MuscleMeat

Hoe houd je je weightlifting log bij? Edited: en ook hoe houd je je eten bij?

• Topic Starter Topic Starter
Mja lekker boeie.. OG from the oldskool of @harpep je bent een originele knakker van de klassieke stijl! 🤓

Simple workout log
is een app die ik ooit eens voorbij zag kommen in een filmpie van Wesley Vissers.
Top app die bijvoorbeeld ook je 1rpm uitrekend. (natuurlijk wel een richtlijn)
En je kan je eigen oef en routine toevoegen en/of aanpassen.
Ik heb de apps even gecheckt, maar deze is toch echt de winnaar voor mij! Vooral omdat je gratis alle functies kunt gebruiken om overzichtelijk en supersimpel alles bij kan houden 😁👍🏽 top! Bedankt!

Ben zelf altijd van t simpele geweest en gebleven. Pen en papier. Telefoon opgeborgen. Lekker focus op trainen zonder telefoon gezeik.

Om je heen zit iedereen bijna met een telefoon te klooien. (te) lange pauzes en teveel youtube kijken en ze houden te lang materiaal/apparaten bezet daardoor.
Gewoon irritant 😒
Ok, boomer.

OT: Jefit

Ik neem post it's mee en schrijf daarop mijn sets per oefening. Die plak ik thuis op mijn deur en elke keer als ik progressie maak kwa kracht kunnen de oude eraf en is het nieuwe aantal kg mijn baseline en uitgangspunt. De fcking military press en squat blijven wel wat langer hangen. Voor mij oefeningen waar progressie langzaam komt.

Telefoon ging voorheen in de kluis, Spotify en koptelefoon mee de gym in. Maar laatste tijd merk ik dat ik het soms ook wel leuk vind om beetje te praten met andere koptelefoonlozen.

Niet dat ik dit persé aanbeveel, maar ik gebruik al 30 jaar sheets in excel om alles bij te houden.

Waarom?
Omdat de standaard apps nooit voorzien in waar ik behoefte aan heb, niet qua gebruik en niet qua aanpasbaarheid.

Excel biedt mij de maximale flexibiliteit biedt als het gaat om schema's in elkaar te zetten en invulbaar te maken.
Excel heeft talloze functies om zaken te automatiseren en biedt ook allerlei mogelijkheden om progressie te visualiseren op langere termijn.
Denk aan grafieken, draaitabellen en filters.

Je zou eigenlijk kunnen zeggen dat ik mijn eigen applicaties bouw in Excel, waarbij uiteraard wel de nodige kennis en vaardigheden voor nodig zijn.

Van 1984 -1993 schreef ik alles uit op papier en veel daarvan hing ik aan de wand van mijn trainingsruimte.
Dit inderdaad, ik doe het dan in google spreadsheets maar je kunt daar heel veel info zelf bijhouden en categoriseren. Moet je er wel een beetje handig mee zijn natuurlijk.
Plus ook wel fijn om alle trainingen van de afgelopen jaren, decennia of eeuwen (als je zo oud bent als @harpep) bij elkaar te hebben en makkelijk terug te kunnen vinden.

Ik neem post it's mee en schrijf daarop mijn sets per oefening. Die plak ik thuis op mijn deur en elke keer als ik progressie maak kwa kracht kunnen de oude eraf en is het nieuwe aantal kg mijn baseline en uitgangspunt. De fcking military press en squat blijven wel wat langer hangen. Voor mij oefeningen waar progressie langzaam komt.

Telefoon ging voorheen in de kluis, Spotify en koptelefoon mee de gym in. Maar laatste tijd merk ik dat ik het soms ook wel leuk vind om beetje te praten met andere koptelefoonlozen.
Die is ook wel nice! 😁

Wat doe je eigenlijk precies bij het blijven hangen; elke keer zwaarder gewicht pakken en kijken of je 6 reps ermee kan?
En als het niet lukt pak je dan hetzelfde gewicht als de vorige training?
Of moet je altijd wel een paar reps zwaarder pakken dan de vorige training om iéts vooruit te gaan?

Die is ook wel nice! 😁

Wat doe je eigenlijk precies bij het blijven hangen; elke keer zwaarder gewicht pakken en kijken of je 6 reps ermee kan?
En als het niet lukt pak je dan hetzelfde gewicht als de vorige training?
Of moet je altijd wel een paar reps zwaarder pakken dan de vorige training om iéts vooruit te gaan?
Je kunt hetzelfde gewicht pakken en wat meer reps. Ook dat is progressie en stimulatie voor je spieren om te groeien.

Of je maakt de reps moeilijker, door het eccentric gedeelte van de lift(het terugbrengen van gewicht naar de startpositie) langzamer te doen. Zo kun je de tijd onder spierspanning langer maken.

Op deze manier kun je al gauw alles uit een setje halen. Ik doe dat bijv. ook als ik merk dat het gewicht me net te makkelijk afgaat.

Maximaal concentreren op de spierspanning. Bijv bij dumbbell flies zo ver mogelijk gecontroleerd laten zakken ( range of motion) En dan kun je alsnog tot falen gaan. ( Het niet meer uit kunnen voeren van de volgende rep).

Streven natuurlijk is wel om zwaarder te gaan , maar de reps moeten wel effectief zijn.

Maar bijv. cheat curls kunnen ook effectief zijn , daarbij gebruik je je rug en schouders en wat meer swing met zware gewichten bewust om de oefening zo zwaar mogelijk te maken . Je spieren beseffen niet hoeveel kg je pakt, wel de spierspanning en dat ze moeten groeien om deze stress aan te kunnen. Dan kun je de oefening volgende keer bijv. met deftige vorm ook weer zwaarder pakken.

Het gaat allemaal om het je spieren zo moeilijk mogelijk te maken.

Laatst bewerkt:
Je kunt hetzelfde gewicht pakken en wat meer reps. Ook dat is progressie en stimulatie voor je spieren om te groeien.

Of je maakt de reps moeilijker, door het eccentric gedeelte van de lift(het terugbrengen van gewicht naar de startpositie) langzamer te doen. Zo kun je de tijd onder spierspanning langer maken.

Op deze manier kun je al gauw alles uit een setje halen. Ik doe dat bijv. ook als ik merk dat het gewicht me net te makkelijk afgaat.

Maximaal concentreren op de spierspanning. Bijv bij dumbbell flies zo ver mogelijk gecontroleerd laten zakken ( range of motion) En dan kun je alsnog tot falen gaan. ( Het niet meer uit kunnen voeren van de volgende rep).

Streven natuurlijk is wel om zwaarder te gaan , maar de reps moeten wel effectief zijn.

Maar bijv. cheat curls kunnen ook effectief zijn , daarbij gebruik je je rug en schouders en wat meer swing met zware gewichten bewust om de oefening zo zwaar mogelijk te maken . Je spieren beseffen niet hoeveel kg je pakt, wel de spierspanning en dat ze moeten groeien om deze stress aan te kunnen. Dan kun je de oefening volgende keer bijv. met deftige vorm ook weer zwaarder pakken.

Het gaat allemaal om het je spieren zo moeilijk mogelijk te maken.
Nice! Thanks voor de uitleg man! Word gewaardeerd! 🫶🏽

decennia of eeuwen (als je zo oud bent als @harpep)
1722585874131.png

Nog een vraag: welke voedingsapp gebruik je?

Ik gebruikte gratis food calorieen-en voedingsteller, en overwoog een betaalde versie.

Nu hoor ik meer mensen over fitnesspal, dus ben wel benieuwd wat er gebruikt word

Trainen iphone notities
Voeding excel, maar eet elke dag hetzelfde en alleen elke x weken paar gr meer van product x/y

Trainen iphone notities
Voeding excel, maar eet elke dag hetzelfde en alleen elke x weken paar gr meer van product x/y
Extreem veel respect!

Ik kan dat echt niet volhouden.. welleens geprobeerd, maar dat houd ik echt niet lang vol, en val daardoor vaak terug in ongezond eten, omdat ik in zo’n hangry f**k it modus kom.

Doe je dit al lang?

En mag ik vragen hoe je eetschema eruit ziet?

Trainingen. In old school schriftje en pen.
Voeding via fatsecret app.

Wel al een paar weken ja

Kan dit wel neerzetten, maar het is best veel 😂

Eet-train schema is persoonlijk, wat werkt voor mij is absoluut nvt bij een ander wellicht.
Nee weet ik, ik bereken per dag wat ik eet met veel variatie en ben nog zoekend naar een goede balans en variatie. Maar ik wil het wel iets makkelijker maken want wat ik nu doe kost me
Een hoop tijd per dag

Ik was nieuwsgierig en kan wellicht geïnspireerd worden van anderen hun eetschema

Terug
Naar boven