XXL Nutrition

Na de dood ? wat is jouw visie erop ?

Jezus, heilige geest en god de vader. 1x1x1 = 1

Problem ?

Het sterk atheïsme (er bewust voor uitkomen dat goden niet bestaan) is een dogma, geen haar beter dan om het even welke aardse religie.

Het sterk atheïsme kan je juist nergens op baseren. De sterke atheïst heeft de arrogantie om met zijn huidige (waarschijnlijk zeer geringe kennis) uitspraken te doen over iets wat hij niet afdoende kan aantonen. De zwakke atheïst en agnost blijft voorzichtig en sluit bij voorbaat niets uit.

en hoe noem je iemand die uitspraken doet waarvoor hij denkt geldige redenen heeft, zonder het tegendeel apriori uit te sluiten? een bijna-sterke atheist?
Laten we het daarbij laten, en zowel mij als builderB daaronder scharen.

Daarmee ben ik met het bewust verwerpen van de mogelijkheid van het bestaan van het spaghettimonster ook geen haar beter dan welke aanhanger van een aardse religie dan ook.

Verder volledig eens met BuilderB.

Daarmee ben ik met het bewust verwerpen van de mogelijkheid van het bestaan van het spaghettimonster ook geen haar beter dan welke aanhanger van een aardse religie dan ook.

Verder volledig eens met BuilderB.

Ik geloof in jou, in Klaaswitz, hoe moet dat gezien worden?

Kan je uitleggen wat je hier mee bedoelt?

Ik hou graag opties open :-) Maw...het al dan niet bestaan van een hiernamaals is niet dmv natuurlijke middelen te bewijzen....het is...zeg maar...proefondervindelijke ontdekking. ;)

Wat ik echter zie als "de dood" is, gesimplificeerd, het eindigen van het bewustzijn dat het huidige ego vormt. Ik zie dat bewustzijn als expressie van processen (chemisch en mechanisch) binnen een bepaalde vorm (lichaam) die een bepaalde meerwaarde tot stand brengen (Past binnen de Gestalt theorieen).

Binnen de cyclus van leven valt het ene eindigende leven uiteen en wordt geassimileerd in het andere. Daarmee draagt het bij aan nieuw leven...en voedt dus zo een nieuw bewustzijn.

Aangezien het besef van ego stopt na de dood...omdat simpelweg de meerwaarde van de som der delen wegvalt door het uitvallen in delen (gesimplificeerd)....vermoed ik dat er geen besef is van deze overgang.

Maar wie weet...

Ik ben echter er van overtuigd dat er geen echt "groter plan" bestaat...en hoewel ik er persoonlijk niet in geloof sluit ik nergens het bestaan van een hogere entiteit of bewustzijn uit ... ik geloof alleen niet in een opperwezen dat eeuwig en altijd is.

Deze zin gaat alle discussie te boven, karma.

Thnx...

Iets als 'uit elkaar gevallen zijn'? :D

Meer als "niet levend" ?? :p

Het klinkt al net zo vaag als een willekeurige zin uit de bijbel of koran.

Sowieso gaat je lichaam over naar een andere staat van 'zijn', de atomen in je lichaam gaan de grond in, worden opgegeten door andere levende dieren en planten, dus eigenlijk kom je ook terug in een nieuw leven als plant en/of dier. Dat is dus letterlijk een andere staat van 'zijn'.

Maar het kan net zo goed betekenen dat hij gelooft dat zijn geest ook behouden blijft en hij verder zal leven in één of andere nieuwe vorm. Of dat een bewustzijn inhoudt wordt niet duidelijk gemaakt.

Hoe dan ook is het een geloof als een ander. Misschien wel een nieuw geloof? Het klinkt in elk geval niet gekker dan pakweg het boeddhisme.

Precies...geloof is in mijn ogen geen probleem...zolang het maar persoonlijk is en tussen het individu en de al dan niet toepasselijke schepper of afwezigheid van schepper. Zodra geloof overgaat in religie en er een zendingsdrang bij komt kijken wordt het in mijn ogen gevaarlijk.

na je dood voel je hetzelfde als ervoor, niks dus.

we zien wel , er is nog niemand terug gekomen om te zeggen goe het zit .

er zij wel eens iemand tegen mij je lichaam is dood , maar je geest vervliegt .
de andere denken zo de andere zo .

ik ben er niet mee bezig ben nog niet van plan om dood te gaan .
eerst nog goed genieten van het leven .

It will be just like starting over. Wijze woorden van John Lennon, weliswaar niet over de dood maar wel evengoed toepasselijk erop. Dat is wat ik ergens ook geloof, dat je na de dood terugkeert naar je geboorte (na een tijd lang in een toestand van 'zijn' te zijn zonder bewustzijn, stilte) en dat je geest weliswaar terug gereset wordt, je je leven dus opnieuw beleeft zonder herinnering ervan, en dus terug identiek verloopt, je zowel alle genot als pijn terug opnieuw beleeft. Als je ervan uitgaat dat de tijdslijn in een cirkel loopt en geen eindpunt en beginpunt heeft tenminste. Dit gebeuren van opnieuw geboren worden is dan ook oneindig. De eeuwige wederkeer dus eig van Nietzsche.

Laatst bewerkt:
Ik vind het eigenlijk maar arrogant om te denken dat je zo speciaal bent dat je ofwel na de dood in een vrolijk hemeltje beland, ofwel opnieuw geboren wordt ofwel op een ander manier bestaat. Zo speciaal ben je niet, insignificant klein stipje dat maar een jaartje of 80 leeft. Deal with it.

Ik vind het eigenlijk maar arrogant om te denken dat je zo speciaal bent dat je ofwel na de dood in een vrolijk hemeltje beland, ofwel opnieuw geboren wordt ofwel op een ander manier bestaat. Zo speciaal ben je niet, insignificant klein stipje dat maar een jaartje of 80 leeft. Deal with it.

probeer die gedachtengang maar eens te promoten op grote schaal, mensen kunnen dit niet aan:)

+ 1 Getuigt idd van enorm veel pretentie en niet op waarde schatting van deze aarde en het leven.

Terug
Naar boven