AndroidHealthClinic

Noob Rippetoe: vraag mbt focus techniek - gewicht

Weet je al of je stang 20kg is?

In principe had je al met de lege stang moeten beginnen, dus ik zou zeggen doe dat morgen of maak er 25kg van zodat je op schema zit alsof je gister 20kg gedaan hebt. Overslaan lijkt me (dan) niet nodig.

Laatst bewerkt:
Pff volgens mij ben ik iets te hard van stapel gelopen met het squatten. Zo stijf als een hark van de spierpijn in m'n benen. Denk niet dat dit voor de training morgen over is. Ook mijn onderrug voel ik behoorlijk, alsof ik een hele dag gestaan heb op een festival ofzo. Morgen maar squatten met alleen lege stang of gewoon helemaal even skippen?

skippen je lijf heeft 72 uur nodig om te herstellen langer als het zware spierpijn is.
Omdat je benen ook continu gebruikt worden is herstel ook lastiger.
sla de benen over en train delen van je lichaam die nog niet getrained zijn of iig langer dan 2 a 3 dagen gelee is.

btw krisk, valt me toevallig op dat je 1,90 bent met 100kg is dat met laag vp? zo ja dan ben je namelijk best groot :)

Laatst bewerkt:
72 uur rust en lichaamsdelen trainen na 2-3 dagen gaat niet echt op met een 3 keer per week fullbody beginners schema? Ik kan het begrijpen als je voor de spierpijn wat extra rust inlast, daar niet van, maar dat is niet de bedoeling met het programma. Het zou ook eigenlijk niet nodig moeten zijn.

Aan de andere kant hoort het niet bij het programma om met gewicht op de stang te beginnen, dus dat corrigeren met wat extra rust is geen verkeerde keuze.

Probeer in elk geval met de lege stang (20kg) te beginnen, zo vermijd je je huidige max, voor zover je die hebt, nog een paar wekenen en daarmee waarschijnlijk ook de spierpijn en andere problemen.

btw krisk, valt me toevallig op dat je 1,90 bent met 100kg is dat met laag vp? zo ja dan ben je namelijk best groot :)
Valt mee. Ik was kort geleden na een lange bulk 105kg, met een laag vet. Bij m'n vorige cut tot 90kg was ik 11-12% en zag er eigenlijk beter/groter uit, nu iets van 100 bij 14, en het begint weer een beetje ergens op te lijken dus ik hoop dat ik die 100kg kan vasthouden en het lukt op 10% te komen. Maar ik scheel praktisch niks van jou toch?

Laatst bewerkt:
72 uur rust en lichaamsdelen trainen na 2-3 dagen gaat niet echt op met een 3 keer per week fullbody beginners schema? Ik kan het begrijpen als je voor de spierpijn wat extra rust inlast, daar niet van, maar dat is niet de bedoeling met het programma. Het zou ook eigenlijk niet nodig moeten zijn.

Aan de andere kant hoort het niet bij het programma om met gewicht op de stang te beginnen, dus dat corrigeren met wat extra rust is geen verkeerde keuze.

Probeer in elk geval met de lege stang (20kg) te beginnen, zo vermijd je je huidige max, voor zover je die hebt, nog een paar wekenen en daarmee waarschijnlijk ook de spierpijn en andere problemen.

Valt mee. Ik was kort geleden na een lange bulk 105kg, met een laag vet. Bij m'n vorige cut tot 90kg was ik 11-12% en zag er eigenlijk beter/groter uit, nu iets van 100 bij 14, en het begint weer een beetje ergens op te lijken dus ik hoop dat ik die 100kg kan vasthouden en het lukt op 10% te komen. Maar ik scheel praktisch niks van jou toch?

Fullbody lukt inderdaad niet maar ben ik ook geen voorstander van.
Hetgene wat je aan het eind traint word dan beetje verwaarloosd.
72 uur is hetgene wat ik geleerd heb maar als de spierpijn meevalt of er niet eens is, kan je na een dag rust eigenlijk wel weer trainen.

Maar blijf erbij dat je met zware spierpijn niet die spiergroep moet trainen.

qua gewicht niet nee, maar ik heb nog een te hoog vet percentage.
Beetje pech met de genen. weet niet precies hoe hoog en wil het ook niet weten ook.
Heb lang getrained waarbij ik in kracht flink omhoog ben gegaan maar me gewicht gelijk is gebleven.
Gelukkig zijn eind vorige week alles puzzelstukjes op zijn plaats gevallen en ben ik na maanden tevergeefs zwoegen gewicht kwijt geraakt.
Kan er gelukkig wel de humor van inzien 4 maanden lang niks en dan in 4 dagen 1,5 kg...

Denk dat als ik rond de 85 kg zou zitten ik goed zou zitten in vp dus het scheelt wel degelijk aardig wat :)

Ik vind krachttraining echt tien keer zo leuk sinds ik besloten heb nooit meer die machines aan te raken :D

Ja, goed is dat he?! Dan zijn er ineens veel meer aandachtspunten maar je weet ook dat je beter traint en stabilisator-spieren beter meetraint.

• Topic Starter Topic Starter
Ja, goed is dat he?! Dan zijn er ineens veel meer aandachtspunten maar je weet ook dat je beter traint en stabilisator-spieren beter meetraint.

Ja zeker. Zit meer uitdaging in. Het voelt ook meer als een 'echte' sport vergeleken met de machines. En het verdiepen, lezen, filmpjes bekijken enzovoort is ook leuk.

@Krisk: geldt het met lege stang beginnen dan ook voor de deadlift? En mocht de stang tien kilo zijn, dan beginnen met tien kilo op de stang? Vanavond weet ik eindelijk hoeveel die stang weegt.

Laatst bewerkt:
je begint met 20kg, bij een olympische barbell is dit de barbell en anders moet je gewicht bijsteken.
Bij deadlift iets zwaarder, ik ben begonnen met 40kg.

en ik train wel als ik stijf ben, mijn spieren zijn na de oefening niet meer stijf. Stijf zijn is geen teken om een training te skippen. Pas als het zeer doet, maar dan is het niet meer stijf zijn!

In principe wordt aangeraden om alle lifts, ook de deadlift, met 20kg te beginnen. Die doet men dan meestal de eerste paar trainingen met 10kg omhoog, dus dat gaat dan hard.. Beginnen met 40 lijkt mij niks mis mee, als dat echt nog makkelijk aanvoelt. 60 en hoger lijkt me toch echt al te veel om mee te beginnen.

Ja zeker. Zit meer uitdaging in. Het voelt ook meer als een 'echte' sport vergeleken met de machines. En het verdiepen, lezen, filmpjes bekijken enzovoort is ook leuk.

@Krisk: geldt het met lege stang beginnen dan ook voor de deadlift? En mocht de stang tien kilo zijn, dan beginnen met tien kilo op de stang? Vanavond weet ik eindelijk hoeveel die stang weegt.

Doe je eerste setje met lege stang gevoel krijgen voor de oefening en wat je kan. gaat het wel heel makkelijk plak je er 10kg bij.
Vergiste zelf ook toen ik begon met 40 kg vond het tijdens de oefening niet heel zwaar maar had er dag erna toch flinke spierpijn.

Losse gewichten zijn ook veel leuker en intenser.
Stijfheid gaat altijd wel weg als je weer goed in beweging ben en het bloed begint te stromen.

Die lui in de sportschool...echt..wtf...de één zegt dat ie 17 kilo is, ik uit wantrouwen nog een andere instructeur vragen en ja hoor.. die zegt dat ie 21 kilo is :S. Het was volgens hem wel een 'olympische spelen ding' dus ik ga maar vanuit dat hij 20 kilo is haha.

Squatten toch maar gedaan en ging een stuk beter. Geen last van mijn onderrug tijdens het squatten. Na de training voelde ik m'n onderrug wel maar dat kan ook komen door de bent over row. Mensen in de sportschool brachten me wel weer in verwarring bij de squat. Ik keurig met mijn ellebogen naar achteren en de barbell vrij laag, komt er gelijk zo'n gozer naar mij toe die zegt dat ik de ellebogen meer naar voren moet doen en de barbell hoger in mijn nek.
Waar ik bij mijn techniek aan twijfel is het omhoog komen. Ik kom wel gemakkelijk omhoog maar als ik dan in de spiegel kijk is mijn boven lichaam iets meer voorover gebogen dan bij het startpunt. Alsof het in dezelfde hoek ten opzichte van de vloer staat als op het laagste punt van de squat. Moet je bij het omhoog komen geleidelijk je bovenlichaam weer recht doen? Want het omhoog gaan zelf doe je met de kracht in je benen lijkt mij. Of doe je het bovenlichaam pas weer wat naar achteren als je benen klaar zijn zeg maar?

Welke barbell gebruik je bij de press en bent over row? Een lichtere neem ik aan? Anders ben ik de eerste tijd vrij beperkt met opwarm setjes :D.

Laatst bewerkt:
Die lui in de sportschool...echt..wtf...de één zegt dat ie 17 kilo is, ik uit wantrouwen nog een andere instructeur vragen en ja hoor.. die zegt dat ie 21 kilo is :S. Het was volgens hem wel een 'olympische spelen ding' dus ik ga maar vanuit dat hij 20 kilo is haha.
Is er geen weegschaal? Anders even voelen of het gelijk voelt als een schijf van 20?

Mensen in de sportschool brachten me wel weer in verwarring bij de squat.
http://www.bodybuilding.com/fun/tya4.htm

Starting strength maakt gebruik van de low bar (power) squat.

Welke barbell gebruik je bij de press en bent over row? Een lichtere neem ik aan? Anders ben ik de eerste tijd vrij beperkt met opwarm setjes :D.
Je gebruikt bij alle oefeningen dezelfde barbell.

Ellebogen naar achter houden zoals rippetoe in starting strength zegt.
Hiermee creer je een soort kuiltje bij de nek waar je de stang inlegt hierdoor blijft ie op zijn plek en gaan er geen gekke dingen gebeuren.

Als je je ellebogen naar voren doet kan je het bot in je nek voelen zitten en dit is ook waar de stang op gaat drukken waarbij het bot "verdwijnt" als je je ellebogen verder naar achter trekt.
Zo is het niet alleen veiliger stabieler maar ook minder pijnlijk.

Beperking valt wel mee hoor.
Begin zal het vrij rap gaan qua progressie tenminste dat had ik.
Je doet het tenminste en je wilt het goed doen dat is nog altijd het belangrijkste.

Alle oefeningen dezelfde barbell? Hm, de barbells die standaard bij de bench press bankjes horen zijn wel kleiner en lichter dan dat enorme ding bij het squat reck.

Dat gevoel in de onderrug, ik zie er veel topics over, kan het ook nog een beginners ding zijn? Dat het nog wat te slap is bij mij? Ik voel zelfs mijn buikspieren na het squatten en mijn rug rechthouden bij deadlift kost ook wel aardig wat 'kracht'.

Ik vond de standing shoulder press op de Rippetoe manier nog wel aardig pittig trouwens met 20 kilo :P.

Alle oefeningen dezelfde barbell? Hm, de barbells die standaard bij de bench press bankjes horen zijn wel kleiner en lichter dan dat enorme ding bij het squat reck.
Het gaat niet om hoe groot hij is, maar het gaat om hoe je het gebruikt - ik bedoel hoe zwaar het is. Je wilt toch gewoon met 20kg beginnen, en dat is het gewicht van standaard olympische barbbells van 28mm x 2m20.

Dat gevoel in de onderrug, ik zie er veel topics over, kan het ook nog een beginners ding zijn? Dat het nog wat te slap is bij mij? Ik voel zelfs mijn buikspieren na het squatten en mijn rug rechthouden bij deadlift kost ook wel aardig wat 'kracht'.
Ja. Je begint met weinig gewicht ook omdat je de zwakste schakels in elke oefening moet trainen, en dat gaat anders niet goed. Bij squats en deadlifts is de onderrug essentieel voor een goede houding.

Ik vond de standing shoulder press op de Rippetoe manier nog wel aardig pittig trouwens met 20 kilo :P.
Vooral op de press zul je heel weinig gewicht aan kunnen, helaas. Deze zal ook het eerst en het vaakst vastlopen en het minst vooruitgang boeken.

Ok helder. Bedankt dat jullie elke keer de tijd nemen om zo uitgebreid op mijn (beginners)vragen in te gaan. Dat waardeer ik zeer! Ik probeer ook wel zoveel mogelijk de zoekfunctie te gebruiken maar dit 'eigen' topic is wel erg handig. Ik heb al veel geleerd in een korte tijd.

No problem man, als je wat ervaring opgedaan hebt kun je weer hetzelfde voor anderen doen. :)

Als ik je nog 1 advies mag geven m.b.t. starting strength in het algemeen is het om na de eerste paar weken (1-2 maanden) toch zeker wat oefeningen voor de armen toe te voegen. En dan niet 6 verschillende curls en flys, maar: dips en pullups (als die niet al in jou variant zitten) en barbell curls. Anders krijg je dit soort dingen: http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=136663391 180kg deadlift 50kg shoulder press. Laat het niet ten koste van de basis oefeningen gaan, though, dus doe rustig aan met die extra's.

Laatst bewerkt:
Ik heb nog wat last van mijn onderrug. Niet bij mijn ruggegraat maar ernaast. Vind het moeilijk te oordelen of dit overbelasting is of spierpijn. Geen idee of het komt door het squatten of door een slecht uitgevoerde BOR. Ik heb een paar keer met bolle rug de barbell van 20 kilo van de vloer opgetild om vervolgens pas in de juiste houding te gaan staan.

Morgen staat Squat, Bench Press en Deadlift op het programma. Als ik nog steeds last heb dit wat rustiger aan doen of zelfs skippen?

Ik heb nog wat last van mijn onderrug. Niet bij mijn ruggegraat maar ernaast. Vind het moeilijk te oordelen of dit overbelasting is of spierpijn. Geen idee of het komt door het squatten of door een slecht uitgevoerde BOR. Ik heb een paar keer met bolle rug de barbell van 20 kilo van de vloer opgetild om vervolgens pas in de juiste houding te gaan staan.

Morgen staat Squat, Bench Press en Deadlift op het programma. Als ik nog steeds last heb dit wat rustiger aan doen of zelfs skippen?

uhm niet handig om Squat en Deadlift op een dag te trainen zeker als beginner.
Dit gaat gewoon niet lekker samen.
Zelf vind ik het lekker om eerst borst te trainen om daarna te deadliften en als laatste biceps of triceps te trainen ligt er aan hoe druk het is bij mij.

Wat betreft de last van je onderrug zou ik niet gaan deadliften als je er nog beetje last van heb.
Bench press kan je met gemak doen. Je bent dan in een liggende positie en er word geen druk uitgeoefent op je rug.

uhm niet handig om Squat en Deadlift op een dag te trainen zeker als beginner.
Dit gaat gewoon niet lekker samen.
Zelf vind ik het lekker om eerst borst te trainen om daarna te deadliften en als laatste biceps of triceps te trainen ligt er aan hoe druk het is bij mij.

Wat betreft de last van je onderrug zou ik niet gaan deadliften als je er nog beetje last van heb.
Bench press kan je met gemak doen. Je bent dan in een liggende positie en er word geen druk uitgeoefent op je rug.

Rippetoe heeft nu eenmaal elke training squat op het programma dus squat en deadlift niet op dezelfde dag ontkom ik niet aan. Don't **** with it zeggen ze toch? Ik wacht nog wel even hoe het morgen is na een nachtje rust. Ik kan ook geen goed onderscheid maken tussen spierpijn en overbelasting. De 'pijn' zit in ieder geval wat aan de zijkanten bij de bekken.

Het deadlift volume is zeer beperkt, waardoor het prima samen gaat. Juist als beginner want dan deadlift je nog niet zo zwaar.

Terug
Naar boven