XXL Nutrition

Nederlandse militair gesneuveld in Uruzgan

de nederlandse overheid is verantwoordelijk voor zijn dood

- ze rijden o.a. rond in OPEN jeeps ( en nog steeds het geval er komen geen wijzigingen )
- er was geen gewonden verzorgens wagen aanwezig in het anders dan gebruikelijk kleinere convooi
- men vind dat het daar erg vriendelijk was en er geen dreigingen waren van gevaar........
ik zeg maar 1 ding.... taliban-zelfmoordaanslag en daar aanwezig zijn............

dat dit zou gaan gebeuren lag voor de hand en zal zeker nog wel een paar keer gebeuren en puur met geluk zullen we zien of het hier bij blijft.....

opnieuw iemand

NIEUWS

18-06-2007 14:29
NEDERLANDSE MILITAIR KOMT OM IN AFGHANISTAN
In Afghanistan is de 44-jarige sergeant-majoor Jos Leunissen om het leven gekomen bij gevechten rondom Chora. Drie van zijn landmachtcollega’s van het 13e Infanteriebataljon van 11 Luchtmobiele Brigade raakten gewond.

De nabestaanden van sergeant-majoor Leunissen en de families van de drie gewonden zijn inmiddels ingelicht. De gewonden zijn allen in stabiele toestand en bevinden zich in het militair hospitaal op Kamp Holland in Tarin Kowt.

Omdat de gevechten nog steeds bezig zijn, gaat Defensie niet verder in op de details, het aantal omgekomen Talibanstrijders of de voortgang van de operatie.

De ontwikkelingen rondom Chora ontstonden nadat op 26 april de checkpost Kala Kala ten westen van deze stad tijdelijk in handen viel van vijandelijke strijders. Nederlandse eenheden waren op dat moment aanwezig. Sinds die tijd is hun aanwezigheid uitgebreid.

Chora is een middelgrote stad ten noorden van Tarin Kowt, aan het einde van de Baluchipas. De Taliban acht Chora van strategische waarde. Het afgelopen weekend heeft de Taliban een aantal aanvallen uitgevoerd op controleposten van de politie en de druk verder opgebouwd. De steun van de Nederlandse Task Force Uruzgan (TFU), op verzoek van de provinciale autoriteiten en president Karzaï, is daarom van grote waarde, en wordt gewaardeerd door de lokale bevolking. Vrijwel het hele weekend leverden Afghaanse veiligheidstroepen en ISAF-eenheden (zowel Nederlandse als Australische) zware gevechten met de Taliban. Daarbij is vanuit Tarin Kowt ondersteuning geleverd met de Pantserhouwitser, en is vele malen luchtsteun geleverd door zowel Nederlandse als ander ISAF-eenheden.

Samen bewaren ze de veiligheid om zo de inktvlek uit te breiden naar het noorden. Daarnaast wordt aan wederopbouw gedaan en worden bijeenkomsten gehouden. Dit alles heeft tot op heden resultaat gehad.

rip :sad:

Tja dat risico is nu eenmaal inbegrepen in dit soort missies...

evengoed RIP

Het is gewoon k*t. Ze vechten op dit moment tegen honderden talibanstrijders. Dat heb je liever niet. Ze moeten gewoon iedereen weghalen en een paar daisy cutters erop pleuren. Oprotten met die mong*len.

Ironisch genoeg bestond bij aanvang v/d missie de indicatie dat er circa 300 taliban strijders in dat gebied zaten. Volgens de Taliban zelf zijn ze daar met z'n 15.000 man actief.

Nu zat dat aantal 15.000 wel zwaar overdreven zijn, maar al is het 1/3de, 5.000 dan is het alsnog een grove misschatting met het vertrek en de planning.

het is toch logisch dat er een kans is dat er 1 of een paar doodgaan! het is de nederlandse overheid die perse mensen wil sturen maar als er is wat gebeurt dat staan ze potverdomme nog gek te kijken ook!! en voor degene die er heen gaan eigen schuld! die kans is er nou eenmaal !

Heb zelf 5 jaar in dienst gezeten, doet me ook pijn om zulke trieste berichten te horen. RIP.

Het is gewoon k*t. Ze vechten op dit moment tegen honderden talibanstrijders. Dat heb je liever niet. Ze moeten gewoon iedereen weghalen en een paar daisy cutters erop pleuren. Oprotten met die mong*len.

Wtf hebben ze daar in de eerste instantie te zoeken, man?
"Terrorisme bestrijding"... Situatie wordt alleen maar slechter met de dag.

gewoon wegblijven man, wat heeft Nederland er ook te zoeken als hielenlikkertje van de USA

Ach, olie is nu eenmaal belangrijk he. Een soldaatje meer of minder zal de geldwolven niks uitmaken.

Zonde om te sterven voor niks.

Wtf hebben ze daar in de eerste instantie te zoeken, man?
"Terrorisme bestrijding"... Situatie wordt alleen maar slechter met de dag.

Ze zouden daar heen zijn gegaan om wederopbouw te doen. Toen wist de politiek al dat daar niets van terecht zou komen. De jongens en meisjes die in het leger zitten houden er over het algemeen geen rekening mee dat ze daadwerkelijk moeten vechten voor hun leven. Iedereen roept hier heel stoer dat het hun eigen schuld is, maar het is meer de schuld van de overheid. Ze hebben jarenlang geen reeel beeld geschetst dat ze in dit soort situaties terecht konden komen.

idd ja eropbouw MY ASS

hij is hoe erg het ook mag zijn voor de familie nutteloos gestorven

Ze zouden daar heen zijn gegaan om wederopbouw te doen. Toen wist de politiek al dat daar niets van terecht zou komen. De jongens en meisjes die in het leger zitten houden er over het algemeen geen rekening mee dat ze daadwerkelijk moeten vechten voor hun leven. Iedereen roept hier heel stoer dat het hun eigen schuld is, maar het is meer de schuld van de overheid. Ze hebben jarenlang geen reeel beeld geschetst dat ze in dit soort situaties terecht konden komen.

Dit is dus precies wat ik bedoel!

Het gaat hier om het Leger!
De jongens en meisjes in het leger(!) hebben zich niet alleen aangemeld om wederopbouw te doen hoor... dat ze moeten vechten voor hun leven vind ik meer dan logisch, het is geen club waar je zomaar fftjes in gaat voor de gezelligheid, het is het defensie (en nu dus aanval) mechanisme van een land.

Dat er bericht gegeven wordt dat er doden vallen tot daar aan toe, maar dat iemand het raar vindt dat er uberhaupt doden vallen kan ik met mijn b**kes niet bij! Het gaat hier nogmaals om het L-E-G-E-R!
No offence tegen jou bro, maar ik vind het raar dat mensen ervan opkijken dat er dode vallen in Afghanistan.

Mijn punt wordt btw ook meer dan duidelijk gemaakt in die domme TV reclames... Dat je WEL uitgezonden kunt worden, maargoed dat je er dood kúnt gaan vind ik meer dan logisch...
Dat de jongens en meisjes dat niet in kunnen zien (de jongens en meisejes in mijn omgeving btw wel, die zeggen zelf dat er een kans is dat ze niet meer terug kunnen komen maar daar hebben zij schijt aan) ligt meer aan hen dan aan de overheid.

Dit is dus precies wat ik bedoel! .....dan aan de overheid.

Hier ben ik het wel mee eens. Het komt meer op me over dat de meeste het leger zien als een stoer baantje waar je veel sport en soldaatje speelt.

Toch blijf ik het zeker k*t vinden voor de mensen die thuis zitten en horen dat hun naaste is overleden.

Hier ben ik het wel mee eens. Het komt meer op me over dat de meeste het leger zien als een stoer baantje waar je veel sport en soldaatje speelt.

Toch blijf ik het zeker k*t vinden voor de mensen die thuis zitten en horen dat hun naaste is overleden.

Idd, en dan ook nog eens echt voor "het geld" gaan...
No offence, maar uiteindelijk verdien je er geen zak aan... Gevarengeld is er niet voor niets he! Dat zowat de helft gek terug komt uit een écht oorlogsgebied een tiende dood gaat is gewoon mogelijk... Kun je wel blij zijn met je 80 euro per dag gevarengeld, maar je moet wel begrijpen dat het ergens voor dient.

Defensie is een beroep met een groot risico.
Als je word uitgezonden is het soms idd wat anders als met de playstation spelen op de kazerne.
Ik heb veel maatjes in het leger of voormalig in het leger.

2 zijn er na afghanistan geweest.

1 deel van de NL werd echt in een relaxt gebeuren geplaatst (kamp holland).
Andere groep mochten zelf het kamp opbouwen enz.

Ik heb heel wat video's gezien van hun mobiele telefoontjes en dergelijke.
Is dus op bepaalde gebieden serieuze shit.

In het begin was het zo dat ze er vanuit konden gaan dat wanneer kinderen naar het konvooi kwamen er weinig zou gebeuren. Wanneer kinderen wegbleven was het foute boel.
Maar ook daar is al 1 en ander in veranderd.

Over de aantallen Taliban strijders:
Maatje van me is later gegaan (september voor 6 weken).
Dit omdat de troepenopbouw dermate groot was (10-20.000) dat er extra teams werden uitgezonden om de troepen te beschermen.
Dus die 300 zit er idd ver naast.

Terug
Naar boven