Het is normaal dat bij elk product dat je bereidt vocht verliest. Mijn eigen ervaring is dan je bij het bakken van een kipfilet niet meer dan 20% vocht hoort te verliezen (dan is hij wel behoorlijk door gebakken hoor). Verlies je wel meer dan 20% vocht, dan kan je vaak er van uit gaan dat er water geïnjecteerd is of de kipfilets getumbeld zijn. De meeste zetten dit dan ook op de verpakking (zoals 8% bij de LIDL diepvries kip), andere merken niet omdat het gewoon (als ik zo vrij mag zijn) gluiperds zijn.
Het verhaal van vochtverlies is geen probleem wanneer het niet geïnjecteerd of getumbeld is. De zin zegt het al, je verliest vocht, geen macro's (eiwitten, carbs, vetten). Wanneer je een rauwe kipfilet van 230gr hebt, en je gaat hem bereiden, of dit nu in de oven is en je houdt 140gr over, of je bakt hem en houdt 200gr over, je krijgt de voedingswaarde binnen van 230gr. Een mooi voorbeeld hiervan is onze Beef Jerky waar een rauwe biefstuk van 150gr uitgedroogd wordt (oven) tot 50gr beef jerky. De labtesten laten zien dat deze 50gr de voedingswaarde heeft van de 150gr biefstuk. In voedingsschema's werk je daarom ook met rauwe gewichten, omdat iedereen het anders bereidt en eind gewicht anders is, iets zoals uitgelegd niet uit maakt.
Wanneer maakt vocht verlies wel uit? Wanneer je rauwe start gewicht niet de werkelijkheid is, de kipfilet is bv geinjecteerd met water, of er is extra vet in verwerkt zoals bij de bekende kip salades gebeurt in de supermarkt. Stel dat dit 8% water toevoeging is, dan moet je eerst 8% van het start gewicht afhalen en van dat gewicht krijg je de voedingswaarde binnen. Waar wij onze kipfilets mee promoten is een garantie dat er na slachting niks met de kipfilets gebeurt, behalve de innerfilet (het rode vieze stukje) er uit gesneden wordt. Bij ons is 5kg kipfilet 5kg kipfilet. Wil je het jezelf helemaal makkelijk maken, dan ga je voor onze kant-en-klare kipfilets blokjes:
http://musclemeat.nl/diepvries/kip
Biologische kipfilets hebben we gehad, maar verkocht niet, ondanks de beste prijs van NL. Het blijft 2-3keer zo duur en je ziet dan dat bij deze doelgroep er geen vraag naar is.