AndroidHealthClinic

Menno starting strength

• Topic Starter Topic Starter
Enige dat ik kan bedenken (sorry voor dubbele post maar sommigen hadden de andere post al gelezen denk ik) dat ik soor mijn maagklachten vrij inconsistent ben met trainen. Zit bij een dietisr die me helpt de puntjes op de i te zetten maar er moeten producten getest worden die hier en daar dan falen. Waardoor ik menig training moet verplaatsen. Dat en ik heb sinds vandaag voor het eerst mijn warming up bike. En misscjien mis ik verder nog dingen. Heb het idee dat ik aan het klunzen ben, maar goed.

Verder eet ik ca 4000 caloriën en ca 200 gram eiwit per dag.

Oh trouwens ik zag dat die airbikes / rowers best slimme warming ups zijn beide boven en onder lijf. Ik heb een fiers gekocht normale geen geld voor airbike momenteel. Hebben jullie nog tips voor even opwarmen bovenlijf?

Laatst bewerkt:
Laatste dat ik kan bedenken is zit teveel in me hoofd en het hoort erbij dat het zwaar en vermoeiend is.

Hoe is je conditie in algemene zin?

Ben je meteen buiten adem als je een trap afloopt?

Met die fiets kan je een betere conditie opbouwen door te werken aan langzame steady state cardio (je noet nog kunnen praten terwijl je dit doet).

Wat is inconsistent? Een dag later trainen maakt geen wereld van verschil. Niet alsof je anders wel 5kg per week sterker wordt.

Bij mij ging squat progressie rond 70 80 kg ook al erg moeizaam.

Of tenminste ten opzichte van de verwachting gecreëerd door/rond dit Starting Strength programma, of Stronglifts, dat soort. Alsof je eindeloos elke week kgs erbij kunt gooien en nonstop alleen maar PRs zou blijven zetten.

Terwijl je ook bij form breakdown zou moeten resetten. En techniek zou moeten leren verbeteren. En om dat te doen zou je juist zonder form breakdown moeten trainen, niet altijd PRs najagen.

Ik denk dat die manier even de eerste weken past, en daarna nooit meer, wat het een methode maakt die eigenlijk een wat verkeerde instelling leert.

Die zie je ook terug in het idee dat mensen hebben dat progressive overload je vooruitgang veroorzaakt, maar dat doet het niet. Het zijn gewoon de individuele trainingen op zich die elk een groei stimulans geven als zij uitdagend genoeg zijn. Zoals ik al zei kan dat ook met steeds hetzelfde gewicht. Progressive overload gaat eigenlijk om relevante gewichten voor je niveau te blijven gebruiken, wat dus veel langzamer met je ervaring meegroeit, en een beetje om te wennen richting een PR poging.

Geen 5kg maar 2.5 kg stappen nemen is een goed idee. Doe je dat nu per training sessie? Wekelijks verhogen is denk ik al aan de orde, beter passend bij je trainingsniveau.

Je kunt ook die rep progressie doen die ik noemde, van 3 naar 5 reps toewerken. Maar moet dan wel met oog op die uitvoering.

Maar uiteindelijk lijkt mij de betere instelling om al je trainingen zo te plannen dat je geen form breakdown hebt, techniek leert, en PRs daar een bijkomend gevolg van zijn - in plaats van je trainingen te richten op PRs willen zetten. Wekelijks gewicht verhogen kan daarbij prima en helpt je aanpassen richting het testen van je kunnen middels een PR poging, maar moet dan dus vanaf een gewicht begonnen worden dat je gedurende je trainingscylcus altijd goede vorm kunt beoefenen.

Wat ook kan is wel op die manier (wekelijks) over een periode gewicht verhogen, maar slechts 1 PR poging plannen en er van uit te gaan daarna sowieso gewicht te resetten. Dus die resets continu forceren. (Als de PRs wel makkelijk zouden voelen prima volgende keer nog een proberen, maar als dat zoals nu niet het geval blijkt..)

Als je nu 70 3x5 hebt gedaan prima, zet 72.5 x 3x5 in bijvoorbeeld een toekomstige week 5 en werk je er vanaf bijvoorbeeld 62.5 weer naartoe:
week 1 62.5
week 2 65
week 3 67.5
week 4 70
week 5 72.5 PR
dan terug rond 60kg (-20% vanaf PR?) en weer over zoveel weken naar het volgende PR van 75 kg werken.

Nouja in elk geval zijn er een aantal dingen aan te passen tov elke keer 5kg op je PR proberen te gooien: kleinere stappen, langzamer verhogen, rep progressie, en eventueel zelfs de resets in gewicht plannen/forceren met trainingscyclussen naar 1 PR poging.

Wat je maar de ruimte geeft om continu goed te oefenen zonder form breakdown, zonder daarin voorbij je kunnen te gaan.

Laatst bewerkt:
Zou het helpen als ik als warming up 10 minuten even flink fiets? Dus dan niet enkel als warming up maar ook voor conditie.

Voor een rustigere progressie zou je ook naar Greyskull LP (minder vaak squatten, veel resetten, repout) en 531 for Beginners kunnen kijken.

De methode die @chrisk noemt kan ook een optie zijn.

Het zou echt moeten gaan om het doen van zoveel mogelijk goede reps.
Zou het helpen als ik als warming up 10 minuten even flink fiets? Dus dan niet enkel als warming up maar ook voor conditie.
Bij "flink fietsen" is het geen warming up meer, maar ben je jezelf vooraf aan het vermoeien. Een warming up van 5 á 10 minuten kan best nuttig zijn.

Beter doe je rustig fietsen (wandelen kan ook) opbouwen buiten je workout om. Dus in de avond als je in de ochtend traint of op de rustdagen.

Wat is inconsistent? Een dag later trainen maakt geen wereld van verschil. Niet alsof je anders wel 5kg per week sterker wordt.

Bij mij ging squat progressie rond 70 80 kg ook al erg moeizaam.

Of tenminste ten opzichte van de verwachting gecreëerd door/rond dit Starting Strength programma, of Stronglifts, dat soort. Alsof je eindeloos elke week kgs erbij kunt gooien en nonstop alleen maar PRs zou blijven zetten.

Terwijl je ook bij form breakdown zou moeten resetten. En techniek zou moeten leren verbeteren. En om dat te doen zou je juist zonder form breakdown moeten trainen, niet altijd PRs najagen.

Ik denk dat die manier even de eerste weken past, en daarna nooit meer, wat het een methode maakt die eigenlijk een wat verkeerde instelling leert.

Die zie je ook terug in het idee dat mensen hebben dat progressive overload je vooruitgang veroorzaakt, maar dat doet het niet. Het zijn gewoon de individuele trainingen op zich die elk een groei stimulans geven als zij uitdagend genoeg zijn. Zoals ik al zei kan dat ook met steeds hetzelfde gewicht. Progressive overload gaat eigenlijk om relevante gewichten voor je niveau te blijven gebruiken, wat dus veel langzamer met je ervaring meegroeid, en een beetje om te wennen richting een PR poging.

Geen 5kg maar 2.5 kg stappen nemen is een goed idee. Doe je dat nu per training sessie? Wekelijks verhogen is denk ik al aan de orde, beter passend bij je trainingsniveau.

Je kunt ook die rep progressie doen die ik noemde, van 3 naar 5 reps toewerken. Maar moet dan wel met oog op die uitvoering.

Maar uiteindelijk lijkt mij de betere instelling om al je trainingen zo te plannen dat je geen form breakdown hebt, techniek leert, en PRs daar een bijkomend gevolg van zijn - in plaats van je trainingen te richten op PRs willen zetten. Wekelijks gewicht verhogen kan daarbij prima en helpt je aanpassen richting het testen van je kunnen middels een PR poging, maar moet dan dus vanaf een gewicht begonnen worden dat je gedurende je trainingscylcus altijd goede vorm kunt beoefenen.

Wat ook kan is wel op die manier (wekelijks) over een periode gewicht verhogen, maar slechts 1 PR poging plannen en er van uit te gaan daarna sowieso gewicht te resetten. Dus die resets continu forceren. (Als de PRs wel makkelijk zouden voelen prima volgende keer nog een proberen, maar als dat zoals nu niet het geval blijkt..)

Als je nu 70 3x5 hebt gedaan prima, zet 72.5 x 3x5 in bijvoorbeeld een toekomstige week 5 en werk je er vanaf bijvoorbeeld 62.5 weer naartoe:
week 1 62.5
week 2 65
week 3 67.5
week 4 70
week 5 72.5 PR
dan terug rond 60kg (-20% vanaf PR?) en weer over zoveel weken naar het volgende PR van 75 kg werken.

Nouja in elk geval zijn er een aantal dingen aan te passen tov elke keer 5kg op je PR proberen te gooien: kleinere stappen, langzamer verhogen, rep progressie, en eventueel zelfs de resets in gewicht plannen/forceren met trainingscyclussen naar 1 PR poging.

Wat je maar de ruimte geeft om continu goed te oefenen zonder form breakdown, zonder daarin voorbij je kunnen te gaan.

Dank je voor alle geweldige info. Theoretisch gezien, zou een schema als starting strength 2 keer per week kunnen en alsnog werken? Op zoiets kwam ik ongeveer uit.

Voor een rustigere progressie zou je ook naar Greyskull LP (minder vaak squatten, veel resetten, repout) en 531 for Beginners kunnen kijken.

De methode die @chrisk noemt kan ook een optie zijn.

Het zou echt moeten gaan om het doen van zoveel mogelijk goede reps.

Bij "flink fietsen" is het geen warming up meer, maar ben je jezelf vooraf aan het vermoeien. Een warming up van 5 á 10 minuten kan best nuttig zijn.

Beter doe je rustig fietsen (wandelen kan ook) opbouwen buiten je workout om. Dus in de avond als je in de ochtend traint of op de rustdagen.
Dank je voor de tips :)

Dank je voor alle geweldige info. Theoretisch gezien, zou een schema als starting strength 2 keer per week kunnen en alsnog werken? Op zoiets kwam ik ongeveer uit.
Ja, dat kan.

Wat het werken met veel resetten interessanter kan maken is iets als een AMRAP (zoals bij 531, GS of de aangepaste Phrak's), dan kan je als je een gewicht weer doet kijken of je er nu meer nette reps mee kan maken dan de vorige keer.

Ja, dat kan.

Wat het werken met veel resetten interessanter kan maken is iets als een AMRAP (zoals bij 531, GS of de aangepaste Phrak's), dan kan je als je een gewicht weer doet kijken of je er nu meer nette reps mee kan maken dan de vorige keer.
Dank je wel. Maae nou moet ik toegeven dat voor mij als beginner. Ik meen het ik heb nu 11 x in mijn leven gebencht, squat en gedeadlift. Is het wat overwhelming allemaal dus als jullie me zouden toestaan te vragen. Wat zouden jullie doen?

Ik denk mentaal dat ik starting strength nog even vol probeer te houden, maar de scenario's.

A. Wat als ik er niet doorheen kom. Door een gewicht. Wat zou werken? Bijv 1 rep meer dan de vorige keer met het oude gewicht?

Begrijp me niet verkeerd ik weet dat jullie specifieker zijn geweest maar ik ben nu even benieuwd hoe jullie het linea recta zo simpel mogelijk uitgelegd zouden aanpakken. Eerste keuze, tweede keuze.

B. Wanneer zouden jullie overstappen, en wat zou jullie eerste keus zijn (schema)?

Excuses hoor!:)

Ik denk mentaal dat ik starting strength nog even vol probeer te houden, maar de scenario's.

A. Wat als ik er niet doorheen kom. Door een gewicht. Wat zou werken? Bijv 1 rep meer dan de vorige keer met het oude gewicht?

Begrijp me niet verkeerd ik weet dat jullie specifieker zijn geweest maar ik ben nu even benieuwd hoe jullie het linea recta zo simpel mogelijk uitgelegd zouden aanpakken. Eerste keuze, tweede keuze.

B. Wanneer zouden jullie overstappen, en wat zou jullie eerste keus zijn (schema)?

Excuses hoor!:)
Ik zou van een lichter gewicht reset over weken naar een PR werken en dan weer opnieuw, af van dat alsmaar op de max/grens van je kunnen trainen. Rep progressie meer met higher reps en assistance oefeningen. Dat zijn gewoon de basics van progressie waar het op neerkomt voor mij.

Is om de dag tien minuten fietsen HIIT stijl goed of gaat dat me progress erg hinderen? Als beetje cardio bedoelt. En dan niet te lang. Doe het dan in de avond na training zodat rust dagen wel rust dagen blijven afgezien van 1 keer tijdens de twee dagen rust denk ik. Of vermoeit dit me benen te erg / hindert het de progress?

Onder HIIT stijl bedoel ik zoeken van zware ademhaling, en dan even gas terug, enzovoort. Om de halve minuut bijv. Reden dat ik vraag over progress is dat je benen wel branden iig de eerste weken als je het soort HIIT achtig doet.

Ik vind hiit altijd wel fijn weet alleen niet of het slim is. En 10 min vind ik mooi omdat het toch je hart tekeer laat gaan maar miss niet zo erg dat je te diep in je caloriën gaat zitten?

Maar ik hoop dat de slimmere op dit vlak me nog even kunnen helpen. :) ik volg ook jullie tips

Oh hebben jullie nog aanvullingen:

Warmingup
Omega 3 / multivitamine
Conditie training
Voldoende calorieën / eiwit
Voldoende slaap
Warm / koud douche (doe ik)

Edit:

Misschien zou het zelfs dagelijks kunnen om met me buikklachten te helpen. Buik zit in een herstel proces, onprettig soms. Maar wil niet overdoen en me progress op de compounds verpesten. Wil beetje compleet weer gezond worden alle vlakken

Laatst bewerkt:
Echte HIIT met brandende benen is inderdaad niet bevorderlijk voor je krachttraining de volgende dag(en). Zou cardio zo licht en gemakkelijk mogelijk willen houden.

Wil niet zeggen dat je het helemaal niet in je schema kunt doen maar uitdagende cardio moet dan wel juist gepland worden.

Waar moet het voor dienen? Heb je het idee dat je conditie na de sets dermate slecht herstelt dat je geen degelijke volgende sets kunt doen? Of dat je conditie in de weg van een set van 5 reps blijkt te zitten? Squat gewicht gaat er niet lichter van voelen.

Oh hebben jullie nog aanvullingen:

Warmingup
Omega 3 / multivitamine
Conditie training
Voldoende calorieën / eiwit
Voldoende slaap
Warm / koud douche (doe ik)
Aanvullingen waarvoor? Waarvoor moeten warm/koud (contrast?) douches dienen?

Niet per se maar ik dacht een beetje extra conditie training leek me gezond voor alles toch?

Warm koud douches zeggen ze ook goed voor doorbloeding en herstel toch.

Aanvullingen qua dingen waar je op kan letten als sporter om je prestaties te verbeteren.

Heb je het artikel gelezen dat ik linkte?

Conditie zou ik in eerste instantie, en daarna voornamelijk, opbouwen met Low Intensity Steady State. Dit geeft je meer conditie en bevordert je herstel tussen de sets, zonder dat het je herstel in de weg zit of moeilijker maakt. Eigenlijk wat @chrisk ook zegt.

Zorg dat je goed eet (kcal, eiwitten en vetten), goed slaapt en dat je wat conditie opbouwt, al ga je regelmatig wandelen.

Op je andere vragen;
A. Als een oefening één keer niet lukt met een bepaald gewicht dan probeer je jet nog een keer. Lukt het de tweede keer ook niet om 5 nette reps (beetje moeite op de laatste mag wel) dan doe je een reset en haal je er 4 weken progressie af.

B. Overstappen kan eigenlijk altijd. Ik ben er geen voorstander van Starting Strength uit te melken, dat leidt tot slechte techniek.

Dat gezegd brengt program hopping je ook niets. Zolang je niet de basisoefeningen goed beheerst heeft het weinig zin iets anders te gaan doen. Al zijn er wel programma's die heel erg lijken op Starting Strength die je om verschillende redenen als vervanging zou kunnen doen.

Mogelijkheden zijn GZCLp, GreySkull LP, 531 for Beginners, 70s Big LP, maar het hangt ook heel erg af van hoeveel dagen per week je regelmatig kan trainen.

Squats zijn ook behoorlijk vermoeiend. Kan ook dat aspect zijn, of iig meewegen. Ben altijd afgebekt na zo'n workset, en vaak al tijdens.
Waarschijnlijk komt dat door je brace.
Om te leren bracen kan ik je aanraden om eens elastieken te gebruiken.
De spanning daarvan helpt om ervoor te zorgen dat de spieren ook op spanning gaan staan.
Deze reactie is/voelt heel anders en is veel minder inspannend dan de spieren "gewoon" aanspannen.
Het heeft zowel voor mij, als mensen die ik het heb laten proberen, wonderen gedaan.

Me lijf vind de bodem van squats ook vreselijk. En deadlifts beginnen ook op dat punt te komen dat je merkt dat je halverwege een beetje blokkeert en echt moet squeezen (voor het eerst)
Dan kan je het waarschijnlijk gebruiken om meer tijd in de bodem van de squat door te brengen.
M.b.t de deadlift; til je de barbell op of duw je de grond weg met je voeten?
De laatste is de beste, en het belangrijkste is mogelijk om ervoor te zorgen dat je voeten goed staan.

Zorg er zowel bij beide oefeningen voor dat de voeten contact maken bij de hak en de buitenkant en bal van je voet.
Naar ik vermoed heb je vooral druk op de bal van je voet, waardoor je de heupspieren niet goed recruteert.

Weet je jongens ik heb maar minimaal het gevoel dat mijn lijf sterker word. Ocer het algemeen zou ik elke training als nog zwaarder dan de vorige beschrijven. Ik heb niet het gevoel of het in een steady line gaat at all.
In principe is het is het natuurlijk de bedoeling dat de training zwaarder wordt.
Persoonlijk zou ik eerst naar de techniek kijken en oefenen gelet op je andere berichten.

Krijg dan ook echt zo'n intimidatie factor als ne begrijpt wat ik bedoel. Zo van oef, here we go
Dat ga je hopelijk nog vaak tegenkomen. Zoek een uitdrukking als "Light weight!" zou ik zeggen.

Laatst bewerkt:
De spanning daarvan helpt om ervoor te worden dat spieren ook op spanning gaan staan.
Deze reactie is/voelt heel anders en is veel minder inspannend dan de spieren "gewoon" aanspannen.
Het heeft zowel voor mij, als mensen die ik het heb laten proberen, wonderen gedaan.

Dan kan je het waarschijnlijk gebruiken om meer tijd in de bodem van de squat door te brengen.
M.b.t de deadlift; til je de barbell op of duw je de grond weg met je voeten?
De laatste is de beste, en het belangrijkste is mogelijk om ervoor te zorgen dat je voeten goed staan.

Zorg er zowel bij beide oefeningen voor dat de voeten contact maken bij de hak en de buitenkant en bal van je voet.
Naar ik vermoed heb je vooral druk op de bal van je voet, waardoor je de heupspieren niet goed recruteert.

In principe is het is het natuurlijk de bedoeling dat de training zwaarder wordt.
Persoonlijk zou ik eerst naar de techniek kijken en oefenen gelet op je andere berichten.

Dat ga je hopelijk nog vaak tegenkomen. Zoek een uitdrukking als "Light weigt!" zou ik zeggen.
Ja ik ervaar mijn brace als vrij awkward nog. Ik de zin van, ben nog veel aan het kloten ermee. Wat voor elastieken bedoel je dan?

Dankje voor de tips!

Ja ik ervaar mijn brace als vrij awkward nog. Ik de zin van, ben nog veel aan het kloten ermee. Wat voor elastieken bedoel je dan?

Dankje voor de tips!
You're welcome. Hopelijk heb je er wat aan.
Hierbij een filmpje, met wat voor elastieken ik bedoel en hoe op te zetten:

Zet 'm op!

Hoe pas je zoiets toe in starting strength dan bijvoorbeeld? Betekent dit dat jij dit altijd gebruikt of wen je eraan oo een gegeven moment en kan je het zonder? Het klinkt best logisch, het is weer een ander soort druk natuurlijk. Denk je dat de poten van mn power rack werken (mn filmpjes).

Ik draag weightlifting schoenen romaleos dus neem aan dat dat voeten hak, bal enz dan misscjien automatisch gaat? Excuses als het een domme logica is!

Ja. De deadlift is een soort been push. Maar merk dat ik deze dagen eerst met me benen push en dan halverwege met me armen meetrek. Anders gaat hij vrij traag omhoog. Is dit verkeerd? Ik bedoel gezien de setup in de deadlift zou je denken dat een beetje werken met je bovenlichaam toch wel nodig zou zijn?

Maar je hebt een punt hoor. Ik merk namelijk dat ik fysiek vooral het bracen als aardig vermoeiend beschouw, dat is het moment dat ik altijd buiten adem begin te raken. Stuk minder in deadlift dan in squat trouwens. Dus ik denk dat je gelijk hebt en dat het een fysieke respons is op de brace. Die het extra vermoeiend maakt. Waar het soms tikje too much kan worden. Dat gepers.

Echt aardig jullie hulp. :)

Je deadlift uitvoering was toch goed?

De spanning daarvan helpt om ervoor te zorgen dat de spieren ook op spanning gaan staan.
Ik weet hier niets van hoor, heb ze nooit echt gebruikt zeker niet voor squats, maar ben wel nieuwsgierig hoe dit heeft geholpen? Wat voor wonderen precies? Ik kan me voorstellen dat bij het gebruik van bands het onderin makkelijker voelt want daar is het dan lichter, maar je bedoelt dan een verbetering daarvan bij gewone squats?

Terug
Naar boven