Fitness Seller

Mini/mobiele airco, ervaringen?

Dat werkt volgens mij echt voor geen ene meter :P je kunt het pas kouder maken in de kamer als je de warmte kunt lozen, met een slang naar buiten dus. Bovendien werken airco's niet op water (je hebt ze wel die direct op een leiding staan aangesloten, waardoor je koud water blijft krijgen) Dit is hetzelfde als een bak water voor een ventilator zetten.

Geldklopperij

Die airco's die op een leiding aangesloten staan, pompen non-stop water door de airco leiding, die vervolgens alles weer dumpt in het riool.. Duur grapje die dingen. :D

Op de foto ziet ie er goed verzorgd uit. Ben er nog over aan het twijfelen. € 85 is voor mij op het moment veel geld, maar vannacht 3 uur lang in m'n bed liggen rollen omdat ik niet kon slapen. Dus tja, ff kijken wat ik er voor over heb :D

Ik denk dat als je het aantal euros vergelijkt met het aantal uren dat je er plezier van hebt, je niet erg duur uitkomt hoor.

• Topic Starter Topic Starter
denk eraan dat je met gebruik van een airco je kamer wel verder moet dichthouden voor het beste resultaat.
Daarom heb ik mijn mobiele airco verkocht (had hem nieuw uit een magazijn voor 50 euro, verkocht voor 120 op een erg warme dag :D). Ik heb een draai/kiepraam en als je de slang naar buiten wil doen staat je raam nog half open.

Ga ik bij mij ook hebben want ik zit met hetzelfde probleem namelijk. Weet nog niet hoe ik dat ga oplossen, maar ik neem aan dat de meeste kou binnen zal blijven. Heb daarnaast zo'n uitschuifbaar ding voor m'n raam die ik naar beneden kan zakken, dus de grootte van de opening zal wel meevallen.

Ik denk dat als je het aantal euros vergelijkt met het aantal uren dat je er plezier van hebt, je niet erg duur uitkomt hoor.

Ja, heb inmiddels een goedkopere voor € 40,- gevonden, die ik vanmiddag ga bekijken.
Ik weet de levensduur van die dingen niet, maar dat ding zag er vrij ouderwets uit... Maar voor 4 tientjes mag ik ook niet al te hogen eisen stellen :D

ik heb een houten plaat gemaakt dat juist in men raam past een gat er ingeboord waar de darm juist in past en dat heeft me nog geen 2euro gekost. Men airco gaat al jaren mee ondertussen, is zen geld echt wel waard

ik heb een houten plaat gemaakt dat juist in men raam past een gat er ingeboord waar de darm juist in past en dat heeft me nog geen 2euro gekost. Men airco gaat al jaren mee ondertussen, is zen geld echt wel waard
Hoe bedoel je precies "een houten plaat gemaakt dat juist in men raam past"? Dus jij hebt geen glazen raam maar eentje van hout dan nu? Of hoe moet ik me dat precies voorstellen?

Of heb je een deel uit je glazen raam gedaan ofzo?

Kou uit 1885 is ook lekker fris :p

Net wezen kijken.... maar 't was niet veel.
Er stond bij 'met afvoerslang', maar je hoeft niet te vragen hoe die eruit zag... Ding was zowat helemaal kapot en hij had het opzet stuk er niet meer van, dus moest ik het er maar aan vast tapen ofzo. Daarnaast was dat ding zo geel als een kanarie.

Heb inmiddels een ander op het oog :D

Zo iets zat ik ook al te denken ja.
Ik heb zo'n uitschuif geval voor m'n raam die ik helemaal naar beneden kan doen, dan blijft er nog een kleine opening over waar de buis door heen moet alleen zit er aan de rechte kant nog een open stuk.

Ik zal even kijken wat het beste is.

Hoe bedoel je precies "een houten plaat gemaakt dat juist in men raam past"? Dus jij hebt geen glazen raam maar eentje van hout dan nu? Of hoe moet ik me dat precies voorstellen?

Of heb je een deel uit je glazen raam gedaan ofzo?

Ik denk dat hij z'n raam voor een deel heeft opengezet en daar de buis door heen heeft gedaan. De open stukken zullen dan bedekt zijn met hout ofzo.

Dat ding werkt op basis van adiabatisch koelen. Kan hoog uit 2 graden weg koelen, maar dat is binnen een meter om dat ding heen. Het wordt ook een beetje vochtiger, want het laat water verdampen die weer in de omgeving komt. Het wordt dus ook een stuk benauwder.

Ga kijken naar een split unit met de Compressor/condensor unit buiten en de verdamper(wand unit) binnen. Regelmatig je filters reinigen en je condenswater afvoer reiniger + je condensor met lucht schoon blazen en je hebt jaren plezier!

Om de zoveel tijd even je kop bevochtigen en een ventilator naar jou gericht. Werkt best goed.

ik kan delen van men raam langs de buitenzijdes openzetten, ofwel kantelen ofwel helemaal openzetten (zoals een deur) in dat stuk kan ik dan die houten plaat zetten. 1/3 van men raam is dan uit hout zogezegd.

ik kan delen van men raam langs de buitenzijdes openzetten, ofwel kantelen ofwel helemaal openzetten (zoals een deur) in dat stuk kan ik dan die houten plaat zetten. 1/3 van men raam is dan uit hout zogezegd.

Heb ik nu ook. Heb inmiddels de airco gekocht en bevalt goed. Maakt alleen wel wat herrie, maar koeling is vandaag met 35 graden toch zeker wel het belangrijkste :)

Het is de DeLongi PAC c80 geworden. Kost ongeveer € 350,- gloednieuw op internet. Heb 'm gekocht voor € 80,- 2e hands, maar mevrouw had 'm maar één keer gebruikt.
Hij ziet er nog gloedje nieuw uit. Had 'm niet beter kunnen wensen!

Nadelen van de monoblock (zoals de DeLonghi hierboven) is de hogere elektriciteitsrekening, al is die sowieso bij zowel monoblock als splitmodellen merkbaar hoger. €46 tot €68 voor de monoblock, en €26 tot €44 voor de splitmodellen. Het gaat dan wat gebruik betreft over 30 dagen van 8 uur of 20 dagen van 12 uur.

Ander nadeel is dat de monoblock ook een dikkere buis naar buiten heeft, bij de split is die dunner en kan dus door een dunner gat door de muur of het raam. Bij de split heb je dus buiten ook een unit.

De split toestellen kunnen ook tot een lagere temperatuur afkoelen. Ook een voordeel is dat sommige splittoestellen de compressor buiten hebben waardoor je binnen minder lawaai hebt.

Voordeel van een monoblock is dat ze makkelijk naar elke kamer verplaatst kunnen worden. Ze zijn vaak ook goedkoper.

@69ingChipmunks: tot welke temperatuur kan jij afkoelen? Bijv. van 30 naar 25 of nog lager? En gaat het dan over een kleine of grote slaapkamer?

Ik heb inderdaad ook naar splitsystemen gekeken en deze leken mij ook een betere oplossing, voor dezelfde redenen die jij aangeeft. Maar de hogere aanschafprijs + het monteer werk ervan was het voor mij niet waard.

Wel interessant die informatie die je erbij geeft over de hogere energierekening, want dit probeerde ikzelf ook al uit te zoeken. Hij staat ongeveer 8 uur aan (tijdens het slapen en net voor het slapen) per dag... Maar niet voor 30 dagen lang, alleen voor de wat extremere temperaturen zoals we de afgelopen dagen gemerkt hebben. Ik denk dus dat ik op z'n hoogst € 50,- per jaar kwijt ben aan energie voor dat ding. In de handleiding staat dat het apparaat bijzonder zuinig is als de zonlicht geblokkeerd wordt door een rolluik, dus daar maak ik voortaan ook meer gebruik van. Normaal staat er een energielabel op die dingen (A t/m F ofzo?), maar op deze net weer niet.

Temperatuur in mijn kamer was gister 32 graden zonder de airco. Nadat de airco een uur aan gestaan heeft, was het 27 graden. Lijkt maar een klein verschil, maar de gevoelstemperatuur speelt een vele grotere rol i.v.m. de constante koude wind die in mijn kamer circuleert. Als ik van de huiskamer afkom en mijn kamer binnen loop als de airco aan gestaan heeft, is het echt een wereld van verschil.
Had 'm 's nachts even uitgezet (dmv de timer), maar werd toen wakker van de benauwde hitte... Daarna airco aangezet en ik kreeg 't gewoon koud :)

Het is een vrij kleine kamer. Ik denk ongeveer 50m3. (4l, 4b, 3h ong.). Het ding zelf koelt tot 18 graden, maar dat haalt ie nooit natuurlijk als kamertemperatuur met dit weer.

Edit: Het lawaai is wel een beetje een nadeel omdat ik dus met de compressor binnen zit. Uiteindelijk raak je er wel aan gewend. Aankomende nacht eens proberen met oordopjes, dan is het perfect denk ik.

Laatst bewerkt:
ooh die heerlijke wind
de weergoden zijn mij goed gezind
weg met die 'verfrissende' pint
want ik ben nog een kind
en het is katabool

Terug
Naar boven