Dat is nogal een forse eis. De meeste opdrachtgevers zullen (zeker in het begin) wel face-to-face kennis willen maken, eventueel wat dagen op kantoor plannen om in ieder geval de start rond te krijgen. Ook voor freelance: Dit is niet meer dan normaal. De laatste 3 jaar is alles digitaal gedaan, maar voordat je volledig remote je eigen gang kan gaan wil 99% van de mensen als ze grof geld neer gaan leggen in ieder geval wel weten wie er bij het hoofd achter het scherm hoort.
Veel wel ja dat zei ik al en daarom is deze "forse eis" (die voor veel mensen en zelfs hele landen helemaal niet zo fors is maar gewoon vanzelfsprekend) vooral het probleem.
Dit lijkt mij sterk: Er zijn nieuwe talen bijgekomen en nieuwe eisen aan wat mensen willen zien. In de basis zullen codeertalen niet veranderd zijn, maar als je met oude versies van het framework aankomt waar binnen de organisatie nu niet meer mee gewerkt wordt en je kunt dat niet aantonen in het intiële contact dan scoor je daar echt geen punten mee. De digitale wereld is een van de meest turbulente werkgebieden omdat de innovaties zo bizar snel gaan dat dat een kwestie is van zelf bijhouden.
De basis, de essentie, de principes, zijn inderdaad hetzelfde gebleven. Ik ben 35, heb het mezelf geleerd toen ik 8 was. Alles aan formele logica, alle objectgeorienteerde theorie, abstracties, de kern van alles bestond toen al net zoals het nu nog gebruikt wordt. Er zijn af en toe een paar functies bijgekomen in de gangbare talen, die ik toen geleerd heb zijn nu nog steeds gangbaar. Goed de markt is bijvoorbeeld meer van C naar C++ naar C# gegaan, ze bestaan ook nog los van elkaar, maar dat zijn de grotere stappen over meerdere decennia. In mijn hele opleiding 15 jaar geleden heb ik al eigenlijk niks nieuws geleerd ten opzichte van wat ik daarvoor al kon. Sindsdien zijn er in de talen die ik ken hier en daar na vele jaren af en toe een klein functietje bijgekomen. Nja goed komt er een nieuwe versie van het framework uit wordt er een functie iets hernoemd. Als ik een javascript package probeer die ik nog nooit gebruikt had dan moet ik ook even kijken wat de functienamen zijn. Dat noem ik geen turbulente wereld van bizar snelle innovatie waar je de weg kwijtraakt als je het niet bijhoud. Wow ik moet even kijken of de view helper in versie 9 anders heet dan versie 8 ik kan bijna niet meer programmeren.
En ik gebruik gewoon de nieuwste versie. Standaard altijd als ik wat probeer pak ik gewoon latest en ik zie het wel. Oh de functie neemt nu 2 argumenten aan, oh daarvoor, ok handig. Nou, een wervelwind aan innovatie.
Ik kan mij goed voorstellen dat jouw extreem positieve instelling voor sommige mensen wat lastig mee te levelen valt

Maar als je énkel negatieve ervaringen hebt, is het misschien goed eens wat zelfreflectie te doen en te kijken waar dat vandaan komt. De wereld is niet collectief tegen je, zeker niet wanneer ze kennis nodig hebben die jij bezit. De grote van een project maakt niet uit voor grote bedrijven die marktconform kunnen betalen; als jij voor een kleine opdrachtgever een tof project met strakke code hebt neergezet is dat een betere referentie dan met oude code aankomen want 'je hebt niks nieuws meer gemaakt'. Mensen horen graag van anderen wat jij hebt gedaan, dus of dat een multi-national is geweest of Bakker Victor op de hoek die nu een prachtig back-end systeem heeft wat goed functioneert. Is het een succesvolle case? Dan is het relevant. Relevanter dan met geen enkele referentie aankomen.
Ah mooi ik hoop het dan is het niet helemaal voor niks geweest, wel zonde van de jaren die ook anders hadden kunnen lopen maarja. Ik heb ook bedrijven gehoord die dingen zeiden zoals "ja het was mooier geweest als je wat jaren bij ing of rabobank ofzo had gewerkt" ja goed..
Je hebt het continue over minimaal XX verdienen ('marktconform'), een woning willen huren/kopen maar niet naast een bijstandsmoeder en je wilt exclusief thuis werken. Dat zijn nu al drie harde eisen die met de huidige situatie nogal lastig in te vullen zijn. Het is wel ironisch dat wat jij benoemt over jouw eigen markt, niet helemaal schaart met wat er over het algemeen binnen het digitale landschap wordt gezien. Wellicht geen overbodige vraag maar jouw idee van marktconform kan wel eens héél anders zijn dan wat een recruiter jou wil bieden op basis van jouw huidige werkervaring en portfolio/showcase/voorgaand werk. Dat is informatie waar ik eerst eens op zou oriënteren. Als jij continue reageert op klussen die in jouw beleving wel passen bij wat je zoekt maar een recruiter ziet dat anders: Dan wordt er weinig aangeboden, laat staan marktconform.
Thuiswerken is wel een harde eis maar verder verzin je dit toch echt helemaal zelf hoor, nergens zeg ik dat ik minimaal x wil verdienen en niet naast een bijstandsmoeder wil wonen. Ik zeg dat het niet zo veel voorsteld in dit land omdat marginale druk nivellering etc etc. Nadat mij verweten werd dat ik alleen maar in luxe of weet ik het wat wil wonen.
En recruiters willen mij best martkconform bieden, dat ben ik ook gewoon waard. Ik heb ook gewoon ooit een freelance klus gedaan van dat kaliber. Je moet niet continu dingen verzinnen die je helemaal niet weet van iemand.
Hoezo? Ik geef netjes antwoord op vragen die gesteld worden en daar worden allerlei projecties en met hersenkronkels kritiek op verzonnen die als er gewoon gelezen werd wat ik zeg al helemaal niet mogelijk zou moeten zijn.
Ik zeg wat feitelijk marktconform is en hoe mij dat uit mijn situatie zou helpen. Ik zeg wat ik zoek. Ik zeg nergens dat ik niet wil werken. Ik zeg nergens dat ik mij te goed voel voor bedrag x. Ik zeg zelfs dat ik gewoon heb gewerkt voor aanzienlijk minder dan dat. Ik zeg zelfs dat ik voor nagenoeg niks aan het werk was en voor LETTERLIJK niks aan het werk BEN.
Wat krijg ik over mij heen? Kneus dit klaploper dat je wilt te veel je voelt je te goed je hebt eisen. Nee dat heb ik allemaal niet gezegd en projecteren jullie.
Doe even normaal man.