- Waardering
- 12.185
Wat ik er ook tegen sparks zei. Wat is er onduidelijk?
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Wat ik er ook tegen sparks zei. Wat is er onduidelijk?
Hoe bedoel je? Kern waarvan? Waarvoor is dat relevant?
Hetgeen jij zegt. Wat mag een opdrachtgever volgens jou niet doen?Wat ik er ook tegen sparks zei. Wat is er onduidelijk?
Bepalen hoe en waar het werk gedaan wordt. Er mag geen gezagsverhouding zijn.Hetgeen jij zegt. Wat mag een opdrachtgever volgens jou niet doen?
Die is er toch ook niet als je de opdracht niet krijgt.Bepalen hoe en waar het werk gedaan wordt. Er mag geen gezagsverhouding zijn.
Dat als een andere kandidaat minder jarde eisen heeft de opdrachtgever ook met deze in zee kan gaan.Hoe bedoel je? Kern waarvan? Waarvoor is dat relevant?
Dan met degene die de opdracht wel krijgt.Die is er toch ook niet als je de opdracht niet krijgt.
Dat is wat er gebeurd en ik omschrijf nog wat zaken die daarbij relevant zijn. Sommigen boeit het niet, maar velen wel. En ongeacht of ze het eisen of niet als ze daarin eigenlijk geen keuze hebben dan is dat een gezagsverhouding en dus tegen de wet.Dat als een andere kandidaat minder jarde eisen heeft de opdrachtgever ook met deze in zee kan gaan.
Nee.Als Chris al gelijk heeft, dan kan de opdrachtgever het toch heel makkelijk omzeilen door als onderdeel van de opdracht persoonlijk contact op locatie op te nemen?
Heb ik wel eens geprobeerd en het antwoord was nee. En hoe ga ik nu het vertrouwen winnen? Dan moet ik liegen over wat ik zoek, hoe ik werk, hoe het werk goed gedaan kan worden, etc. Ik ben niet goed in liegen dus ik kom die interviews toch niet door. En ik verwacht dus niet dat mensen er later oppeens wel mee akkoord gaan als ze dat eerst niet gingen. Kan ik beter vooraf checken. En dan is er nog steeds het probleem dat ik toch niet op tijd wakker ga kunnen worden en niet blij op kantoor kan zitten dus meteen de eerste werkdag daar gaat het toch mis.Je zou ook een klus kunnen aannemen vertrouwen winnen en zo iets meer vrijheid kunnen verdienen bij je opdrachtgever.
of is dit te simpel?
Mijn werkgever mag de wet ook niet overtreden, maar dat doet die wel. O.a. bij mensen die er op contract basis werken, maar ze krijgen meer betaald dan bij de concurrent dus is het aan de werknemer of ze dat pikken of niet, maar je gelijk halen lukt niet want dan sta je op straat.Jij had het erover dat ze daarin mogen kiezen, maar dan mogen ze nog steeds niet die wet overtreden.
Klopt. Ook mooi, juist de belastingdienst (en gehele overheid) zelf hebben veel schijnzelfstandigen zitten.Mijn werkgever mag de wet ook niet overtreden, maar dat doet die wel. O.a. bij mensen die er op contract basis werken, maar ze krijgen meer betaald dan bij de concurrent dus is het aan de werknemer of ze dat pikken of niet, maar je gelijk halen lukt niet want dan sta je op straat.
Hoe kan jij (vooraf) bepalen of fysieke aanwezigheid wel of niet noodzakelijk is?
Doordat ik programmeur ben en geen taxichauffeur. Ik lees opdrachtomschrijvingen en typ code, daar is nooit fysieke aanwezigheid voor nodig. Even bellen is al voor het gemak.Hoe kan jij (vooraf) bepalen of fysieke aanwezigheid wel of niet noodzakelijk is?
Ik wil ook wel zelfstandige taxichauffeur worden die alleen vanuit zijn eigen huis wil werken.
Als dat zo is, dan moeten de opdrachten toch voor het oprapen liggen?Doordat ik programmeur ben en geen taxichauffeur. Ik lees opdrachtomschrijvingen en typ code, daar is nooit fysieke aanwezigheid voor nodig. Even bellen is al voor het gemak.
Ik werk nu zo en heb jaren zo gewerkt dus aanwezigheid blijkt ook in de praktijk simpelweg niet noodzakelijk. Huiswerk ging ook prima thuis.
Ik dacht zelfs voordat ik dit als werk ging doen dat het nou eenmaal zo zelfstandig hoort, dat alle freelance programmeurs altijd thuis werkten.
Dat is niet wat daaruit logisch volgt. Of aanwezigheid noodzakelijk is, is niet bepalend voor de beschikbaarheid van freelance programmeer opdrachten. En ja die zijn zat beschikbaar maar ondanks dat aanwezigheid niet noodzakelijk is staan ze niet toe dat ik het thuis doe. Die stelling begon ik al mee.Als dat zo is, dan moeten de opdrachten toch voor het oprapen liggen?
Het is een autoritaire beslissing, dat gaat niet om gelijk hebben. Arbeidspyschologen zeggen dat managers veelal de controle niet los durven te laten.Tegen beter weten in vraag ik het toch. Als er tientallen/honderden ( geen idee hoeveel) opdrachtgevers anders denken dan jij over het hele "je moet op kantoor werken", kan het dan misschien zo zijn dat jij fout zit in je gedachtengang en niet die honderden anderen?
Dat zou wel moeten, maar als de praktijk iets anders laat zien klopt het je stelling dat het allemaal prima vanuit huis kan waarschijnlijk niet.
Dit is allemaal een hele mooie theorie vanachter een scherm, maar op basis van de voorgaande posts en discussie(s) komt er redelijk duidelijk naar voren dat dat dus ook bij een theorie blijft. Face it: De huidige aanpak werkt niet en als je daar geen variabelen in gaat veranderen, zal de uitkomst hetzelfde blijven. Ik zal de eerste zijn om te zeggen dat 40 uur op kantoor ook niet meer mijn ideaalbeeld is, maar ik ga daar een (passende) opdracht écht niet op afschieten vanaf het eerste gesprek.Doordat ik programmeur ben en geen taxichauffeur. Ik lees opdrachtomschrijvingen en typ code, daar is nooit fysieke aanwezigheid voor nodig. Even bellen is al voor het gemak.
Ik werk nu zo en heb jaren zo gewerkt dus aanwezigheid blijkt ook in de praktijk simpelweg niet noodzakelijk. Huiswerk ging ook prima thuis.
Ik dacht zelfs voordat ik dit als werk ging doen dat het nou eenmaal zo zelfstandig hoort, dat alle freelance programmeurs altijd thuis werkten.