen of ik dat toen al had.

Toen ben ik zelfstandig gaan sporten. Zat daarvoor helemaal niet op de sportschool 70% cardio beetje met gewichten trainen.

Op dat moment dacht ik probleem opgelost. Kreeg het wat drukker iets minder trainen wel iets meer fietsen de laatste tijd, maar wel minstens 3 x bewegen in de week.

Dus ja nu kijk er een betere naar die er meer tijd voor vrij maakt. Ook heb ik nog een 2de optie die mij gelijk een trainingsschema wilde geven, maar die ging eerst 3 weken met vakantie daarom naar de andere toe gegaan. Dus ik zal een trainingsschema vragen maandag + jouw extra bevindingen doorgeven en die klachten gelijk koppelen aan de personal trainer een paar keer daarna zelfstandig trainen en behandeling goed afmaken tot het opgelost is.

Laatst bewerkt:
Ik heb hetzelfde als jij, met je schouderbladen. Je kunt prima zelf aan de slag met oefeningen. Ik kan je wel wat voorbeelden geven als je interesse hebt? Mijn manueel therapeut schrok ervan hoe veel ik al vooruit was gegaan met die oefeningen (ik ga daar heen doordat ik 2 jaar geleden een whiplash heb gehad en nog vaak gekraakt wil worden haha, ook daar hebben ze het perongeluk ontdekt en ook bij mij kan het bijdragen aan de klachten aan mijn nek.)

Terug
Naar boven