Het gaat om extra voordelen, in het geval van Vlaanderen krijg je er hooguit gelijkwaardige voordelen bij. Waarbij nog komt dat er een zeer groot pak staatschuld bij komt met een schuldquote die een stuk hoger ligt dan Nederland heeft. Dat is geen voordeel meer maar een nadeel.
De staatsschuld ligt in nl inderdaad ietsje (dacht 50 miljard eur) lager dan in België. Maar bij een splitsing van België zal de staatsschuld slechts voor de helft door Vlaanderen gedragen moeten worden. Dwz dat de staatsschuld van onafhankelijk Vlaanderen aanzienlijk lager zou liggen dan die van Nederland. Bovendien kan Vlaanderen door de besparingen die het kan doorvoeren wanneer Wallonië niet meer als blok aan het been hangt, relatief snel de staatsschuld afbouwen. Vlaanderen heeft dit op dit moment ook gedaan, als één van de weinige regio's in de wereld, voor zichzelf. Er was bij de vorige begroting zelfs een aanzienlijk overschot van ik geloof 200 miljoen euro.
Degenen die zich willen afsplitsen rekenen zich rijk op de verkeerde gronden. Bij afsplitsing vervallen de schulden niet en wat dat betreft behoort Belgie bij de landen die het slechtst scoren. Waarbij Vlaanderen er dan in positieve zin uitspringt maar daar heb je weinig aan bij een afsplitsing.
De Belgische staatsschuld bedraagt 290 miljard euro.
Deel dat door twee bij een splitsing en je komt op 145 miljard euro per regio, akkoord?
Binnen België betaalt Vlaanderen jaarlijks 12 miljard euro per jaar aan Wallonië PLUS een heleboel miljarden aan de vele overbodige regeringen en besturen die zouden wegvallen bij een onafhankelijk Vlaanderen. Enfin, laat ons even stellen dat we 13 miljard euro per jaar zouden erbij krijgen als onafhankelijke staat.
Dit wil zeggen dat na 11 a 12 jaar , we onze staatsschuld hebben terugbetaalt, alleen door onafhankelijk te zijn en geen extra besparingen te doen. Samengevat is België behouden voor Vlaanderen na 12 jaar duurder dan splitsen. Dit is een ruwe schatting natuurlijk, maar grotendeels moet het kloppen.
Misschien is daarom afsplitsing voor Vlaanderen inderdaad de beste keuze maar voor Nederland is een fusie de slechtste keuze. Dat kost alleen maar geld.
In begin zal het mogelijk een break-even of licht voordeel zijn, later zal het aanzienlijk het land versterken.
- Grotere landen = grotere omzet voor de staat, meer te zeggen in buitenland, sterkere economie
- Een extra haven, en een zeer belangrijke voor Nederland, zal ongetwijfeld goed zijn voor Nederland..
- Het is hier reeds gepost dat Vlaanderen de rijkste regio in de wereld is, ik weet dat men dat tegenspreekt met allerlei argumenten, maar feit blijft dat het een rijke regio is, en die kunnen nooit veel geld kosten aan de staat.
Maar nogmaals, ik voel niets voor een samenvoeging bij Nederland, ik wens in een onafhankelijk Vl te leven
Ik volg je zienswijze hier volledig Eric. De voorstanders van een afsplitsing van Vlaanderen gaan een beetje kort door de bocht.
Het valt mij op dat diegenen die er tegen zijn zich meestal onvoldoende hebben verdiept in de materie. Mensen als Bart De Wever en Etienne Vermeersch zijn toch wel intelligent te noemen en zien vooral voordelen in een splitsing. Die laatste persoon is trouwens links en geen separatist. In Vlaanderen was het zelfs vooral de linkse beweging die altijd voor meer Vlaanderen en minder België was. Later heeft rechts dit overgenomen!