XXL Nutrition

Misselijkheid bij gebruik creatine (en wei proteine)

Waardering
0
Lengte
1m75
Massa
59kg
Vetpercentage
13%
Beste allen,

Mijn excuses als de volgende twee vragen al miljoenen keren beantwoord zijn. Ik was een tijdje een lurker hier, en ik heb dan ook goed eerst alles bekeken, ook net nog de zoekfunctie gebruikt wat betreft mijn volgende vragen.

Ruim een maand ben ik, naar eigen zeggen, gedisciplineerd bezig geweest met trainen.

Zoals ik na mijn vraag zal aangeven, lijk ik behoorlijk sterker te zijn geworden bij mijn buik, bovenbenen en vooral mijn rug. Bij BodyPump vind ik de rugoefening het leukst, en die kan ik ook het makkelijkst (12 kilo).

Mijn vetpercentage was toen 13%, 42% spiermassa, en 59,4 kilo zwaar. Ik zal volgende week me opnieuw laten opmeten.

Dit ging allemaal best super. Lekker gymen en dan veel water drinken, douchen. De volgende dag ben ik zowat kapot. Dat ging steeds wel wat beter, maar ik dacht dat wellicht een whey shake me zou kunnen helpen.

Ik heb nu een Whey Shake (aardbeismaak) genuttigd na de fitness. Niet zo smakelijk, maar ik drink het (30 gram) met 200 ml water. Kan ik de poeder met meer water mengen om de smaak te verminderen of zal dat veel uitmaken? (Ikzelf denk van niet, zolang ik alles in een keer opdrink).

Een half uur voor sporten nam ik creatine (12g in een glas water). Op zich is het niet zo vervelend om te drinken, maar ik werd na een kwartier op de loopband, alhoewel ik het moeiteloos kon volhouden op stand 10, lichtelijk misselijk. Ik rustte even, en ging toen aan de slag met de gewichten, maar ik moest steeds even rustig aan doen, omdat het leek dat als ik dat niet zou doen ik zou overgeven. Ik leek ook behoorlijk meer te transpireren, maar misschien is dat allemaal niet relaterend aan de creatine. Dien ik te wennen aan het creatinegebruik, of heb ik het mogelijk niet op de goede manier gedaan, of was het gewoon zo'n dag en heeft het er helemaal niets mee te maken?

Mijn routine:
Maandag: 15m conditie (bijv. loopband), 45m gewichten, 1 uur High Shape, 1 uur Body Pump

Woensdag: 15m conditie, 45m gewichten

Vrijdag: 1 uur Body Pump

174 cm, 58 kg

2 sets van elk 8-12 repetities

(Apparaat: aantal kilo van eerst 17 juli - en nu 22 augustus )
Leg Press: 80 - 120
Chest Press: 35 - 40
Pectoral Machine: 30 - 40
Low Row: 55 - 70
Vertical Traction: 45 - 50
Shoulder Press: 30 - 40
Dumbbell: 6 - 8
Triceps Machine: 15 - 20
Lower Back: 25 - 40
Abdominal Crunch: 20 - 40

Ik at rond de 2 eieren per dag, nu zijn dat 6 eiwitten (met een of twee eigeel), vaak als ontbijt.
De eerste twee weken at ik Brinta, daarna werd dat Quaker energy ontbijt.

Verder yoghurt, kwark (Danone of Almhoff), veel salade, hier en daar fruit (dat moet beter kunnen), zeer gevarieerde gerechten met weinig suikers (tomaten- of groentesoep, zilvervlies rijst, kipkarbonade, gehakt, shnitzel).

Bedankt voor jullie tijd,

Manuel

Laatst bewerkt:
Sommige mensen worden idd misselijk van creatine. Maar ik zou proberen om 5gr voor de training en 5gr na de training te nemen. Evt door je shake heen doen.

ik meng mijn shake altijd met melk, dat maakt de smaak ook een stuk aangenamer;)

ahh de beginnersfout n°1, supplementen nemen terwijl je absoluut geen flauw benul van goede voeding hebt.

Wat is trouwens je doel? Een beetje fitnessen voor de fun of echt wat extra kilo's spier kweken?

• Topic Starter Topic Starter
Hoezo heb ik absoluut geen flauw benul van goede voeding?

Ik nam niet zomaar die supplementen. Ik heb die anderhalve maand erg goed zitten nadenken om het wel of niet te gebruiken. Toen ik heel wat adviesen las bij deze site, in tijdschriften en van instructeurs, besloot ik er nu mee te beginnen. En dan nog las ik de instructie van de verpakking enkele keren door en checkte sites alvorens het vandaag te gebruiken.

Is mijn voedingspatroon niet goed, dan? Zover ik het altijd heb ervaren, ook van mensen om me heen, en van die diëten in tijdschriften als Men's Health en FHM eet ik gezond. Ik zeg niet dat het zo is, maar dat ik het zo ervaar, dus als het echt verkeerd is, dan zou ik graag willen weten waarom. 13% lichaamsvet en 42% spiermassa toen ik begon met trainen lijkt me dat het op zijn minst okay is gesteld wat betreft voeding. Nogmaals, ik kan het helemaal verkeerd hebben, maar dan zou ik graag willen weten waarom.

En bij het begin van de vakantie besloot ik twee maanden te gaan fitnessen bij Health City met het schema die ze voor mij hadden gemaakt (die bij mijn eerste post), om aan te sterken en om mijn conditie (mede door High Shape en BodyPump) te verbeteren, om zo, als de vakantie voorbij is, toch wel aan mijn lichaam te hebben gewerkt en zo te beginnen met Wing Chun.

Aan het schema die ik heb volgehouden zou ik vanuit een ander perspectief sowieso niet concluderen dat ik "Een beetje [zat te] fitnessen voor de fun".

Groetjes,

Manuel

p.s.: Wat betreft de creatine: ik begreep (en zo staat het ook bij de omschrijving) dat de eerste week 12-20 gram dient te worden gebruikt (ik deed 12 gram), en daarna inderdaad 5 gram te gebruiken).

EDIT: Er is net ontdekt dat de melk, die ik gebruikte bij mijn ontbijt, toch echt niet goed is. Ik merkte wel wat vreemds toen ik het voor Quaker gebruikte, maar ik dacht dat het kwam doordat de kom die ik gebruikte niet goed was afgedroogd en water bevatte. De misselijkheid zou ook hierdoor kunnen zijn gekomen.

Laatst bewerkt:
Hoezo heb ik absoluut geen flauw benul van goede voeding?

Ik nam niet zomaar die supplementen. Ik heb die anderhalve maand erg goed zitten nadenken om het wel of niet te gebruiken. Toen ik heel wat adviesen las bij deze site, in tijdschriften en van instructeurs, besloot ik er nu mee te beginnen. En dan nog las ik de instructie van de verpakking enkele keren door en checkte sites alvorens het vandaag te gebruiken.

Is mijn voedingspatroon niet goed, dan? Zover ik het altijd heb ervaren, ook van mensen om me heen, en van die diëten in tijdschriften als Men's Health en FHM eet ik gezond. Ik zeg niet dat het zo is, maar dat ik het zo ervaar, dus als het echt verkeerd is, dan zou ik graag willen weten waarom. 13% lichaamsvet en 42% spiermassa toen ik begon met trainen lijkt me dat het op zijn minst okay is gesteld wat betreft voeding. Nogmaals, ik kan het helemaal verkeerd hebben, maar dan zou ik graag willen weten waarom.

En bij het begin van de vakantie besloot ik twee maanden te gaan fitnessen bij Health City met het schema die ze voor mij hadden gemaakt (die bij mijn eerste post), om aan te sterken en om mijn conditie (mede door High Shape en BodyPump) te verbeteren, om zo, als de vakantie voorbij is, toch wel aan mijn lichaam te hebben gewerkt en zo te beginnen met Wing Chun.

Aan het schema die ik heb volgehouden zou ik vanuit een ander perspectief sowieso niet concluderen dat ik "Een beetje [zat te] fitnessen voor de fun".

Groetjes,

Manuel

p.s.: Wat betreft de creatine: ik begreep (en zo staat het ook bij de omschrijving) dat de eerste week 12-20 gram dient te worden gebruikt (ik deed 12 gram), en daarna inderdaad 5 gram te gebruiken).

EDIT: Er is net ontdekt dat de melk, die ik gebruikte bij mijn ontbijt, toch echt niet goed is. Ik merkte wel wat vreemds toen ik het voor Quaker gebruikte, maar ik dacht dat het kwam doordat de kom die ik gebruikte niet goed was afgedroogd en water bevatte. De misselijkheid zou ook hierdoor kunnen zijn gekomen.

Dus na 1 keer misselijk worden begin je al te piepen?

• Topic Starter Topic Starter
Ja. De kans was heel groot dat deze misselijkheid geen toevalligheid was en dat het dus lag aan het supplement. Zelf vind ik het dan niet zo gek om advies te vragen aan de experts.

Ik ben niet in paniek. Ik wilde duidelijkheid.

Ik gaf Calyptus mijn argumenten waarom ik vind dat ik best wel aan mijn voeding heb gedacht. Ik kan het dan nog mis hebben, maar daar is dit forum voor.

Omdat als je 59kg weegt bij 1m75, je nog niet echt bezig bent geweest met voeding. Daarom

Terug
Naar boven