Ouwe Belg
Cool Novice
- Waardering
- 9
- Lengte
- 1m78
- Massa
- 97kg
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ja ziet er goed uit, zolang je hier vooruitgang mee boekt ben je goed bezig, als je op een plateau komt zou ik persoonlijk voor A rust B rust A rust rust gaan, less is more als je wat meer gevorderd raakt.
Ja ziet er goed uit, zolang je hier vooruitgang mee boekt ben je goed bezig, als je op een plateau komt zou ik persoonlijk voor A rust B rust A rust rust gaan, less is more als je wat meer gevorderd raakt.
Ja, ik ga zeker doorgaan zolang ik elke training winst maak.
Wat stel je voor mbt mijn bench voor de volgende training?
Is dit iets:
5 x 50
5 x 70
5 x 90
5 x 92.5
5 x 95
En doe ik de training daarna een training board press met volgende gewichten (vond het tof!!)
5 x 50
5 x 70
5 x 95
5 x 95
5 x 97.5
ZOiets?
ALs ik inderdaad merk dat 1 dag rust eens te weinig was, dan zal ik een extra dag rusten of de bench niet doen en gewoon eens wat curlen of zo.
Dus je wil zeggen drie trainingsdagen laten vallen?
Wat? Juist totaal niet man. Om beter te worden zul je juist meer moeten doen.
Ik bedoel:
A
rust
B
rust
A
rust
rust
B
rust
A
rust
B
rust
rust
en zo verder.
---------- Toegevoegd om 15:03 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:02 ----------
Neen.
Ik denk dat meteen 95kg te zwaar, te snel is. Je moet er voor waken dat je niet gaat falen deze trainingen. Haal je het niet, ga je vastlopen en 'stopt' eigenlijk ook je schema, want dan ga je veel vaker vastlopen en was je waarschijnlijk op een langzamere opbouw alsnog verder gekomen.
Ik denk dat dit al een mooi resultaat zal zijn volgende training.
5x 92,5
5x 92,5
5x 92,5
Als je daarna dan die board press training doet op 95-97,5 dan kan je de training er weer op voor de 95kg gaan. Dan ben je er iets beter op voorbereid. In mijn schema deed ik 2 trainingen lang exact hetzelfde gewicht, en verhoogde ik pas weer met 2,5kg de week erop.
Maar je zal zelf wel aanvoelen hoe ver je kan gaan. Maar belangrijk in dit schema is dat je gewoon systematisch moet 'weten' dat je het haalt en dat is gewoon je training.
Proberen om het te halen past er eigenlijk niet in, want daar is dit schema te lang voor en het wordt alleen maar zwaarder. Bij de 3 reppers begint het echte werk pas. Dit is vooral volume draaien op gewicht wat je zeker haalt. Al mag het best superzwaar aanvoelen. Na een set met 92,5kg voel je denk ik wel hoe je er voor staat.
maar ook weer niet te less 
Wel gewoon, niet de frequentie van trainingen verhogen maar de intensiteit, verschillende repranges toepassen. Bijvoorbeeld:
4-6 reps tot je geen vooruitgang meer boekt.
1 week rust.
8-10 reps tot je geen vooruitgang meer boekt.
1 week rust.
12-15 reps tot je geen vooruitgang meer boekt.
1 week rust.
Terug van begin.
Je kan het ook anders doen, een aantal weken een bepaalde rep range aanhouden en dan overschakelen naar een andere reprange, en er zijn nog andere manieren. Periodiseren dus.
Niet teveel isolatieoefeningen doen, behalve als je héél ver gevorderd bent, maar gewoon alle energie op de compounds gooien.
Als je 2 weken na elkaar je gewichten niet kan verhogen, maar je kan ook bijvoorbeeld 4 (of meer) weken in een bepaalde rep range trainen en dan veranderen, zo blijf je ook vooruitgang boeken, maar natuurlijk komt iedereen ooit aan zijn genetisch plafond. Héél gevorderd dat is voor iedereen persoonlijk, laat ons zeggen als je de spiermassa bereikt hebt die je wil bereiken. Op een bepaald moment is het onherroepelijk uit met de gewichten te verhogen, dan heb je je genetisch plafond bereikt wat spiermassa betreft en kan je je meer en meer gaan richten op isolatieoefeningen. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je ook nu geen assistance oefeningen kan doen, maar steek gewoon de meeste energie in de compounds want die bouwen de massa.
Bij Pol en Linda te Gent trainde er een jaar of tien geleden een beer van een vent. Dat zou jij wel eens kunnen zijn.
Ik heb enkel in clubs in Antwerpen, Stekene, Belsele, Mechelen en Sint Niklaas getraind. Dus helaas Pol en Linda ken ik niet.
Wel even zeggen dat ik nooit aan bodybuilding gedaan heb, mijn hoofdsport was steeds gevechtsport, het trainen met gewichten heeft mij in mijn beste jaren wel naar een gewicht van 117 kg gebracht. Nu doe ik enkel nog wat trainen met gewichten (en een paar keer per week wat lopen).