MuscleMeat

Nieuwe Einstein

Status
Niet open voor verdere reacties.
ach, t'is allemaal relatief ! :)

Dat van die paal weet ik niet Rob, maar er is wel een beroemd expirement uit de jaren 70 waarin de relativiteitstheorie van Einstein werd getest. De afwijkingen zijn klein, maar gaven wel aan dat tijd inderdaad een relatieve component is.

Hafele and Keating Experiment

"During October, 1971, four cesium atomic beam clocks were flown on regularly scheduled commercial jet flights around the world twice, once eastward and once westward, to test Einstein's theory of relativity with macroscopic clocks. From the actual flight paths of each trip, the theory predicted that the flying clocks, compared with reference clocks at the U.S. Naval Observatory, should have lost 40+/-23 nanoseconds during the eastward trip and should have gained 275+/-21 nanoseconds during the westward trip ... Relative to the atomic time scale of the U.S. Naval Observatory, the flying clocks lost 59+/-10 nanoseconds during the eastward trip and gained 273+/-7 nanosecond during the westward trip, where the errors are the corresponding standard deviations. These results provide an unambiguous empirical resolution of the famous clock "paradox" with macroscopic clocks."

J.C. Hafele and R. E. Keating, Science 177, 166 (1972)

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/relativ/airtim.html

Sneller dan lichtsnelheid kan trouwens niet voor normale materie, dat is ook een gevolgtrekking van de speciale relativiteitstheorie van Einstein. Hoe dichter de lichtsnelheid genaderd wordt, des te meer de massa toenoemt van het object. In principe loopt dit door tot in de oneindigheid, waarbij de lichtsnelheid nooit zal worden gehaald of overschreden.

maar ik snap het verband niet tussen sneller reizen dan het licht en terug reizen in de tijd... kan iemand het idee erachter even kort samenvatten?:)

of is het zoiets als dit:

je bouwt een raket en gaat met een snelheid van sneller dan het licht van de aarde af. Je haalt het licht van de aarde in en op een gegeven moment kon je licht van de aarde tegen wat 2000 jaar trug van de aarde afgezonden werd. Dit licht vang je op met een super telescoop ofzo en je ziet daardoor de beelden die dit licht met zich mee draagt (en dus kijk je naar wat er 2000 jaar gelede gebeurde.

Laatst bewerkt:
Ff de speciale relativiteitstheorie samenvatten ? ;) Alleen het begrijpen op zich kost al aardig wat tijd, laat staan samenvatten. VPRO heeft nog wel eens docu's uitgezonden waarin alles goed werd uitgelegd.

• Topic Starter Topic Starter
Je hebt helemaal gelijk ericR, het was geen paal maar in een sataliet rondom de aarde... :o Moet toch eens wat minder gaan palen want ik word obsessed ;)

Maaruh, het gaat om het idee he :)

Wat je zegt over oneindig veel massa door mega hoge snelheden. Daardoor krijg je toch ook zwarte gaten niet? Daar is de massa ook zo ontzettend hoog (oneindig hoog) dat deze zo'n grote zwaartekracht heeft en daardoor zelfs het licht doet afbuigen en helemaal naar zich toe trekt.

Sneller dan lichtsnelheid kan trouwens niet voor normale materie, dat is ook een gevolgtrekking van de speciale relativiteitstheorie van Einstein. Hoe dichter de lichtsnelheid genaderd wordt, des te meer de massa toenoemt van het object. In principe loopt dit door tot in de oneindigheid, waarbij de lichtsnelheid nooit zal worden gehaald of overschreden.

Dit is 1 theorie ja :) er zijn nog veel andere theorien. Bijvoorbeeld een theorie die dit principe weergeeft.
Je zit in een ruimteschip en je ziet een lichtstraal voor je, je verhoogt je snelheid naar die dat van het licht, maar tot je verbazing gaat die lichtstraal met dezelfde snelheid van je af als eerst. Je blijft je snelheid verhogen maar het verschil tussen jou en die lichtstraal blijven gelijk, ook als je weer snelheid vermindert. Hierdoor is de snelheid van het licht niet en wel te halen.
Deze anti-einstein theorie zit zo degelijk in elkaar dat het het heelal kan verklaren op een misschien nog wel betere wijze dan die van einstein (het onderzoek hiernaar is alleen nog niet geheel compleet) :D

ja ja..... als ik aan het bier zit verzin ik ook wel eens van die theorieen.

Rob, dat is een gevolgtrekking van de algemene relativiteitstheorie, een zwart gat is een zo grote samengeklonterde hoeveelheid massa bij elkaar (op een zeer klein oppervlak) dat het tijd-ruimte continuum wordt verstoord. Hierdoor zal dan ook binnen het zwarte gat de tijd zo goed als stil staan, aangezien de deeltjes er toe aangetrokken op den duur worden aangetrokken met snelheden die de lichtsnelheid benaderen.

Een zwart gat onstaat waarschijnlijk bij sterren die exploderen in een supernova explosie. Deze sterren hebben een massa die enkele malen groter is dan onze zon.

Laatst bewerkt:
:) Wazig is dat eigenlijk he...

Laatst was r op national geografic ook een super vette docu over het universum. Ging over het onstaan van het universum, zwarte gaten, zwarte energie (tegenpool van zwaartekracht) welke zorgt voor het expanderen van het universum en op het einde ook over paralell universe. Erg vaag, maar wel erg tof om te zien. Moet eens kijken of die docu niet ergens te downloaden is of zo...

braadkip zei:
Dit is 1 theorie ja :) er zijn nog veel andere theorien. Bijvoorbeeld een theorie die dit principe weergeeft.
Je zit in een ruimteschip en je ziet een lichtstraal voor je, je verhoogt je snelheid naar die dat van het licht, maar tot je verbazing gaat die lichtstraal met dezelfde snelheid van je af als eerst. Je blijft je snelheid verhogen maar het verschil tussen jou en die lichtstraal blijven gelijk, ook als je weer snelheid vermindert. Hierdoor is de snelheid van het licht niet en wel te halen.
Deze anti-einstein theorie zit zo degelijk in elkaar dat het het heelal kan verklaren op een misschien nog wel betere wijze dan die van einstein (het onderzoek hiernaar is alleen nog niet geheel compleet) :D

Jah is dat niet die theorie die zeg maar alle theorien samen vat. 1 grote theorie die de basis van al het bestaan is...?

Ze weten nu toch ook nog steeds niet echt zeker of licht nu deeltjes (fotonen) of golven zijn? Het lijkt allebei te kloppen. Ik meen dat met die nieuwe theorie dat soort zaken ook verklaard kunnen worden. Maarja, dat heb ik me ook maar laten vertellen.

Een goede docu over de superstring theorie is : The Elegant Universe. Gelukkig stond de DVD er van in een nieuwsgroep kort geleden.

De GUT (great unifying theory) is iets anders dan wat Braadkip zegt. De GUT bundelt de vier bekende krachten :

sterke kernkracht
zwakke kernkracht
electro magnetische kracht
zwaartekracht

in 1 nieuwe kracht, maar er is nog niet genoeg bewijs gevonden om een tot een sluitende theorie te komen.

Deeltjes of golven heeft te maken met de quantummechanica, op dat quantumniveau gedragen deeltjes zich zowel als golven en als vaste deeltjes.

Als jij het zegt bro :)

Kun je die docu nergens downloaden of zo...?

zoek anders gewoon met google naar black holes enz enz.

staat echt veel info op en is zeeeeeer interessant om te lezen

vooral die plaatjes zijn heel mooi :)

HA! zie nou wel! jullie zijn ontmaskerd! Dat stoere krachsportgedoe is maar een dun laagje vernis, daaronder zijn jullie allemaal ongelooflijke nerds!
@ Ericr: ik heb thuis ook nog een dvdtje over superstrings hehehehe.

Weet je wat trouwens ook cool is: als je een bundel licht vlak langs een planeet stuurt dan buigt dat licht onder invloed van de zwaartekracht van die planeet iets af. Dat is een experiment die bewijst dat licht een bepaalde massa heeft.

Licht word afgebogen omdat de zwaartekracht van die planeet of ander object voor een kromming zorgt in het tijd/ruimte continuum. Dus de planeet/ster heeft geen directe invloed op de fotonen maar wel op de baan die het licht volgt.

okay, you lost me there friend.
De paar hersencellen die ik nog over heb laten me effe in de steek.....

Dit is 1 theorie ja er zijn nog veel andere theorien. Bijvoorbeeld een theorie die dit principe weergeeft.
Deze anti-einstein theorie zit zo degelijk in elkaar dat het het heelal kan verklaren op een misschien nog wel betere wijze dan die van einstein (het onderzoek hiernaar is alleen nog niet geheel compleet)

En het grappige is DIT IS DE RELATIVITEITSTHEORIE van einstein. :D

Die zegt namelijk dat te tijd langzamer gaat lopen voor je naarmate je de lichtsnelheid nadert. Oftewel alles om je heen gaat sneller , oftewel die lichtstraal gaat nog steeds met de lichtsnelheid van je af. De relativiteits theorie is niet 1 ding, het zijn een hele hoop stellingen en formule's en gedachten.

Dat van dat in de tijd terugreizen is niet echt samen te vatten, dat is een heel verhaal. Hoge snelheden zijn niet meer bij elkaar op te tellen, maar hebben te maken met de verandering van de hoek tussen de afstand en de tijdas en de een lichtkegel.
Ik heb even voor je gezocht op google, en als je een beetje engels kan is dit een leuke goede simpele site om de relativiteits theorie een beetje te snappen( de beginselen dan )
http://physics.syr.edu/courses/modules/LIGHTCONE/introduction.html

Succes , in 6v had ik hem een keertje door... Maar nu 3 jaar verder ben ik het alweer kwijt :(

Ericr zei:
Licht word afgebogen omdat de zwaartekracht van die planeet of ander object voor een kromming zorgt in het tijd/ruimte continuum. Dus de planeet/ster heeft geen directe invloed op de fotonen maar wel op de baan die het licht volgt.

Jah in die docu besteedde ze ook aandacht aan de gedachte dat het hele heelal door de ongelofelijke massa ook een kromme vorm zou hebben. En dat deze zo krom kon zijn dat het zeg maar een cirkel zou vormen. Zodat je dus tijdens het reizen door de ruimte na verloop van tijd weer op hetzelfde punt terug zou komen. Maar daarvoor was te weinig massa. Daarom werd bedacht dat het grote gemis aan massa opgevuld zou worden door zwarte massa en zwarte energie.

Naja, ik vind het gewoon zo'n bizarre gedachte. Want het universom groeit dus schijnbaar nog steeds (omdat de zwarte energie sterker is dan de zwaartekracht). Maar wat zit r dan BUITEN het universum?? Uhhh...? Niets...?? Maar wat is dan niets??? Of, wat ze in die docu ook zeiden, meer universums, ofwel, paralell universe. Waar dus ook eenzelfde wereld bestaat als wij hier kennen. Dat daar op dit moment dus ook een Rob G in zijn stage tijd zit te DBB'en. Het moet nie gekker worden! :) :nut:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven