Fitness Seller

(misschien) een sportschooltje beginnen, wat vragen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Stephen Graham , dat ligt aan een aantal factoren. Huurkosten, aantal leden en uiteindelijke abbo prijs.
Een voorbeeld als ZZP (bv is wat ingewikkelder om uit te typen), 350 leden a 30,- is een omzet van 126k, btw eraf a 9% komt neer op 115,5k afgerond.
Stel de ruimte is 400m2 tegen een huur prijs van 70,- m2 per jaar dat komt neer op 28k
Onderhoud, electra, vervanging van etc. 15k
Das een bruto winst van 80,5k

Zelfstandige en MKB aftrek ca 15.5k (en heffingskortingen kan ook nog dacht ik)

Das 65k te belasten in schijf 1/2 en zorgkostenbijdrage, dan houdt je netto 35k over.

Maar goed, dat is een theoretisch voorbeeld als zzp, zonder een part-time personeelslid wat ik toch minstens nodig zal hebben.
Een aantal zaken schat je te laag in. EUR 1250 per maand voor vaste lasten ga je niet redden, als je ook KPN, verzekeringen, boekhoudkosten, incassokosten, schoonmaakkosten etc gaat meerekenen.
Huur van 70 m2 is nogal aan de lage kant en 400 m2 is niet echt groot.
Vervolgens ben je gemiddeld 80 uur per week open en personeel kost minimaal 15 per uur ( gezeur met personeel reken ik niet mee, want je kan ook geluk hebben)
Dan mis ik nog je afschrijvingskosten van je investering, die als snel 150k zijn. Deel ze door 5 jaar, dat is al 30k.
350 leden klinkt misschien wel als haalbaar, echter wil je niet echt een fitnesscentrum zijn en ook geen cross-fit. Dus je zit ergens tussenin. Dan wordt leden vinden, best wel lastig. Social media campagne kost ook al snel EUR 600 per maand.
Alleen dan heb je ze nog niet in 1 maand, dus aanloopverlies moet je meenemen in je berekening.

Als de fitnesscentra weer open mogen met een bezoekersbeperking, kan dat wel in je voordeel zijn, omdat ik nog maar moet zien hoe de ketens dit gaan oplossen met de duizenden leden per vestiging.

Op papier klinkt alles heel makkelijk, praktijk is echt een totaal ander verhaal.
 
wovano , dat ziet er idd slick uit! Ik moet maar eens langsgaan

superfly , incassokosten heb ik er idd niet in verwerkt, de schoonmoeder is een boekhouder XD.
De huur ligt relatief laag in deze regio gelukkig v.a. 40m2 tot 120m2 in het soort panden die ik momenteel bekijk.
Afschrijving is idd niet meegenomen in het voorbeeld, die zal ik er nog in moeten verwerken.

In het plan nemen we een jaar in als opstartfase, en daarmee het aanloopverlies. Gezien ik geen ervaring heb met een sportschool starten weet ik ook niet hoe realistisch dit is en moet ik nog verder onderzoeken.

@everyone else, bedankt voor de verdere antwoorden!
 
Sterling , ik hoef er niet rijk van te worden, en verwacht dat ook niet. Ik hoop er rond de 25k netto aan over te houden ieder jaar.
Voor hoeveel uur werk per dag of per week?

Met m'n kantoorbaantje van 36 uur per week haal ik meer binnen dan hoeveel jij hoopt over te houden met een eigen onderneming waar je 24/7 van je tijd in moet stoppen.

Vind je dat het waard?
 
:exactly:

En dat is bij ene lopende onderneming, zie eerst maar eens die leden binnen te krijgen
 
  • Like
Waarderingen: Pren
Ik verheug me al op een filiaal in Haarlem.
 
Wellicht kun je hier wat inspiratie opdoen, voor mij de beste gym van het land.
Beter dan Fox?
 
Ah oke.
Platinum is inderdaad top, maar Fox is echt uitgebreid. Nog nergens anders in NL tegengekomen.

6 squatboxen, 3 DL platforms. Bijna alle machines, veel van verschillende merken en evt. unilateraal, verschillende type bars (ook PL-gericht), chains, bands etc. Zelf statiefjes voor als je lifts wilt filmen. :)

Je mag er alles, eten/drinken meenemen en opwarmen. Ze verkopen zelfs maaltijden. Handig wanneer je druk of lui bent.:p
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dezelfde plannen en zit op een steenworp afstand.;)

Ga het overigens meer als hobby beginnen en zie wel hoe het gaat uitpakken naast mijn andere werk.

200m2 loods aan huis, dus 0,0 huur maakt dit medemogelijk.
 
200m2 loods aan huis
Dat is wel gaaf, als je het materiaal kunt huren voorlopig is het dan wel een poging waard lijkt mij. Maar hoe combineer je dat met je normale baan?
 
Stephen Graham , dat ligt aan een aantal factoren. Huurkosten, aantal leden en uiteindelijke abbo prijs.
Een voorbeeld als ZZP (bv is wat ingewikkelder om uit te typen), 350 leden a 30,- is een omzet van 126k, btw eraf a 9% komt neer op 115,5k afgerond.
Stel de ruimte is 400m2 tegen een huur prijs van 70,- m2 per jaar dat komt neer op 28k
Onderhoud, electra, vervanging van etc. 15k
Das een bruto winst van 80,5k

Zelfstandige en MKB aftrek ca 15.5k (en heffingskortingen kan ook nog dacht ik)

Das 65k te belasten in schijf 1/2 en zorgkostenbijdrage, dan houdt je netto 35k over.

Maar goed, dat is een theoretisch voorbeeld als zzp, zonder een part-time personeelslid wat ik toch minstens nodig zal hebben.

Brutowinst 80k zal je zo'n dikke 50 van overhouden.
De eerste 30k betaal je bijna geen euro belasting voor. Als ondernemer kom je makkelijk rond, maar wordt je moeilijk rijk.
 
Dat is wel gaaf, als je het materiaal kunt huren voorlopig is het dan wel een poging waard lijkt mij. Maar hoe combineer je dat met je normale baan?

Ben al ondernemer.
Ik ga er een echte free weight gym van maken met een stuk of 10 zeer degelijke toestellen. Een gym die open is en geen vast personeel heeft rondlopen. Niet nodig en wil mijn vrijheid behouden.
 
Ben al ondernemer.
Ik ga er een echte free weight gym van maken met een stuk of 10 zeer degelijke toestellen. Een gym die open is en geen vast personeel heeft rondlopen. Niet nodig en wil mijn vrijheid behouden.
Zou wel eens kunnen werken indien je betrouwbare klanten vind die geen babysit nodig hebben om verantwoordelijk met het materiaal om te gaan. (of eventueel permanente camera bewaking?)
 
Beveiliging of poortje pasje is wel nodig dan. Ben natuurlijk wel dagelijks aanwezig omdat het aan huis is, maar geen 80 uur per week.

Voor 30k heb je ook een uitgebreid arsenaal aan gebruikt faillisements materiaal. Investering hoeft geen 150k te kosten. Degelijk ouder spul is beter dan nieuw spul uit een lager segment. Niemand zal wat tekort komen.

De totale kosten zijn erg laag. Uitbreiden kan altijd nog dan. Begin met 20 leden, lekker rustige homegym sfeer van maken. Vooral hobby, niet te commercieel. Moet wel het gevoel hebben te kunnen zeggen bevalt t niet, lekker oprotten en ergens anders heen gaan.
 
Onslow , een steenworp? Waar dat dan?
 
Onslow , een steenworp? Waar dat dan?

Mook.
De eerste 1 á 2 jaar wil ik met ongeveer 20 leden beginnen naast mijn andere werk.

20 gekken moeten toch te vinden zijn die altijd het rijk alleen zullen hebben. Wellicht dat je op maandag avond dan 6 man hebt lopen maar verder zal het een home gym gevoel moeten geven. Wel met alles aanwezig. Echt voor mensen die de grote commerciele gyms niks vinden, zoals ik zelf. Maar die zelf geen ruimte hebben voor een complete gym thuis.
 
Ambitieuze inschatting van kosten en brutowinst :).

Maargoed, al een maand oud, wilde toch even het e.e.a. delen, omdat ik het interessant vind.
Het is niet onmogelijk, maar wel bijna in deze markt. Met name door de hoge toetredingsdrempel, vooral kijkende naar startkapitaal.
Ga eens na voor jezelf;
Waarom zou iemand bij jou 30 euro betalen, terwijl er een nagenoeg perfecte gym (voor het gros van de sportende Nederlanders) vlakbij is die ongeveer 20 euro per maand kost?
Wat gaat het me écht kosten? Aanschaf materialen en personeelskosten worden vaak erg onderschat, afschrijving wordt ook vaak aan de kant geschoven, terwijl je dit gewoon als kosten zal moeten opnemen. Hoewel dit vast nog niet in je korte termijn visie staat, aangezien het niet iets is om je echt op te verheugen, vergis je niet in personeelskosten. Je kunt gerust je bruto jaarsalaris x 1,4 doen om te kijken wat je kwijt bent aan personeelskosten.
Over je omzet gesproken, je praat erg makkelijk over 350 leden, maar 350 leden is veel, helemaal in het gebied waar jij het over hebt.

Ik wil je niet van het idee afbrengen, maar ga hier heel lang over nadenken, werk alles uit. De eerste jaren gaat break even spelen je uitdaging worden.
 
Ik woon in de omgeving. Ben benieuwd wat je te bieden hebt en wat je anders gaat doen. Er zitten alleen in Cuijk al 5 sportscholen. Alle 5 hun focus op een andere doelgroep.
 
Ik woon in de omgeving. Ben benieuwd wat je te bieden hebt en wat je anders gaat doen. Er zitten alleen in Cuijk al 5 sportscholen. Alle 5 hun focus op een andere doelgroep.

Ohja, helemaal vergeten. 15-60 jarigen is geen doelgroep, dit is een leeftijdscategorie die het grootste gedeelte van NL treft. Zoek uit wie je klanten zijn, maak het voor hun aantrekkelijk.
 
het enigste wat nog potentieel heeft op deze markt is een halal gym,puur en enkel alleen gericht op moslims,
vrouwen een eigen besloten ruimte of aparte uren,tijdens de ramadam nachttraining gevolgd door een gezamenlijk ontbijt enz
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven