XXL Nutrition

Stelling massa op rug: goede vorm vs smokkelen met zwaar gewicht

MisterABs

Novice
Waardering
0
Lengte
1m83
Massa
81kg
Hallo allemaal,

Goede vorm vs smokkelen!
Ik vroeg me af wat jullie ervaringen zijn met de uitvoering van bepaalde oefeningen met het verhogen van de spiermassa op de rug als doel. Vooral rug oefeningen zoals bijvoorbeeld: T-bar row, dumbbell row, bend over barbel, lat-pulldown/chin ups enzovoorts..

alvast bedankt!

Zoveel mogelijk stricte uitvoering, in de laatste reps/set(s) wordt wel eens wat gesmokkeld.

Train zoals je vriendin gepakt wilt worden.

Idd zo strikt mogelijk en ga je smokkelen met de laatste reps, smokkel dan wel bewust om de gehele beweging nog steeds optimaal te kunnen benutten, dus geen hupjes en trucjes met polsen die omklappen.

Ik vind er niks mis mee, maar doe het over het algemeen toch niet graag.

Met barbell rows cheat ik wel graag, met dumbbell rows en pull ups niet. Ik weet niet waarom, gewoon een gevoelskwestie denk ik. Ik heb namelijk het idee dat ik bij die laatste twee mezelf alleen maar voor de gek houd als ik cheat terwijl ik bij barbell rows zonder cheaten niet 'zwaar' kan trainen. Barbell rows vanaf de grond vind ik dan ook een rothouding. 45 degrees bent-over rows moet ik nog eens proberen, maar daar zal ik waarschijnlijk ook graag cheaten.

Ik ben ook relatief sterker in de oefeningen die ik niet cheat.

Nu combineer ik liever een explosieve oefening zoals high pulls met een stricte oefening zoals weighted pull ups.

Hallo allemaal,

Goede vorm vs smokkelen!

Istie weer :( ""goede vorm""

Wat is goede vorm? Voor mij is goede vorm de meest productieve vorm en dat is imo idd vaak een wat lossere vorm.

Waarom denken zo veel mensen bij het woord smokkellen altijd aan iets negatiefs? Goed smokkellen is gewoon de oeferning zodanig uitvoeren dat de spier optinmaal belast wordt

Waarom denken zo veel mensen bij het woord smokkellen altijd aan iets negatiefs? Goed smokkellen is gewoon de oeferning zodanig uitvoeren dat de spier optinmaal belast wordt

Voor mij is smokkelen een manier om meer gewicht te gebruiken. Maar dan wel door er andere spieren bij te betrekken. Misschien dat er uit de negatieve beweging voordeel kan worden gehaald. Maar ik ben van smokkelen niet zo'n voorstander... Dus "goed" smokkelen? Wat is dat in de praktijk bij een rugtraining voor jou?

Overigens moet ik er wel bij zeggen dat ik bij mijn rugtraining ook een beetje smokkel bij de laatste reps. Bij dumbbell rows beweeg ik dan een mee omhoog met mijn bovenlichaam. Ik kan het niet laten. Maar of het echt helpt om mijn rug zwaarder te trainen betwijfel ik. I just don't know...

Laatst bewerkt:
Bij compounds cheat ik niet. Bij andere oefeningen wil ik bij de laatste rep nog wel eens cheaten.
Toch zet ik in op uitvoering voor gewicht.
Maar gewoon luisteren naar je lichaam, klaar. Als het niet goed gaat voel je het vanzelf.

Istie weer :( ""goede vorm""

Wat is goede vorm? Voor mij is goede vorm de meest productieve vorm en dat is imo idd vaak een wat lossere vorm.

Daar zit ik ook mee. De laatste tijd train ik heel erg strict om te focussen op de spier in kwestie. Bijvoorbeeld flyes heb ik nog nooit zo goed gevoeld.
Bij oefeningen zoals BOR en dumbbell rows weet ik het niet. Het zou best kunnen dat je daarbij de spieren beter aanspreekt met wat cheaten, maar ik heb geen idee waar ik meer massa mee aanzet.

Terug
Naar boven