MuscleMeat

log chrisk

Niet gek dat het absurd lijkt aangezien dat totaal niet is wat ik heb gezegd.

En wederom dus niet gelezen wat ik heb zeg. Ik kan letterlijk niet wakker worden van een wekker. Ik slaap er doorheen.

Ik kom nooit tegen dat dat alleen in de beginperiode zou zijn. Ik heb het ook wel eens geprobeerd om eerst een tijdje ergens te werken en dan voorstellen thuis te gaan werken. Antwoord was nee. Dus ja ik weet het allemaal dat veel opdrachtgevers dat willen, maar ik zie hier geen oplossingen in.

Daar entitlement in zien is echt puur projectie man. Ik zeg gewoon wat marktconform is en wat zou moeten lukken, wat hoort te kunnen en mijn situatie zou oplossen. Zijn gewoon de feiten zoals ze relevant zijn voor het beoogde doel van weer op mijzelf gaan.

Los van wat "hoort" beschrijf ik allemaal dingen die ik heb gedaan en doe die met veel veeeel minder "genoegen" namen. Hell ik ben toch echt letterlijk gratis aan het werk. Dus f**k off met je entitlement gejank.

Denk je nou echt dat dit een slim inzicht is ofzo? Jij denkt dat op basis van een regel of 2 die dat ook nog eens compleet tegenspreekt te kunnen concluderen? Ga anders eens het gesprek met mij aan om na te vragen hoe die situaties precies zijn geweest, kritisch uitzoeken wat dan de problemen waren waar ik het over heb. Hoe dat allemaal is gegaan, wie feitelijk wat heeft gedaan. Dan hoor ik het daarna graag waar jij denkt dat het aan lag.

De projectie blijft sterk. Wat moet ik dan, iedereen die mij hier dingen vraagt voluit negeren? Anders zoek ik aandacht.. Nee.
  • "Ik zoek overigens ook naar loondienst vacatures voor hetzelfde werk en die zijn geen 75 per uur maar bijvoorbeeld 4000-5000 bruto. Als student of starter lijkt dat misschien veel en toen ik ooit een hypo van 500pm had was dat misschien ruim geweest maar ik zeg eerlijk als ik kijk wat je daar van overhoud en wat je er nu nog van kan in NL dan vind ik het niks, eigenlijk kom je niet beter uit dan een bijstandsmoeder."
    Absurde bewering toch? Dat je met 1100 netto onderaan de streep op hetzelfde uitkomt als met 3000 netto. Ja, als je in beide situaties 100% uitgeeft klopt dat, maar dan heb je een ander probleem en dat is dat je niet me geld om kunt gaan.
    Toen ik (o jee, projectie) 4k verdiende was ik alleenverdiener en samenwonend, hypotheek, auto, en nog hield ik geld over - in de randstad. Had ik niet gered op bijstandsniveau.
  • Misschien moet je zelf fatsoenlijk lezen, ik zeg immers "Tenzij je een uniek medisch geval bent" - al ben je dat niet zolang er geen bewijs voor is. Is je slaapproblematiek ooit onderzocht of hebben we een fraaie zelfdiagnose?
  • Bij overheden en banken is dat heel normaal. Werken toevallig ook de meeste mensen...
  • Het is marktconform ja voor iemand die in het profiel past. Met 0 flexibiliteit pas je daar niet in. Het gaat om meer dan programmeervaardigheden, je bent geen codekloprobot.
  • Ik denk dat je je profiel overschat, zie hierboven. Wa tje verder doet maakt die uitspraak niet minder entitled.
  • Ik concludeer niks, ik stel een vraag die het in een mogelijke andere richting zoekt ..."zou het probleem misschien". Vertel dan maar hoe het gegaan is en wie feitelijk wat gedaan heeft, ben benieuwd.
  • Nee, niet constant fatsoenlijk advies in de wind slaan. En niet de leunstoelpsycholoog uithangen met je projectie de hele tijd, geen wonder dat mensen het hier af en toe op onaardige wijze tegen je zeggen.

• "Ik zoek overigens ook naar loondienst vacatures voor hetzelfde werk en die zijn geen 75 per uur maar bijvoorbeeld 4000-5000 bruto. Als student of starter lijkt dat misschien veel en toen ik ooit een hypo van 500pm had was dat misschien ruim geweest maar ik zeg eerlijk als ik kijk wat je daar van overhoud en wat je er nu nog van kan in NL dan vind ik het niks, eigenlijk kom je niet beter uit dan een bijstandsmoeder."
    Absurde bewering toch? Dat je met 1100 netto onderaan de streep op hetzelfde uitkomt als met 3000 netto. Ja, als je in beide situaties 100% uitgeeft klopt dat, maar dan heb je een ander probleem en dat is dat je niet me geld om kunt gaan.
    Toen ik (o jee, projectie) 4k verdiende was ik alleenverdiener en samenwonend, hypotheek, auto, en nog hield ik geld over - in de randstad. Had ik niet gered op bijstandsniveau.
  • Misschien moet je zelf fatsoenlijk lezen, ik zeg immers "Tenzij je een uniek medisch geval bent" - al ben je dat niet zolang er geen bewijs voor is. Is je slaapproblematiek ooit onderzocht of hebben we een fraaie zelfdiagnose?
  • Bij overheden en banken is dat heel normaal. Werken toevallig ook de meeste mensen...
  • Het is marktconform ja voor iemand die in het profiel past. Met 0 flexibiliteit pas je daar niet in. Het gaat om meer dan programmeervaardigheden, je bent geen codekloprobot.
  • Ik denk dat je je profiel overschat, zie hierboven. Wa tje verder doet maakt die uitspraak niet minder entitled.
  • Ik concludeer niks, ik stel een vraag die het in een mogelijke andere richting zoekt ..."zou het probleem misschien". Vertel dan maar hoe het gegaan is en wie feitelijk wat gedaan heeft, ben benieuwd.
  • Nee, niet constant fatsoenlijk advies in de wind slaan. En niet de leunstoelpsycholoog uithangen met je projectie de hele tijd, geen wonder dat mensen het hier af en toe op onaardige wijze tegen je zeggen.
Hij zal de vergelijking met de bijstandsmoeder waarschijnlijk gechargeerd bedoelen. Ik kan natuurlijk niet voor @chrisk spreken, maar ik vermoed dat hij meer doelt op hoe beperkt je eigenlijk bent met 3000 euro netto per maand tegenwoordig. Ik heb zelf net even een rekensommetje gemaakt. Ik heb zelf een (hele) lage hypotheek nog, maar met andere kosten zit ik ongetwijfeld wat hoger dan gemiddeld, maar heel uitbundig is het allemaal niet (maandelijkse kosten in euro):
Hypotheek: 750 (gecorrigeerd voor hypotheekrenteaftrek)
Stookkosten + energie: 280 (rip slecht geïsoleerd appartement; en dit is nog met de 'oude' tarieven, ik ben goed de lul nu)
VvE-bijdrage: 217
Autoverzekering: 106
Wegenbelasting: 88
BGHU-belasting: 84
Kapper: 21
Sportschool: 60
ANWB: 14
Supplementen: 50
Inboedel en overige 'kleine' verzekeringen: 51
Zorgverzekering: 132
Internet & TV: 72
Telefoonabo: 37
Bankkosten: 30 (Ietwat uitzonderlijke situatie misschien, ik heb 4 bankrekeningen)
Boodschappen: 450
Benzine: 200
Parkeervergunning: 24
Thuisbezorgd: 250
Totaal: 2916

Er valt gerust wat op af te dingen, ik kan stoppen met thuisbezorgd, en wat zuiniger m'n boodschappen doen. Ik zou ook een auto kunnen nemen met minder wegenbelasting en overstappen naar een andere sportschool die goedkoper is. Wat zal ik dan besparen, 400 euro? Maar goed, ook niet alle kosten zitten hier in: alsof ik nooit kleren koop, mijn laptop nooit aan vervanging toe is, ik nooit iets aan m'n woning hoef te doen, m'n wasmachine en auto nooit stuk gaan, nooit op vakantie ga, enz. Realistisch gezien zit ik eerder op 3500-4000 eu p/m. Mocht ik een wat hogere hypotheek hebben die wat meer past bij de gangbare hedendaagse markt, dan zou daar nóg eens 1000 euro bij opgeteld kunnen worden. Prima, maar je betaalt je dus helemaal scheel in NL als alleenstaande.

Laatst bewerkt:
Als je het allemaal zelf zo goed voor mekaar had en wist zat je nu niet al 2 jaar zonder inkomen bij je ouders. Ik snap niet waarom je letterlijk iedereen z'n advies zo in de wind slaat en elke keer in de verdediging schiet :o
Ik maak hier eigenlijk vooral uit op dat je niet al te veel moeite wilt doen om uit deze situatie te komen en dat het een beetje zinloos is dat mensen moeite steken in advies/tips te geven, gezien je er toch niets mee zal doen.

Het is je al een aantal keer gezegd, maar een beetje aan zelfreflectie doen kan echt geen kwaad. Dit is niet één persoon die dit opmerkt, maar we zijn onderhand met 10 oid. Als 10+ mensen hetzelfde zeggen is het misschien toch eens nuttig om naar jezelf te kijken ipv de oorzaak van je problemen continu ergens anders te leggen.

Als ik je moeder was had ik je drie maanden de tijd gegeven om een job/opdrachtgever te zoeken, een inkomen te creëren en iets te zoeken waar je kan wonen en dan stond je buiten. :o

@Galen. Ik zou 1 x parkeer vergunning doen. Heb je weer 24 euro over.

Hij zal de vergelijking met de bijstandsmoeder waarschijnlijk gechargeerd bedoelen. Ik kan natuurlijk niet voor @chrisk spreken, maar ik vermoed dat hij meer doelt op hoe beperkt je eigenlijk bent met 3000 euro netto per maand tegenwoordig. Ik heb zelf net even een rekensommetje gemaakt. Ik heb zelf een (hele) lage hypotheek nog, maar met andere kosten zit ik ongetwijfeld wat hoger dan gemiddeld, maar heel uitbundig is het allemaal niet (maandelijkse kosten in euro):
Hypotheek: 750 (gecorrigeerd voor hypotheekrenteaftrek)
Stookkosten + energie: 280 (rip slecht geïsoleerd appartement; en dit is nog met de 'oude' tarieven, ik ben goed de lul nu)
VvE-bijdrage: 217
Wegenbelasting: 88
BGHU-belasting: 84
Kapper: 21
Sportschool: 60
ANWB: 14
Supplementen: 50
Inboedel en overige 'kleine' verzekeringen: 51
Zorgverzekering: 132
Internet & TV: 72
Telefoonabo: 37
Bankkosten: 30 (Ietwat uitzonderlijke situatie misschien, ik heb 4 bankrekeningen)
Boodschappen: 450
Benzine: 200
Parkeervergunning: 24
Thuisbezorgd: 250
Totaal: 2916

Er valt gerust wat op af te dingen, ik kan stoppen met thuisbezorgd, en wat zuiniger m'n boodschappen doen. Ik zou ook een auto kunnen nemen met minder wegenbelasting en overstappen naar een andere sportschool die goedkoper is. Wat zal ik dan besparen, 400 euro? Maar goed, ook niet alle kosten zitten hier in: alsof ik nooit kleren koop, mijn laptop nooit aan vervanging toe is, ik nooit iets aan m'n woning hoef te doen, m'n wasmachine en auto nooit stuk gaan, nooit op vakantie ga, enz. Realistisch gezien zit ik eerder op 3500-4000 eu p/m. Mocht ik een wat hogere hypotheek hebben die wat meer past bij de gangbare hedendaagse markt, dan zou daar nóg eens 1000 euro bij opgeteld kunnen worden. Prima, maar je betaalt je dus helemaal scheel in NL als alleenstaande.
Het is niet meer slechts gechargeerd als je de financiële onderkant met bovenmodaal gelijk trekt, dat is gewoon absurd. Bovenstaand uitgavenpatroon zou een bijstandsmoeder zich niet eens in 2,5 maanden kunnen veroorloven, ook als je op enkele posten bezuinigt is het nog compleet onhaalbaar. Los daarvan is Nederland duur ja, maar met 2,5k per maand bruto heb je het absoluut beter dan in de bijstand, en met 4-5k absoluut beter dan met 2,5k. Het is eerder het stuk 2,5k-3,5k waar je over kunt klagen, omdat die stijging netto gezien praktisch niets is is i.v.m. het wegvallen van toeslagrecht.
Hij reageert ook als door een wesp gestoken wanneer je niet reageert op wat hij letterlijk zegt, dus om dit af te doen als gechargeerd bedoeld vind ik niet redelijk. Het is imo de zoveelste manier van zoeken naar een reden om iets vooral níet te doen, en volgens mij is dat de hele kern van het probleem. Hij komt namelijk prima intelligent over in zijn posts, maar met een dergelijke houding sta je meteen 1-0 achter ten opzichte van andere sollicitanten.

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.587
Probeer het nog eens te lezen man er staat nergens dat je onder de streep op hetzelfde uitkomt. Ik zeg met wat je overhoud en daar NU nog van kan, dus niet vroeger toen jij een gunstige hypotheek had maar wat nu relevant voor mij is dus die 1600-2400 huur voor een standaard woning. En er staat dat je niet beter uitkomt, daarmee bedoel hoe je woont en leeft. Ja die bijstandsmoeder krijgt dat allemaal gratis inderdaad. Wonen letterlijk naast mij en anderen die ik ken met dat inkomen. Welcome to reality.

Wellicht dat je in bovenstaande context een bescheiden spaarpotje kunt opbouwen tov de bijstandsmoeder. Als je verder las moet dat dus naar inleg voor een hypo gaan dus poef it's gone. Nou reken maar uit hoe lang dat dan gaat duren.

Jij denkt dat ik een uniek medisch geval ben dan? Nee niet onderzocht en ik stel geen diagnose. Ik zeg alleen dat ik niet wakker kan worden en daardoor niet verwacht mij aan kantoortijden te kunnen houden waar ik sowieso al niet op zoek naar ben dus verder maakt dat ook niks uit. Als ik wel op tijd wakker kon worden wil ik nog steeds niet op locatie werken. :dunno:

Bij overheid en banken is het normaal om na een korte beginperiode als freelance geheel thuis te mogen gaan werken? Ik kom ook geen opdrachten van overheid en banken tegen trouwens.

Ik pas in het profiel behalve waar het geen thuiswerken toestaat. :o Grappig trouwens, thuiswerken gaat mij al vele jaren heel goed af dus alle communicatieve en projectmanagement vaardigheden zitten dus ook juist daardoor bewezen goed.

Jawel dat doet het wel, jij projecteerd allemaal shit op die uitspraak die helemaal niet entitled is bedoeld.

Heb het trouwens al eerder verteld maar goed dat zal scrollen en zoeken zijn. Een voorbeeld.. Al vanaf maand 1 na het tekenen voor de opdracht kon er niets betaald worden want de investeerder truezelde. Heeft een half jaar geduurd voordat ik geld heb gezien. Aangegeven dat ik wel meer stabiliteit nodig heb ook voor een woning je kunt niet zomaar dingen een half jaar niet betalen etc. Later werd er weer zo getreuzeld ja de financienen komen volgende week ja volgende week x weer vele maanden. Dat werd toen oh ja vanaf morgen kunnen we je niet meer betalen. Zal mijn schuld zijn inderdaad, ik dwing ze natuurlijk om mij niet te betalen en continu afspraken niet na te komen.

Ander voorbeeld er werd mij een stuk werk voorgesteld of ik het kon schatten etc. Gedaan allemaal besproken ik alles organiseren om dit te gaan beginnen. Kwam er een kennis van de opdrachtgever tussengesprongen die het wel even door z'n team in Bangladesh zou laten doen. Of ik dat dan voor een paar honderd euro (totaal) kon begeleiden was toch zo gedaan. :| Ik had het in een maand of 2 gebouwd kunnen hebben. Heeft een half jaar geduurd voordat ze het eindelijk hebben geleverd. Manmanman alles voor moeten kauwen de meest simpele foutmeldingen waarvoor met letterlijk in google plakken meteen oplossingen opkwamen. En daarna elke keer als er iets bedacht werd kwam die pipo er weer tussen om het werk van mij af te pikken. Zal mijn schuld zijn inderdaad.

Nog een voorbeeld, of ik het project over kan nemen wat ze bij een groot bedrijf hebben draaien en intern willen krijgen wordt ik de lead. Ok prima bespreken blablabla afspraken gemaakt. Oh we willen eigenlijk de lead vanuit dat bedrijf meenemen dan blijft hij de lead. Ok prima hij kent alles tenminste. Blijkt het een mong**l te zijn (immers komen daar alle problemen die ze met dat bedrijf hadden vandaan). Bespreken we de taakverdeling met expliciet dingen zoals dat ik het simpel zal houden zodat het snel af is enzo en er dat onderdeel (simpele routing van een paar pagina's) moeilijk maken zou alleen maar tegen werken. Prima ik dat doen, opleveren, alles ok. Maar het werk van hem loopt allemaal weken uit. Komt hij richting de klant/werkgever met een heel verhaal dat hij heel veel tijd kwijt is om mij te begeleiden (we hebben 1 uur in een maand besproken wat te doen that's it) en dingen van mij te corrigeren zat mij helemaal zwart te maken terwijl hij de verantwoordelijkheid had. Is hij dus wat ik simpel had opgeleverd en besproken en geaccepteerd was opnieuw gaan bouwen met hele spaggetthi shit aan code eromheen die totaal niet onderhoudbaar is en compleet overengineerd voor wat we moesten hebben. Heeft hij meerdere weken overtijd gemaakt om allemaal van dat soort creaties overal omheen te verzinnen en te bouwen. Werkte natuurlijk voor geen meter en moest dan weer gefixt worden. Was allemaal mijn schuld dat het te laat was. Allerlei van zijn verantwoordelijkheden en zijn fouten in mijn schoenen geschoven. Heeft toen ook een klant gekost trouwens. Toen ben ik er weg gegaan want f**k die shit. Kwamen ze later weer bij mij of ik het project nog wou overnemen omdat die gozer dus helemaal achterlijke dingen was gaan doen en het hele project verpest had. Ging zijn eigen overuren erbij inplannen tot 80 per week met allemaal onnodige shit en documentatie en overhead etc en wilde voor het te betalen overwerk dat hij onnodig had gedaan stock options in het bedrijf en begon een heel juridisch gedoe tegen ze :o Zal allemaal mijn schuld zijn geweest dat ik de werkende goede oplossing opleverde en al mijn afspraken voor het verdeelde werk nakwam.

Later een figuur die er op kwam werken en samen met hem ook al eens verantwoordelijk was voor maanden aan vertraging waar een klant op wachtte, zat weken langs niks te doen en wij maar vragen waarom we nog niet konden opleveren. Bleek mijn schuld te zijn natuurlijk. Want zonder dat hij het mij gevraagd had of ook maar op enige manier gecommuniceerd over had had ik blijkbaar moeten laten weten in welke release branch ik aan hotfixes had gewerkt. Nou als je iets van git flow weet dan weet je dat hotfixes dus buiten release branches om gedaan worden. That's the whole point. Dus dat wat hij van mij verwachtte was helemaal niet aan de orde. Nouja goed had ik de opdrachtgever uitgelegd dat hij mijn fixes niet in een release branch maar wel gewoon in git terug kon vinden. Weer weken later ja hij wacht nog steeds op jouw fixes. Huh hoezo misschien was het niet helemaal duidelijk ok.... Dus ik gemaild dat mijn dingen al in git te vinden waren en niet uit een release hoeven want hotfixes gaan gewoon direct op master. Nou een hele tirade terug gekregen dat ik zo niet op hem kon reageren en wie dacht ik wel niet dat ik was blablabla. Bleek dat hij gewoon totaal niet begreep hoe git werkte en de opmerking dat het daar te vinden was als beledigend ervaarde want ja zo kwam aan het licht dat hij er niks van afwist dat was niet de bedoeling. :o Zal mijn schuld zijn geweest dat ik niet op afstand gedachten kan lezen en vooraf andermans totale onkunde en uitstelgedrag kan voorkomen terwijl ik gewoon mijn werk af had en netjes had laten weten dat het er al in stond.

Even denken wat is nog meer leuk. Ohja m'n oude werk eens als referentie opgegeven. Ja hij deed zijn werk goed maar was wel depressief. Ja bedankt :o

Laatst bewerkt:
  • #1.588
Het is niet meer slechts gechargeerd als je de financiële onderkant met bovenmodaal gelijk trekt, dat is gewoon absurd. Bovenstaand uitgavenpatroon zou een bijstandsmoeder zich niet eens in 2,5 maanden kunnen veroorloven, ook als je op enkele posten bezuinigt is het nog compleet onhaalbaar. Los daarvan is Nederland duur ja, maar met 2,5k per maand bruto heb je het absoluut beter dan in de bijstand, en met 4-5k absoluut beter dan met 2,5k. Het is eerder het stuk 2,5k-3,5k waar je over kunt klagen, omdat die stijging netto gezien praktisch niets is is i.v.m. het wegvallen van toeslagrecht.
Hij reageert ook als door een wesp gestoken wanneer je niet reageert op wat hij letterlijk zegt, dus om dit af te doen als gechargeerd bedoeld vind ik niet redelijk. Het is imo de zoveelste manier van zoeken naar een reden om iets vooral níet te doen, en volgens mij is dat de hele kern van het probleem. Hij komt namelijk prima intelligent over in zijn posts, maar met een dergelijke houding sta je meteen 1-0 achter ten opzichte van andere sollicitanten.
Maak van die 750 hypo dan eens iets met de huidige huurprijzen op de vrije markt waar ik nu in zou komen. Reality is a b*ch.

Werkgeversverklaring? Het ging over freelancen. ZZP. Zelfstandig ondernemer. Dan moet je 3 jaar winstcijfers aan de bank laten zien.

Uhh de markt toch, vraag aanbod prijswerking enzo. Vandaar ook de term marktconform.

Nou als het goed is krijgen zij een modaal salaris binnen. Bedoel je 1x modaal of tweeverdieners elk modaal dus 2x? Wat je daarvan kunt hangt af wat voor huur/hypo ze hebben. Die 2400 pm vrije sector die ik voor mij zie gaat lastig worden. Een jarenoud 500 pm hypotje met nog wat jaren vast energiecontract is niet zo moeilijk laat heel wat over voor eten.

Hoezo Steks ga je downgraden?

Ja ik zie zat vacatures en opdrachten voor exact wat ik kan. Heb een linkedin/cv met vele jaren ervaring vaste loondienst bij een groot bedrijf, vele jaren verschillende freelance opdrachten ook een bij een groot bedrijf. Ik kan een heel oud stukje voorbeeldcode geven. Ik kan laten zien waar ik nu mee bezig ben (geen code van sturen natuurlijk). Kan erover praten wat eea duidelijk maakt, eventueel een technisch interview. Wat ik wel moet zeggen is dat ik van code tests die sommigen doen (wat je bij google en facebook sollicitaties zal zien) of hele diepe technische vragen waarbij je dingen uit je hoofd moet weten (die normaal de editor automatisch voor je afmaakt) mij niet zo goed meer gaan ik weet niet ik gezien school 15 jaar geleden is doe ik nooit tests meer en als je dan live examenvragen op me af gaat vuren waarbij je maar wat functienamen en cijfers tegen me schreeuwt en verwacht dat ik in letterlijke codetaal antwoord dan gaat dat niet goed. Als je me gewoon laat dan kan ik binnen een week allerlei oplossingen opleveren. Vind ik eigenlijk nog het beste om het aan te tonen, het daadwerkelijk doen.

Als je compleet negeert wat ik verder heb verteld zou je dat kunnen zeggen ja.

Mja ik zit te denken het is eigenlijk nog wel wat meer, maar niet alle uren zijn even geconcentreerd. 52 weken 5 dagen per week 8 uur lang nonstop typen gaat toch niet. Meer verspreid over de week 6 uur voor fulltime opdracht. Maar je kunt niet nonstop doortypen. Ik weet niet misschien denk ik daar te moeilijk over na.
Even nog een reactie op jouw marktconforme uurloon en de vraag en aanbod discussie. Zo'n 10 jaar geleden ben ik een bedrijf gestart om bepaalde producten te verkopen, via een webshop direct aan particuliere klanten, maar ook via retailers in Nederland en België. De producten hadden minimaal de kwaliteit van de gevestigde concurrentie, ik kon goedkoper leveren dan de goedkoopste concurrent en pakte dan nog steeds marges waar je van duizelde, ik had vrij snel het grootste assortiment, had direct contact met klanten, speelde op klant specifieke wensen in en ondersteunde de retailers en tijd om er in te investeren was geen issue. Op papier kon er niets fout gaan, maar na een initieel beperkt “verkoopsucces” liep de omzet terug, ik snapte het langere tijd niet, totdat ik inzag dat ik geen gelikte marketing strategie had en dat voor 99% van mijn potentiële klanten wel een vereiste was . Dat past ook helemaal niet bij me dus na een paar jaar heb ik de stekker er uit getrokken. Ik had er ook jaren mee verder kunnen gaan en blijven klagen dat mijn superieure producten niet verkocht werden, maar uiteindelijk had me dat niets opgeleverd.

We hoeven niet eens jou kennis/kunde/ervaring in twijfel te trekken of de vergoeding die je voor je diensten wilt hebben, zolang jij jezelf niet kunt verkopen aan potentiële opdrachtgevers kom je geen stap verder.
Mijn vader verdient net iets meer dan jij geloof ik. In de 6k. Hebben het echt nooit luxe gehad, wonen letterlijk tussen de bijstandsfamilies in een arbeidersstraat.

Ik weet niet wat voor luxevillas en supercars en jachten jullie verwachten voor 4-5k bruto? Krijgt net wat over de helft gestort. 1600 huur eraf laten we niet luxer gaan dan het minimale appartementje hier. 600 eten zeep af en toe een nieuwe sok. Wat kost elektra nu? 150? Dat wordt 10 jaar sparen voor een eigen inleg.

En dan heb ik het nog niet eens over een auto en de kosten daarvan, of incidentele shit die stuk gaat.

Kunt er gewoon normaal van leven maar meer ook niet.

Jij verdient samen toch meer dan het dubbele hiervan?
Ja, ik (of wij) hebben deels geluk gehad, maar blijkbaar zijn er niet zoveel mensen in de markt die dit werk kunnen of willen doen en dat betaald zich uit.

• #1.590
Even nog een reactie op jouw marktconforme uurloon en de vraag en aanbod discussie. Zo'n 10 jaar geleden ben ik een bedrijf gestart om bepaalde producten te verkopen, via een webshop direct aan particuliere klanten, maar ook via retailers in Nederland en België. De producten hadden minimaal de kwaliteit van de gevestigde concurrentie, ik kon goedkoper leveren dan de goedkoopste concurrent en pakte dan nog steeds marges waar je van duizelde, ik had vrij snel het grootste assortiment, had direct contact met klanten, speelde op klant specifieke wensen in en ondersteunde de retailers en tijd om er in te investeren was geen issue. Op papier kon er niets fout gaan, maar na een initieel beperkt “verkoopsucces” liep de omzet terug, ik snapte het langere tijd niet, totdat ik inzag dat ik geen gelikte marketing strategie had en dat voor 99% van mijn potentiële klanten wel een vereiste was . Dat past ook helemaal niet bij me dus na een paar jaar heb ik de stekker er uit getrokken. Ik had er ook jaren mee verder kunnen gaan en blijven klagen dat mijn superieure producten niet verkocht werden, maar uiteindelijk had me dat niets opgeleverd.

We hoeven niet eens jou kennis/kunde/ervaring in twijfel te trekken of de vergoeding die je voor je diensten wilt hebben, zolang jij jezelf niet kunt verkopen aan potentiële opdrachtgevers kom je geen stap verder.
Maar denk je dan dat als ik mijzelf beter verkoop dat ze me dan wel volledig thuis laten werken? Als de opdracht zegt dat het x dagen op kantoor is dan is het toch gewoon x dagen op kantoor hoe gelikt je jezelf ook weet te verkopen?

Toch?

Ja, ik (of wij) hebben deels geluk gehad, maar blijkbaar zijn er niet zoveel mensen in de markt die dit werk kunnen of willen doen en dat betaald zich uit.
Nou mooi toch man ik gun het je hoor als jij tevreden bent met je werk zo, kunt lekker je dingetjes met je gezinnetje doen. Niet echt financiele zorgen, zit lekker warm met mooie apparaten zoals airco en zonnepanelen. Prima toch.

Maar dat is dus wel wat anders dan nu vanaf niks beginnen met 4-5k. Goed 5k laat ietsje meer over maar in het bruto netto verschil tussen die range scheelt ook niet zoveel. Zelfs 6+k is dus niet eens zo luxe. Wel prima van te leven natuurlijk, natuurlijk.

Maar poeh je moet er dus niet op wijzen dat de buurvrouw met een uitkering eigenlijk dezelfde levensstandaard heeft als waar je vader zich z'n hele leven en bijna dood voor heeft gewerkt.

Heb het trouwens al eerder verteld maar goed dat zal scrollen en zoeken zijn. Een voorbeeld.. Al vanaf maand 1 na het tekenen voor de opdracht kon er niets betaald worden want de investeerder truezelde. Heeft een half jaar geduurd voordat ik geld heb gezien. Aangegeven dat ik wel meer stabiliteit nodig heb ook voor een woning je kunt niet zomaar dingen een half jaar niet betalen etc. Later werd er weer zo getreuzeld ja de financienen komen volgende week ja volgende week x weer vele maanden. Dat werd toen oh ja vanaf morgen kunnen we je niet meer betalen. Zal mijn schuld zijn inderdaad, ik dwing ze natuurlijk om mij niet te betalen en continu afspraken niet na te komen.

Ander voorbeeld er werd mij een stuk werk voorgesteld of ik het kon schatten etc. Gedaan allemaal besproken ik alles organiseren om dit te gaan beginnen. Kwam er een kennis van de opdrachtgever tussengesprongen die het wel even door z'n team in Bangladesh zou laten doen. Of ik dat dan voor een paar honderd euro (totaal) kon begeleiden was toch zo gedaan. :| Ik had het in een maand of 2 gebouwd kunnen hebben. Heeft een half jaar geduurd voordat ze het eindelijk hebben geleverd. Manmanman alles voor moeten kauwen de meest simpele foutmeldingen waarvoor met letterlijk in google plakken meteen oplossingen opkwamen. En daarna elke keer als er iets bedacht werd kwam die pipo er weer tussen om het werk van mij af te pikken. Zal mijn schuld zijn inderdaad.

Nog een voorbeeld, of ik het project over kan nemen wat ze bij een groot bedrijf hebben draaien en intern willen krijgen wordt ik de lead. Ok prima bespreken blablabla afspraken gemaakt. Oh we willen eigenlijk de lead vanuit dat bedrijf meenemen dan blijft hij de lead. Ok prima hij kent alles tenminste. Blijkt het een mong**l te zijn (immers komen daar alle problemen die ze met dat bedrijf hadden vandaan). Bespreken we de taakverdeling met expliciet dingen zoals dat ik het simpel zal houden zodat het snel af is enzo en er dat onderdeel (simpele routing van een paar pagina's) moeilijk maken zou alleen maar tegen werken. Prima ik dat doen, opleveren, alles ok. Maar het werk van hem loopt allemaal weken uit. Komt hij richting de klant/werkgever met een heel verhaal dat hij heel veel tijd kwijt is om mij te begeleiden (we hebben 1 uur in een maand besproken wat te doen that's it) en dingen van mij te corrigeren zat mij helemaal zwart te maken terwijl hij de verantwoordelijkheid had. Is hij dus wat ik simpel had opgeleverd en besproken en geaccepteerd was opnieuw gaan bouwen met hele spaggetthi shit aan code eromheen die totaal niet onderhoudbaar is en compleet overengineerd voor wat we moesten hebben. Heeft hij meerdere weken overtijd gemaakt om allemaal van dat soort creaties overal omheen te verzinnen en te bouwen. Werkte natuurlijk voor geen meter en moest dan weer gefixt worden. Was allemaal mijn schuld dat het te laat was. Allerlei van zijn verantwoordelijkheden en zijn fouten in mijn schoenen geschoven. Heeft toen ook een klant gekost trouwens. Toen ben ik er weg gegaan want f**k die shit. Kwamen ze later weer bij mij of ik het project nog wou overnemen omdat die gozer dus helemaal achterlijke dingen was gaan doen en het hele project verpest had. Ging zijn eigen overuren erbij inplannen tot 80 per week met allemaal onnodige shit en documentatie en overhead etc en wilde voor het te betalen overwerk dat hij onnodig had gedaan stock options in het bedrijf en begon een heel juridisch gedoe tegen ze :o Zal allemaal mijn schuld zijn geweest dat ik de werkende goede oplossing opleverde en al mijn afspraken voor het verdeelde werk nakwam.

Later een figuur die er op kwam werken en samen met hem ook al eens verantwoordelijk was voor maanden aan vertraging waar een klant op wachtte, zat weken langs niks te doen en wij maar vragen waarom we nog niet konden opleveren. Bleek mijn schuld te zijn natuurlijk. Want zonder dat hij het mij gevraagd had of ook maar op enige manier gecommuniceerd over had had ik blijkbaar moeten laten weten in welke release branch ik aan hotfixes had gewerkt. Nou als je iets van git flow weet dan weet je dat hotfixes dus buiten release branches om gedaan worden. That's the whole point. Dus dat wat hij van mij verwachtte was helemaal niet aan de orde. Nouja goed had ik de opdrachtgever uitgelegd dat hij mijn fixes niet in een release branch maar wel gewoon in git terug kon vinden. Weer weken later ja hij wacht nog steeds op jouw fixes. Huh hoezo misschien was het niet helemaal duidelijk ok.... Dus ik gemaild dat mijn dingen al in git te vinden waren en niet uit een release hoeven want hotfixes gaan gewoon direct op master. Nou een hele tirade terug gekregen dat ik zo niet op hem kon reageren en wie dacht ik wel niet dat ik was blablabla. Bleek dat hij gewoon totaal niet begreep hoe git werkte en de opmerking dat het daar te vinden was als beledigend ervaarde want ja zo kwam aan het licht dat hij er niks van afwist dat was niet de bedoeling. :o Zal mijn schuld zijn geweest dat ik niet op afstand gedachten kan lezen en vooraf andermans totale onkunde en uitstelgedrag kan voorkomen terwijl ik gewoon mijn werk af had en netjes had laten weten dat het er al in stond.

Even denken wat is nog meer leuk. Ohja m'n oude werk eens als referentie opgegeven. Ja hij deed zijn werk goed maar was wel depressief. Ja bedankt :o
Dus je verstaat je vak wel, maar je bent gewoon een slechte ondernemer.

Thuiswerken is wel een harde eis maar verder verzin je dit toch echt helemaal zelf hoor, nergens zeg ik dat ik minimaal x wil verdienen en niet naast een bijstandsmoeder wil wonen. Ik zeg dat het niet zo veel voorsteld in dit land omdat marginale druk nivellering etc etc. Nadat mij verweten werd dat ik alleen maar in luxe of weet ik het wat wil wonen.

En recruiters willen mij best martkconform bieden, dat ben ik ook gewoon waard. Ik heb ook gewoon ooit een freelance klus gedaan van dat kaliber. Je moet niet continu dingen verzinnen die je helemaal niet weet van iemand.
Ik citeer:
Vervolgens is er ook nog de meer normale weg, huren naar hypo, dan benoem ik dat daar meer kosten bij komen die in de genoemde 50k bruto moeten vallen. De vraag was of dat te redden is. Nou ik weet het niet zeg het mij maar: 1600+ misschien wel 2000-2400+ huur per maand, duizend per maand sparen voor een uiteindelijke hypo inleg, verzekeringen en al die shit, nou ik weet niet of dat te redden is. Lijkt me wel maar dat voorbeeld is dus geen luxe pot.

Wat blijft er dan nog over, onder de sociale grens verdienen met ik heb geen idee welke baan om dan 10 jaar ingeschreven te zijn en hopelijk na die tijd naast buurvrouw bijstandsmoeder te mogen leven. Ja kan misschien maar volgens mij is 10 jaar wachtlijst niet heel doeltreffend om op mijzelf te gaan.
Wellicht is de verwoording onhandig gekozen en wordt dit anders bedoeld: Maar 'hopelijk na die tijd' en 'te mogen leven' zijn geen termen die positief over komen.

Dat recruiters jou marktconform willen bieden, lees ik niet echt terug uit de posts die je aanvullend over dit onderwerp hebt geplaatst (wederom: gebaseerd op wat je schrijft, dus dat neem ik als leiddraad). Er is een reactie gedaan op een vacature waar je op een reactie wacht (?). Dat is dus geen concreet aanbod, los vanuit de recruiterende partij - maar nogmaals: Marktconform is ook breed en extreem divers, zelfs binnen ZZP'ers. Dat is het 'lastige' van het ZZP landschap, de een noemt zichzelf professional en vraagt 200 euro ex btw per uur en krijgt het zo gestort. De ander vraagt 50 euro ex btw per uur en heeft moeite om aan werk te komen. Er zijn een tal van redenen te verzinnen binnen alle soorten vakgebieden welke daarbij een rol kunnen spelen, maar de rekensom is vrij simpel.

Ervaring x voorbeeld werk / referentie projecten = jouw waarde voor het bedrijf wanneer ze zoeken naar iemand in een specifieke functie (loondienst of ZZP). Tel daarbij op wat het bedrijf zou willen neerleggen voor dergelijke kennis welke nu ontbreekt en dan weet je wat haalbaar is voor dat specifieke project. Stel: Een grote corporate heeft een vraag voor een back-end CMS en bakker Victor op de hoek zit met hetzelfde vraagstuk. Je kunt natuurlijk zonder een wiskundig wonder te zijn wel uitrekenen waar meer budget te behalen valt. Anderzijds heb je ook genoeg start-ups waar investeerders achter zitten die niet te maken hebben met gelimiteerde afdelingsbudgetten, het is maar nét wie je kent, wat je kennis is en hoe je er binnen komt. De grote namen zijn allemaal leuk, maar niet doorslaggevend. Als er twee kandidaten zijn, een met een achtergrond bij een grote naam en de ander met ruime ervaring en soort gelijk werk zijn er zoveel factoren die meespelen voor wie ze kiezen. Misschien heeft kandidaat zonder ervaring bij een corporate juist wel een streep voor bij een midden-grote organisatie. Is maar net met wie je om tafel zit en wat de vraag van de functie is. Met een gestrekt been binnen komen en zeggen 'Helemaal top maar ik wil minstens dit verdienen én altijd thuiswerken' gooit de deur redelijk dicht voor enige vorm van onderhandeling. Als je daar geen skills of USP's tegenover kan zetten waarom zij jou moeten kiezen om concrete voorbeelden of feiten (een voorgaand, succesvol project wat hierbij aansluit, relevante andere projecten al dan niet hobbymatig/vrije tijds werk) - wat 'verkoop' je dan? Dat je in het verleden een freelance project op basis van XX uurtarief hebt gedaan is op geen enkele manier een garantie voor een nieuwe opdrachtgever/nieuw project. Was het maar zo'n feest :o

Verder verzin ik niks (waarom zou ik?) - ik reageer op jouw eigen woorden en de huidige situatie zoals jij deze schetst. Dat kan ik enkel aannemen van wat hier staat. Aan het eind van de dag lig ik er niet wakker van.

Maar denk je dan dat als ik mijzelf beter verkoop dat ze me dan wel volledig thuis laten werken? Als de opdracht zegt dat het x dagen op kantoor is dan is het toch gewoon x dagen op kantoor hoe gelikt je jezelf ook weet te verkopen?

Toch?
Ja, maar dan ligt vraag en aanbod toch niet in lijn met elkaar?

Maar dat is dus wel wat anders dan nu vanaf niks beginnen met 4-5k. Goed 5k laat ietsje meer over maar in het bruto netto verschil tussen die range scheelt ook niet zoveel. Zelfs 6+k is dus niet eens zo luxe. Wel prima van te leven natuurlijk, natuurlijk.
Ook bij ons verdien je dat soort bedragen niet zomaar als je hier komt werken, ook niet met relevante werkervaring. En dan zit ik bij zo’n beetje de best betalende uit de branche.

Ik vind dat je dit weer compleet verkeerd opvat. Als het goed is hebben we het hier over het doel om op mijzelf te gaan wonen. Niet over dagbesteding om mij nutteloos bezig te houden, dat lukt me zonder werk ook wel.
Ik vat t niet verkeerd op. Werken voor je geld is geen simpele dagbesteding of nutteloos bezig zijn. Het is letterlijk werken brood op de plank. Geloof me... vakantie-supermarkt baantjes op 14/15 jaar om te kunnen helpen om eten op de plank te krijgen voor het iedereen in het gezin inclusief jezelf....
Als jij werken dan als nutteloze dagbesteding beschouwd had je aardig weinig te eten gehad. En nee... ik heb t niet slecht gehad. Wij waren gewoon gewend dat je meehelpen.

Op jezelf wonen heb je ook geld voor nodig. Dus wil je echt op jezelf wonen... dan ga je werken en is dat geen nutteloze dagbesteding. Dan is je doel gewoon niet belangrijk genoeg en vind je het wel prima om niet op jezelf te kunnen gaan.

Ik kon en kan me ook prima bezig houden zonder werk. Maar bij noodzaak en als je een doel hebt ga je er wel voor werken.

Ik noem hier gewoon enkele vereisten om dat doel van op mijzelf wonen weer te bereiken. Dit zijn gewoon de koude harde feiten: voor een hypo heb je jaren stabiele winstcijfers nodig. Gaat het voorlopig dus niet worden
Doel is simpelweg te bereiken door een tijdje in loondienst te gaan of als zzp te werken waarvan 1 a 2 dagen op lokatie. En over slapen... sorry... man the f**k up. Ik heb mijn hele leven al slaapproblemen. Als ik 1 uur op een nacht haal is t veel. Heb ook gewoon 40 (eigenlijk eerder 50 uur) op lokatie gewerkt. T sloopt... maar het kan best.

Werkgevers zijn ook tegenwoordig bereid een verklaring te geven zodat je wel ern hypo kan krijgen.

Als alles eerlijk gaat en ik zou verdienen wat ik hoor te verdienen dan geeft dat ook een goede mogelijkheid om redelijk vlot op mijzelf te gaan. Dat is gewoon een feit en past direct in lijn van de vraag die mij gesteld werd over freelancen waarom zou ik dat dan niet benoemen?
Als ik zou verdienen wat ik hoor zou mijn leven ook anders zijn.
Accepteer eerst wat minder desnoods. Over groei kan je afspraken maken.
En met 5 k bruto kan je echt wel rondkomen.
Ben zelf veel slechter gewend... dubbeltjes keren... 1x per week stukkie vlees... telefoon cheap ass... prepaid... op is op.
Ben er nier slechter van geworden zuinig te moeten zijn. Maar zolang je bijvoorbeeld de super nog in kan lopen en kopen wat je wil mag je imo niet klagen.

Vervolgens is er ook nog de meer normale weg, huren naar hypo, dan benoem ik dat daar meer kosten bij komen die in de genoemde 50k bruto moeten vallen. De vraag was of dat te redden is. Nou ik weet het niet zeg het mij maar: 1600+ misschien wel 2000-2400+ huur per maand, duizend per maand sparen voor een uiteindelijke hypo inleg, verzekeringen en al die shit, nou ik weet niet of dat te redden is. Lijkt me wel maar dat voorbeeld is dus geen luxe pot.
Er zijn volledige eengezinswoningen met 3 slaapkamers etc.... huur wel 1200euro... maar verre van 1600 of 2000-2400
Dan heb je wss wel verdomd veel hoge eisen.

Wat blijft er dan nog over, onder de sociale grens verdienen met ik heb geen idee welke baan om dan 10 jaar ingeschreven te zijn en hopelijk na die tijd naast buurvrouw bijstandsmoeder te mogen leven. Ja kan misschien maar volgens mij is 10 jaar wachtlijst niet heel doeltreffend om op mijzelf te gaan.
Ken zat mensen die verre van de 50 k zitten, prima kunnen huren.
En geloof me.... Ben geen haar minder, Kind zijnde van een bijstandsmoeder... maar gezien jouw maatstaven ben ik toch maar niets als ik t zo lees.
En als je aan kan tonen dat je werkt en op huizen inschrijft en alles ervoor doet hoef je teen 10 jaar te wachten. Maar ik vermoed dat je over 10 jaar nog zit waar je zit als je wacht op wat jij denkt dat je zou moeten verdienen en anders niets van werk aanpakt.

En hoezo zou ik niet "meteen" zo'n inkomen verwachten? Dat is gewoon wat ik marktconform voor mijn werk hoor te krijgen. Dat zou geen geluk of mazzeltje zijn dat me maar gegund moet worden daar heb ik gewoon mijn hele leven voor geleerd, gestudeerd, gewerkt, etc. Een zzp tuinman vraagt toch ook gewoon 60-70 per uur is dat een zeldzaam geluk dat hem maar gegunt moet worden? Een klusjesm
Marktconform.... als dat marktconform zou zijn had je al werk gehad.

Je hele leven voor geleerd/gestudeerd... je bent 35!! En hebt geen werk. Marktconform salaris heeft ook te maken met werkervaring opgebouwd hebben.... bouw dat eerst eens goed op. Al is t als vakkenvuller (bij wijze van spreken) ... ik zou liever iemand aannemen die wil werken als iemand die op een zolder zit te wachten tot hetgeen wat hem bevalt op zijn pad komt....

En wat betreft een stapje terug ik heb dus een recente 4 jaar lang enorm onderbetaald gewerkt, en nu 2 jaar lang grotendeels gratis bezig met een flutproject voor veel te goedkope vaste prijs dat in een paar maanden af had moeten zijn. "Om maar wat te hebben" want dat zou zo belangrijk zijn en allemaal andere kansen opleveren. Niet dus, de enigen die daar baat bij hebben zijn degenen die een gek hebben gevonden die het uit wanhoop zo goedkoop doet. Ondertussen zoekende naar wat anders etc.
Zij hebben dus zo een gek gevonden die erin is getrapt voor een habbekrats te werken ipv op een wat stabielere manier onderbetaald (naar jouw maststaven) te doen. Mogelijk had je dan verder geweest dan nu. Vertrouwen op werk gebouwd,werkervaring opgedaan, op jezelf gezeten etc...
Je snapt mijn punt wss wel... al zal je het ontkennen.

Maar goed... onder de 5k bruto per maand mag je je hier eigenlijk niet over uitspreken ...

@chrisk ben jij 15 of ben je gewoon een sukkeltje :suckit:

Huren was (of is?) trouwens, in elk geval in de regio waar ik woon (Zeist), ook quasi-onmogelijk als ZZP'er zonder drie jaar aan goede cijfers. Destijds heb ik een woning gekocht omdat een hypotheek krijgen makkelijker was dan huren. Ik heb op zo'n 20 huurwoningen toen gereageerd, maar werd overal geweigerd. Overal was er namelijk de eis om tenminste 45 (maar ook vaak 50) maal de maandelijkse huurprijs als minimale bruto jaarinkomen te hebben over de afgelopen 3 volledige boekjaren. Voor een huur van 1200 euro per maand komt dat dus neer op tenminste 54.000 als minimale jaarinkomen in je afgelopen 3 volledige boekjaren. Bij mij ging dat nogal scheef, omdat ik in mijn eerste (en daardoor slechtste) jaar nog studeerde, waardoor ik ver onder de inkomenseis zat met dat jaar. Dat ik op dat moment voor de rest prima verdiende maakte niet uit: ik heb ook meermaals aangeboden om de volledige jaarlijkse huursom vooruit te betalen. Ik kreeg nog steeds nul op rekest van álle verhuurmakelaars. Voor de hypotheek was het ironisch genoeg makkelijker: mijn drie jaren werden bij elkaar opgeteld en gedeeld door drie, en dat werd mijn toetsinkomen.

• #1.597
Dus je verstaat je vak wel, maar je bent gewoon een slechte ondernemer.
Een slechte verkoper en slecht in klanten vinden zeker.

Ja, maar dan ligt vraag en aanbod toch niet in lijn met elkaar?
Ja of ik vind de juiste vraag niet.

Ik citeer:

Wellicht is de verwoording onhandig gekozen en wordt dit anders bedoeld: Maar 'hopelijk na die tijd' en 'te mogen leven' zijn geen termen die positief over komen.
Nouja dat is niet bedoeld alsof die bijstandsmoeder zo'n erg persoon is om naast te wonen. Maar dat al dat werk dus eigenlijk "voor niks" is, je geen beter leven geeft dan iemand die alles gratis krijgt en dan ook nog al z'n vrijheid heeft.

Dat recruiters jou marktconform willen bieden, lees ik niet echt terug uit de posts die je aanvullend over dit onderwerp hebt geplaatst (wederom: gebaseerd op wat je schrijft, dus dat neem ik als leiddraad). Er is een reactie gedaan op een vacature waar je op een reactie wacht (?).
Uhh dat is wat ik deze week heb gedaan, omdat er werd gevraagd wat ik op dit moment doe om tot een oplossing te komen. Ik heb in 10 jaar wel wat meer recruiters en opdrachtgevers gesproken gereageerd etc.

Dat is dus geen concreet aanbod, los vanuit de recruiterende partij - maar nogmaals: Marktconform is ook breed en extreem divers, zelfs binnen ZZP'ers. Dat is het 'lastige' van het ZZP landschap, de een noemt zichzelf professional en vraagt 200 euro ex btw per uur en krijgt het zo gestort. De ander vraagt 50 euro ex btw per uur en heeft moeite om aan werk te komen. Er zijn een tal van redenen te verzinnen binnen alle soorten vakgebieden welke daarbij een rol kunnen spelen, maar de rekensom is vrij simpel.

Ervaring x voorbeeld werk / referentie projecten = jouw waarde voor het bedrijf wanneer ze zoeken naar iemand in een specifieke functie (loondienst of ZZP). Tel daarbij op wat het bedrijf zou willen neerleggen voor dergelijke kennis welke nu ontbreekt en dan weet je wat haalbaar is voor dat specifieke project. Stel: Een grote corporate heeft een vraag voor een back-end CMS en bakker Victor op de hoek zit met hetzelfde vraagstuk. Je kunt natuurlijk zonder een wiskundig wonder te zijn wel uitrekenen waar meer budget te behalen valt. Anderzijds heb je ook genoeg start-ups waar investeerders achter zitten die niet te maken hebben met gelimiteerde afdelingsbudgetten, het is maar nét wie je kent, wat je kennis is en hoe je er binnen komt. De grote namen zijn allemaal leuk, maar niet doorslaggevend. Als er twee kandidaten zijn, een met een achtergrond bij een grote naam en de ander met ruime ervaring en soort gelijk werk zijn er zoveel factoren die meespelen voor wie ze kiezen. Misschien heeft kandidaat zonder ervaring bij een corporate juist wel een streep voor bij een midden-grote organisatie. Is maar net met wie je om tafel zit en wat de vraag van de functie is.
Als je daar geen skills of USP's tegenover kan zetten waarom zij jou moeten kiezen om concrete voorbeelden of feiten (een voorgaand, succesvol project wat hierbij aansluit, relevante andere projecten al dan niet hobbymatig/vrije tijds werk) - wat 'verkoop' je dan? Dat je in het verleden een freelance project op basis van XX uurtarief hebt gedaan is op geen enkele manier een garantie voor een nieuwe opdrachtgever/nieuw project. Was het maar zo'n feest
Ja klopt maar dat ik zeg wat voor mij martkconform is is dus met al die kennis van de markt wat voor opdrachten wat gangbaar is voor wat ik kan etc. Kunnen jullie nog pagina's lang gaan uitleggen wat daar allemaal bij komt kijken maar dat heb ik al in acht genomen.

Met een gestrekt been binnen komen en zeggen 'Helemaal top maar ik wil minstens dit verdienen én altijd thuiswerken' gooit de deur redelijk dicht voor enige vorm van onderhandeling.
Zo gaat het natuurlijk niet. Opdrachten staan gewoon voor dat tarief op sites, worden zo door de recruiter aangeboden. Ik hoef niet eens te zeggen wat ik als tarief "eis." Hoogstens vragen ze nog even na wat mijn tarief is en dan zeg ik gewoon bijvoorbeeld mijn tarief is 70 per uur. Nooit problemen over gehoord.

Het is echt alleen het thuiswerken waar ze moeilijk over doen. En dat breng ik ook niet op die manier. Maar ook dan weer staat het er meestal bij of ik reageer in principe alleen op waar het volgens de omschrijving is aangeven dat volledig remote kan. Als het niet helemaal duidelijk is maar het verder wel een passende opdracht is en er iets staat over remote dan zeg ik gewoon netjes dat ik als freelance wel graag volledig remote werk, of dat mogelijk zou zijn?
Verder verzin ik niks (waarom zou ik?) - ik reageer op jouw eigen woorden en de huidige situatie zoals jij deze schetst. Dat kan ik enkel aannemen van wat hier staat. Aan het eind van de dag lig ik er niet wakker van.
Ja goede vraag waarom zou je er bij verzinnen dat ik allemaal eisen heb en mij te goed voel voor van alles. Ik weet het ook werkelijk niet en vind het heel vreemd dat mensen dat doen.

Ook bij ons verdien je dat soort bedragen niet zomaar als je hier komt werken, ook niet met relevante werkervaring. En dan zit ik bij zo’n beetje de best betalende uit de branche.
Nouja als senior software engineer met opleiding en 15 jaar ervaring is dat absoluut geen uitzonderlijk inkomen om ergens binnen te komen.

• #1.598
Huren was (of is?) trouwens, in elk geval in de regio waar ik woon (Zeist), ook quasi-onmogelijk als ZZP'er zonder drie jaar aan goede cijfers. Destijds heb ik een woning gekocht omdat een hypotheek krijgen makkelijker was dan huren. Ik heb op zo'n 20 huurwoningen toen gereageerd, maar werd overal geweigerd. Overal was er namelijk de eis om tenminste 45 (maar ook vaak 50) maal de maandelijkse huurprijs als minimale bruto jaarinkomen te hebben over de afgelopen 3 volledige boekjaren. Voor een huur van 1200 euro per maand komt dat dus neer op tenminste 54.000 als minimale jaarinkomen in je afgelopen 3 volledige boekjaren. Bij mij ging dat nogal scheef, omdat ik in mijn slechtste jaar nog studeerde, waardoor ik ver onder de inkomenseis zat. Dat ik toen voor de rest prima verdiende maakte niet uit: ik heb ook meermaals aangeboden om de volledige jaarlijkse huursom vooruit te betalen. Ik kreeg nog steeds nul op rekest van álle verhuurmakelaars. Voor de hypotheek was het ironisch genoeg makkelijker: mijn drie jaren werden bij elkaar opgeteld en gedeeld door drie, en dat werd mijn toetsinkomen.
f**k me daar heb je ook helemaal gelijk in ja. Die eis was me helemaal ontschoten.

Het is nog uitzichtloser dan ik dacht :o

Hmm..

Echt jonge ... je wil zo iemand toch ook niet in dienst.
Je wil zo iemand toch niet als collega.
Je wil zo iemand toch niet in je omgeving, laat staan hier op het forum.

Terug
Naar boven