Fitness Seller

Menno starting strength

Misschien hadden jullie hier nog ideeën over .

Dank jullie wel verder!
Gewoon een (Pendley) Row doen (Kethnap versie van SS en/of zoals Strong Lifts), maar iets van een platform of matten om op te laten vallen is ook bij row en dl een goed idee voor je vloer.

In het kader van openheid en eerlijkheid;

Ik heb er moeite mee dat je me vraagt om iets te doen, en reageert met "Maar ok dat deed het dan, apart", terwijl ik vertel hoe iets mij ontzettend heeft geholpen. Het is niet de eerste keer dat je zo reageert en voor mij voelt het echt als verspilde moeite, dus er is een redelijke kans dat ik in de toekomst niet reageer op je vragen.
Oh gaat het? Bedankt dat je deed wat ik vroeg. Ik vind het apart dat het dat effect heeft. Ik snap niet zo goed hoe precies. Zal zijn omdat ik het niet ken. Ik trek je ervaring niet in twijfel! Vind het een interessant gegeven, thanks!

Misschien hadden jullie hier nog ideeën over .

Dank jullie wel verder!
Ik heb ze altijd zonder bumpers gedaan, gewoon niet droppen maar vanaf je schouders terug naar heupen laten zakken/vallen.

Misschien ben ik raar maar zie niet zo what the big deal is met power cleans "veilig" doen. tis geen snatch

• Topic Starter Topic Starter
Het is echt een puur houten huisje. Ik visualiseer ook niet dat ik hier met gewichten kan gaan gooien. Oftewel een gefaalde rep netjes proberen te falen ofzo?

Hey wat doen jullie met lichte spier verrekinkjes? Heb er 1 in me nek gehad nu 1 achter bij me knie. Bij het vlezige deel. Ik denk dat het komt door het goede tijden bedlegerig zijn de jaren voorgaand. Ben alleen benieuwd of jullie zeggen hoe ermee om te gaan regarding training.

Ook pijnlijke knieën to be honest denk dat het terhg te traceren is naar een tijd dat ik 14 uur per erg moest staan voor werk een half jaar lang. Maar goed het kan van alles zijn, ook hier de vraag.

Ben alleen benieuwd of jullie zeggen hoe ermee om te gaan regarding training.
Rustig(er) aan doen.

Ook pijnlijke knieën to be honest denk dat het terhg te traceren is naar een tijd dat ik 14 uur per erg moest staan voor werk een half jaar lang. Maar goed het kan van alles zijn, ook hier de vraag.
Algehele richtlijnen zijn volgens mij; heupen goed (leren) gebruiken in de squat en na de training rekken om de spanning eraf te halen.

Ja je hebt een punt ik schuif het steeds op me oude pijn daar maar ik denk dat ik inderdaad moet gaan tackelen waarom het steeds opspeelt. Kan het zelfs al wat voelen als ik nu zoiets als dit doe bij active recovery. Daarna de dag is het extra gevoelig.

Het is erg voelbaar als ik bijvoorbeeld overeind kom van de wc (wat lagere zit houding), zo'n positie

Kan het overslaan maar ik merk dat ik wel echt wat abs warming up nodig heb om beter te bracen, niet zoals situps maar gewoon abs activeren in bepaalde houdingen. Ik denk glutes ook wel beetje. Merk dat die spieren bij mij echt lazy kunnen worden. Dus ik doe hiervan 10 minuutjes zo'n 2/3 keer per week (het filmpje)

Ik denk dat vooral het probleem is als ik het vooral vanuit me heupen doe heb ik het gevoel dat mijn heup omhoog gaat snellwr dan mijn bovenlijf kom dan beetje in lastige positie maar misschien hoort het erbij. En zelfs dan heb ik niet echt 100% het idee dat het zeker over zou zijn. Moet het week proberen. Maar knieën zijn pijnlijk. Is het niet vanuit je heupen doen niet fijn voor knieën dan? Kan zijn dat ik wat reps mis, vooral bij zwaardere gewichten (voor mij) voel ik me gebalanceerder als ik niet volledig vanui de heup maar beetje vanuit mid legs beweeg (je snaot wat ik bedoel gewoon push)

Wat voor stretchjes bedoel je. Voor knieën? Welke?

Miss wat gewricht pillen glucosamine enzo?

Laatst bewerkt:
Zien jullie hier een verklaring ervoor?

Neem aan dat deadlifts niet verantwoordelijk zillen zijn voor kniepijn maar mocht het kunnen laat maar weten dan plaats ik nog wat.

Bijlagen

• PXL_20240618_085105135 (1).mp4
    4,6 MB
Kan het overslaan maar ik merk dat ik wel echt wat abs warming up nodig heb om beter te bracen,
Op mij komt het over alsof je brace niet overeen komt met de inspanning, en onnodig stevig is. Persoonlijk zou ik die belt op dit punt nog in de hoek mikken.

Is het niet vanuit je heupen doen niet fijn voor knieën dan?
Als je de glutes niet goed gebruikt, en daarmee niet goed stabiliseert in/vanuit je heup, dan heeft je knie(gewricht) het zwaarder ja.

dat vooral het probleem is als ik het vooral vanuit me heupen doe heb ik het gevoel dat mijn heup omhoog gaat sneller dan mijn bovenlijf
Als je bedoelt op de stijl van Rippetoe; dat is niet wat ik bedoel. Wat ik al aan gaf is vanuit je hak duwen, met als doel om het gewicht verdeeld over je voet te krijgen.

Voor het stretchen doel ik vooral op de quads. Daarvoor zijn genoeg mogelijkheden te vinden.

Ik kan de overige tips die ik heb gegeven nu wel herhalen, maar daarvoor kan je zelf ook terug lezen. Zelf kon ik m'n knie praktisch niet belasten bij het opstaan toen ik begon met squaten en je hoeft niet perse hetzelfde probleem te hebben, maar ik wil je graag aanraden om het in ieder geval eens te proberen.

Zet 'm op!

Misschien ook wel hierom, ik heb nog geen ervaring met een airbike, maar je hoort vaker onderstaande. Met een row erg kan je beide doen.

Op mij komt het over alsof je brace niet overeen komt met de inspanning, en onnodig stevig is. Persoonlijk zou ik die belt op dit punt nog in de hoek mikken.

Als je de glutes niet goed gebruikt, en daarmee niet goed stabiliseert in/vanuit je heup, dan heeft je knie(gewricht) het zwaarder ja.

Als je bedoelt op de stijl van Rippetoe; dat is niet wat ik bedoel. Wat ik al aan gaf is vanuit je hak duwen, met als doel om het gewicht verdeeld over je voet te krijgen.

Voor het stretchen doel ik vooral op de quads. Daarvoor zijn genoeg mogelijkheden te vinden.

Ik kan de overige tips die ik heb gegeven nu wel herhalen, maar daarvoor kan je zelf ook terug lezen. Zelf kon ik m'n knie praktisch niet belasten bij het opstaan toen ik begon met squaten en je hoeft niet perse hetzelfde probleem te hebben, maar ik wil je graag aanraden om het in ieder geval eens te proberen.

Zet 'm op!
Dus jij kwam er echt van af door meer focus vanuit je heupen te werken. Rippetoe zegt: zit mentaal volledig in je heupen, dat is het enige dat beweegt verticaal in je gedachten. Dat noemde hij zijn master cue.

En je tweede was quad stretches?

Hoe dan ook bijzonder en inspirerend en dank je wel dat je dit met mij wil delen!

Bedoel je dan echt dat jij een ander soort squat dan Rippetoe adviseert en wat zijn de verschillen? Excuses maar het kan wat verwarrend werken in heb enorm veel starting strength gelezen vandaar deze weken. Voor mijn doen dan!:)

Dus jij kwam er echt van af door meer focus vanuit je heupen te werken.
Klopt, met de glutes en met name de glute med.

En je tweede was quad stretches?
Dat helpt over het algemeen om pijn na de training te voorkomen.

Bedoel je dan echt dat jij een ander soort squat dan Rippetoe adviseert en wat zijn de verschillen? Excuses maar het kan wat verwarrend werken in heb enorm veel starting strength gelezen vandaar deze weken.
Ik kan mezelf heel goed voorstellen dat het verwarrend kan werken.
Hierna zal ik, in het kort, proberen uit te leggen wat ik bedoel.

Rippetoe zegt: zit mentaal volledig in je heupen, dat is het enige dat beweegt verticaal in je gedachten. Dat noemde hij zijn master cue.
Cues zijn bedoeld om mensen dingen aan te leren. Wanneer jij sneller met de heupen omhoog komt dan met het bovenlichaam kan je bijvoorbeeld geholpen zijn met de cue "je rug in de stang duwen" om je bovenlichaam sneller mee omhoog te laten komen. Bij iemand die daar geen last van heeft, heeft het op z'n best weinig zin of werkt het zelfs averechts.

De cue van Rip, en de squatvorm die hij daarmee neerzet, zijn op zich goed. Het is een cue en beweging die mensen makkelijk "snappen", en waarin ze sterk zijn omdat er veel spieren bij worden gebruikt. Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat de onderrug ook vrijwel automatisch wordt gebruikt. Dat betekent alleen nog niet dat het je lukt om de glutes ook goed te gebruiken.

De cue die ik je hebt gegeven, om vanuit je hakken en de zijkant van je voet te leren drukken, is om je glutes wel goed te leren gebruiken en kan in principe op ieder soort squat worden toegepast. Op Rip z'n squat is 'ie volgens mij wel lastiger, maar als het je met deze squat niet lukt kunnen we altijd verder kijken. Ik zou het in ieder geval wel eerst zonder die liftingshoes proberen. Als je de glutes dan niet voelt bewegen als je biceps tijdens een bicepscurl dan zou ik eens naar elastieken kijken.

Ik ga zo je antwooed uitgebreid lezen dankjewel!!!

Had alleen nog 1 vraag.

Zou het kunnen zijn dat ik in general te ontspannen squat?

Als in zou ik me bewust moeten zijn van spanning houden op bepaalde spieren.

Zoals ik Taylor Atwood hoorde zeggen:

Hou traps engaged . Betekent dit puur correct de low bar aannemen en hierdoor wat spanning bereiken of echt bewust spanning op traps bijzetten.

Zelfs geld voor wat hij verder zegt: core gespannen, glutes gespannen. Moet ik hier dan bewust "tension" op houde. En keep your feet grounded. Dit is waarschijnlijk wat jij zegt mer de hiel. Had er inderdaad nog is over nagedacht en het klopt denk ik wel dat ik een bewtje "zweef". Oftewel mijn hiel niet echt plant.

Misschien beweeg ik wat te ontspannen door mijn squat (ik span weinig behalve core). Sure er is wat basis spanning omdat je omhoog wil maar that's it

Zelfde vraag is voor de deadlift. Waar hooet altijd spanning op, of in welk deel van de beweging (bottom, mid, top, descend).

En bench. Al weet ik bij deze dat je traps "engagen" heel belangrijk is. Al snap ik leg drive ook niet en of je brace hier wat bijdraagt.

Hoe zou jij de spierspanning beschrijven hier.

Wil je niet teveel vragen kijk maar waar je zin in hebt!:) hoe dan ook bedankt voor alles waar je tijd voor wil nemen ik ben je zeer dankbaar.

Mochten je dingen al beantwoord hebben, kom er zo op terug!:) enorm bedankt

Edit met reactie:
Ja bij drukken vanuit je heupen visualiseer ik altijd je kont aanspannen en dan een soort van "afzetten" / omhoog drukken ermee.

Laatst bewerkt:
Dank je voor de tips iig!

@mennoweet je kunt beter hier kijken dan bij Opa Mark

Haha dank je!

Is een ohio power bar trouwens onbruikbaar voor power cleans?

Terug
Naar boven