XXL Nutrition

log Christian, papa van Yasmine

Ja ziet er goed uit, zolang je hier vooruitgang mee boekt ben je goed bezig, als je op een plateau komt zou ik persoonlijk voor A rust B rust A rust rust gaan, less is more als je wat meer gevorderd raakt.

• Topic Starter Topic Starter
Ja ziet er goed uit, zolang je hier vooruitgang mee boekt ben je goed bezig, als je op een plateau komt zou ik persoonlijk voor A rust B rust A rust rust gaan, less is more als je wat meer gevorderd raakt.

Dus je wil zeggen drie trainingsdagen laten vallen?

Wat? Juist totaal niet man. Om beter te worden zul je juist meer moeten doen.

Ja, ik ga zeker doorgaan zolang ik elke training winst maak.
Wat stel je voor mbt mijn bench voor de volgende training?
Is dit iets:
5 x 50
5 x 70
5 x 90
5 x 92.5
5 x 95

En doe ik de training daarna een training board press met volgende gewichten (vond het tof!!)
5 x 50
5 x 70
5 x 95
5 x 95
5 x 97.5

ZOiets?

ALs ik inderdaad merk dat 1 dag rust eens te weinig was, dan zal ik een extra dag rusten of de bench niet doen en gewoon eens wat curlen of zo.

Ik denk dat meteen 95kg te zwaar, te snel is. Je moet er voor waken dat je niet gaat falen deze trainingen. Haal je het niet, ga je vastlopen en 'stopt' eigenlijk ook je schema, want dan ga je veel vaker vastlopen en was je waarschijnlijk op een langzamere opbouw alsnog verder gekomen.

Ik denk dat dit al een mooi resultaat zal zijn volgende training.
5x 92,5
5x 92,5
5x 92,5

Als je daarna dan die board press training doet op 95-97,5 dan kan je de training er weer op voor de 95kg gaan. Dan ben je er iets beter op voorbereid. In mijn schema deed ik 2 trainingen lang exact hetzelfde gewicht, en verhoogde ik pas weer met 2,5kg de week erop.
Maar je zal zelf wel aanvoelen hoe ver je kan gaan. Maar belangrijk in dit schema is dat je gewoon systematisch moet 'weten' dat je het haalt en dat is gewoon je training.

Proberen om het te halen past er eigenlijk niet in, want daar is dit schema te lang voor en het wordt alleen maar zwaarder. Bij de 3 reppers begint het echte werk pas. Dit is vooral volume draaien op gewicht wat je zeker haalt. Al mag het best superzwaar aanvoelen. Na een set met 92,5kg voel je denk ik wel hoe je er voor staat.

Ik bedoel:
A
rust
B
rust
A
rust
rust
B
rust
A
rust
B
rust
rust
en zo verder.

---------- Toegevoegd om 15:03 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:02 ----------

Neen.

Ah nu snap ik wat je bedoelde met de rustpauzes.

---------- Toegevoegd om 16:27 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:24 ----------

Ik denk dat meteen 95kg te zwaar, te snel is. Je moet er voor waken dat je niet gaat falen deze trainingen. Haal je het niet, ga je vastlopen en 'stopt' eigenlijk ook je schema, want dan ga je veel vaker vastlopen en was je waarschijnlijk op een langzamere opbouw alsnog verder gekomen.

Ik denk dat dit al een mooi resultaat zal zijn volgende training.
5x 92,5
5x 92,5
5x 92,5

Als je daarna dan die board press training doet op 95-97,5 dan kan je de training er weer op voor de 95kg gaan. Dan ben je er iets beter op voorbereid. In mijn schema deed ik 2 trainingen lang exact hetzelfde gewicht, en verhoogde ik pas weer met 2,5kg de week erop.
Maar je zal zelf wel aanvoelen hoe ver je kan gaan. Maar belangrijk in dit schema is dat je gewoon systematisch moet 'weten' dat je het haalt en dat is gewoon je training.

Proberen om het te halen past er eigenlijk niet in, want daar is dit schema te lang voor en het wordt alleen maar zwaarder. Bij de 3 reppers begint het echte werk pas. Dit is vooral volume draaien op gewicht wat je zeker haalt. Al mag het best superzwaar aanvoelen. Na een set met 92,5kg voel je denk ik wel hoe je er voor staat.

Will do !!! Thanks!!!!!!!

Leg me dan maar eens uit hoe 't zit.

Wel gewoon, niet de frequentie van trainingen verhogen maar de intensiteit, verschillende repranges toepassen. Bijvoorbeeld:
4-6 reps tot je geen vooruitgang meer boekt.
1 week rust.
8-10 reps tot je geen vooruitgang meer boekt.
1 week rust.
12-15 reps tot je geen vooruitgang meer boekt.
1 week rust.
Terug van begin.
Je kan het ook anders doen, een aantal weken een bepaalde rep range aanhouden en dan overschakelen naar een andere reprange, en er zijn nog andere manieren. Periodiseren dus.
Niet teveel isolatieoefeningen doen, behalve als je héél ver gevorderd bent, maar gewoon alle energie op de compounds gooien.

less = less

Wel gewoon, niet de frequentie van trainingen verhogen maar de intensiteit, verschillende repranges toepassen. Bijvoorbeeld:
4-6 reps tot je geen vooruitgang meer boekt.
1 week rust.
8-10 reps tot je geen vooruitgang meer boekt.
1 week rust.
12-15 reps tot je geen vooruitgang meer boekt.
1 week rust.
Terug van begin.
Je kan het ook anders doen, een aantal weken een bepaalde rep range aanhouden en dan overschakelen naar een andere reprange, en er zijn nog andere manieren. Periodiseren dus.
Niet teveel isolatieoefeningen doen, behalve als je héél ver gevorderd bent, maar gewoon alle energie op de compounds gooien.

En wanneer weet ik of ik geen vooruitgang meer boek? Moet ik dan eerst een aantal maal falen of hoe moet ik dat zien? En wanneer ben ik héél gevorderd?

Als je 2 weken na elkaar je gewichten niet kan verhogen, maar je kan ook bijvoorbeeld 4 (of meer) weken in een bepaalde rep range trainen en dan veranderen, zo blijf je ook vooruitgang boeken, maar natuurlijk komt iedereen ooit aan zijn genetisch plafond. Héél gevorderd dat is voor iedereen persoonlijk, laat ons zeggen als je de spiermassa bereikt hebt die je wil bereiken. Op een bepaald moment is het onherroepelijk uit met de gewichten te verhogen, dan heb je je genetisch plafond bereikt wat spiermassa betreft en kan je je meer en meer gaan richten op isolatieoefeningen. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je ook nu geen assistance oefeningen kan doen, maar steek gewoon de meeste energie in de compounds want die bouwen de massa.

Als je 2 weken na elkaar je gewichten niet kan verhogen, maar je kan ook bijvoorbeeld 4 (of meer) weken in een bepaalde rep range trainen en dan veranderen, zo blijf je ook vooruitgang boeken, maar natuurlijk komt iedereen ooit aan zijn genetisch plafond. Héél gevorderd dat is voor iedereen persoonlijk, laat ons zeggen als je de spiermassa bereikt hebt die je wil bereiken. Op een bepaald moment is het onherroepelijk uit met de gewichten te verhogen, dan heb je je genetisch plafond bereikt wat spiermassa betreft en kan je je meer en meer gaan richten op isolatieoefeningen. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je ook nu geen assistance oefeningen kan doen, maar steek gewoon de meeste energie in de compounds want die bouwen de massa.

Bij Pol en Linda te Gent trainde er een jaar of tien geleden een beer van een vent. Dat zou jij wel eens kunnen zijn.

Bij Pol en Linda te Gent trainde er een jaar of tien geleden een beer van een vent. Dat zou jij wel eens kunnen zijn.

:D Ik heb enkel in clubs in Antwerpen, Stekene, Belsele, Mechelen en Sint Niklaas getraind. Dus helaas Pol en Linda ken ik niet.:) Wel even zeggen dat ik nooit aan bodybuilding gedaan heb, mijn hoofdsport was steeds gevechtsport, het trainen met gewichten heeft mij in mijn beste jaren wel naar een gewicht van 117 kg gebracht. Nu doe ik enkel nog wat trainen met gewichten (en een paar keer per week wat lopen).

I agree with old school less is inderdaad in sommige gevallen veel beter.

Mijn 38 ste training:
bench press
20 x barbell normal grip + 10 cgbp
5 x 50
5 x 70
3 x 100 PR Sinds operatie (was een vergissing met de schijven, dit moest 5 x 90 zijn. Na de derde rep was ik aan het vloeken dat 90 me zelf niet lukte, tot ik zag dat ik 3 x 100 had gebencht)

5 x 90
5 x 92.5
3 +1 x 95 (ook 3 rep PR sinds operatie) ( 5 x 95 zou gelukt zijn had ik me bij de derde set niet vergist).

Dus sterk voor op schema, doch schema blijven volgen)

In zijn totaliteit ook zwaarste set sinds operatie

squat (zwaarste squatset sinds operatie)
5 x 50 (low bar squat)
5 x 85 (idem)
5 x 90 (high bar squat, less wide stance)
5 x 95 (idem)
5 x 100
5 x 105 pr sinds operatie
zwaarste squatset sinds operatie

OHP
5 x 60 easy (had maar 3 reps moeten doen volgens schema)
3 x 65 easu
2 x 75 Evenaring PR sinds operatie, bijna 3 reps gelukt!
nog eens geprobeerd: terug 2 x 75 (niet volledig gefilmd, laptopbatterij plat)

deadlift niet gedaan omdat de kleine als sliep
maar 5 x 135 zou gelukt zijn dus volgende keer 5 x 137.5 denk ik

Weer zeer sterke training.

---------- Toegevoegd om 21:56 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:45 ----------

Conclusie: eind deze maand zal bench 1 x 110 lukken wat wil zeggen dat ik sneller dan 10 kilo per maand gaat.
OHP gaat ook lekker. Als ik me aan mijn schema houd, dan zal ik eind deze maand 1 x 80 pressen.
Squat gaat ook als een speer.
4PR's in 1 training.

---------- Toegevoegd om 21:56 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:56 ----------

Training 38:

[Link niet meer beschikbaar]

Morgen 39ste training

bench pres (board press)
10 x 50
5 x 70 ook zonder board
5 x 95
5 x 97.5
5 x 100 (of mss 105 mocht 100 te makkelijk gaan)

wellicht squat overslaan om de knietjes nog wat rust te gunnen maar mss niet nodig

barbell row
5 x 50
5 x 60
5 x 70
5 x 80
5 x 90 (zou pr zijn)

OHP
5 x 62.5
5 x 67.5
5 x 72.5

deadlift
5 x 135 en de training nadien dit met 2.5 a 5 kilo verhogen.

de 40 ste training wordt dan

bench press
10 x 50
5 x 70
5 x 90
5 x 95
5 x 95
(zou alweer een PR zijn sinds operatie)

squat
5 x 50
5 x 85
5 x 90
5 x 95
5 x 100
5 x 110 Zou pr zijn, alsook zwaarste set sinds operatie

OHP
5 x 65
5 x 70
5 x 75 (zou pr zijn sinds operatie, alsook in zijn totaliteit zwaarste set sinds operatie. Zou dan nog een kleine 2.5 a 5 kilo verwijderd zijn van mijn life time record.

deadlift
5 x 137.5 a 140

22 maart testen of de 1 x 120 bench lukt. (ik vermoed dat ik nu aan 1 x 110 bench zit)

Ja dat gaat knap hier, je gaat je krachtdoelen zeker bereiken!

Afgelopen 2 a 3 dagen slecht gegeten en geslapen dus geen goed idee om vandaag een bench press record (sinds operatie was dit 1 x 100 ) te verbreken).

toch te nieuwsgierig om te wachten.

bench
20 x barbell
5 x 50
1 x 110 fail
1 x 110 fail
(2 keer core vergeten opspannen)

1 x 100 easy
1 x 105 PR sinds operatie
http://www.youtube.com/watch?v=76SPJXgsb-Y&feature=youtu.be

1 x 110 weer fail

1 x 107.5 gelukt PR sinds operatie
http://www.youtube.com/watch?v=rniCDNOC8Ig&feature=youtu.be

1 x 110 : vierde poging; GELUKT!! PR sinds operatie;
http://www.youtube.com/watch?v=RV_BiK6ymjw&feature=youtu.be

1 x 112.5 fail

barbell row
5 x 50
5 x 60
5 x 70
5 x 80
4 x 90 pr maar niet tevreden over 4de rep (te vermoeid door de zware bench pr's)

ohp (zal zwaar worden door de vermoeide schouder en triceps door zware bench sessie)
3 x 65 ( moest volgens schema maar 62.5 zijn maar me vergist)
3 x 67.5
3 x 75 PR sinds operatie en dit na zo'n zware bench sessie. Crazy

deadlift
schema stelt 1 x 137.5 voor maar ik deed
5 x 140 en is gelukt.

---------- Toegevoegd om 18:03 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:31 ----------

Op 20 dagen tijd van

bench press
van 1 x 100 naar 1 x 110.

squat
van 1 x 105 naar 1 x 125

OHP
van 2 x 70 naar 3 x 75

barbell row
van 5 x 80 naar 4 x 90

---------- Toegevoegd om 19:00 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:03 ----------

Volledige 39 ste training sinds operatie

https://www.youtube.com/watch?v=7-BSXTi2-1c&feature=youtu.be

Laatst bewerkt:
De kritiek die je kreeg bij je zwaardere bench sets is al te zien bij je lichtere sets. De truc is (in mijn mening) om alles proberen perfect uit te voeren, zelfs je allerlichtse sets. Alle sets doe je dezelfde routine en set up voor de lift en heb je exact dezelfde uitvoering. Probeer gecontroleerd te unracken, rustig zakken en eventueel even te pauzeren zelfs. Daarna compleet locken en weer racken. Nu ziet het er wat sloppy uit doordat je ook wat te hard zakt volgens mij en meteen weer omhoog schiet. Ik ben zeker geen bench expert dus ik ga er niet te diep op in voordat iemand broscience roept ;p

Terug
Naar boven