AndroidHealthClinic

Moet Vlaanderen onafhankelijk worden?

Peiling Peiling Moet Vlaanderen onafhankelijk worden?

• Ja, als onafhankelijk(e) land (staat) in Europa

Stemmen: 40 44,9%
  • Ja, en samenvoegen bij Nederland

Stemmen: 28 31,5%
  • Nee

Stemmen: 16 18,0%
  • Ik weet het niet

Stemmen: 5 5,6%

• Totaal stemmers
    89
  • Topic Starter Topic Starter
Haha , dat doet er nu even niet toe . Ik vertrouw er op dat het nooit zo ver komt .
Dan vertrouw je op de toegeeflijkheid van de Walen, als zij blijven weigeren dit land te hervormen (zonder de discussie van de noodzaak daarvan er nu bij te slepen) dan zal het slechts een kwestie van tijd zijn. Zelf denk ik dat een confederatie nog de beste uitweg is als je België wilt behouden, maar als zelfs dat geweigerd wordt aan de overkant van de taalgrens dan ziet het er niet goed uit hoor.

Het ligt wel wat ingewikkelder dan dat . Ik heb als Vlaming echt geen zin om Wallonië te verliezen . Ik heb ook geen zin om als Vlaming bestempeld te worden . Ik ben Belg . Ik heb totaal geen affectie met het woord Vlaming . Ik vind het verschrikkelijk dat er zoveel geld verloren gaat in dit kleine landje aan die stomme discussie . I.p.v. nog meer bevoegdheden van de federale regering naar de Vlaamse/Waalse over te hevelen , zou het andersom moeten . Een federale staat werkt , alleen niet zoals het nu in zijn werk gaat . De Vlaamse regering heeft meer bevoegdheden zou je haast denken dan de federale . Zo werk je dat splitsingsgevoel enkel meer in de hand . En ja er zijn daar meer werklozen , maar dat kan je van zoveel streken zeggen . Kun je Noord - en Zuid-Italië ook gaan splitsen of Frankrijk of overal waar het tijdelijk even niet goed gaat . Vind ik geen goede evolutie . I.p.v. ons van het probleem te ontdoen , moeten we het aanpakken . En ik wil mijn belastingsgeld daar in steken en niet in dat eeuwige gekloot over BHV en 900 verschillende regeringen en bevoegdheden .

maar geef toe dat de wafelijzerpolitiek en het koningshuis beter afgeschaft zouden worden ?

Zoals ik begrepen heb heeft wallonie vroeger vlaanderen min of meer geholpen rijk te worden en is daar de rijkdom in de loop der tijd gecentreerd, waarbij wallonië sterk is achtergebleven. (?)
Nee dat is een bekende, maar geheel foutieve weergave van de realiteit. Het is zo dat Wallonië vroeger de koolmijnen had, daar de Vlaming in liet werken onder slechte omstandigheden en aan een laag loon. Niemand in Vlaanderen is daar ooit rijk van geworden, ook de regio niet. Er zijn ook nooit geldtransfers van Zuid naar Noord geweest als solidariteit. De rijkdom van Vlaanderen komt doordat Vlaanderen enerzijds al decennia lang een hoge productiviteit en relatief lage werkloosheid binnen de regio kent en innovatief is. Anderzijds een prima ligging binnen Europa heeft en een populaire haven bezit. Wallonië was inderdaad een sterk geïndustrialiseerde regio dankzij de koolmijnen, doordat die gesloten werden vielen ze natuurlijk in een zwart gat, maar dat hadden ze zelf beter moeten voorzien en voorkomen. Ondertussen betaalt de Vlaamse overheid jaarlijks 12,5 miljard euro aan Wallonië, terwijl zij zelf in haar beleid tegengehouden wordt door een onophoudelijk 'non' tegen elke Vlaamse eis. Dan hebben we het nog niet gehad over de verfransing van Vlaamse gemeenten aan de taalgrens, waar franstaligen tot op heden weigeren de taalwetten te respecteren.

Zijn er dan nu niet veel bedrijven die juist weer toekomst er in zien - in het wat mij lijkt goedkope wallonië - vestigingen willen opzetten?
Dat gebeurd ook wel voor een deel. Alleen is Vlaanderen nog veel beter om je te vestigen als bedrijf, gezien de haven, de ligging, de sterkere koopkracht,... Men zit daar nu eenmaal met een stagnerende economie en daar kom je niet zo makkelijk uit, zeker niet als je in slaap wordt gewiegd door een federale overheid die maar geld blijft sturen. Er is wel een lichte verbetering de laatste jaren, maar het gaat nog veel te langzaam.

Neen. Ik woon in het prachtig Wallonesisch-België. Splitsen hoeft niet. Niet echt. Neen, dank u vriendelijk.

De wafelijzerpolitiek is echt te achterlijk voor woorden. Wat voor een ongelooflijke idioot moet je zijn om daarop te komen. Middelen dienen ingezet te worden waar nodig. Nu kost alles gewoon dubbel.

Nee dat is een bekende, maar geheel foutieve weergave van de realiteit. Het is zo dat Wallonië vroeger de koolmijnen had, daar de Vlaming in liet werken onder slechte omstandigheden en aan een laag loon. Niemand in Vlaanderen is daar ooit rijk van geworden, ook de regio niet. Er zijn ook nooit geldtransfers van Zuid naar Noord geweest als solidariteit. De rijkdom van Vlaanderen komt doordat Vlaanderen enerzijds al decennia lang een hoge productiviteit en relatief lage werkloosheid binnen de regio kent en innovatief is. Anderzijds een prima ligging binnen Europa heeft en een populaire haven bezit. Wallonië was inderdaad een sterk geïndustrialiseerde regio dankzij de koolmijnen, doordat die gesloten werden vielen ze natuurlijk in een zwart gat, maar dat hadden ze zelf beter moeten voorzien en voorkomen. Ondertussen betaalt de Vlaamse overheid jaarlijks 12,5 miljard euro aan Wallonië, terwijl zij zelf in haar beleid tegengehouden wordt door een onophoudelijk 'non' tegen elke Vlaamse eis. Dan hebben we het nog niet gehad over de verfransing van Vlaamse gemeenten aan de taalgrens, waar franstaligen tot op heden weigeren de taalwetten te respecteren.

Dat gebeurd ook wel voor een deel. Alleen is Vlaanderen nog veel beter om je te vestigen als bedrijf, gezien de haven, de ligging, de sterkere koopkracht,... Men zit daar nu eenmaal met een stagnerende economie en daar kom je niet zo makkelijk uit, zeker niet als je in slaap wordt gewiegd door een federale overheid die maar geld blijft sturen. Er is wel een lichte verbetering de laatste jaren, maar het gaat nog veel te langzaam.

idd klopt, er is een prof economische geschiedenis (weet ff de naam niet meer) die al 40 jaar zoekt naar vormen van Waalse solidariteit met Vlaanderen en er nooit heeft gevonden. In de tijden dat de Waalse economie goed ging, hebben ze vlaanderen niet geholpen, want de Vlaamse burger werd zelfs toen zwaarder belast dan de Waalse burger!!

En daarbij komt nu ook de geldstroom naar wallonië, de wafelijzerpolitiek en de hele mikmak.

Ik moest over deze stelling een debat voeren op school. Ik was pro-onafhankelijk en ik m'n zoektoch naar info heb ik echt wel de voordelen vs nadelen ervan ingezien. (kortweg; veel voordelen, weinig nadelen)

Het ligt wel wat ingewikkelder dan dat . Ik heb als Vlaming echt geen zin om Wallonië te verliezen . Ik heb ook geen zin om als Vlaming bestempeld te worden . Ik ben Belg . Ik heb totaal geen affectie met het woord Vlaming . Ik vind het verschrikkelijk dat er zoveel geld verloren gaat in dit kleine landje aan die stomme discussie . I.p.v. nog meer bevoegdheden van de federale regering naar de Vlaamse/Waalse over te hevelen , zou het andersom moeten . Een federale staat werkt , alleen niet zoals het nu in zijn werk gaat . De Vlaamse regering heeft meer bevoegdheden zou je haast denken dan de federale . Zo werk je dat splitsingsgevoel enkel meer in de hand . En ja er zijn daar meer werklozen , maar dat kan je van zoveel streken zeggen . Kun je Noord - en Zuid-Italië ook gaan splitsen of Frankrijk of overal waar het tijdelijk even niet goed gaat . Vind ik geen goede evolutie . I.p.v. ons van het probleem te ontdoen , moeten we het aanpakken . En ik wil mijn belastingsgeld daar in steken en niet in dat eeuwige gekloot over BHV en 900 verschillende regeringen en bevoegdheden .

Het is ook wel leuk om te weten dat meer dan 90% van alle verkeersovertredingen in Vlaanderen worden opgesteld, terwijl Wallonië met de helft van het geld gaat lopen.

Ik ben tegen de splitsing van Belgie omdat ik denk dat het economisch niet verantwoord is, omdat veel landen nu inleven met de slachtofferrol van Wallonie en waarschijnlijk een boycot zouden oproepen tegenover 'nazi' vlaanderen...

Het grote probleem van Belgie nu is ten eerste

1. Teveel politici en regeringen (kost enorm veel geld), die er dan nog een sport van maken om nutteloos geld te verkwisten.
2. Teveel aandacht naar BULLSHIT (BHV) terwijl er belangrijkere dingen zouden op de planning staan als bestrijding van werkloosheid, criminaliteit, immigratie, en ook de koopkracht laten strijgen.
3. Teveel tegenwerkende politici, die met elkaars voeten spelen, zonder erbij te vergeten dat ze met de economie spelen.
4. Veel waalse politici die hun volk niks wil laten doen behalve profiteren, omdat ze er zelf baat bij hebben dat wallonie in schrijnende armoede leeft.
5. Te hoge sociale lasten

ja, eens kijken of ze het op hun eigen ook nog kunnen 'onderhouden'.

Ik geloof er totaal niets van dat Europa een boycot zou oproepen tegen Vlaanderen als het tot een splitsing zou komen. Regio's hebben het recht om onafhankelijk te worden als het niet meer botert en Vlaanderen zou niet de eerste staat binnen Europa zijn. Anderen werden reeds aanvaard, dat is volgens mij niet het grote probleem. Maar goed het zal van Wallonië afhangen, Vlamingen zijn van nature geen separatisten dat weet jij ook, maar als men iemand blijft treiteren en tegenwerken dan maak je ze wel tot separatist.

In de internationale pers bestempelt men vlaanderen als "the bad guys", in de Amerikaanse pers, in de Franse pers etc...

En ik vind ook zelf, dat de Waalse politici te ver gaan... maar moeten de Walen hiervoor inboeten? Al ben ik zeker van dat wallonie zonder vlaanderen, een soort DDR wordt...

Ik heb zelf geen enkele voeling met Belgie, noch met Vlaanderen, noch met Wallonie, noch met Brussel, al hou ik wel van de kust en het eten

Ja de Waalse politici hebben goed hun best gedaan om de Vlamingen overal zwart te maken (stank voor dank). En ze hebben dan nog vele francofonen buiten dit land achter zich natuurlijk. Het is ook de schuld van de Vlaamse ministers die in het buitenland slecht uitleggen hoe het werkelijk allemaal in elkaar zit. Maar leg dat maar eens uit, België is zo complex dat je bijna een boek nodig hebt om het goed uit te leggen!

"In het Verenigd Koninkrijk, Italië of Spanje dragen de rijkste regio's verhoudingsgewijs meer bij aan de nationale solidariteit dan Vlaanderen."
Drie vorsers van de Facultés Universitaires Notre-Dame de la Paix in Namen onderzochten de solidariteit tussen de gewesten. "Onze studie vertrekt van de juste retour à la Margaret Thatcher", zegt Meunier, "het idee dat je moet terugkrijgen van het systeem wat je erin stopt. I want my money back." Volgens dat principe kost de solidariteit in België Vlaanderen en Brussel respectievelijk 3,3 en 1,1 procent van hun bruto binnenlands product. Dat komt in valuta neer op een transfer van 5,6 miljard euro van Vlaanderen naar Wallonië. Omgerekend: 929 euro per jaar, 2,50 euro per dag.

Vergeleken met de solidariteit tussen regio's binnen andere Europese landen blijft de transfer van noord naar zuid binnen België uiterst bescheiden. "De transfers ten voordele van Wallonië zijn weliswaar aanzienlijk", zegt de studie, "maar ze blijven verhoudingsgewijs veel lager dan wat Galicië en Andalusië, het zuiden van Italië en het noorden van Zweden ontvangen aan solidariteit."
Maar omdat ze een andere taal spreken en verarmd zijn door de afname van de zware industrie moeten ze dus maar weg? Oh wacht het zijn natuurlijk ook allemaal Vlamingen-haters en uitkeringstrekkers die voor niets deugen!

Het is hier toch de Balkan niet?

En omdat ze decenia's lang nog in hun eigen schijt liggen te graaien, en er nog trots zijn op ook!

"Drie vorsers van de Facultés Universitaires Notre-Dame de la Paix in Namen"

Hoe onbetrouwbaar kan een studie zijn? Uitgevoerd door de betrokken partij zelf, die alle baat heeft om de transfers te minimaliseren.

Dan kan ik hetzelfde doen:
[Link niet meer beschikbaar]

Hoewel die studie niet uitgevoerd is door NVA, maar door een onafhankelijke dienst. Uit die studie blijkt dat het er meer dan 11.3 miljard per jaar zijn. En dat is een voorzichtige raming. Elke 4 jaar een nieuwe gezinswagen eric, dat is wat jij en je gezin zou betalen aan de Walen als je Vlaming zou zijn.

De vergelijking met andere landen gaat niet op, gezien België totaal anders in elkaar zit. De zogenaamde solidariteit hier heeft een negatieve invloed, het werkt een hangmatcultuur in de hand. De economie in Wallonië wordt niet gestimuleerd maar verlamd. Men spreekt hier niet voor niets over 'bodemloze putten'. Hoe lang moet Vlaanderen die nog proberen vullen?

Als er in andere landen een regio is die het zo lang zo slecht doet dan mag je zeker zijn dat de overheid daar tegen optreed. En dat is wat Vlamingen nu binnen dat federaal kader willen bekomen: een hervorming van het bestuur. Wat is daar mis mee misschien?

Waar jij haalt dat 'ze weg moeten omdat ze een andere taal spreken' weet ik niet. Niemand zegt dat. Die afname van de zware industrie hadden ze zelf moeten vervangen. Wij hebben in Vlaanderen die industrie niet eens gehad, en toch doen we het nu beter. Dat over vlamingen-haters en uitkeringstrekkers doet niet perse ter zake, hoewel die er zeker genoeg zijn.

Met alle respect, maar men kent de situatie in het buitenland onvoldoende, het zijn niet de Vlamingen die hier de de boeman zijn zoals jij probeert te laten uitschijnen. Wij zijn al tientallen jaren enorm solidair, en niet alleen met eigen regio's. Maar dit liedje blijft niet duren. We hebben recht op goed bestuur, wat nu NIET het geval is.

Wat zouden vlamingen er van vinden als vlaanderen bij NL gevoegd zou worden ?

Hangmatcultuur? Volgens mij werkt de hoofdmoot van de Walen gewoon. Ook al heb je natuurlijk in bepaalde achtergebleven gebieden meer kans op notoire uitkeringstrekkers.

Ik zet overigens niemand neer als boeman, het lijkt er toch eerder op dat de Walen nu regelmatig worden gezien als boeman. Dat terwijl lang niet heel Wallonie 1 grote pestbende is of verstokte Vlamingenhaters zijn.

Zou toch vreemd zijn als ieder land zijn zwakkere gebieden gaat loslaten omdat het niet klikt.

Maar goed misschien is de situatie inmiddels inderdaad onhoudbaar, vraag me alleen af of het gekrakeel ophoudt als het land wordt opgesplitst. Volgens mij begint het dan pas of zouden degenen die Belgie willen behouden zich er zomaar in schikken dat het land wordt opgesplitst? Lijkt me eerder voer voor 10-tallen jaren heibel en niet echt een basis om te komen tot een uniform beleid.

In landen die wel gesplitst zijn (Tsjechie + Slowakije, Joegoslavie etc) was er veel meer eenheid wat betreft een splitsing. Ook was er in Joegoslavie wel eerst een burgeroorlog voor nodig.

Terug
Naar boven