XXL Nutrition

Milosevic dood

Mooi toch? Een paar jaar weggekwuijnd en nu opgeruimd. :)

ik geloof het niet. ik had liever van die middeleeuwse methodes op hem toegepast gezien, met een langzame dood en live coverage op cnn, bbc enzo

EricR zei:
Dood is dood, Ruben. Maakt toch verder geen ruk uit hoe ze dood gaan? Saddam kan trouwens wel de doodstraf krijgen, internationaal gerechtshof kent die straf niet.

Klopt, maar is toch iets te gemakkelijk voor hem. Hij had meer mogen lijden.

Duiken jullie eerst es ff lekka allemaal in de geschiedenis van Yoegoland van de afgelopen 100 jaar voordat je een door de media gespekt oordeel vormt over Milosevic. Verdiep je er zelf maar lekker in geen zin om het uit te leggen, maar mss dat je daarna een klein beetje "begrijpt" waarom dingen lopen zoals ze lopen.

inVorm, enlighten us. De man was een oorlogsfanaat en zijn troepen hebben aardig huis gehouden in Bosnie,Kosovo en Kroatie, daarvoor heb je geen blik terug in de geschiedenis voor 1990 nodig. Of gaan we ieder slachtoffer gemaakt in andere oorlogen voortaan maar wreken?

Ja InVorm. Praat ons `s effe bij, want ik zoek het niet om te gaan googlen.
Ik ben verder amper op de hoogte van de hele politieke geschiedenis van Joegoslavie, maar uit een artikel over die kerel die zich pas had verhangen in Scheveningen haalde ik wel dat de Serven op een "momento dado" bang waren voor een herhaling van de geschiedenis toen Tudjman meer macht kreeg. (Correct me if I`m wrong)

Slobbie is dood !!!:banana: :rocknana:

inVorm zei:
Duiken jullie eerst es ff lekka allemaal in de geschiedenis van Yoegoland van de afgelopen 100 jaar voordat je een door de media gespekt oordeel vormt over Milosevic. Verdiep je er zelf maar lekker in geen zin om het uit te leggen, maar mss dat je daarna een klein beetje "begrijpt" waarom dingen lopen zoals ze lopen.

verklaar je nader.. misschien dat je servische media of boeken leest..
vetste vind ik dat het servische volk altijd zegt dat kroatie, bosnie etc. de oorlog begonnen.. terwijl alles maar dan ook alles naar het tegendeel wijst

inVorm zei:

Zet jij je bril maar eens even op...

Slobo is dood...jammer dat hij ontsnapt aan zijn straf hier op aard. God zijn oordeel zal er niet minder om zijn.

Laatst bewerkt door een moderator:
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
Josip Broz Tito!

Dit topic mag wel verplaatst worden naar Politiek.. dit gaat toch uitlopen op zo'n discussie.

Beter dat ie dood is....scheelt weer een hoop knaken voor de samenleving.

Eind goed,al goed.

Waarschijnlijk wil InVorm niet zeggen dat Slobodan Milosovic een toffe peer is maar wil hij jullie erop attenderen dat we niet moeten denken dat de kous nu af is. Op de balkan hebben de meeste mensen weinig brood gegeten van de
waarden die wij hoog in ons vaandel hebben staan en zodra het kan hakken Serviers, Kroaten, Bosniers, Moslim of Orthodox Christen of weet ik veel wat daar allemaal nog rondloopt etc. elkaar de kop af.

Milosovic was een smeerkees maar omdat juist Servie de laatste deccenia de overhand had in het gebied krijgen wij alleen maar over de wandaden van Serviers te horen, maar - zoals InVorm zegt - als je de Geschiedenis er op naslaat, zijn de lui die nu het slachtoffer van etnic cleansing waren vroeger de slachters zelf. Voordat de Servische Republiek werd uitgeroepen waren de Kroaten onder Tudjman bijvoorbeeld ook al aan het zuiveren. De slachtoffers waren toen etnische Serviers. Die 'ik wil iemand de mond snoeren door te hem shockeren-foto's' van je hadden rond de jaren 90 dus ook van Serviers gemaakt kunnen worden, Juggernaut.

De enige periode van redelijke rust was die onder Tito die al het nationalisme onderdrukte. Na zijn dood brak de pl**ris weer uit die uitmondde in wat we gezien hebben. Eeuwen lang hebben lui van die verschillende nationaliteiten op elkaars huis, land en leven liggen azen totdat ze los konden gaan. De Serviers kregen de overhand maar zodra we even de andere kant op kijken pakken de 'slachtoffers' hun bijl en handgranaten weer te voorschijn.

Als we dit allemaal zo erg vinden moeten we niet alleen zeggen dat Milosovic een viezerik is, maar moeten we dat hele gebied moreel onderwijzen en proberen te verkopen dat je je buurman niet de kop in moet slaan omdat hij Servier, Bosnier of Kroaat is. Maar een blik werpend over de mensen die tussen de bergen in modderdorpjes leven met rotte tanden in hun bek gaat het dat niet worden denk ik. In zo'n samenleving moet je bruut optreden en iedereen die vlaggendronken raakt in gelijke mate hardhandig onder de duim houden wil je de boel rustig houden.

ERICR: Of gaan we ieder slachtoffer gemaakt in andere oorlogen voortaan maar wreken?

Dat is daar de instelling, ja. Dat lossen we niet op door Milosovic na een eeuwigheid aan bureaucratische, geldverslindende processen in zijn remy out te laten gaan.

innocent abroad zei:
Waarschijnlijk wil InVorm niet zeggen dat Slobodan Milosovic een toffe peer is maar wil hij jullie erop attenderen dat we niet moeten denken dat de kous nu af is. Op de balkan hebben de meeste mensen weinig brood gegeten van de
waarden die wij hoog in ons vaandel hebben staan en zodra het kan hakken Serviers, Kroaten, Bosniers, Moslim of Orthodox Christen of weet ik veel wat daar allemaal nog rondloopt etc. elkaar de kop af.

Milosovic was een smeerkees maar omdat juist Servie de laatste deccenia de overhand had in het gebied krijgen wij alleen maar over de wandaden van Serviers te horen, maar - zoals InVorm zegt - als je de Geschiedenis er op naslaat, zijn de lui die nu het slachtoffer van etnic cleansing waren vroeger de slachters zelf. Voordat de Servische Republiek werd uitgeroepen waren de Kroaten onder Tudjman bijvoorbeeld ook al aan het zuiveren. De slachtoffers waren toen etnische Serviers. Die 'ik wil iemand de mond snoeren door te hem shockeren-foto's' van je hadden rond de jaren 90 dus ook van Serviers gemaakt kunnen worden, Juggernaut.

De enige periode van redelijke rust was die onder Tito die al het nationalisme onderdrukte. Na zijn dood brak de pl**ris weer uit die uitmondde in wat we gezien hebben. Eeuwen lang hebben lui van die verschillende nationaliteiten op elkaars huis, land en leven liggen azen totdat ze los konden gaan. De Serviers kregen de overhand maar zodra we even de andere kant op kijken pakken de 'slachtoffers' hun bijl en handgranaten weer te voorschijn.

Als we dit allemaal zo erg vinden moeten we niet alleen zeggen dat Milosovic een viezerik is, maar moeten we dat hele gebied moreel onderwijzen en proberen te verkopen dat je je buurman niet de kop in moet slaan omdat hij Servier, Bosnier of Kroaat is. Maar een blik werpend over de mensen die tussen de bergen in modderdorpjes leven met rotte tanden in hun bek gaat het dat niet worden denk ik. In zo'n samenleving moet je bruut optreden en iedereen die vlaggendronken raakt in gelijke mate hardhandig onder de duim houden wil je de boel rustig houden.

Dat is daar de instelling, ja. Dat lossen we niet op door Milosovic na een eeuwigheid aan bureaucratische, geldverslindende processen in zijn remy out te laten gaan.

Als ik de eerste twee alinea's doorlees, dan wil je dus zeggen dat serviers in hun recht staan om oude rekeningen te vereffenen? Dan zouden Nederland, Frankrijk, Israel etc. ook het recht hebben om nu Duitsland aan te vallen. Maar nee deze landen doen dat niet,omdat zij een bepaalde mate van beschaving en moraliteit bereikt hebben die bij het Servische bevolking nog ver te zoeken is. Kijk alleen maar de reacties van serviers op de dood van Milosevic, ze spreken over hem als een held. Zon volk, dat een tiraan, een duivel in menselijk omhulsel eerbiedigt is een gevaar voor de regio. Volgens mij zullen ze ook nooit aan de gestelde voorwaarde voldoen dat ze Mladic en Karadzic eerst moeten uitleveren willen ze ooit nog kandidaat lid worden voor de EU.

Ik weet niet waarom je slachtoffers tussen aanhalingstekens schrijft, maar de andere volkeren, de niet-serviers, waren ook daadwerkelijk slachtoffers van het servische imperialisme. Kijk alleen maar naar de cijfers over het aantal slachtoffers, schade van de verwoestingen, invaliden, verkrachtigen etc. dan zie je dat uit elk onderzoek van de VN,UNESCO etc. naar voren komt dat de 'slachtoffers' (niet-serviers) het meeste geleden hebben en dat de gewraakte gebeurtenissen allemaal buiten het Servisch grondgebied plaats vonden. Volgens mij was Beograd niet belegerd geweest voor 4 jaar, waarbij men per dag 750 granaten op vooral civiele doelen afschoot. Waarbij sluipschutters werden ingezet om de burgers neer te schieten.
Dat slachtoffers met hakbijlen en handgranaten rondlopen is hoogstnormaal, jij zou toch ook je lijf, familie en je gebied beschermen? De slachtoffers liepen ook daadwerkeljk rond met zulke wapens, want betere wapens hadden ze neit. De serviers hadden bijna al het legermaterieel van het Joegoslavische Volksleger (JNA) in handen.

Je kunt niet zeggen dat de Bosniërs en Kosovaren, zoals het UCK, zulke lieverdjes waren. Zij zijn net zo goed schuldig aan onthoofdingen, slachtingen en het verwoesten van Servische dorpen. Het lijkt wel of alleen de Serviërs schuldig zijn aan volkerenmoord en naar het tribunaal in Den Haag gebracht worden. En het is ook zeker wel terecht dat de Servische oorlogsmisdadigers berecht worden, maar dan moet dat ook gebeuren bij de kopstukken van het UCK en verdere groeperingen.

@Klempic: Misschien kun je mijn tekst wat beter lezen (no offence). Ik zeg daarin niet dat ik het goedkeur dat Serviers oude rekeningen vereffen, maar dat het de aard van al de bevolkingsgroepen aldaar is. Ik vind zowieso niks - ik probeer alleen maar te observeren.
Het balkan-gebied is zo totaal anders dan 'ons'. Toen er na WOI democratieen werden gebracht in de balkan liep dat ook helemaal mis omdat ze in die landen helemaal geen democratische traditie kennen zoals wij. Door nu alleen de Serven aan te pakken los je het fundamentele probleem daar weer niet op. Dat zeg je zelf ook - zelfs nu wordt Milosovic door veel Serven vereert als een held. Echter, de overige volkeren zijn niet beter en hebben ook hun helden die ooit voor een groot Kroatie, Bosnie, etc. vochten en inferieure groepen verdelgden. Door nu Serviers onder de duim te houden en de andere groepen te laten bloeien creeer je de voedingsbodem voor een latere herhaling van dit alles, alleen zullen dan Serven de slachtoffers zijn.

Ik heb btw tijdens een discussie het doel voor ogen om tot een hogere aanname van waarheden te komen ipv mijn gelijk te halen zoals de meesten. Misschien kun jij dan ook antwoorden met dat doel voor ogen. Ik zeg niet dat Serviers dappere, eerlijke wrekers zijn, maar geef een schets van de situatie in de Balkan. Als je denkt dat die schets te wensen overlaat, geef dan aan waarom en leg me dan geen woorden in de mond om die te weerleggen. Daar heb ik niks aan. Als je daarentegen met nieuwe info of inzichten of aanpassingen komt die meer 'sense' maken dan die van mij, leer ik daarvan.

Terug
Naar boven