Daar heb je helemaal gelijk in en ik weet niet echt in wat voor situatie jij zit, maar ik lees zo nu en dan iets over als ZZP'er of freelancer 100% vanuit huis werken en volledig je eigen uren willen bepalen. Als dat in jouw branche echt zo werkt prima, maar dan moet het toch makkelijker zijn om opdrachten te krijgen? Heb je wel een juist beeld van de realiteit?
Ik heb een tijd een eigen bedrijf gehad (naast mijn baan gelukkig) en ik dacht het dat ik alles op orde had. Mijn producten waren minimaal van dezelfde kwaliteit als de marktleiders, ik was beduidend goedkoper (gemiddelde winkelprijs was de helft), mijn grondstofkosten waren verwaarloosbaar, (de verpakkingen kosten me meer), ik had meer kennis van de producten, het gebruik en werking ervan dan 99% van de consumenten en winkeliers, er was meer dan genoeg ruimte op de markt voor een nieuwe speler en toch werd het geen succes. Het makkelijkst waren mijn producten te vergelijken met de basis supplementen die XXL, B&F enz. verkopen. Dus wheypoeder, pre-workout, creatine, eiwitrepen enz. stel je nu eens voor dat je het voor 50% van hun prijs op de markt kan brengen en het kost je nagenoeg niets? Dan zou je denken dat het zonder problemen een succes gaat worden, dat dacht ik van mijn producten binnen een andere sector ook. Maar dan blijkt dat de winkelier niet zit te wachten op goedkopere producten omdat hun absolute winst dan omlaag gaat, de consument gelooft niet dat het zo goedkoop en toch van een gelijke kwaliteit kan zijn, ik had niet nagedacht over marketing, durfde niet flink te investeren, niet aftewijken van mijn budget/no-nonsens merk. Kortom, ik had de markt volkomen verkeerd ingeschat en kon of durfde geen andere weg in te slaan.
Ga bij jezelf eens na of jouw kijk op de zaak wel correct is of dat je de realiteit eigenlijk niet in wilt zien omdat je afkeer hebt van het werken als “loonslaaf”.
Kan het van heel veel kanten bekijken. Het is er zeker wel in mijn branche, heb het ook een paar jaar zo gedaan (helaas zeer slecht betaald en geen verdere connecties mee opgedaan) en zie wel af en toe vacatures voorbij komen voor thuiswerken. Bijvoorbeeld nu net:
https://stackoverflow.com/jobs/365380/database-engineer-messagebird
Wel veel meer in de VS, met vereiste tot timezone en natuurlijk work permit enzo dus dat kan niet zomaar. En daar is dan vaak de vraag naar net andere technieken/richting dan ik al ervaren mee ben. Ik weet niet waarom precies, is de technische mode in de VS en smaak van technieken waarvoor het net wat meer geaccepteerd is om iemand tijdelijk remote in te huren. Die technieken zou ik ook wel zo kunnen oppakken, maar het is lastig solliciteren als het niet al op je CV staat. Eens ik ergens een opdracht kan doen waar ik zo'n techniek erbij kan gebruiken staat dat er op en opent dat weer meer opties? Soms opties elders in de wereld die dan zo goedkoop mogelijk mensen uit oost europa of azie zoeken die het (nouja meestal mindere kwaliteit) voor een loon moeten doen waar hier niet mee te concurreren is.
Dan is er in NL nog heel veel schijnzelfstandigheid wat natuurlijk ook grote gevolgen heeft voor de markt. Waarom zou je eigenwijze freelancers die zelfstandigheid willen zoeken/accepteren als ze bijna allemaal genoegen nemen met schijnzelfstandige constructies tussen de gewone vaste werknemers waar je in hun nek kunt hijgen om te kijken of ze wel aan het typen zijn? In NL horen ZZPers echter gewoon zelfstandig te werken - zelfstandige zonder personeel. De belastingdienst hoort oa naar je werklocatie en machtsverhouding te kijken om te oordelen of je voor de belasting wel ondernemer bent. Daar moest je dan een verklaring voor aanvragen om aan bedrijven aan te geven dat je echt ondernemer bent en ze dus geen werkgeverskosten hoeven te betalen. Als je eigenlijk niet naar de vereisten van een ondernemer werkt dan kan de belastingdienst dat allemaal naheffen en beboeten. Bedrijven denken dat je met zo'n verklaring gegarandeerd zulke controles doorkomt en anders alle verantwoordelijkheid op de freelancer valt, maar dat is niet zo. De overheid is bezig om deze wetgeving te verduidelijken (was niks onduidelijk aan, men zeurt gewoon om de regels te willen omzeilen) en exploitatie van laaggeschoolde zzpers bij PostNL enzo tegen te gaan. Weinig relevant voor een hoogopgeleide 10 jaar ervaren freelancer die fulltime 70-100 per uur factureert. Ik hoop dat hier definitief regels uit komen die schijnzelfstandigheid tegen gaan, maar dat wordt lastig want de overheid zelf huurt enorm veel freelancers in die net zo krom hetzelfde als vaste medewerkers werken. Opdrachten voor de overheid staan ook in speciale kanalen waar aanwezigheid en van alles dat meer bij loonslaven past gewoon de harde eis is.
In de VS lijkt dat ook veel beter geregeld. Er staat gewoon op de site van de IRS dat je werklocatie medebepalend is. Als ik VS forums over freelancing lees komen daar ook vragen voorbij over werkgevers die ze op kantoor willen hebben waarop geantwoord wordt dat dat helemaal niet mag van de wet. En met hoe freelancers van daar over hun werk en klanten spreken lijkt zelfstandig/thuiswerken de norm. Bijvoorbeeld veel discussies over hoeveel communicatie en lastig-gevallen-worden door klanten acceptabel is, waar grenzen liggen rond het contact en als klanten autoritair doen, met zeer kritische antwoorden. Termen als 'bad clients' die geditcht moeten worden voor klanten die je wel respecteren en wel normaal kunnen doen, niet micromanagen door te vaak per week bellen of het al af is. Klanten hebben hun methode te accepteren ipv andersom. Veel meer zelfstandige instelling daar, dan kun je tenminste van een eigen bedrijf spreken.
Dus ja dan sta je hier wel anders in de freelance markt. Wat er ook nog bijkomt zijn recruiters, ook speciaal in de freelance markt. Die vrijwel alle vacatures in NL inpikken. Ik weet niet waarom want ze zijn absurd duur weten helemaal niks van het werk en doen alleen maar de vacature copy pasten naar een vacaturesite en je cv weer naar het bedrijf doormailen. Maar die werken wel als gatekeepers van wat zij denken dat bij bedrijven mogelijk is. Helemaal mooi dat ze -zeker nu met de coronamaatregelen- adverteren met remote/thuiswerken. En dan reageer je of spreek je ze en is het antwoord nee nee thuiswerken is wel moeilijk te vinden hoor eigenlijk kan dat niet. Ja nu tijdelijk maar zodra het werk op kantoor weer door mag gaan kan het nog maar 1 dagje per week. Zie zo'n pikkie van 22 die zichzelf heel wat vind omdat hij een paar honderd euro sales bonus per maand krijgt maar uit te leggen dat het prima kan bij dit werk, als freelance eigenlijk zelfs volgens de wet zou moeten, en z'n opdrachtgever het misschien wel prima vind als ik gewoon kan aantonen zo zelfstandig te zijn en er al zat ervaring mee heb, zolang ik het werk maar goed doe. Zou mooi zijn als de regels tegen schijnzelfstandigheid zo worden dat al die bloedzuigers niks meer met de freelance markt te maken mogen hebben. Snap ook niet dat zoveel bedrijven niet gewoon zelf de oproep op sites plakken, reacties filteren kan toch super makkelijk en uiteindelijk spreek je toch een paar van de beste kandidaten zelf.
Maar goed, buiten dat spreek of zie ik wel eens mensen die wel zo werken. Soms met een iets ander beroep, bijvoorbeeld designer in plaats van programmeur, maar toch. Het leek mij ook altijd vanzelfsprekend om als freelance zelfstandig te werken en dat is het voor hun dan ook. Die hebben dan een netwerk(je) waarbij via via de klanten eigenlijk naar hun toe komen, of ze hebben ooit eens 1-2 vaste klanten opgedaan en leven daar dan van. Wel benieuwd wat die zouden doen als hun primaire klant weg valt en ze geen nieuwe meer kunnen vinden waar ze zelfstandig mogen zijn. In alle adviezen of andere beschrijvingen over freelance werk is ook altijd zo vanzelfsprekend dat je dan je eigen dag bepaalt.
Zo'n netwerk mis ik wel. Ik heb eigenlijk alleen maar negatieve werkervaringen. Of vrienden in m'n contactlijst die ik ondanks jarenlange pogingen van mijn kant zo goed als niet meer spreek. Zo weinig dat het mij zelfs raar lijkt om ze nog eens aan te spreken (ik heb ook niks leuks te melden) of al helemaal om eens rond te vragen of ze werk/klanten voor me weten. Verder vooral werkgevers die ik juist rot vond en er of ontslagen ben of weggegaan ben omdat ze echt niet eerlijk met mij omgingen. Maanden lang niet betalen, manipulatief/liegen, anderen voortrekken, mij beledigen, afspraken niet nakomen, of een keer van de ene op de andere dag niet meer kunnen betalen en aanbieden dat ik nog een paar uur voor minimumloon kan blijven werken. En ik doe ook niet zomaar nieuwe contacten op. Zou niet weten waar, en daar wil ik dan ook net zo min zijn als op kantoor, en zou niks hebben te zeggen.
Ook een keer op een echt goede remote vacature gereageerd en gesprekken gehad maar dan een foutje gemaakt in de test ofzo. Die ik normaal nooit zou maken maar met timer en dat er zoveel van afhangt en het in een onbekende beperkte test omgeving is. Echt stom. Pech.
Dus voor mij nog extra moeilijk. Zal ook wel zijn door hoe ik ben. Maarja moet ik dan maar m'n hele leven doodsdepressief in een kantoor zitten of werkloos niks kunnen doen en uiteindelijk dwangarbeid toebedeeld krijgen? Zie dat gewoon niet als opties, gaat wel wat verder dan een beetje afkeer. En alleen maar omdat ik best wel graag werk voor mensen wil doen maar ook met rust gelaten wil worden en autonomie wil hebben? Teveel gevraagd? Maarja dat ga ik al jaren continu bij mezelf na.
En het is 2020 ik heb een laptop (means of production) en ben best slim, zou denken dat je gewoon via internet mag werken of zelf op internet/met internetprojecten kan ondernemen.