- Waardering
- 12.184
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Pff volgens mij ben ik iets te hard van stapel gelopen met het squatten. Zo stijf als een hark van de spierpijn in m'n benen. Denk niet dat dit voor de training morgen over is. Ook mijn onderrug voel ik behoorlijk, alsof ik een hele dag gestaan heb op een festival ofzo. Morgen maar squatten met alleen lege stang of gewoon helemaal even skippen?

Valt mee. Ik was kort geleden na een lange bulk 105kg, met een laag vet. Bij m'n vorige cut tot 90kg was ik 11-12% en zag er eigenlijk beter/groter uit, nu iets van 100 bij 14, en het begint weer een beetje ergens op te lijken dus ik hoop dat ik die 100kg kan vasthouden en het lukt op 10% te komen. Maar ik scheel praktisch niks van jou toch?btw krisk, valt me toevallig op dat je 1,90 bent met 100kg is dat met laag vp? zo ja dan ben je namelijk best groot![]()
72 uur rust en lichaamsdelen trainen na 2-3 dagen gaat niet echt op met een 3 keer per week fullbody beginners schema? Ik kan het begrijpen als je voor de spierpijn wat extra rust inlast, daar niet van, maar dat is niet de bedoeling met het programma. Het zou ook eigenlijk niet nodig moeten zijn.
Aan de andere kant hoort het niet bij het programma om met gewicht op de stang te beginnen, dus dat corrigeren met wat extra rust is geen verkeerde keuze.
Probeer in elk geval met de lege stang (20kg) te beginnen, zo vermijd je je huidige max, voor zover je die hebt, nog een paar wekenen en daarmee waarschijnlijk ook de spierpijn en andere problemen.
Valt mee. Ik was kort geleden na een lange bulk 105kg, met een laag vet. Bij m'n vorige cut tot 90kg was ik 11-12% en zag er eigenlijk beter/groter uit, nu iets van 100 bij 14, en het begint weer een beetje ergens op te lijken dus ik hoop dat ik die 100kg kan vasthouden en het lukt op 10% te komen. Maar ik scheel praktisch niks van jou toch?

Ik vind krachttraining echt tien keer zo leuk sinds ik besloten heb nooit meer die machines aan te raken![]()
Ja, goed is dat he?! Dan zijn er ineens veel meer aandachtspunten maar je weet ook dat je beter traint en stabilisator-spieren beter meetraint.
Ja zeker. Zit meer uitdaging in. Het voelt ook meer als een 'echte' sport vergeleken met de machines. En het verdiepen, lezen, filmpjes bekijken enzovoort is ook leuk.
@Krisk: geldt het met lege stang beginnen dan ook voor de deadlift? En mocht de stang tien kilo zijn, dan beginnen met tien kilo op de stang? Vanavond weet ik eindelijk hoeveel die stang weegt.
.Is er geen weegschaal? Anders even voelen of het gelijk voelt als een schijf van 20?Die lui in de sportschool...echt..wtf...de één zegt dat ie 17 kilo is, ik uit wantrouwen nog een andere instructeur vragen en ja hoor.. die zegt dat ie 21 kilo is :S. Het was volgens hem wel een 'olympische spelen ding' dus ik ga maar vanuit dat hij 20 kilo is haha.
http://www.bodybuilding.com/fun/tya4.htmMensen in de sportschool brachten me wel weer in verwarring bij de squat.
Je gebruikt bij alle oefeningen dezelfde barbell.Welke barbell gebruik je bij de press en bent over row? Een lichtere neem ik aan? Anders ben ik de eerste tijd vrij beperkt met opwarm setjes.
.Het gaat niet om hoe groot hij is, maar het gaat om hoe je het gebruikt - ik bedoel hoe zwaar het is. Je wilt toch gewoon met 20kg beginnen, en dat is het gewicht van standaard olympische barbbells van 28mm x 2m20.Alle oefeningen dezelfde barbell? Hm, de barbells die standaard bij de bench press bankjes horen zijn wel kleiner en lichter dan dat enorme ding bij het squat reck.
Ja. Je begint met weinig gewicht ook omdat je de zwakste schakels in elke oefening moet trainen, en dat gaat anders niet goed. Bij squats en deadlifts is de onderrug essentieel voor een goede houding.Dat gevoel in de onderrug, ik zie er veel topics over, kan het ook nog een beginners ding zijn? Dat het nog wat te slap is bij mij? Ik voel zelfs mijn buikspieren na het squatten en mijn rug rechthouden bij deadlift kost ook wel aardig wat 'kracht'.
Vooral op de press zul je heel weinig gewicht aan kunnen, helaas. Deze zal ook het eerst en het vaakst vastlopen en het minst vooruitgang boeken.Ik vond de standing shoulder press op de Rippetoe manier nog wel aardig pittig trouwens met 20 kilo.

Ik heb nog wat last van mijn onderrug. Niet bij mijn ruggegraat maar ernaast. Vind het moeilijk te oordelen of dit overbelasting is of spierpijn. Geen idee of het komt door het squatten of door een slecht uitgevoerde BOR. Ik heb een paar keer met bolle rug de barbell van 20 kilo van de vloer opgetild om vervolgens pas in de juiste houding te gaan staan.
Morgen staat Squat, Bench Press en Deadlift op het programma. Als ik nog steeds last heb dit wat rustiger aan doen of zelfs skippen?
uhm niet handig om Squat en Deadlift op een dag te trainen zeker als beginner.
Dit gaat gewoon niet lekker samen.
Zelf vind ik het lekker om eerst borst te trainen om daarna te deadliften en als laatste biceps of triceps te trainen ligt er aan hoe druk het is bij mij.
Wat betreft de last van je onderrug zou ik niet gaan deadliften als je er nog beetje last van heb.
Bench press kan je met gemak doen. Je bent dan in een liggende positie en er word geen druk uitgeoefent op je rug.