MuscleMeat

Menno starting strength

Ik zag eerlijk gezegd niet veel verkeerd aan je squat op je filmpje.
En deadlift bracen is idd veel makkelijker staand dan wanneer je voorover bent. Ook zowat de enige manier om echt een full brace te kunnen pakken op deadlift.

En glutes gebruik je zoiezo bij squat. Dat je moet focusen op je glutes heb ik nog nooit eerder gehoord.

Terwijl (heb ik het idee) als je echt je kont in die hole laat zakken het een meer natuurlijkere werking is hem er weer uit te moeten drukken, met bijbehorende spanning.
De spanning van de glutes wordt via de rectus femoris doorgegeven richting de knie, en zo wordt de knie mede ondersteund (Lombard paradox).
Daarnaast is er nog de glute med die knee cave helpt voorkomen., wat je vmo en knie weer (verder) ontlast.

Ik begrijp het wel gaat als ik zeg: het is de grond wegduwen, en tegelijk de stang omhoog trekken,
Behalve de slack pull ken ik geen cue om de stang omhoog te trekken die bijdraagt aan de techniek van de deadlift.

n echt focus op spanning op lats houden. Maar die spanning kan nog wel is vergaan tijdens de oefening, het us geen constante lat spanning helaas nog wat zoeken. Tips zeker welkom!:)
Algemene cues zijn; stang uit elkaar trekken, en stang breken.
Verder.. blijven oefenen, en als je op bepaalde punten merkt dat je de spanning kwijt raakt daar een oplossing voor zoeken.

Ik zie bij veel zware lifters ook dat ze spanning op de lats willen krijgen. Zoek hier nog wat naar, verlies meestal me spanning als ik dan buk.
Deze opstelling, met elastiek ook, helpt spanning op de lats te leren houden.

Denken jullie echt dat ik anders verkeerde patronen opbouw? Op zich wel het idee dat het een tikje beter gaat maar kan compleet tussen me oren zitten.
Het is vaak geen kwestie van goed of fout, en nu ook niet denk ik, maar de vraag in hoeverre iets geschikt is. Volgens mij is het handig om de core proportioneel te leren spannen, ondertussen te kunnen blijven ademen met de spanning erop en geen riem nodig te hebben. Dat traint niet alleen makkelijker, maar je hebt er in het dagelijks leven ook iets aan. Tijdens max lifts zou ik wel lekker een riem om doen.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
De spanning van de glutes wordt via de rectus femoris doorgegeven richting de knie, en zo wordt de knie mede ondersteund (Lombard paradox).
Daarnaast is er nog de glute med die pronatie knee cave helpt voorkomen., wat je vmo en knie weer (verder) ontlast.
Echt blij dat je reageert zat echt te hopen dat iemand nog op de details in zou gaan want die zijn zo belangrijk!:)

Ja dank je wel, ik denk echt dat ik mijn lichaam moet aanleren de spanning op de glutes te aanvaarden en dus me lijf ook te straffen als je hem bij wijze van hoort denken, wow dit gewicht in de hole? Daar kom ik nooit meer uit zo. Ik doe het wel zo :p.

Denk ook dat dat is wat Rippetoe bedoelt met verticaal bewegen (master cue).
Behalve de slack pull ken ik geen cue om de stang omhoog te trekken die bijdraagt aan de techniek van de deadlift.
Wil je zeggen dat je helemaal niet trekt met je bovenlichaam? Eigenlijk hou je je bovenlichaam dan gewoon stil/gespannen.

Dan snap ik de deadlift denk ik echt niet want als ik dat die beweegt de stang praktisch niets. Je hebt toch ook maar een klein stukje om te duwen met je benen hoe krijg je dat ding dan zoveel omhoog.
Algemene cues zijn; stang uit elkaar trekken, en stang breken.
Verder.. blijven oefenen, en als je op bepaalde punten merkt dat je de spanning kwijt raakt daar een oplossing voor zoeken.
Dank je voor de tips
Deze opstelling, met elastiek ook, helpt spanning op de lats te leren houden.

Thanks
Het is vaak geen kwestie van goed of fout, en nu ook niet denk ik, maar de vraag in hoeverre iets geschikt is. Volgens mij is het handig om de core proportioneel te leren spannen, ondertussen te kunnen blijven ademen met de spanning erop en geen riem nodig te hebben. Dat traint niet alleen makkelijker, maar je hebt er in het dagelijks leven ook iets aan. Tijdens max lifts zou ik wel lekker een riem om doen.
Dankje voor tips

Laatst bewerkt:
Wil je zeggen dat je helemaal niet trekt met je bovenlichaam? Eigenlijk hou je je bovenlichaam dan gewoon stil/gespannen.
Het deel tot aan de knie is zegmaar een leg press en het tweede deel een hip thrust, waarbij je de heupen naar voren duwt.
Edit: de "hip thrust" komt uit de glutes, en je problemen met de lock out komen dus waarschijnlijk doordat je de glutes niet goed gebruikt.

Ja dank je! Vind het alleen wat moeilijk te begrijpen waarom mensen de deadlift dan een pull en een rug oefening noemen

Ja dank je! Vind het alleen wat moeilijk te begrijpen waarom mensen de deadlift dan een pull en een rug oefening noemen
Het is een hinge-beweging die het hele lichaam gebruikt en moeilijk is in te delen.

Mensen die UB/LB trainen doen het vaak op LB. Mensen die PPL trainen doen het meestal op een Pull. Mensen die een bro-split trainen doen het vaak bij hun "Back".

Dank jullie wel ben al even goed op onderzoek gegaan:

Vond dat hij het wel mooi uitlegt. Maar goed ik heb dergelijke filmpjes al vaak gezien maar nooit helemaal begrepen liet me teveel afleiden door "pull" idee. Of het gevoel dat als ik een leg press deed de stang nog steeds ergens halverwege hing en dacht, nou dan trek ik de rest maar.

Komt alle explosiviteit bij een deadlift vanuit je benen / heupen dan? De armen zijn er enkel om vast te houden?

k heb ook weer wat bench filmpjes gekeken en ik raakte altijd gewoon mijn chest. Ik snap de cue raak je mid sternum niet. Kan je dit zien als de onderkant van je chest? Ik zat denk ik te hoog raakte midden borst denk ik. Is mid sternum dat "holletje" dat er zit tussen je buikspieren en borst spieren?

Ik ben echt heel blij met jullie reacties meen het. Als ik het even niet weet / snap en jullie helpen is echt heel fijn

Laatst bewerkt:
Vind het wel een beetje jammer dat ik dan stukjes over moet doen / opnieuw moet leren maar probeer dat maar als deel van het proces te zien.

Komt alle explosiviteit bij een deadlift vanuit je benen / heupen dan? De armen zijn er enkel om vast te houden?
Klopt.

k heb ook weer wat bench filmpjes gekeken en ik raakte altijd gewoon mijn chest. Ik snap de cue raak je mid sternum niet. Kan je dit zien als de onderkant van je chest? Ik zat denk ik te hoog raakte midden borst denk ik. Is mid sternum dat "holletje" dat er zit tussen je buikspieren en borst spieren?
Mid sternum is midden borstbeen, maar dat zijn cues waar je weinig aan hebt in mijn beleving.
In de hoop dat je er iets mee kan, de bench in een notendop:

Er is een pad voor de barbell naar beneden, en voor de barbell naar boven.
In de powerlifting wordt de neerwaartse beweging eigenlijk altijd met een "tuck" gedaan.
Waar de barbell uit komt hangt van je verhoudingen en arch af.
Persoonlijk zou ik mezelf dus niet druk maken om het punt waar de barbell hoort te komen.
Zie ook:

Bij de opwaartse beweging ontstaat er vaak meer verschil.
De ene persoon maakt heel erg gebruik van een brede grip en "flare", en de ander juist niet.
Des te meer "flare", des te meer de pecs en schouders worden gebruikt.
Het voordeel hiervan is dat de pecs sterk zijn, en het gemakkelijker is om kracht te ontwikkelen.
Bill Kazmaier bencht(e) zo bijvoorbeeld.

Het nadeel is dat er een groter risico is op pec tears en schouderblessures.
Bij mensen met lange armen is het risico groter dan bij mensen met korte armen.
Toch zijn er ook mensen met korte armen die er pec tears door ontwikkelen.
Ik kan het filmpje zo niet vinden, maar Bromley is hier een voorbeeld van.

Des te smaller de grip, des te meer triceps en ellenboog er wordt gebruikt.
Dit vermindert het risico op blessures, maar het maakt de oefening ook zwaarder.

Ik denk dat je er verstandig aan doet om een goed je arch voor elkaar te krijgen, en de spanning op je rug.
Verder zou ik, als powerlifter, proberen om te leren om met je lats omhoog te drukken.
Laat waar de barbell je borst/lichaam raakt vooral van je arch/stijl en anatomie afhangen.
Nog steeds geldt dat elastieken gebruiken je hierin kan helpen, als je de arch goed krijgt.
Verder kan je eens kijken naar dit filmpje (@2:40m):

Vind het wel een beetje jammer dat ik dan stukjes over moet doen / opnieuw moet leren maar probeer dat maar als deel van het proces te zien.
Dat kan inderdaad heel lastig zijn.
Het voelt steeds als overnieuw beginnen, vond ik althans.
Tegelijkertijd; ook verbetering van techniek is groei.

Dat kan inderdaad heel lastig zijn.
Het voelt steeds als overnieuw beginnen, vond ik althans.
Tegelijkertijd; ook verbetering van techniek is groei.
Wat word er eigenlijk bedoelt met "pull slack" ik snap de logica niet helemaal. Zag Russel Orhii net zeggen dat hij dan als hij beneden is zijn lats spant / borst naar achter trekt en dan "de slack" eruit trekt.

Wat ik nu voor bech grip had is mijn pinken op de ring. Noem je dat zo? Deze die je op de foto beneden ziet.

Bijlagen

• 17202771917021129429476364563700.jpg
    17202771917021129429476364563700.jpg
    145,3 KB · Weergaven: 19
Dat laatste filmpje is trouwens ook erg interessant. Geeft veel goede tips. Als je meer van dat soort filmpjes heb die bepaalde punten aankaarten waarbij je denkt ah daar had ik nog niet aan gedacht of, zo had ik het nog niet gezien. Als mensen iets net hinten of beschrijven of een bepaalde manier kan je dingen soms beter begrijpen.

Dat laatste filmpje is trouwens ook erg interessant. Geeft veel goede tips. Als je meer van dat soort filmpjes heb die bepaalde punten aankaarten waarbij je denkt ah daar had ik nog niet aan gedacht of, zo had ik het nog niet gezien. Als mensen iets net hinten of beschrijven of een bepaalde manier kan je dingen soms beter begrijpen.
Er zijn veel goede filmpjes. Je kunt bijvoorbeeld zoeken naar: Dave Tate (Elitefts), Matt Wenning, Alexander Bromley, Mark Bell, Ed Coan, Squat University, J.M. Blakely, Louie Simmons (Westside barbell).

Nog een specifieke voorkeur voor 1/2/3 trainers haha? Ergens te beginnen.

Ja het internet is zo'n wespennest. Het is zo moeilijk als je niet weet waar je moet kijken.

Nog een specifieke voorkeur voor 1/2/3 trainers haha? Ergens te beginnen.
Ja het internet is zo'n wespennest. Het is zo moeilijk als je niet weet waar je moet kijken.
Welke bron je het beste kan gebruiken hangt af van wat je al weet, je voorkeuren en wat je wilt weten.
Je kunt ze raadplegen voor techniek, aanvullende oefeningen, mobiliteitsproblemen, periodiseren etc.
Hiermee heb je in ieder geval wat goede bronnen.
Er valt veel te leren, zoals je inmiddels zelf ook wel door hebt geloof ik.

Laatst bewerkt:
Weer getraind het ging wel redelijk. Ik denk de grootste punten:

1. Bracen en full body tension moet ik echt nog aan werken. Voelt nog niet alsof me lijf het heel makkelijk vind dat te behouden / creëren.
2. Ik vind het moeilijk mijn lats extra te spannen in de squat. Een low bar zet al een bepaalde basis spanning maar meer lukt me niet heel erg. Ook niet per se met sternum naar voren drukken, of stang in je lijf trekken.
3. Bij deadlifts merk ik dat ik niet mijn bovenbenen raak, alleen mijn schenen terwijl het me opvalt dat goede deadlifters langs hun hele been schaven maar bovenin verlies ik die capaciteit.
4. Moet wat extra leren qua overhead press. Vrij zwaar aan het worden nu. Meer techniek bijleren denk ik.
5. Ik heb gehoord over slack pull maar ik snap het nog niet helemaal. Zit sowieso aan te weinig gewicht met 122 kilo deadlift he. Hoorde op elitefts vanaf 5/6 plates. Maar ben wel benieuwd naar de precieze werking.

Techniek komt wel, dat gaat niet over 1 nacht. Goed dat je er op let maar probeer er ook niet te hard op te focusen zodat het je progressie in de weg gaat zitten. Want overdenken is vaak een killer van je progressie, als je echt non stop gaat denken is dit wel goed en dit wel goed is het goed mogelijk dat er opeens niets meer goed gaat. Begrijp me niet verkeerd, techniek is belangrijk maar als je het in de big picture goed doet is het gewoon kleine dingen finetunen.

Als je structureel niet iets heel slecht of verkeerd doet ben je al goed bezig, later kun je nog altijd gaan fine tunen. Techniek zal zoiezo ook nog veranderen over de jaren heen dus zet je ook niet vast op 1 iets.

De slack uit de bar trekken kun je al vanaf 1 plate. Met de slack word bedoeld de spatie tussen de barbell en je geladen plates, dat eerste tikje die je hoort als je de bar gaat liften. (Barbell 50mm en plates boring 51mm). Als je dit tikje eerst uit de lift haalt voor je 100% gaat liften weet je dat je op spanning zit. En met kleinere gewichten wil dit zeggen dat de barbell waarschijnlijk al net van de grond zou kunnen komen door je enkel en alleen op spanning te zetten zonder echt te gaan pushen al.

Het belangrijkste wat je moet leren is bracen, dat is de grootste factor in blessure preventie. Is de grootste factor om sterker te worden en te kunnen bouwen, want dit is wat heel je core/bovenlichaam één solide geheel maakt. De bedoeling is dus dat je al je ademhaling in je buik steekt en niets in je borst. Hierdoor gaat je gehele core regio opblazen en als je goed je core opspant ben je 1 geheel. Hier heb je een short video erover.

Laatst bewerkt:
Elite fts is goed maar ik zou er als beginner niet teveel naar toe gaan eerlijk gezegd. Want die zijn eigenlijk vooral gefocust op equipped lifters en Juiced lifters ook.

Ik vind de beste voor gewone natural powerlifters
1. calgary barbell, die doet elke week form check friday, kijk wat van die filmpjes ook. En heeft heel veel echt goeie info.
2. Squat universitie
3. Brazos vallen strength.
3. Candito training.
4. Alan thrall.

Die geven echt super mooie en gemakkelijk verstaanbare informatie.

Terug
Naar boven