Je kunt hetzelfde gewicht pakken en wat meer reps. Ook dat is progressie en stimulatie voor je spieren om te groeien.
Of je maakt de reps moeilijker, door het eccentric gedeelte van de lift(het terugbrengen van gewicht naar de startpositie) langzamer te doen. Zo kun je de tijd onder spierspanning langer maken.
Op deze manier kun je al gauw alles uit een setje halen. Ik doe dat bijv. ook als ik merk dat het gewicht me net te makkelijk afgaat.
Maximaal concentreren op de spierspanning. Bijv bij dumbbell flies zo ver mogelijk gecontroleerd laten zakken ( range of motion) En dan kun je alsnog tot falen gaan. ( Het niet meer uit kunnen voeren van de volgende rep).
Streven natuurlijk is wel om zwaarder te gaan , maar de reps moeten wel effectief zijn.
Maar bijv. cheat curls kunnen ook effectief zijn , daarbij gebruik je je rug en schouders en wat meer swing met zware gewichten bewust om de oefening zo zwaar mogelijk te maken . Je spieren beseffen niet hoeveel kg je pakt, wel de spierspanning en dat ze moeten groeien om deze stress aan te kunnen. Dan kun je de oefening volgende keer bijv. met deftige vorm ook weer zwaarder pakken.
Het gaat allemaal om het je spieren zo moeilijk mogelijk te maken.