Super. En mooi van de beef jerky

!
Hoi Rob, goede vragen en ik denk dat meerdere hiermee zitten.
''
Het test rapport geeft aan dat de vis 'gezond' is. Scoob, zou jij daar wat meer over kunnen vertellen? Wat is de definitie van gezond?''
Deze vis mag alleen geïmporteerd worden naar Nederland wanneer het voldoet aan de eisen van de EU. Wanneer het aan deze waarde van de EU voldoet, wordt het als gezond beschouwd (gezond 'genoeg', want het zijn limieten. Het zit er in, maar niet in de hoeveelheid dat het schadelijk voor je is). Lab testen moeten op deze punten (anti-biotica, zware metalen etc.) dan ook met regelmaat uitgevoerd worden, om dit te kunnen laten zien aan de nVWA die hier op controleert:
http://www.nvwa.nl/onderwerpen/levensmiddelen/dossier/vis-en-visproducten/rol-nvwa
''
Binnen welke marges moeten de resultaten vallen''
De marges staan aangegeven in de Lab test / lab rapport zelf. Als voorbeeld ''Contaminats'', waar bij Lood het volgende staat ''maximaal value 0.30mg/kg''. Er is hier een verwijzing naar voetnoot #5, waar staat dat het overeenkomstig is met de EU regels van dit document:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006R1881&from=EN. Met ctr-f op 'lood' zie je dezelfde waarden staan. Het rapport van het microbiologisch onderzoek zegt dat hier aan voldoet, onder deze maximale waarden zit.
''
en is dit een product om struktureel in te nemen naar jouw mening? ''
Als consument zelf word ik er ook soms gek van. Wie of wat moet je geloven. Mijn persoonlijke antwoord is ja, ik eet de Pangasius van Muscle Meat zelf zonder mij diepe zorgen te maken. Dit komt door het volgende. Wanneer je zoekt op ''waarom is Pangasius slecht'' kom je de drie volgende dingen tegen: PBC's, anti-biotica, en zware metalen. Onze Pangasiusfilet voldoet aan de eisen/normen hieraan van de EU.
Naast deze drie kom je nog een andere groep stoffen tegen waar men zich zorgen over maakt ''pesticide''. Nu is het zo dat de EU daar geen eisen/normen voor heeft voor vissen. Simpelweg, omdat je niet verwacht dit tegen te komen bij visserijen, pesticide komen voor bij landbouwproducten. Nu heeft Kassa in 2010 Pangsius uit Vietnam 'onderzocht''. Ze hebben acht verschillende merken (uit Nederlandse supermarkten) naar een Lab in Duitsland gestuurd voor onderzoek. Net als bij ons kwam daar op PBC's, anti-biotica, zware metalen etc niks uit. Wat ze wel tegen kwamen waren twee pesticiden, hetgeen waar dus niet op getest wordt en controleert op wordt door de nVWA (geen EU regel hiervoor). Echter was het antwoord van nVWA het volgende:
''
De gevonden gehalten zijn erg laag en voor dat iemand zoveel Chloorpyrifos en Trifluralin binnen krijgt dat het wel schadelijk zou zijn, dan zou een volwassene gemiddeld zijn leven lang dagelijks meer dan 11 respectievelijk 21 kg van de vis moeten eten. ''
Als dit het enige is wat gevonden wordt bij acht lab testen (en dan ga ik er van uit dat ze ook echt op alles testen, want ze nemen pesticides mee en ze doen erg hun best de vis onderuit te halen), waarbij de waarde pas schadelijk is bij meer dan 11kg Pangasius per dag, dan stelt mij dat gerust.
''
Is dit andere dan de pangasius van de appie? Komt uit Vietnam dus kan dan toch aannemen dat het uit dezelfde bak smerigheid komt?''
Ik weet niet waar de AH het vandaan haalt. Als je onze Vietnam leverancier wilt weten, dan moet ik hier dinsdag even op terug komen wanneer ik bij Muscle Meat ben.

!
Thanks ScooB, duidelijk verhaal.
Ik gebruik de pangasius zelf om mijn maaltijd wat op te vullen met een eiwitbron die verder vrij neutraal in smaak is.
Misschien een leuk recept voor sommige. Dit is voor mij iig een recept waar ik al jaren bij zweer:
Rob G's astronauten voer
500 gr. kipfilet (verkrijgbaar bij musclemeat)
400 gr. Pangasius filet (verkrijgbaar bij musclemeat)
1 kg brocoli roosjes (verkrijgbaar bij musclemeat)
150 gram cashew noten (verkrijgbaar bij musclemeat)
275 gr. meergranen rijst
6 hele eieren / 200 ml vloeibaar eiwit (verkrijgbaar bij musclemeat)
Kruiden:
Peper
Paprika pikant poeder
Hot vurry poeder
Ketjap manis
Nodig:
Grote wokpan
Kookpan voor rijst
Kookpan voor brocoli
5 tupperware bakjes (400 ml)
Klaar maken:
1) Kook de rijst
2) bak de kip in blokjes
3) Voeg de kruiden toe bij de kip
4) snij de pangasius grof en bak mee met kip en kruiden (tot pangasius uit elkaar valt)
5) voeg de ketjap toe
6) warm de brocoli op
7) gooi de rijst bij de kip/pangasius en kruiden mix (rijst heeft wel kwartiertje gerust op dit moment)
8) schep alles goed door tot de rijst bruin is van de ketpap en kruiden
9) gooi de brocoli er bij en roer foed door
10) kluts de eieren / schenk uit musclemeat vloeibaar ei over de gehele mix
11) vuur beetje opstoken zodat het ei door het hele eten trekt en beetje aanbakt
12) gooi de cashew noten er door heen, roer goed door.
Dit alles is ca. 2500 gram eten. Ik verdeel het over 5 tupperware bakjes en vries ze in. Dit is mijn pre workout maaltijd.
Per maaltijd:
100 gram kip - 110 kcal, 0 kh, 23 e, 1,8 v, € 0,6
80 gram pangasius - 86 kcal, 0 kh, 15 e, 3 v, € 0,41
200 gram brocoli - 72 kcal, 5 kh, 7 e, 2 v, € 0,50
55 gram meergranen rijst - 206 kcal, 37 kh, 5 e, 1 v, € 0,25
30 gram cashew noten - 183 kcal, 8 kh, 5 e, 14 v, € 0,45
1,2 volledig ei / 40 ml ei - 60 kcal, 1kh, 5 e, 4 v, € 0,16
Totaal:
Kcal: 717
Kh's: 51 gr
Eiwit: 60 gr
Vetten: 27 gr
Kcals uit bronnen:
Koolhydraten: 204 = 30%
Eiwit: 240 = 35%
Vet: 243 = 35%
Kosten per maaltijd:
€ 2,38
Eet dit zo echt al jaren en het gaat er nog steeds goed in. De smaak is gewoon goed te doen.
Is de eerste keer dat ik de voedingswaarde uitreken van dit goedje. Komt nog mooi uit ook nog al zeg ik het zo.