MuscleMeat

Nieuwe Einstein

Status
Niet open voor verdere reacties.
hehe ja

net zoals wat er voor de oerknal was? misschien is de oerknal wel een cycles en dat dit het 4e heelal is.. of het 1000e.. maar wat was daar voor dan? of was het heelal er altijd al (en dit is dan helemaal niet voor te stellen) :)

hopelijk kom je er na je dood achter :)

Lauw ik zal het even proberen uit te leggen ;)

Iedere object met materie dat zich in de ruimte bevind oefent dmv zwaartekracht een invloed uit op wat Einstein het tijd/ruimte continuum noemt. Dat tijd/ruimte continuum is dus eigenlijk weer het heelal zelf.

De algemene relativiteitstheorie geeft aan dat de ruimte niet recht loopt, maar af kan buigen. Dit dus onder invloed van de objecten die zich in de ruimte bevinden.

Als voorbeeld, neem een stuk buigbaar metaal en zie dat als een gedeelte van de ruimte, plaats nu een sterke magneet dichtbij dat stuk metaal. Die sterke magneet stelt dan bijvoorbeeld een planeet voor. Het stuk metaal dat de ruimte voorstelt zal dus onder invloed van die magneet afbuigen (zwaartekracht). Als je nu dus langs dat stuk metaal een lichtbundel zal schieten zal het dan ook zijn dat die lichtbundel niet meer in een rechte lijn beweegt, maar door de buiging van het metaal meebeweegt met de kromming in het tijd/ruimte continuum.

Dit is even een simpele voorstelling, op het web genoeg pics te vinden die het vrij duidelijk uitbeelden.

• Topic Starter Topic Starter
EricR die karma houdt je van me tegoed bro, ik kan hem nu ff niet geven :)

Ik ga eens ff op internet checken of ik die docu nog tegen kom :)

aah ok dat is een duidelijk voorbeeld :)

daar is toch ook dat warp principe op gebaseert?

zoiets dat je een gram tijd-ruimte krommend materiaal neemt en daarmee een bel om een ruimteschip maakt, en als je dat op de juiste wijze om het schip heen kromt dan worden vertrek en eindpunt naar elkaar toegebracht, zodat je warp snelheid kan bereiken. zoiets toch?:)

Mysterious Universe: Final Frontier
60 mins

Kosmologen geven antwoord op duizelingwekkende vragen over de vorm en omvang van de kosmos. Door straling uit het begin van de tijd te decoderen ontdekken ze de grenzen en het uiteindelijke lot van het universum.

Straks op tv (National Geografic)
20 Mei 2004, 11:00 pm
21 Mei 2004, 2:00 am
27 Mei 2004, 12:00 pm
28 Mei 2004, 6:00 pm

Volgens mij was het deze docu, dus kijken allemaal!!! :)

Voor al onze wannabe nerdjes in spe, ik heb de online versie gevonden van The Elegant Universe ! ;)

http://www.pbs.org/wgbh/nova/elegant/program.html

Verplicht kijkvoer als je wat wilt weten over relativiteit, string theorie, quantum mechanica en nog een zooi onderwerpen.

Ericr zei:
Een zwart gat onstaat waarschijnlijk bij sterren die exploderen in een supernova explosie. Deze sterren hebben een massa die enkele malen groter is dan onze zon.

wat gebeurt is dat de massa gecombineerd met de energie van de supernova explosie zo groot wordt dat de atomen afbreken en de kernen die normaal op een ruime afstand van elkaar staan boven op elkaar vallen. Dezelfde massa die die ster eerst had neemt ineens een factor miljard (ik roep maar een getal) minder plaats in, vandaar dat de dichtheid zo gigantisch wordt. Onze zon heeft inderdaad te weinig massa om tot zwart gat te vervallen.

Atomen zijn vrij ruim (leeg), als je een kern zou vergroten tot een sinaasappel, dan draaien de electronen ongeveer op een afstand van een gehele aarde eromheen.... (een zwart gat is dan een kist sinaasappels in deze vergelijking).

wazzup zei:
wat gebeurt is dat de massa gecombineerd met de energie van de supernova explosie zo groot wordt dat de atomen afbreken en de kernen die normaal op een ruime afstand van elkaar staan boven op elkaar vallen. Dezelfde massa die die ster eerst had neemt ineens een factor miljard (ik roep maar een getal) minder plaats in, vandaar dat de dichtheid zo gigantisch wordt. Onze zon heeft inderdaad te weinig massa om tot zwart gat te vervallen.

Atomen zijn vrij ruim (leeg), als je een kern zou vergroten tot een sinaasappel, dan draaien de electronen ongeveer op een afstand van een gehele aarde eromheen.... (een zwart gat is dan een kist sinaasappels in deze vergelijking).

Waar blijven die electronen dan eigenlijk? Die hebben dan toch niet echt ruimte om om die neutron+proton te draaien? Of zit ik r nu helemaal naast te denken...?

Waar blijven die electronen dan eigenlijk? Die hebben dan toch niet echt ruimte om om die neutron+proton te draaien? Of zit ik r nu helemaal naast te denken...?

Die electronen zullen ook niet meer draaien, die zitten helemaal vast in dat opeen gepakte stuk massa. Even ter vergelijking, een speldenkop van een stuk zwart gat zou het gewicht hebben van de hele aarde, maf he ?

En nog een makkelijkere manier om je de zwaartekracht van een zwart gat voor de stellen dat met het stuk magneet is door een trampoline.

In feite is de ruimte een 3d trampoline.
En als je iets zwaars op een trampoline legt deukt hij in als een trechter, als je er dan een balletje ( een licht deeltje ) overheen rolt wordt die afgebogen, het volgt immers het textiel van de trampoline. Bij een zwart gat is die trampoline zo sT en diep ingedeukt dat het deeltje niet wordt afgebogen maar erin valt en er niet meer uit komt, net zoals een golfballetje wel eens een paar keer om een gat heen rolt om er uiteindelijk helemaal in te verdwijnen.

Je kunt het nog gekker maken, in feite gaat het deeltje gewoon in een rechte lijn vooruit voor z'n gevoel, het volgt gewoon het "textiel van het ruimte-tijd continuum. Maar voor iemand die van buitenaf kijkt maakt het een bocht.

ik heb ook een zwart gat, en af en toe komen daar ook voorwerpen uit met een flinke massa.

Lauw zei:
ik heb ook een zwart gat, en af en toe komen daar ook voorwerpen uit met een flinke massa.

Zolang er geen voorwerpen met een flinke massa íngaan zou ik me geen zorgen maken ;)

Whahaha, Lauw & MMS :roflol:

hahaha. mijn zwarte gat heeft anders ook een zwaartekracht op bepaalde individuen.
Maar die krijgen gewoon een vuistslag met de snelheid van het licht in het gezicht zodat ze sterretjes & fotonen zien. (ingewikkelde natuurkunde in de praktijk gebracht). Mijn vuist (genoemd X) verplaats zich met een bepaalde versnelling richting het aangezicht (genoemd y) van een persoon. De potentiële energie van X wordt bepaald door de versnelling en de massa van de vuist. Als de energieoverdracht op Y een bepaald punt bereikt zal de eigenaar van Y onder invloed van de zwartekracht tegen de grond aan slaan. Als x echter y mist dan zal dit tot gevolg hebben dat de persoon zijn eigen vuist met een bepaalde versnelling richting mijn gelaat zal verplaatsen. Dit is de wet van Newton, actie = reactie.

Whahaha, kijk als ze het op school zo eens uitgelegd hadden dan was het me waarschijnlijk een stuk duidelijker geworden!!! :D

:mier:
Het is actie = - reactie :)

Rob G zei:

die negatieve electronen zullen wel gaan knuffelen met die positieve protonen gok ik.

knuffelen!? leer mij die negatieve electronen kennen! die doen wel iets meer als alleen knuffelen, stelletje viespeuken!

Alles balt zich samen tot een singulariteit in het centrum van het zwarte gat, dit is een punt met oneindige dichtheid. In principe gaat dit buiten alle natuurkundige wetten die ons bekend zijn, in zo'n singulariteit houden tijd en ruimte dan ook op met bestaan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven