MuscleMeat

Nieuws Mannen gevoeliger voor muziek dan vrouwen

Bezoekers in dit topic

el smurfo

Huge Freak
15 jaar lid
Lid geworden
14 sep 2006
Berichten
7.728
Waardering
481
Lengte
1m78
Massa
71kg
Vetpercentage
11%
http://www.hln.be/hln/nl/35/Coïtus-...nnen-gevoeliger-voor-muziek-dan-vrouwen.dhtml

large_417600.jpg




Mannen zijn gevoeliger voor muziek dan vrouwen. Dat concludeert althans de Britse psycholoog Davis Moxon uit een onderzoek naar de reactie van mannen en vrouwen op geluid.

Fysiek reageren
Moxon onderzocht hoe mannen en vrouwen fysiek reageren op muziek. Daaruit blijkt dat mannen bij het luisteren naar muziek de grootste fysieke veranderingen ondergaan. Ook kunnen ze beter bepalen welke muziekgenres hen beïnvloeden en zijn ze zich meer bewust van de gevoelens die verschillende geluiden oproepen.

Hogere testosteronspiegel
Uit metingen naar de biochemische veranderingen in het lichaam tijdens het beluisteren van muziek bleek dat mannen opgewonden raken van korte stukjes Britse soul. Ook Duitse hiphop (76 procent), Letse pop (67 procent) en Estlandse rock (33 procent) verhogen bij mannen de testosteronspiegel.

Spaanse latin
Vrouwen blijken zich minder bewust van het effect van muziek op hun lichaam. Zij raken vooral opgewonden van pikante Spaanse latinmuziek. Bij zowel mannen als vrouwen veroorzaakt dat genre echter ook de meeste stress.

Ontspannende werking
Van Deense akoestische pop blijken mannen alerter en levendiger te worden. Op vrouwen heeft dat genre een tegenovergestelde werking. Dames hebben Zuid-Afrikaanse rock nodig om op te leven.
Verder kwam uit het onderzoek naar voren dat muziek niet per se langzaam hoeft te zijn om een ontspannende werking te hebben. Snelle nummers uit de Kroatische pop, Letse poprock en Poolse poprock werken het meest ontspannend bij zowel mannen als vrouwen.

Kroatische pop
Volgens de onderzoekers werd het meest opvallende effect bereikt door de Kroatische pop; bij alle deelnemers daalde de cortisolspiegel en steeg de IgA-waarde bij het luisteren naar die muziek. Dat betekent dat het luisteraars ontspant en tegelijkertijd hun immuunsysteem versterkt. (belga/ep)

ik ken geen enkele van de muziek die ze beschrijven
maar de titel klopt wel
i :heart: music!!!
 
Geef eens een voorbeeld van Kroatische pop en Estlandse rock
 
Geef eens een voorbeeld van Kroatische pop en Estlandse rock

wil ik ook wel eens horen :D
jammer dat ze het niet getest hebben op gekende muziek en electro/techno/trance/hardstyle enzo :p
 
Ga nou is trainen smurfo.
 
Muziek is mijn lievelingshobby.
 
I <3 music

Britse soul. Ook Duitse hiphop
Sffs komen ze nog af met Afrikaanse metal ...
 
Ja het is wel zo. Soms als ik depri wordt ga ik Tokio Hotel luisteren en mezelf als een emo verkleden.
 
Vreemd, dacht altijd het omgekeerde. Maar zou best kunnen.
 
Vreemd, dacht altijd het omgekeerde. Maar zou best kunnen.

Ik ook. Van die ex-en die 1 dag marco borsato luisteren en daarna alles vergeten zijn :D
 
Back
Naar boven