MuscleMeat

Menno starting strength

• Topic Starter Topic Starter
Ik plaats wel een nieuw filmpje haha. Reden dat ik het niet doe is omdat het een gedoe is filmpjes zijn vaak te groot:p onzin natuurlijk :)

Ik plaats wel een nieuw filmpje haha. Reden dat ik het niet doe is omdat het een gedoe is filmpjes zijn vaak te groot:p onzin natuurlijk :)
Linkje naar YT-account oid?

Voor "bracing" kan je op zoek op YT naar:
1. Squat University;
2. Brian Alsruhe.

Wat vorm filmpjes. Misschien valt jullie nog wat fouten op. Ik gebruikte mijn top sets. Sorry voor wat meer tijd tussen deadlift reps, best afgepeigerd na twee uur.

Ik gok dat ik reacties kan krijgen over mijn deadlift kont diepte. Ik moet er wel bij zeggen dat het een keuze is omdat ik hoger iets minder prettig leek te vinden voelen. Maar sta uiteraard open voor opmerkingen.

Bijlagen

• PXL_20240618_095949428.mp4
    6 MB
  • PXL_20240618_091449511.mp4
    5,6 MB
  • PXL_20240618_085105135.mp4
    4,6 MB
  • PXL_20240616_111636867.mp4
    4,2 MB
  • PXL_20240616_111328725.mp4
    4,3 MB
Hoe pas je zoiets toe in starting strength dan bijvoorbeeld? Betekent dit dat jij dit altijd gebruikt of wen je eraan oo een gegeven moment en kan je het zonder?
Het heeft mij onder andere geholpen om (proportioneel) te leren bracen, en andere spieren goed te gebruiken. Ik heb nu geen elastiek meer nodig, maar gebruik ze nog geregeld. Redenen hiervoor zijn dat ik de weerstand lekker vind trainen, ik wel fan ben van accomoderende weerstand en graag wat afwissel. Voor de elastieken die je toe voegt kan je plates verwijderen. Koop wel goede exemplaren om verschil in weerstand te voorkomen.

Ik draag weightlifting schoenen romaleos dus neem aan dat dat voeten hak, bal enz dan misscjien automatisch gaat?
De meeste mensen gaan automatisch op de bal van hun voet staan, en weightlifting schoenen promoten dit. Gezien je sticking point denk ik dat dit ook voor jou geldt, maar dat kan je gewoon zelf voelen. Probeer ook maar eens wat het doet als de druk op de contactpunten van je voet verandert. Over het algemeen zou ik in ieder geval beginnen met leren om de druk goed te spreiden en dan pas weightlifting schoenen gaan gebruiken.

Ja. De deadlift is een soort been push. Maar merk dat ik deze dagen eerst met me benen push en dan halverwege met me armen meetrek. Anders gaat hij vrij traag omhoog. Is dit verkeerd?
Ja. Er is hier genoeg info over te vinden op YouTube, waaronder van Rippetoe.

Ik weet hier niets van hoor, heb ze nooit echt gebruikt zeker niet voor squats, maar ben wel nieuwsgierig hoe dit heeft geholpen? Wat voor wonderen precies?
Volgens mij staat dat er al; de spanning van het elastiek zorgt voor (een ander soort) spierspanning. Dat helpt om de brace te leren en bijvoorbeeld de glutes onderin een high bar squat te leren gebruiken. Ik "snapte" de squat ineens, waar ik eerder jaren van alles heb geprobeerd en het nog steeds niet klopte voor m'n gevoel.

Voorheen had je toch juist last van deadlifts terwijl je ze te laag startte?

Zou trouwens de hakken uitdoen voor (het leren van) deadlifts.

Volgens mij staat dat er al; de spanning van het elastiek zorgt voor (een ander soort) spierspanning. Dat helpt om de brace te leren en bijvoorbeeld de glutes onderin een high bar squat te leren gebruiken. Ik "snapte" de squat ineens, waar ik eerder jaren van alles heb geprobeerd en het nog steeds niet klopte voor m'n gevoel.
Ik miste of het je gewone squat hielp of alleen met bands beter voelde. Maar ok dat deed het dan, apart.

Je training duurt waarschijnlijk te lang.

Na 1 uur (zeker na 1,5 uur) is het beste er wel af.
Ja maar ... Ik zie gewoon niet hoe het sneller te doen. Het is niet alsof ik het lang wil maken.

Starting strength doet

Warmingups bijv squat
3x5x
1x3
1x2
En dan 3x5 work sets

Zelfde voor bench en ohp

Deadlift is
3x5
1x3
1x2
En dan 1x5 work sets

En dan daarvoor je warmingup. Misschien doe ik iets fout.

Ja maar ... Ik zie gewoon niet hoe het sneller te doen. Het is niet alsof ik het lang wil maken.

Starting strength doet

Warmingups bijv squat
3x5x
1x3
1x2
En dan 3x5 work sets

Zelfde voor bench en ohp

Deadlift is
3x5
1x3
1x2
En dan 1x5 work sets

En dan daarvoor je warmingup. Misschien doe ik iets fout.
Doe je iedere training BP en OHP?

A. SQ, BP, BOR
B. SQ, OHP, DL

SQ, BP, OHP, BOR
2x5 x bar
1x5 x 40%
1x3 x 60%
1x2 x 80%
(later hier wanneer nodig een of meerdere singles of dubbels tussen)
Work Sets x 100%

Bij de DL begin je het liefst met een gewicht op de goede hoogte.

Op sets die niet de sets voor je worksets zijn neem je steeds iets meer pauze dit hoeft zeker bij de eerste sets geen 3-5 minuten te zijn.

Warmup sets hoeven inderdaad geen 3-5 minuten rust.

Maar bij je deadlift filmpje doe je 3 losse reps met heel lang wachten ertussen waardoor 3 reps 3+ minuten duren. Is dat voor het filmpje of doe je al je deadlift sets zo?

Waarom trouwens bench press de eerste rep vanaf de pins starten en niet bovenin uit de hooks nemen?

Nee dit is de top set. Ik dacht dat het bij de top set wel slim zou zijn.

Al moet ik zeggen. Dat ik wel in starting strength las dat een reset word aangeraden. Maar ik doe nu iig de workset zo en misschien die daarvoor

Warmup sets hoeven inderdaad geen 3-5 minuten rust.

Maar bij je deadlift filmpje doe je 3 losse reps met heel lang wachten ertussen waardoor 3 reps 3+ minuten duren. Is dat voor het filmpje of doe je al je deadlift sets zo?

Waarom trouwens bench press de eerste rep vanaf de pins starten en niet bovenin uit de hooks nemen?
Weet ik eigenlijk niet echt over nagedacht. Is dat beter?

Merk gelukkig wel dat de spierpijnen iets minder worden door de weken. Ja was ook laatste jaren enorm ziek dus kwam van diep.

Een vraagje trouwens. De power cleans komen eraan in het schema. Nou heb ik nog niet linea recta bumperplates, laat staan een speciale stang. Hoe zouden jullie dit aanpakken?

En vloer bescherming? Al helemaal in een houten huis.

Puur interesse aangezien ik die dingen moet gaan aanschaffen misschien hebben jullie nog tips.

Bench press setup zul je met de eerste rep vanaf bovenaan moeten leren.

Deadlift met een gewone set van 5 reps aaneen doen zonder minuten wachten tussen reps, net zoals andere oefeningen. Bedoel je reset tussen reps? Dat is even je vorm/setup/houding weer goed doen en hup de volgende rep, niet gaan staan rusten.

Ook niet echt overeind komen of?

Wel aardig dat je nog even erop terug bent gekomen :) wou net vragen of ik nog wat tips kon krijgen op de filmpjes of dat dat onnodig was.

Laatst bewerkt:
Van alles kan, maar ik zou eigenlijk ervoor gaan om de bar niet los te laten tussen de reps.

Ik miste of het je gewone squat hielp of alleen met bands beter voelde. Maar ok dat deed het dan, apart.
In het kader van openheid en eerlijkheid;

Ik heb er moeite mee dat je me vraagt om iets te doen, en reageert met "Maar ok dat deed het dan, apart", terwijl ik vertel hoe iets mij ontzettend heeft geholpen. Het is niet de eerste keer dat je zo reageert en voor mij voelt het echt als verspilde moeite, dus er is een redelijke kans dat ik in de toekomst niet reageer op je vragen.

Al moet ik zeggen. Dat ik wel in starting strength las dat een reset word aangeraden. Maar ik doe nu iig de workset zo en misschien die daarvoor
Pin presses kunnen worden gebruikt om te resetten inderdaad.
Dat haalt de "stretch reflex" eruit, wat hoort bij de uitvoering van de bench bij powerlifting.
Als dat is waar je voor traint, is dat wat je meestal moet oefenen.
De pins gebruiken kan helpen om meer power te genereren als vanaf het lichaam.

Een andere reden om pin presses te implementeren is voor sticking points.
Blijf je halverwege hangen, dat vanaf halverwege drukken.

Met stretch reflex trainen is goed voor hypertrofie, en als afwisseling.
Des te meer varianten je beheerst, des te beter je wordt in de bench.
Een beetje net als met autorijden; naarmate je in meer auto's hebt gereden wordt je algehele voertuigbeheersing beter.

Ah.. dat ging over de deadlift begrijp ik nu. Oeps..

Laatst bewerkt:

Gewoon de grond aantikken(even dead leggen) en weer de volgende rep !
Sommige doen ook bounce deadlift (met daarvoor bedoelde schijven)

Een vraagje trouwens. De power cleans komen eraan in het schema. Nou heb ik nog niet linea recta bumperplates, laat staan een speciale stang. Hoe zouden jullie dit aanpakken?

En vloer bescherming? Al helemaal in een houten huis.

Puur interesse aangezien ik die dingen moet gaan aanschaffen misschien hebben jullie nog tips.
Misschien hadden jullie hier nog ideeën over .

Dank jullie wel verder!

Terug
Naar boven