Kan ik beter niet powercleanen ipv hang clean om zo ook de explosiviteit in de deadlift te trainen ?
Ter leeringh ende vermaeck:
De (power)clean bestaat feitelijk uit 2 bewegingsdelen, de first and second pull.
- 1st pull is tot ongeveer kniehoogte.
- 2nd pull is vanaf kniehoogte tot catch/rack positie.
De powerclean is dus vanaf de grond tot helemaal in catch positie (1st en 2nd pull samen) en hang clean alleen vanaf zo net boven de knieen tot catch psoitie (2nd pull only).
Eigenlijk is het 1st pull gedeelte (dus vanaf de grond tot ongeveer kniehoogte) helemaal niet zo explosief van karakter.
Sterker nog, dat is de bedoeling ook niet, want dat zou ten koste gaan van het tweede deel van de totale beweging.
De 1st pull is weliswaar een krachtige, maar ook sterk gecontroleerde beweging welke eigenlijk maar één doel heeft, namelijk
zo goed mogelijk uitkomen/aansluiten voor een effectieve 2nd pull.
Dit is pure timing, want als de 1st pull namelijk te 'hard' gaat, dan schiet je als het ware het optimale startmoment van de 2nd pull voorbij. je moet dan a.h.w. eerst gaan afremmen en dat geeft een hele rare rukkerige 2nd pull die daardoor vaak mislukt.
Veruit het meest explosieve deel van de beweging (het deel waar de meeste 'power' wordt gegenereerd) is de 2nd pull en het is ook zo dat vooral dit deel een zekere mate van overdracht heeft naar de deadlift.
Ook is met name de 2nd pull het deel waarin traps en erectoren het zwaarst belast worden.
Als dit je de redenen zijn waarom je uberhaupt cleans e.d. doet, dan is in mijn optiek is dan de hang-clean de meest productieve variant.
Het op deze manier alleen doen van de 2nd pull in de beweging is ook makkelijker te doen met totale focus en overgave, dus alleen daarom al zou ik de hang varianten aanraden....